back to top
2024. november 24. 07:40
KezdőlapMotoGPBent kell tartani a Yamahát és a Hondát, ezért van szükség az...

Bent kell tartani a Yamahát és a Hondát, ezért van szükség az engedményekre, véli Aleix Espargaró

Interjút adott Aleix Espargaró, amelyben a MotoGP jövőjéről, a futamok számának növekedéséről és a technológia fejlődésének szerepéről is beszélt, illetve elmondta, mit szólna ahhoz, ha gyermekei motorversenyzők akarnának lenni.

A MotoGP idei naptárában eredetileg huszonegy hétvége kapott helyet, jövőre azonban a tervek szerint még ennél is eggyel több fordulót rendeznek majd. Ráadásul a mostani idényben a sprintek bevezetése is tovább növelte a pilótákat és a csapatokat érő terhelést. Ezt a tendenciát sokakhoz hasonlóan Aleix Espargaró is problematikusnak gondolja, viszont ő képes megértő lenni a világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló vállalat törekvéseivel kapcsolatban.

Kell egy határ: a MotoGP gyártói megálljt parancsolnak az erőltetett menetnek

„Ha azt mondanák, hogy jövőre háromszor ennyien jönnek majd ki, de huszonöt hétvége lenne a naptárban, akkor én bevállalnám. Imádom ezt a sportot, de mi nem vagyunk gépek. Nagyszerű életem van, én csütörtökön szoktam menni egy privát géppel, de a csapatom hétfőn kirepül, kedden pedig már a pályán is vannak, és ők jóval kevesebbet keresnek. Senkinek sincs meg a tökéletes válasza arra, hogyan lehetne még népszerűbbé tenni ezt a sportot. Én kritikus vagyok a menetrenddel és a naptárral kapcsolatban, viszont a Dorna nagyon keményen dolgozik ezen. Megpróbálnak mindent, hogy közelebb vigyenek minket a szurkolókhoz, és ezért tiszteletet érdemelnek, azonban ez néha sokba kerül nekünk” – mondta a 34 éves versenyző a SPEEDWEEK.com-nak.

Espargaró korábban kifejezte, aggódik a MotoGP jövője miatt, viszont szerinte most jó irányba indultak el a dolgok. „Őszintén szólva nem akarok erre gondolni. Jelenleg nagyon jól érzem, és szívesen megállítanám az időt, hogy ebben a pillanatban maradjak. Azonban természetesen nem fogok még tíz vagy akár öt évig sem versenyezni. A tavalyi szezon vége felé és az idei elején elég nagy fejlődést tapasztaltunk. Hihetetlen volt, hogy mennyire sok ember jött ki Le Mans-ban és Jerezben, de akár még Barcelonában is. Abban reménykedem, hogy továbbra is nőni fog a [sport] népszerűsége.”

Az újságíró felvetette, hogy azért voltak idén olyan versenyek is, amelyek nem voltak túl érdekfeszítőek, erre az Osztrák Nagydíjat hozta fel példaként. „A jelenlegi technológia mindent és mindenkit sokkal közelebb hoz egymáshoz, szóval nagy kihívást jelent minden futamot izgalmassá tenni. Azt hiszem, hogy a mérnököknek és a Dornának meg kellene találni egy egyensúlyi helyzetet a technológia és a show között” – nyilatkozta a spanyol pilóta.

„Azonban a technológia annyira gyorsan fejlődik, hogy nem lenne egyszerű megálljt parancsolni neki. Eljöhet majd az a pillanat, amikor a technológia a show rovására megy. Véleményem szerint csökkenteni kellene az olyan dolgok jelentőségét, mint az összeültető rendszerek, magasságállító, vagy az aero. Viszont azt gondolom, hogy olyasvalaki, mint Carlos Ezpeleta [a Dorna sportigazgatója – a szerk.], elég okos az egyensúly megtalálásához.”

Espargarót megkérdezték, hogy a megoldásnak részei-e a Hondának és a Yamahának a koncessziós jogok terén megadott engedmények is. „Természetesen. Régebben ők is beleegyeztek abba, hogy az Aprilia koncessziókat kapjon, és részben ezért tartunk ott, ahol tartunk. Mi is több területen kaptunk engedményeket, amelyeket kihasználtunk, ezért most már képesek vagyunk akár a győzelemre is. Számomra teljesen egyértelmű, hogy el kell fogadnunk, hogy most ők kapnak koncessziókat. Szükségünk van a Yamahára és a Hondára.”

Az Aprilia versenyzőjének és feleségének, Laura Monterónak 2018-ban ikrei születtek, akiket Miának és Maxnek neveztek el. Espargaró kifejtette, mit szólna, ha egyikük úgy fordulna oda hozzá, hogy „apu, MotoGP-pilóta akarok lenni”.

Aleix Espargaró, 2023, Katalán Nagydíj, Barcelona
Fotó: PSP/Lukasz Swiderek

„Az egy nagyon nehéz pillanat lenne. Bármit is akarnak majd csinálni, én támogatni fogom őket, de ha motorversenyzők lennének, az azért kemény lenne nekem. Imádom a MotoGP-t, viszont ez egy elég veszélyes műfaj. Vannak motorjaik otthon, de nem nagyon izgatja őket ez a sport. Azt szeretik látni, amikor én győzök, de nem hiszem, hogy valamilyen különleges dolognak gondolják, hogy motorversenyeket nyerek, ha teniszmeccseket nyernék, ők akkor is büszkék lennének rám. Inkább azt tudom elképzelni, hogy teniszező, golfozó lesz belőlük, vagy építész, az anyukájukhoz hasonlóan.”