Jelenleg nincsenek arra törekvések, hogy a KTM kihasználja a szabadkártyás lehetőségeit. Bár tesztversenyzőik minden támogatást megkapnak, de a beállítások, finomhangolások jóval fontosabbak az eredményeknél. Ennek ellenére hamarosan e tekintetben is döntenek.
Azzal, hogy a hétvégén megkezdődik a 2025-ös idény európai felvonása, más területeken is elkezdenek mozgolódni a gyártók. Ide tartoznak a privát tesztek, és a Yamaha, valamint a Honda rá is csapott erre, kihasználva a koncessziós szabályok adta kereteket. A másik hasonló téma a szabadkártyák rendszere. A szezon első plusz lehetőségét az aszakaiak Jerezben el is lövik, és Aleix Espargarót motorra ültetik. Idő kérdése tehát, hogy hamarosan a többi gyártó is lépjen, és lerántsa a leplet arról, hogy mely versenyhétvégéken vetik be a tesztpilótákat.
Hivatalos: Aleix Espargaró hazai pályán debütál a Honda pilótájaként
A KTM-nél azonban most nincsenek erre utaló törekvések: „Jelenleg nincsenek [terveink]” – árulta el Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak. – Megvannak a lehetőségeink, de nem ez szerepel a prioritásaink között. A négy állandó versenyzőnkkel folyamatosan magas minőségű információkhoz jutunk, míg a tesztpilótáinknak is elképesztő menetrendjük van.”
Van itt még egy jelenség, melyre Beirer rámutatott: „Észrevettük, hogy abban a pillanatban, amint elkezdtünk felkészülni egy-egy szabadkártyára, egy vagy két remek tesztpilótánk kiesik. Ezután elkezdenek felkészülni egy hétvégére, versenyezni akarnak, és jó eredményeket szállítanak. Mindeközben az apró részleteket, amelyeken a tesztversenyzőknek dolgozniuk kellene, figyelmen kívül hagyják” – magyarázta.
Az osztrák gyártónak minden oka meg is lehet félni, elsősorban Dani Pedrosa esetében. A spanyol versenyző 2023-ban és 2024-ben összesen három versenyhétvégén vett részt. 2023-ban, a jerezi főversenyen a hetedik helyen, míg az emilia-romagnai vasárnapi viadalon a negyedik pozícióban ért célba. Egy évvel később ezt tovább javította: a Spanyol Nagydíj sprintfutamán végül a dobogó legalsó fokát is megkaparintotta.
Elvették Quartararo sprintdobogóját, Pedrosáé lett a harmadik hely Jerezben
Ez a probléma egyébként a Hondánál is felütötte a fejét, bár erről a külső körülmények is gondoskodtak: „Rengeteg új elemet hoztunk el [Valenciába], de elképesztő szél volt, és nem tudtuk tesztelni őket. Emellett a versenyző [Aleix Espargaró – a szerk.] szabadkártyával szerepelni fog Jerezben, és rengeteget fog vezetni azért, hogy megtalálja a számára legjobban fekvő beállításokat” – fogalmazott egy neve elhallgatását kérő Honda-alkalmazott.
„Nagyon jó programunk van együtt. És van két remek tesztversenyzőnk, akik teljes mellszéleséggel mellettünk állnak, még a legnehezebb időszakunkban is. Ők olyanok, mint a csapattagok, nem csak tesztversenyzők. Velük elérünk egy olyan státuszt, ahol szinte semmit nem számít a szerződés. Velünk akarnak lenni, és mi is akarjuk őket – és szükségünk is van rájuk. Hamarosan döntünk, hogy lesznek-e szabadkártyás [alkalmaink]” – zárta gondolatait Beirer.
A KTM főnöke dühös lett a „baromság” hallatán, amellyel sokan magyarázzák a gyenge kezdést