back to top
2025. február 22. 14:42
KezdőlapMotoGPNem úgy működtek a dolgok, ahogy szerettük volna – a Ducati hivatalosan...

Nem úgy működtek a dolgok, ahogy szerettük volna – a Ducati hivatalosan elhatározásra jutott

Csütörtökön a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi bejelentette, hogy a gyártó összes pilótája a tavalyi motorblokkot fogja használni a következő két évben. Tardozzi elismerte, hogy a fejlesztési munkálatok ezúttal nem hozták meg a várt eredményt.

Csütörtökön a burirami gyakorlás második napjával befejeződött a szezon előtti hivatalos tesztidőszak. A napot több szempontból is a Ducati uralta, hiszen Marc Márquez révén a pályán, a motorblokk-kérdéssel pedig az címlapokon is bolognaiak szerepeltek az első helyen. Az utóbbi történet röviden arról szól, hogy a Ducatinál most kellett döntést hozni arról, az idei vagy a tavalyi erőforrást használják a következő két évben. A fejlesztések befagyasztása miatt ugyanis a gyártóknak – kivéve amelyeket a D koncessziós kategóriába soroltak be – az idei és a jövő évi szezonban is ugyanazt a blokkot kell használniuk, legfeljebb biztonsági, illetve megbízhatósági okból nyúlhatnak hozzá.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

Az idei blokkot pedig mind Marc Márquez, mind Francesco Bagnaia gyengébbnek, bizonytalanabbnak érezte, különösen a féktávon és kigyorsítás közben, mint a tavalyit. A Ducati pedig természetesen főleg a gyári pilótáira hallgat, bár a 2025-ös erőforrást Fermín Aldeguer és Franco Morbidelli is kipróbálhatta. A gyártó részéről már szerdán is azt kommunikálták, lényegében megszületett a döntésük, majd csütörtökön ezt hivatalossá is tették.

„A blokk a 2024-es lesz minden Ducati-versenyzőnek. Hogy időben kész lesz-e mindegyik? Nos, mindennek körülbelül nyolc-kilenc nap alatt kell megtörténnie, amire a szokásos naptár szerint körülbelül három hetünk lenne…” – nyilatkozta a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi az Autosportnak. Az olasz szakember arra utalt, hogy így az eredeti terveikkel szemben nem három, hanem hat 2024-es erőforrást kell elkészíteniük február 28-ig, hiszen aznap kezdődik a Thai Nagydíj hétvégéje.

„A legnehezebb dolog ezen a télen nekünk a Ducatinál az volt, hogy eldöntsük, használunk-e vagy sem olyan új elemeket, amelyekben nagyon hittünk: a 2025-ös blokkot vagy vázat. Ezek olyan dolgok, amelyek nem úgy működtek, ahogy vártuk – tette hozzá Tardozzi. – De az, hogy Gigi [Dall’Igna, a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója] végül úgy döntött, nem kockáztatunk a 2025-ös blokkal, arra késztetett minket, hogy megváltoztassuk a teljes tesztprogramunkat.”

A Ducati tesztpilótája rávilágított, miért megy nekik nehezen a motorfejlesztés

Ez a döntés viszont egyben azt is jelenti, hogy számos mérnök munkája lényegében megy a kukába. Tardozzi azonban úgy látja, ennél van fontosabb szempont is. „Ez nemcsak az alázatosság kérdése, hanem a realitásérzéké is – magyarázta.  – Mi a Ducatinál pedig realisták vagyunk, és láttuk, hogy a dolgok nem úgy működnek, ahogy szerettük volna. El kellett fogadnunk, hogy nem sikerült javítanunk azon, amink már korábban megvolt. De a GP24 egy kivételes motor. Nem merem azt mondani, hogy tökéletes, de kivételes. Nehéz lesz javítani rajta, de persze a jerezi forduló utáni teszttől kezdve megpróbáljuk.”

A Ducati tehát a tavalyi blokkal és (részben emiatt) a tavalyi vázzal fog nekivágni az idei szezonnak, bár utóbbin egyszer módosíthatnak az idény során. Valószínűleg ezzel összefüggésben kezdetben a tavalyi aerocsomag kerül majd fel a motorokra. A bolognaiak persze sok kisebb fejlesztéssel, új elemmel kiegészítették mind az erőforrást, mind az aerocsomagot. Így pedig Bagnaia leírása szerint az idei motorja a „24,9-es lesz – tehát nagyon közel áll az újhoz”. Egyébként az aerodinamika területén csütörtökön is kísérleteztek, például bevetettek új hátsó szárnyakat.