2024. április 27. 16:53
KezdőlapMotoGPProblémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

Az Aprilia vezére és egy újságíró arra hívja fel a figyelmet, hogy a motorblokkok térfogatának tervezett csökkentése miatt túl lassúvá válhat a MotoGP. Ezért akár az is könnyedén megtörténhet, hogy a Superbike-világbajnokság lesz a gyorsabb sorozat a kettő közül.

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, a Dorna és a MotoGP-ben jelen lévő gyártók között (most már) egyetértés van arról, hogy a csökkenteni kell a motorblokkok térfogatát, részben az elszálló költségek, de leginkább a veszélyesen nagyra nőtt végsebesség miatt. A jelenlegi elképzelések szerint 2027-től a mostani 1000 helyet csak 850 köbcentis erőforrásokat szerelnek majd a gépekbe. Korábban egyedül az Aprilia nem támogatta ezt a szabályváltoztatást, mára azonban ők is beadták a derekukat.

Közel a megállapodás, szinte biztosan csökken az erőforrások térfogata a MotoGP-ben

„A cél, hogy lassabbá tegyük a motorokat, egyszerűen azért, mert nem elég nagyok a pályák. Problémák vannak a biztonsággal kapcsolatban, és ezt figyelembe kell vennünk. Azt kell mondanom, hogy a műsor szempontjából egyértelmű, tennünk kell valamit, mivel a magasságállító eszközök és az aerodinamika miatt túl röviddé váltak a féktávok. A rövidebb féktávok pedig azt jelentik, hogy mindenkinek kevesebb esélye van egy előzést végrehajtani, így ez a változtatás hosszú távon segíteni fogja a műsort. Ez a két legfontosabb szempont” – nyilatkozta Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója a The Race-nek.

„Azonban továbbra is azt gondolom, hogy egy MotoGP-gépnek olyannak kell lennie, mint egy két keréken guruló repülőnek. Teljesen másnak, mint egy átlagos utcai motor, és valami olyasminek, amit nem tud mindenki elvezetni.”

„Szóval nyilvánvalóan továbbra is milliónyi megbeszélés folyik a gyártókkal, és soha nem fogunk teljesen egyetérteni. Mi [a MotoGP gyártói] mindig olyan javaslatokat fogunk tenni, amelyekkel magunkat juttatnánk előnyhöz. A valóságban minden gyártó így gondolkozik. Őszintén szólva én vagyok az egyike azoknak, akik legtöbbször kívülről is próbálják figyelni a szériát a műsor érdekében, mivel azt hiszem, ha nem lesz jó a műsor, akkor… Már eddig is voltak problémáim azzal, hogy szponzorokat találjak, és így csak még nehezebb lesz.”

Tényleg csak a csillagos ég szabhat határt az aero csomagok további fejlesztéseinek?

Simon Patterson újságíró arra hívta fel a figyelmet, hogy amennyiben jelentős mértékben csökkenne a sebesség a MotoGP-ben a szabályváltoztatások miatt, akkor a Superbike-világbajnokság mezőnye könnyedén jobb időket futhat majd a mindkét széria által meglátogatott pályákon. Patterson szerint nagy problémát jelentene, ha a királykategória lassabbá válna egy másik szériánál, többek között a Rivola által felhozott okok miatt.

A két sorozat pedig már tavaly sem volt olyan messze egymástól ilyen tekintetben. Az ezt szemléltető táblázatban mindkét széria legjobb tavalyi időmérős körét találhatják meg a pályákról, amelyeket mindkét sorozat meglátogatott. Az „eltérés” alatt az „időben” oszlopban azt láthatják, hány másodperccel volt lassabb a Superbike-világbajnokság leggyorsabb pilótája a kvalifikáción, a „százalékosan” oszlopban pedig ugyanez a különbség szerepel a MotoGP legjobb köridejéhez viszonyítva.

2023 MotoGP Superbike-vb Eltérés
Pálya Köridő Pilóta Köridő Pilóta Időben Százalékosan
Portimão 1:37.226 Marc Márquez 1:39.620 Jonathan Rea 2,396 2,462%
Jerez 1:37.216 Aleix Espargaró 1:38.635 Álvaro Bautista 1,419 1,460%
Assen 1:31.472 Marco Bezzecchi 1:33.542 Álvaro Bautista 2,070 2,263%
Barcelona 1:38.639 Francesco Bagnaia 1:40.264 Álvaro Bautista 1,625 1,647%
Misano 1:30.390 Jorge Martín 1:33.017 Álvaro Bautista 2,627 2,906%
Mandalika 1:29.978 Luca Marini 1:32.037 Toprak Razgatlıoğlu 2,059 2,888%
Phillip Island 1:27.246 Jorge Martín 1:29.400 Toprak Razgatlıoğlu 2,164 2,469%