2024. április 27. 09:57
KezdőlapMotoGPMegszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon

Piero Taramasso bejelentette, hogy az idei szezonban 1,88 helyett 1,80 bar lesz az első gumira vonatkozó minimális nyomás a MotoGP-ben. A Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere ugyanakkor hozzátette, cserébe a főfutamon az eddiginél nagyobb arányban kell a meghatározott érték felett maradni.

A tavalyi szezon közepén, a nyári szünet után vezették be a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt a MotoGP-ben. Ennek lényege, hogy mind az első, mind a hátsó abroncs esetében volt egy érték, amelyet minden motornak meg kellett haladnia a futamok meghatározott részében. Ez a sprint esetében 70, míg a főversenyen 50 százalék volt.

Ha valaki megszegte ezt az előírást, akkor először csupán figyelmeztetés járt neki, a másodikra viszont már jött a szankció egy 3 másodperces büntetés formájában. A harmadikért aztán 6, míg a negyedikért 12 szekundum járt volna, ám idáig már senki nem jutott el. Az idény végén ugyanakkor mind a pilóták, mind a szurkolók számára kifejezetten zavaró volt, hogy a leintés után sokáig még nem volt biztos, hogy mi a valós végeredmény, és többször is előfordult, hogy változott a pontszerzők sorrendje. A legemlékezetesebb eset talán Fabio Di Giannantonióé volt, aki hiába ért célba másodikként a valenciai szezonzárón, végül a negyedik helyen rangsorolták.

Ráadásul idén már nem lesz figyelmeztetés, és bár erről még folynak megbeszélések, de jelen állás szerint azonnali kizárás jár annak, aki nem tartja be a szabályokat. Ha pedig a mezőny tagjai ugyanolyan gyakorisággal szegnék meg az előírásokat, akkor nem nehéz belátni, hogy hamar bohózattá válna az egész sportág. Éppen ezért a Michelin megváltoztatta az első gumira vonatkozó értéket.

A MotoGP technológiai igazgatója elárulta, hogyan változik a guminyomás-szabály az idei szezonban

„Ezen a télen újra kielemeztük a tavalyi év összes adatát, és megismételtük az összes tesztet a pályáról pályára történő szimulációval együtt – idézi a Motorsport.com spanyol kiadása Piero Taramassót, a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzserét. – E folyamat után úgy döntöttünk, hogy 1,88-ról 1,80 [barra] csökkentjük a [minimális] nyomás értékét. Ez kicsit nagyobb mozgásteret ad a mérnököknek és a versenyzőknek, akik 1,8 és 2,1 között maradhatnak, így megfelelő mozgásterük lesz arra, hogy az első [abroncs] nyomását kontroll alatt tartsák.”

Ez bizonyára minden érintett számára örömteli hír. Ugyanakkor nem ez az egyetlen módosítás, amelyről a MotoGP gumiszállítója döntött, és a másikkal megnehezítik a csapatok és a versenyzők dolgát. Taramasso elmondása szerint ugyanakkor az összesített mérleg pozitív, és már a hétfőn, illetve kedden zajló katari teszten is ennek megfelelően járnak el.

„Cserébe arra kértük őket, hogy a vasárnapi versenytáv hatvan százalékában tartsák magukat ehhez, és ne az ötven százalékában, mint tavaly, mert kicsit nagyobb kockázatot vállalunk – fogalmazott az olasz szakember. – A szervezők, a csapatok és a pilóták is örömmel fogadták a hírt. Ez a katari teszttől kezdve az egész szezonon át így lesz.”