back to top
2024. november 22. 11:18
KezdőlapMotoGPMérnökei nem, de ellenfelei kis híján megrendítették a különutas Marc Márquezt

Mérnökei nem, de ellenfelei kis híján megrendítették a különutas Marc Márquezt

Marc Márquez hihetetlenül hosszú idő után szerzett pontot vasárnap az Osztrák Nagydíjon, helyzete ettől függetlenül továbbra is kilátástalan. A nyolcszoros világbajnok elárulta, mérnökei tanácsa ellenére döntött másképp a teljes mezőnyhöz képest.

Marc Márquez a tizenkettedik helyen ért célba az Osztrák Nagydíjon. A spanyol versenyző ezzel egy borzasztó sorozatot szakított meg, ugyanis a tavalyi Malajziai Nagydíj óta először szerzett pontot vasárnap. Az akkori és a mostani alkalom között 301 nap, vagyis 43 hét telt el, és közben tíz olyan versenyt rendeztek, amelyen a 30 éves pilóta ilyen-olyan okokból nem volt ott az első tizenötben.

Bagnaia a szezon legsimább győzelmét aratta Ausztriában, tovább növelte előnyét a tabellán

Ettől függetlenül Márquez, illetve a Honda helyzete továbbra sem mondható jónak. A nyolcszoros világbajnok mostanra eljutott oda, hogy nem vállal kockázatot annak érdekében, hogy a reálisnál többet kihozzon a motorból, aminek ugyan meglett az eredménye pontszerzés formájában, de látszik, hogy enélkül ő sem tud csodát tenni.

„Végső soron nincs titok abban, hogy az ember [ilyenkor] kisebb rizikóval közelíti meg a hétvégét, mint ahogyan én is tettem Silverstone-ban – nyilatkozta. – »Próbáljunk meg egy balesetmentes hétvégét teljesíteni, bárhová is kerül a motor.« Ezt tettük egész hétvégén, kerültük ezeket a kockázatokat, csak az első szabadedzésen volt egy bukásom, amely inkább anekdotikus volt: [akkor kötöttem ki] a kavicságyban, amikor már egyenesen mentem. Sok mindent kipróbáltunk ezen a hétvégén. Még a bemelegítésen is, abban a tíz percben, amikor utolsó voltam, egy nagy dolgot a motoron, ami rosszul sült el. A versenyre visszajöttünk. Még a sprintre is valami mással mentünk ki. Keményen dolgoztunk, ez mentálisan megterhelő a pilóta számára, mert mindig nagyon koncentráltnak kell lenni.”

A spielbergi futamon az egész mezőny a kemény első gumit választotta, és egyetlen kivétellel mindenki a lágy hátsó abroncs mellett tette le a voksát. Ez a kivétel Márquez volt, aki elárulta, mérnökei egyértelmű tanácsára ellenére döntött így. Hozzátette, hogy egyszer majdnem meghátrált, de főmérnöke biztatása után mégis kitartott eredeti terve mellett.

„Én választottam ezt a gumit – fogalmazott. – Én voltam az egyetlen a mezőnyben, de úgy gondolom, hogy ez a legjobb abroncs a Honda számára. Az összes mérnök ellenezte, de én megmondtam nekik, hogy »rendben, minden gyártó a közepes gumin megy, de a mi motorunk nem mehet a közepesen, a lágyat kell választanotok«. Tudtam, hogy az elején menedzselnem kell [az abroncsokat], de azt gondoltam, hogy a közepesen nagyon lassúak leszünk a futamon, semmit nem fogunk tudni csinálni. A közepesen lévő Hondák valóban nagyon lassúak voltak a versenyen. Ez az én választásom volt, de volt egy pillanat, amikor Santi Hernándeznek meg kellett győznie engem, miután az ember azt látja, hogy az egész mezőny a közepesen megy. Ő viszont azt mondta, hogy »ha a lágyon szeretnél, akkor menj azon«.”

Márquez nyilvánvalóan nem ilyen teljesítményre számított a szezon elején, amikor elmondása szerint fizikailag visszatért a régi formájába. Minden idők egyik legeredményesebb versenyzőjeként természetes, hogy nem ehhez szokott hozzá, és a gyenge eredmények mentálisan is rossz hatással vannak rá. Ilyenkor viszont a csapattagok segítenek neki visszatérni a megfelelő állapotba.

„Igyekszem dolgozni, és a legjobbat kihozni magamból, és mindenre nyitott vagyok – jelentette ki. – Amikor az ember ennyire messze van az élmezőnytől, nagyon könnyű negatív spirálba kerülni, és igen, a hétvége számos pillanatában hajlamos vagyok erre. A körülöttem lévő emberek azonban segítenek, hogy kilábaljak ebből, és tovább próbálkozzak, fenntartsam a motivációt. Ezt tettem a hétvégén is.”