Az előttünk álló hétvégén három év után ismét megrendezik a legendás utcai futamot a kelet-ázsiai kaszinóvárosban – ám sok minden másképpen lesz, mint legutóbb.
A futam története dióhéjban
A Makaói Nagydíjat az egykori portugál gyarmaton, a jelenleg Kína részét képező Makaó utcáin rendezik, a hivatalosan Guia Circuit nevet viselő pályán. (Makaó Kína különleges státuszú területe: 1999. december 20-án került át Portugáliától a Kínai Népköztársaság fennhatósága alá, de több dologban autonómiát élvez). A futamot a „Kelet Monacójának” is nevezhetjük, hiszen egy kaszinóváros lezárt közútjain rendezik, hosszú múltra tekint vissza, és külön dicsőséget jelent itt nyerni. Amiben azonban eltér az európai viadaltól, hogy itt nemcsak négy-, hanem kétkerekűek is harcba szállnak a győzelemért. Az első autóversenyt 1954-ben, az első motorversenyt pedig 1967-ben rendezték.
A motorosoknál az első években főleg japán versenyzők diadalmaskodtak, de 1981 óta csupán három alkalommal fordult elő, hogy nem az Egyesült Királyság himnuszát játszották le a díjkiosztón: 1988-ban az amerikai Grand Prix-legenda Kevin Schwantz, 1991-ben a belga Didier de Radigues, 1997-ben pedig a svájci Andreas Hoffmann győzött. A viadalnak volt egy magyar indulója is: a néhai Bitter Sándor három ízben, 2006-ban, 2013-ban és 2014-ben indult el a Makaó GP-n, a legjobb eredménye a 18. hely az utolsó alkalmán.
A brit és északír versenyzők diadalmenete nem meglepő: az utcai versenyzés hagyományosan az ő terepük. A Makaói Nagydíjon csak a meghívott versenyzők vehetnek részt, így érthető módon a Man-szigeti TT és a NorthWest 200 sztárjai szerepelnek itt szép számmal (de nem kizárólag ők). Idén azonban máshogyan lesz.
A járvány hatásai
2020-ban és 2021-ben a COVID-19 pandémia miatt nem rendeztek motorversenyt Makaóban, az autós kategóriákban is szinte csak ázsiai versenyzők indultak a szigorú karanténszabályok miatt. Idén már a motorosoknak is rendeznek versenyt, ám mindössze 15 induló lesz jelen, és alig találunk „nagy nevet” a mezőnyben. Az utolsó versenyt (amelyet piros zászlóval többször is meg kellett szakítani) egyébként a pálya legsikeresebb versenyzője, a veterán brit Michael Rutter nyerte meg egy Honda RC213V-S nyergében – neki ez a kilencedik diadala volt. Íme egy klip a 2019-es kiadásról:
A lezárások és a karanténkötelezettség a világ nagy részén megszűntek (vagy legalábbis jelentősen enyhültek), ám Kelet-Ázsiában, de különösen Kínában továbbra is szigorú szabályok vannak érvényben. A külföldi versenyzőkre és csapattagokra ugyanis egy hét kötelező karantén várt, amit csak kevesen vállaltak be.
A nevezési lista
Ahogy az előző bejegyzésben írtuk, csupán 15 motoros vág neki Makaó utcáinak. A korábbi brit túlsúly helyett idén sokan vannak jelen Európa kontinentális részéről. A 15 indulóból 11-nek (!) ez lesz az első Makaói Nagydíja, a holland Nadine Schoots személyében pedig először lesz női versenyző a mezőnyben! Lássuk a neveket:
14 | André PIRES | POR | AP Racing Team | HONDA |
18 | Lukas MAURER | SWI | Maurer Racing | KAWASAKI |
26 | Paul WILLIAMS | GBR | Paul Potch Racing | SUZUKI |
29 | Timohée MONOT | FRA | TMR | YAMAHA |
32 | Sheridan MORAIS | POR | SYNTAINICS | HONDA |
38 | Erno KOSTAMO | FIN | Penz13 | BMW |
44 | Rob HODSON | GBR | Dafabet Racing | KAWASAKI |
49 | Raül TORRAS | SPA | TOLL Racing Team | HONDA |
55 | David DATZER | GER | MTP Racing | BMW |
69 | Nadieh SCHOOTS | NED | Rebel Racing | KAWASAKI |
74 | Joey THOMPSON | GBR | HEATTECH Racing | BMW |
91 | Julian TRUMMER | AUT | WH Racing | YAMAHA |
164 | Matt STEVENSON | GBR | Matt Stevenson Racing | BMW |
174 | Laurent HOFFMANN | BEL | HOFFMANN MRP | BMW |
474 | Kamil HOLÁN | CZE | Blue Garage | KAWASAKI |
Ahogyan látható, és ahogyan írtuk, a brit és ír „nagymenők” nem utaztak el, így EGYETLEN KORÁBBI GYŐZTES SINCS A NEVEZÉSI LISTÁN! Elképzelhető, hogy 1997 után ismét kontinentális európai versenyző fog nyerni a Guia Circuitön. Szinte mindannyian elindultak már valamelyik nagy brit és ír utcai versenyen, és/vagy az európai közúti versenyeket tömörírő IRRC (International Road Racing Championship) bajnokságban.
Hosszú idő után most először NEM a britek, hanem Európa többi nemzetének gyermekei alkotják a nevezők többségét. Közülük is kiemelkedik a finn Erno Kostamo és a német David Datzer, akik az IRRC-ben értek el szép sikereket korábban. Meg kell említenünk két portugált: André Pires már a hetedik Makaójára készül, így ő a legrutinosabb a mezőnyben. A korábbi Supersport VB-futamgyőztes Sheridan Morais számára ez lesz az első közúti verseny, de Kovács Bálint csapattársa idén már állt dobogón a Daytona 200-on és az Endurance VB-n is, így látható, hogy minden műfajban és pályán helyt tud állni.
A britek közül a NorthWest 200-on és az Ulster GP-n dobogót szerző Joey Thompson, valamint a Manx GP-n diadalmaskodó Rob Hodson tűnik a legesélyesebbnek.
Menetrend
Magyarország és Makaó között hét óra időeltolódás van, így valamennyi program éjszaka és reggel zajlik. Változás, hogy a korábbi években egyetlen, 15 körös(re tervezett) futamot tartottak, addig idén két nyolckörös futam lesz. Ám a Guia Circuit szűk, kanyargós részein a legkisebb bukás is általában piros zászlót idéz elő, így az időterv csupán tájékoztató jellegű – ahogy a futamok versenytávja is gyakran lerövidül. Valamennyi programot élőben közvetítenek a verseny weboldalán, illetve facebook oldalán. Íme a menetrend MAGYAR IDŐ SZERINT:
CSÜTÖRTÖK | ||
00:30 – 01:15 | Szabadedzés | Online: Facebook |
PÉNTEK | ||
00:30 – 01:00 | 1. időmérő | Online: Facebook |
05:30 – 06:00 | 2. időmérő | Online: Facebook |
SZOMBAT | ||
00:30 – 00:50 | Warm-up | Online: Facebook |
03:35 | 1. verseny | Online: Facebook |
09:10 | 2. verseny | Online: Facebook |