back to top
2024. november 22. 02:16
KezdőlapMotoGPBekeményít a MotoGP, jelentősen szigorítanak a guminyomásszabály megszegéséért járó szankción

Bekeményít a MotoGP, jelentősen szigorítanak a guminyomásszabály megszegéséért járó szankción

A MotoGP bejelentette, hogy milyen büntetés jár az idei szezonban a guminyomásra vonatkozó szabályok megszegéséért. A megszólaló versenyzők örültek a határérték csökkentésének.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Michelin az idei szezonra csökkentette az első gumi nyomására vonatkozó minimális értéket, amely 1,88 helyett 1,80 bar lesz száraz körülmények között. Ez alól a Sachsenring, Phillip Island és Mandalika fognak kivételt jelenteni, ezeken a helyszíneken 1,85 lesz a határ. Cserébe viszont a főfutamon a versenytávnak már nem az 50, hanem legalább a 60 százalékát kell efelett teljesíteni.

Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

Azt viszont egészen a szezonnyitó hétvége kezdetéig nem lehetett tudni, hogy milyen büntetés jár azért, ha valaki megszegi ezt az előírást. Annyi bizonyos volt, hogy a tavalyi rendszeren szigorítani fognak. 2023-ban ugyanis az első kihágásért csak figyelmeztetés járt, majd a második 3, a harmadik 6, a negyedik pedig 12 másodperces időbüntetést ért. Illetve ért volna, hiszen utóbbi kettőig senki nem jutott el.

Csütörtökön este a MotoGP, „jobb későn, mint soha” alapon aztán bejelentette, hogy az idei szezonban milyen következményekre kell számítani. A képlet egyszerű: a sprinten 8, a főversenyen pedig 16 másodperces időbüntetés jár a szabályszegésért. Mindez azt jelenti, hogy jelentős pozíciókat lehet bukni, viszont a kizárást elkerüli a vétkes.

A Katari Nagydíj előtti sajtótájékoztatót még azelőtt rendezték, hogy erre fény derült volna, vagyis a versenyzőket erről nem tudták kérdezni. A korábban bejelentett módosításokról viszont igen, és a megszólaló pilóták mind elégedetten vették tudomásul, hogy mostantól kezdve alacsonyabb guminyomáson kezdhetik meg a viadalokat.

Igen, számomra [ez elég] – nyilatkozta Marc Márquez. – Ez kis lépés, de [valójában] nagy lépés. A nyomást rendkívül nehéz kontrollálni, még akkor is, ha az ember egyedül van vagy valaki mögött. Végső soron azonban, ha ez biztonsági kérdés, akkor alkalmazkodnunk kell. Ha nagyon magas a nyomás, akkor természetesen teljesítményhiányt [érzünk], de ha alacsony, akkor is érzem a teljesítményhiányt. Szóval végül is a megfelelő guminyomás-tartományban kell dolgoznunk.”

Eloszlatott egy tévhitet a Michelin? – valójában csak félig

Szerintem ez teljesen rendben van – reagált Fabio Quartararo. – Ahogyan Marc mondta, ha az ember túl magasra megy, akkor elmarad a teljesítmény, de alacsony érték esetében is. Nyilván vannak olyan futamok, mint a thaiföldi, alapvetően olyan helyek, ahol nagyon meleg van, amikor az ember sokat játszik az első gumi [nyomásával], és szerintem az 1,8 [bar] elég jó.”

A versenyzők közül sokan arra panaszkodtak, hogy magas nyomás esetében lényegében vezethetetlenné válik a motor, ami szintén veszélyes. A kritikusok táborát erősítette az állandó mezőny korelnöke, Aleix Espargaró is, aki szintén pozitívan fogadta a módosítást. Az 1,8 bar nem változtat a teljesítményen, de sokkal könnyebb lesz az életünk” – szögezte le.