Sajtóértesülések szerint a Yamaha nemhogy elkezdte a V4-es motorblokk fejlesztését, de a folyamat kifejezetten gyorsan halad, és már az 1000 köbcentiméteres korszakban bevetnék. Ami a közeljövőt illeti, Álex Rins pozitívan értékelte azt a specifikációt, amelyet egyébként már nem először használt a misanói teszten.
Azok után, hogy Fabio Quartararo megnyerte a 2021-es világbajnokságot, majd a 2022-es idény első felében is jól szerepelt, a Yamaha egyre jobban visszaesett a MotoGP mezőnyén belül. Tavaly sikerült legyőzniük a Hondát a konstruktőri tabella utolsó előtti helyéért, és bár ez idén is meg fog történni, a lemaradásuk nőtt az európai gyártókkal szemben.
A Yamaha pilótái leginkább két technikai aspektusra szoktak panaszkodni: a hiányzó tapadásra, főleg friss gumikon, valamint a gyenge motorblokkra. A Suzuki két évvel ezelőtti kivonulása óta a Yamaha az egyetlen márka, amely sornégyes erőforrással próbálkozik. Ugyanakkor valószínű, hogy a 2027-ben debütáló új szabályok már még inkább a V4-es változatot „részesítik előnyben”.
Szenved a Yamaha – éppen ezért szakíthatnak nagyot a MotoGP új szabályrendszerében?
Ez alapján logikus, hogy a hangvillások előbb-utóbb új blokkot fejlesszenek, de könnyen lehet, hogy ez a vártnál hamarabb meg fog történni. A spanyol nyelvű Motorsport.com-nál ugyanis egy márkán belüli forrásra hivatkozva úgy tudják, hogy ez a folyamat már nemhogy elkezdődött, de igencsak gyors tempóban halad, és már 2027 előtt, még az 1000 köbcentiméteres korszakban be akarják vetni.
A Yamaha 2022-ben szerződtette le Luca Marmorinit külső tanácsadónak. Az olasz szakember korábban a Forma–1-ben dolgozott a Ferrarinál és a Toyotánál, majd nagy szerepet játszott abban, hogy az Aprilia erőforrásai teljesítményben és megbízhatóságban is sokat fejlődtek. Nem sokkal érkezése után állítólag figyelmeztette az illetékeseket, hogy meg kell fontolni a koncepcióváltást a sornégyes, illetve V4-es motorblokkok kérdésében.
Persze ez még nem a közeljövő kérdése, ettől függetlenül a mostani változaton is igyekszik fejleszteni. A korábbi privát tesztek során számos specifikációt kipróbáltak, de egyik sem hozta a remélt eredményt. Alcañizban viszont Álex Rins meglehetősen jól szerepelt, és, mint kiderült, a misanói teszten ugyanazzal a változattal kísérletezett. A spanyol versenyző elégedetten értékelt.
Bagnaia megmutatta, ki az úr Misanóban, Morbidelli volt a legszorgalmasabb dolgozó a MotoGP tesztjén
„Azt a motorblokkot kezdtük el használni, amelyet a MotorLand Aragónon próbáltunk ki – nyilatkozta. – A misanói futamhétvégén nem vettem igénybe, mert Katarban és Ausztriában elromlott néhány erőforrás, így menedzselnünk kell [a megmaradt blokkokba beletett kilométerszámot]. Ugyanakkor őszintén szólva csak ezzel a továbbfejlesztett motorblokkal öt-hét tizeddel javult a tempóm, ami hihetetlen volt.”
A KTM kísérleti motorjától a Yamaha „ismétléséig” – valójában erről szólt a misanói MotoGP-teszt