back to top
2024. november 23. 00:28
KezdőlapMotorsport54. Makaói Nagydíj: Beharangozó

54. Makaói Nagydíj: Beharangozó

Az előttünk álló hétvégén három év után ismét megrendezik a legendás utcai futamot a kelet-ázsiai kaszinóvárosban – ám sok minden másképpen lesz, mint legutóbb.

A futam története dióhéjban

A Makaói Nagydíjat az egykori portugál gyarmaton, a jelenleg Kína részét képező Makaó utcáin rendezik, a hivatalosan Guia Circuit nevet viselő pályán. (Makaó Kína különleges státuszú területe: 1999. december 20-án került át Portugáliától a Kínai Népköztársaság fennhatósága alá, de több dologban autonómiát élvez). A futamot a  „Kelet Monacójának” is nevezhetjük, hiszen egy kaszinóváros lezárt közútjain rendezik, hosszú múltra tekint vissza, és külön dicsőséget jelent itt nyerni. Amiben azonban eltér az európai viadaltól, hogy itt nemcsak négy-, hanem kétkerekűek is harcba szállnak a győzelemért. Az első autóversenyt 1954-ben, az első motorversenyt pedig 1967-ben rendezték.

A motorosoknál az első években főleg japán versenyzők diadalmaskodtak, de 1981 óta csupán három alkalommal fordult elő, hogy nem az Egyesült Királyság himnuszát játszották le a díjkiosztón: 1988-ban az amerikai Grand Prix-legenda Kevin Schwantz, 1991-ben a belga Didier de Radigues, 1997-ben pedig a svájci Andreas Hoffmann győzött. A viadalnak volt egy magyar indulója is: a néhai Bitter Sándor három ízben, 2006-ban, 2013-ban és 2014-ben indult el a Makaó GP-n, a legjobb eredménye a 18. hely az utolsó alkalmán.

2ND QUALIFYING MACAU 2014 00376
Bitter Sándor a 2014-es viadalon. Fotó: Stephen Davison

A brit és északír versenyzők diadalmenete nem meglepő: az utcai versenyzés hagyományosan az ő terepük. A Makaói Nagydíjon csak a meghívott versenyzők vehetnek részt, így érthető módon a Man-szigeti TT és a NorthWest 200 sztárjai szerepelnek itt szép számmal (de nem kizárólag ők). Idén azonban máshogyan lesz.

A járvány hatásai

2020-ban és 2021-ben a COVID-19 pandémia miatt nem rendeztek motorversenyt Makaóban, az autós kategóriákban is szinte csak ázsiai versenyzők indultak a szigorú karanténszabályok miatt. Idén már a motorosoknak is rendeznek versenyt, ám mindössze 15 induló lesz jelen, és alig találunk „nagy nevet” a mezőnyben. Az utolsó versenyt (amelyet piros zászlóval többször is meg kellett szakítani) egyébként a pálya legsikeresebb versenyzője, a veterán brit Michael Rutter nyerte meg egy Honda RC213V-S nyergében – neki ez a kilencedik diadala volt. Íme egy klip a 2019-es kiadásról:

A lezárások és a karanténkötelezettség a világ nagy részén megszűntek (vagy legalábbis jelentősen enyhültek), ám Kelet-Ázsiában, de különösen Kínában továbbra is szigorú szabályok vannak érvényben. A külföldi versenyzőkre és csapattagokra ugyanis egy hét kötelező karantén várt, amit csak kevesen vállaltak be.

A nevezési lista

Ahogy az előző bejegyzésben írtuk, csupán 15 motoros vág neki Makaó utcáinak. A korábbi brit túlsúly helyett idén sokan vannak jelen Európa kontinentális részéről. A 15 indulóból 11-nek (!) ez lesz az első Makaói Nagydíja, a holland Nadine Schoots személyében pedig először lesz női versenyző a mezőnyben! Lássuk a neveket:

14 André PIRES POR AP Racing Team HONDA
18 Lukas MAURER SWI Maurer Racing KAWASAKI
26 Paul WILLIAMS GBR Paul Potch Racing SUZUKI
29 Timohée MONOT FRA TMR YAMAHA
32 Sheridan MORAIS POR SYNTAINICS HONDA
38 Erno KOSTAMO FIN Penz13 BMW
44 Rob HODSON GBR Dafabet Racing KAWASAKI
49 Raül TORRAS SPA TOLL Racing Team HONDA
55 David DATZER GER MTP Racing BMW
69 Nadieh SCHOOTS NED Rebel Racing KAWASAKI
74 Joey THOMPSON GBR HEATTECH Racing BMW
91 Julian TRUMMER AUT WH Racing YAMAHA
164 Matt STEVENSON GBR Matt Stevenson Racing BMW
174 Laurent HOFFMANN BEL HOFFMANN MRP BMW
474 Kamil HOLÁN CZE Blue Garage KAWASAKI

 

Ahogyan látható, és ahogyan írtuk, a brit és ír „nagymenők” nem utaztak el, így EGYETLEN KORÁBBI GYŐZTES SINCS A NEVEZÉSI LISTÁN! Elképzelhető, hogy 1997 után ismét kontinentális európai versenyző fog nyerni a Guia Circuitön. Szinte mindannyian elindultak már valamelyik nagy brit és ír utcai versenyen, és/vagy az európai közúti versenyeket tömörírő IRRC (International Road Racing Championship) bajnokságban.

Hosszú idő után most először NEM a britek, hanem Európa többi nemzetének gyermekei alkotják a nevezők többségét. Közülük is kiemelkedik a finn Erno Kostamo és a német David Datzer, akik az IRRC-ben értek el szép sikereket korábban. Meg kell említenünk két portugált: André Pires már a hetedik Makaójára készül, így ő a legrutinosabb a mezőnyben. A korábbi Supersport VB-futamgyőztes Sheridan Morais számára ez lesz az első közúti verseny, de Kovács Bálint csapattársa idén már állt dobogón a Daytona 200-on és az Endurance VB-n is, így látható, hogy minden műfajban és pályán helyt tud állni.

A britek közül a NorthWest 200-on és az Ulster GP-n dobogót szerző Joey Thompson, valamint a Manx GP-n diadalmaskodó Rob Hodson tűnik a legesélyesebbnek.

Menetrend

Magyarország és Makaó között hét óra időeltolódás van, így valamennyi program éjszaka és reggel zajlik. Változás, hogy a korábbi években egyetlen, 15 körös(re tervezett) futamot tartottak, addig idén két nyolckörös futam lesz. Ám a Guia Circuit szűk, kanyargós részein a legkisebb bukás is általában piros zászlót idéz elő, így az időterv csupán tájékoztató jellegű – ahogy a futamok versenytávja is gyakran lerövidül. Valamennyi programot élőben közvetítenek a verseny weboldalán, illetve facebook oldalán. Íme a menetrend MAGYAR IDŐ SZERINT:

CSÜTÖRTÖK
00:30 – 01:15 Szabadedzés Online: Facebook
PÉNTEK
00:30 – 01:00 1. időmérő Online: Facebook
05:30 – 06:00 2. időmérő Online: Facebook
SZOMBAT
00:30 – 00:50 Warm-up Online: Facebook
03:35 1. verseny Online: Facebook
09:10 2. verseny Online: Facebook