back to top
2025. április 26. 20:14
KezdőlapMotoGPAleix Espargaró őszinte volt a Honda nagy újításáról: Eddig nem felelt meg...

Aleix Espargaró őszinte volt a Honda nagy újításáról: Eddig nem felelt meg az elvárásainknak

Aleix Espargaró pénteken éles körülmények között is kipróbálta a Honda új motorblokkját, és nem volt megelégedve vele. Ugyanakkor rámutatott, a várakozásaiktól elmaradó tempó részben az ő hibája is lehet. Espargaró emellett azonosította a Honda két legnagyobb problémáját, de azt is elmondta, legalább már nem olyan fárasztó vezetni a motort.

Néhány felvillanást leszámítva egyértelműen nem a legfényesebb napjait éli jelenleg a Honda MotoGP-programja. Bár Johann Zarco kiemelkedő eredményeinek köszönhetően jelenleg második a gyártók tabelláján, a pilótái még mindig számos nehézséggel küzdenek, de ezek közül is „kitűnik” az alacsony végsebesség. Ezt jól mutatja, hogy pénteken a jerezi edzésen Zarcót kivéve mindegyik Honda-pilóta a vonatkozó lista alján végzett, közösen is csak két Yamahát és egy Apriliát sikerült lenyomniuk.

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

„Ha növelni tudnánk a végsebességet, az nagyon hasznos lenne – ismerte el a probléma jelentőségét a gyári Honda csapatfőnöke, Alberto Puig a MotorPassionnek még Katarban. – Ezek a motorok nagyon nagyok, és szükségük van [magasabb] egyenesbeli tempóra.” A végsebességet pedig leginkább a motorblokk befolyásolja, így a Honda ezen a területen kezdett fejleszteni (amit a koncessziós jogainak köszönhetően bátran megtehet). Az asakai gyártó nemrég össze is rakott egy új erőforrást, amelyet a szintén új tesztpilótája, Aleix Espargaró a héten már kipróbált egy privát teszten Jerezben.

Espargaró aztán a gyakorlás után helyben maradt, hiszen szabadkártyával benevezték a Spanyol Nagydíjra. Pénteken pedig éles körülmények között is pályára vitte az új blokkot, de az szerinte nem teljesített tökéletesen. A spanyol pilóta végsebessége 288,7 km/h volt az edzésen, ami a tizennyolcadik helyre volt elég, és több mint 10 km/h volt a lemaradása az éllovashoz képest. „Az én motorom nem teljesen más, mint a többieké, de pénteken egy másik motorblokkot használtam, viszont mindannyian több problémával küzdöttünk – nyilatkozta. – A szezon előtti tesztekhez képest sokat fejlődtünk: most már a motornak kiváló az egyensúlya, csökkent a súlya az előző szezonokhoz képest, szóval ebből a szempontból már felveszi a versenyt a riválisokkal.”

Álex Márquez nagyot esett, de fájdalmai sem akadályozták meg, hogy körrekordot fusson az edzésen

„Viszont két nagy problémával még foglalkoznunk kell: először is javulnunk kell a teljesítmény tekintetében – ez az oka annak, hogy egy eltérő blokkal próbálok több nyomatékot találni. De ebből a szempontból az eddigi eredmények alapján nem felelt meg az elvárásainknak. Még ha talán emiatt részben én is hibáztatható vagyok, mivel itt a sebességmérő nagyon közel van a kanyarhoz, én meg szerintem nem a határon fékeztem, nem fékeztem úgy, ahogy [Joan] Mir és Zarco. Azonban még Japánban a blokk számai ígéretesebbek voltak.”

„A másik probléma a vibráció, amitől minden Honda-versenyző szenved, és most már elmondhatom, hogy én magam is megtapasztaltam a pályán, szóval ez egy újabb olyan terület, amelyen fejlődnünk kell. Ez egy olyan dolog, amit meg kell oldani, mert amikor én még az Aprilián ültem, nem volt ilyen problémám, míg most a Honda versenyzőinek ilyen körülmények között kell majd versenyezniük. Remélem holnap sikerül megoldást találnom erre, amihez tanulmányozni fogom az adataikat.”

Korábban a Honda-pilóták gyakran panaszkodtak arra, hogy nagyon fárasztó vezeti az RC213V-t, ám most már ez nem jelent akkora problémát.  „Ez már nem így van, az Aprilia tavaly sokkal fizikálisabb motor volt, bár azt is el kell ismerni, hogy nagyobb nyomatékkal is rendelkezett – mondta Espargaró. – És azt hiszem, az Aprilia merevebb volt, mint a jelenlegi Honda, szóval nekem most már nem olyan fizikális a motorozás. Viszont a péntek reggeli első néhány kör után így is tönkrementek a karjaim, de ez azért volt, mert az elmúlt öt hónapban izomtömeget veszítettem onnan.”

Az „ideges” Aleix Espargaró ma már inkább kerékpárosnak, mintsem motorosnak érzi magát