back to top
2024. november 21. 21:30
KezdőlapMagyarokEljött a várva várt hétvége: magyar csapat indul a legendás 24 órás...

Eljött a várva várt hétvége: magyar csapat indul a legendás 24 órás motorversenyen

Az előttünk álló hétvégén rendezik meg a FIM Endurance Világbajnokság ékkövét, a neves Bol d’Ort. A 24 órás futam mezőnyében pedig ezúttal egy teljesen magyar csapatot is találunk. A Superstock kategóriában induló egység motorjára a tervek szerint Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté fog felülni, a tartalékpilóta szerepét pedig Juhász Dávid tölti be.

Tavasszal jelentették be, hogy egy új magyar csapata alakult Moto Jungle Racing néven. Az eseményen Horváth László csapatvezető elárulta, hogy jövőre teljes szezont szeretnének futni a motoros endurance-világbajnokságon. Viszont Horváth leszögezte, hogy a terveik szerint először idén mérettetik meg magukat, méghozzá úgy, hogy rajthoz állnak a sorozat utolsó állomásán.

A motoros Le Mans-i 24 órás versenyre készül az új magyar csapat

A hazai motorsportrajongók pedig végre abbahagyhatják a tenyerük dörzsölését. Az előttünk álló hétvégén rendezik meg ugyanis azt a bizonyos utolsó futamot, a legendás Bol d’Ort, amelyen végül tényleg ott lesz a magyar csapat. A Superstock kategóriában nevező egységet a 713-as rajtszám alatt kell majd keresni a szombaton 15:00-kor rajtoló 24 órás viadalon. Ezt ráadásul a televízióban lehet megtenni, hiszen az Eurosport közvetíteni fogja a versenyt, vagy legalábbis egy részét.

A csapat négy „alap” és egy tartalékpilótával vágott bele a kalandba, az utóbbi szerepét az Alpok-Adria Bajnokság Stock600-as kategóriájának kétszeres bajnoka, Juhász Dávid tölti be. Viszont, ha minden rendben megy, akkor nem ő, hanem Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté fog felülni a motorra.

A 30 éves Sebestyén a gárda legidősebb és egyben legtapasztaltabb tagja. Versenyzett többek között a Red Bull Rookies Cupban és a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájában is. A legtöbben viszont talán a Superbike- és a Supersport-vb-ről ismerhetik, utóbbiban 2022-ben teljesítette az eddigi utolsó szezonját.

A hosszútávú viadalok légkörébe Kovács Bálint szagolhatott bele a legtöbbször. A 23 éves motoros már a harmadik éve indul az endurance-világbajnokságon, eddig hét futamon vett részt, köztük a Bol d’Oron is. Persze emellett korábban több más szériában is kipróbálta magát, idén a Nemzetközi Német Bajnokság (IDM) Superbike kategóriájú versenyein villog.

„Nagyon várom ezt a hétvégét, hiszen egyrészt magyar csapat tagjaként állok rajthoz, és újra fix pilótaként biztos induló leszek a Bol d’Oron – olvashatóak Kovács szavai a H-Moto UNI Győr Team közleményében. – A motor elképesztően jó, nagyon erős, a szerelőgárda is tökéletesen végzi a munkáját. Ezzel együtt a földön kell maradnunk, hiszen újoncként nem kergethetünk rózsaszín álmokat, noha benne van a csapatban egy jó eredmény. Jó úton haladunk, jó a tempónk, próbálom az eddigi tapasztalataimat a csapat rendelkezésére bocsátani.”

A 19 éves Görbe Somát annak ellenére lehet a jövő emberének nevezni, hogy már eddig is csodálatos eredményeket ért el. Ezek körül kiemelkedik két bajnoki címe, Görbe a Northern Talent Cup első szezonjában és az IDM Pro Superstock 1000-es kategóriájának mostani idényében sem talált legyőzőre.

Görbe Soma újoncként behúzott bajnoki címmel, Varga Tibor fájdalmak közepette zárta a hétvégét

„Ez egy teljesen új kihívás a számomra, hiszen sosem indultam még hosszútávú versenyen, de az eddigieket kifejezetten élvezem – kezdte Görbe. – A csapat nagyon jól összekovácsolódott, tudunk egymásért küzdeni, és úgy vélem, bennünk van egy nagy eredmény. Persze az alapcélunk, hogy újoncként befejezzük a versenyt, ráadásul a motort is egyben szeretnénk elvinni a kockás zászlóig. Nagyon tetszik a pálya vonalvezetése, igaz, ha a jelenlegi széljárás megmarad a versenyen is, akkor a nagy hátsó egyenesben úgy száguldunk háromszáz felett, hogy a motort kicsit be kell döntenünk.”

Számadó Máté tavaly az Alpok-Adria Bajnokság és az Európa-kupa trófeáját is begyűjtötte a Supersport 300-as kategóriában. Idén az Alpok-Adria fordulói során már a Superbike-osokkal együtt versenyző Stock 1000-es mezőnyben találkozhatunk vele. Augusztusban pedig megmutatta, hogy mennyire kitartó tud lenni, ami nagyon fontos adottság egy 24 órás futamon.

Betegen is dobogós lett Számadó Máté az Alpok Adrián

Az egység motorjának alapját egy BMW M1000RR képezte, amelyet a szabályoknak megfelelően építettek át. A felkészülés során a csapat négy különböző pályán járatta meg a gépet, a – MotoGP naptárába jövőre visszatérő – Brnóban, a Slovakia Ringen, a Pannóniaringen, valamint a hétvégi futam helyszínéül szolgáló Paul Richardon is tesztelték. Jelen cikk írójának véleménye szerint pedig a festést is sikerült eltalálniuk, fekete alapon jelenítették meg a magyar zászló színeit.

Áttérve magára a versenyre, a Bol d’Ort nem véletlenül szokták a legendás jelzővel illetni. A 24 órás futamot – amelyet egyébként nyert már meg magyar pilóta – kisebb kihagyásokkal 1922 óta folyamatosan megrendezik. A helyszíne viszont többször változott, például 1971 és 1987 között Le Mans-ban, 2000 és 2014 között pedig Magny-Cours-ban tartották meg.

Meghalt Reisz János, a legendás 24 órás verseny magyar győztese

Mostani otthonába, a Circuit Paul Ricardra 1978-ban érkezett meg először a mezőny, majd a Magny-Cours-i kiugrást követően 2015 óta újra itt kerül sor a futamra. A Bol d’Or során a Le Castellet-i pálya 1A-V2 nevű nyomvonalát használják. A pilóták így egy 5771 méter hosszú aszfaltcsíkkal találják szembe magukat, amely 6 bal- és 8 jobbkanyart tartalmaz, a haladási irány rajta megegyezik az óramutató járásával.

Paul Ricard, pálya
Forrás: Wikimedia Commons/HumanBodyPiloter5

Mellékesen az kimondottan érdekes, hogy az első métereket nem motorral teszik majd meg a versenyzők. Az endurance-vb különlegessége a látványos állórajt, amely során a pilóták a pálya egyik oldalán sorakoznak fel, majd futva közelítik meg a másik oldalra odaállított gépeket, majd nyeregbe pattannak és elindulnak az első kanyar felé.