Fabio Quartararo továbbra is küzd a Yamahával. A szombati sprinten előrébb tudott lépni, de küszködött, aminek bukás lett a vége.
2021 világbajnoka, Fabio Quartararo nem ilyen szezonkezdést képzelt el magának a 2023-as évben. A tesztek alatt is sokat panaszkodott motorjára, de voltak pillanatok, amikor úgy tűnt, nem olyan rossz az a Yamaha. A francia versenyző azonban 2 forduló után csupán a 12. helyet foglalja el a tabellán, összesen 18 pontot szerezve. Az amerikai versenyhétvégére ambiciózus célokkal érkezett a Yamaha alakulata, de eddig nem úgy alakultak a dolgok, ahogy szerették volna.
Quartararo a sprint után erős kritikát fogalmazott meg munkaadójával kapcsolatban, véleménye szerint hatalmas változtatásra van szükség, hiszen szinte minden területen akadnak gondjaik.
A szombati sprintfutam rajtjánál a hetedik helyről előre tudott ugyan menni a negyedik pozícióig, de ott megtorpant, problémái voltak az előzéssel. A motor egykerekezése hátráltatta a kigyorsításokban, de ha ez nem lett volna elég, a végsebessége is elmaradt riválisaitól. Egyetlen eszköze a késői fékezés volt, azonban kicsit túlment a határon, ami bukáshoz vezetett.
A sikertelen sprintfutam
„Nagyon frusztráló, mert amikor egyedül megyek, sokkal könnyebb és gyorsabbnak érzem magam. Normális esetben, amikor követsz valakit, ahogyan azt mások is csinálják a kvalifikáción, könnyebb, de mi teljesen máshogy motorozunk, így ez nem segít. A verseny elején néhány pilóta mögött haladtam, akiket nem tudtam megelőzni. Esélyem sem volt harcolni velük. A bukás után értem el a legjobb köridőket, pedig nem mentem a határon, és amikor utolsó vagy, az nem ugyanaz a motiváció. Egyedül gyorsak tudunk lenni, de a többiek mögött küszködünk. A fékezés az egyetlen pont, ahol időt tudunk nyerni. Amikor határon kell menned, hibázhatsz, és ez történt most is.” – nyilatkozta a francia a sprintfutam után.
A Yamahának drámát, míg a Ducati és a Honda számára örömet hozott a sprint
Quartararo tudja, hol veszíti a legtöbb időt, és hiába próbálja ezt máshol kompenzálni, ez nem elég ahhoz, hogy az első helyekért tudjon harcolni.
„Az egyenesben a kigyorsításnál nagyon sokat veszítettünk, és sajnos az egyetlen pont, ahol harcolni tudtam, az a féktáv volt. Tegnap követtem Peccót. Teljesen másképp éri el a gyors kört – olyan, mintha sokkal több erőt használnának, kevesebb egykerekezéssel, ugyanazzal a tapadással, és elhúznak tőlünk. Nekem pedig fokoznom kell a kanyarsebességet, mert a kigyorsításnál alacsonyabb sebességről több az egykerekezés. Amikor valaki mögött megyek, próbálom másolni, amit az előttem lévő csinál, de a motor egykerekezik és egyszerűen otthagynak.” – mondta el a fájó tényeket a Yamaha-versenyző.
A Yamaha-versenyző teljesen tanácstalanul áll problémáik előtt, elárulta mi a legnagyobb gondjuk
Nagy változtatásra van szükség, ami nagyobb mint apró alkatrészek cserélgetése
A francia pilóta azt nem tudja, mit és hogyan, de kerek-perec elmondja, hogy nagy változtatásokra van szükség, a fejlődés évek óta nem halad megfelelően a japán márkánál.
„Természetesen változtatni kell. Nem tudom, hogyan, de…. Négy éve nem érzek nagy fejlődést a motoron. Egyre több a tapasztalatom a versenygépen, de nem látok masszív javulást.” – hangoztak el az őszinte szavak szájából.
Quartararo mindent megtesz annak érdekében, hogy pozitív irányba mozduljanak el a dolgok a Yamahánál. Jelenleg az új erőforrást párosítja a régebbi vázzal és aero alkatrészekkel. A jövő hónap elején fejlesztések vannak tervben, de a Yamaha-pilóta tudja, hogy ennél sokkal többre lenne szükség. „A dolog, amin változtatnunk kell, sokkal nagyobb, mint egy kipufogó vagy egy apró dolog a motoron. Nagy változtatásra van szükségünk, ami nehéz lehet. De ha garantálni tudjuk a javulást, akkor szerintem meg kell tennünk.” – mondta a 11-szeres futamgyőztes. „Ma még a végsebesség sem volt olyan jó, mint az első futamokon, szóval meg kell fejtenünk, hogy mi okozza, és meglátjuk, hogy találunk-e megoldást.”
Itt az ideje a V4-nek?
Többször szóba került már, hogy a Yamahának drasztikus változtatásra lenne szüksége, hiszen a mezőnyben a Suzuki távozása után jelenleg ők az egyetlen csapat, akik soros négyhengeres motorral versenyeznek. Úgy tűnik, itt az ideje feladni hűségüket ezzel a kontrakcióval kapcsolatban.
„Soha nem ültem V4-esen. Mindig Yamahán versenyeztem, és nem akarok olyasmit kérni, amit még sosem próbáltam. De végül is az összes többi ezt használja, szóval…”
A francia versenyző azonban azzal is tisztában van, ha ezt meglépi a Yamaha, akkor az alapoktól kell újra építkezniük, ami kezdeti visszaeséssel járhat. „Azt hiszem, ha erre váltunk [a V4-esre] – úgy gondolom a jövő évi terv nem ez –, akkor megint messziről fogunk indulni.”
Quartararo viszont azzal is tisztában van, hogy erősebb motorra van szükségük. „A probléma az, hogy ilyen mennyiségű aeróhoz [mint ami a Ducatin és az Aprilián van], jobb erőforrásra van szükségünk. Az idei motor valamivel jobb, de nem tudjuk kihasználni…. A többi versenygép nem is motornak néz ki. Olyanok, mint egy rakéta. Szárnyuk van felül, alul, középen, hátul. Szóval ha ezt akarod alkalmazni, akkor sok motorerő kell, és úgy kell használnod, hogy a kigyorsításnál több leszorítóerőt adjon, de a kanyarodásban is segítsen, és szerintem ezen a területen évekkel vagyunk lemaradva.”
Quartararo érzi, hogy több versenyképes pilótának kellene szerepelnie a rajtrácson a Yamaha színeiben. Miután a szatellitcsapatot is elveszítette a japán márka, még kevesebb tapasztalatot tudnak szerezni és megosztani egymással a márkán belül. A francia azonban úgy gondolja, hogy igazán nagy előnyt nem adott a fiókalakulat, hiszen nem a megfelelő pilóták ültek a motorokon.
„Frankie [Morbidelli] szerintem tett egy lépést, különösen Argentínában, de alapvetően az, hogy egy olyan szatellitcsapatunk volt, mint tavaly, nem volt nagy segítség. Mert Darryn [Binder] a Moto3-ból érkezett, Dovi pedig egy évet kihagyott. Amikor látom, hogy a Pramac és a gyári Ducati különböző burkolatokat használ, nagyon jól dolgoznak, és szerintem ez az, amire szükségünk van.” – zárta őszinte nyilatkozatát Fabio Quartararo.