Inkább a hosszabb úton jut el a sikerig Maverick Viñales. Szeretné maga kifundálni, hogy tudja a legtöbbet kihozni az Apriliából.
Maverick Viñales jelenleg 14. a vb-tabellán, a 2022-es szezon eddig teljesített hat futamán összesen 27 pontot szerzett. Legjobb eredménye egy argentin hetedik hely. Ezzel párhuzamosan viszont a csapattárs, Aleix Espargaró (egyébként szintén Argentínában) futamot is nyert már, valamint kétszer ezen kívül is dobogóra állhatott, legutóbb Jerezben is. Viñales állítja, sikerének kulcsa egy dolgon áll vagy bukik: az időmérős teljesítményen. Ha ezt sikerül rendberaknia, ott lehet Aleix Espargaró szintjén.
Viñales tulajdonképpen a 2021-es szezon felénél történő apriliás bemutatkozása óta panaszkodik, hogy problémái elsősorban azzal vannak, hogy a maximális teljesítményt hozza ki az új Michelin gumikból. De a problémát egyelőre nem sikerült megoldania.
Jó versenytempó, gyenge időmérős teljesítmény
„A versenytempóban mindössze egy tized a lemaradásunk” – hangsúlyozta Viñales még Jerezben – „de egy gyors körön hét tized a hátrány. Ez túl nagy különbség, és dolgoznunk kell, és el kell gondolkodnunk azon, hogyan javíthatnánk ezen a különbségen. Világos, hogy nagyon nehéz kanyarodni, amikor új gumit teszek be. Nem azért, mert sok tapadásom van, mert amikor gázt adok, nincs sok tapadás. Inkább a beállításokon múlik szerintem, ahogy évek óta teszik ezt a motorral. A ritmus nagyon jó a használt gumikon, de az újakon nagyon lassú vagyok. Csak egy tizedet tudok javítani, és ez nem normális. Valami hiányzik belőlünk. A régi gumikkal jó érzés menni, de amikor újakat teszel fel, hogy az a különbséget jelenthesse, képtelen vagy többre. Időre van szükségem, hogy lássam, hogyan kell csinálni, hogyan lehet javítani. De akkor rosszabb a ritmusunk. Meg kell vizsgálnunk, hogy lássuk, mit tehetünk.„
A csapattársnak megy
Aleix Espargaró adataival és eredményeivel a boksz másik oldalán úgy néz ki, semmi probléma nincs. Viñales szerint bár érdemes megnézni, mit csinál jobban a honfitárs (és barát), ez csak egy bizonyos pontig lehet hasznos.
„Aleix talán legerősebb tulajdonsága a fékezés, különösen a kanyarok mélyére való fékezés. Hat évig fejlesztett egy motort, hogy ezt tudja, és ebből profitál, mert ez a vezetési stílusának az esszenciája, hogy a kanyarcsúcsig olyan jól fékez. Neki nagyon sok érzéke van hozzá, hogy ezt csinálja, nekem viszont nincs. Egyre közelebb kerülök, de van egy pont, ahol valami nagyobb dologra lesz szükség.„
Viñales egyre közelebb érzi magát ahhoz, hogy minden, a későbbi érkezésből fakadó hátrányát lefaragja. „Minden alkalommal egyre közelebb kerülünk Aleixhez, Aleix vezetési stílusához. Azt hiszem, ezzel a motorral ez az, ami kifizetődő. De én nem egy az egyben ezt keresem. A saját utamat fogom járni, és ez fog majd megtérülni. Lehet, hogy több időbe telik, de olyan helyzetbe kell kerülnünk, ahol nem gondolkodom azon, hogyan kell motorozni. Ahol természetesen, gondolkodás nélkül motorozom. Ez a fő cél, hogy minden természetesen jöjjön.„
A másik út
Viñales tehát nem a másolásban látja az üdvözítő megoldást. De akkor mi lehet majd az? A körülmények egy jó része adott. Mit tud tenni így a spanyol?
„Számomra ez beállítás kérdése, hogy hogyan csinálod a köridőt. Mert amit érzek, az az, hogy a fékezésnél nagyon sokat kell nyomnod, és van egy pont, ahol túl sok lesz. Szélesen fordulsz. És ez az, amire gondolok, amikor azt mondom, hogy falnak megyek. Itt az ideje dolgozni és megérteni, hogy tudunk javulni. De ez időbe telik, és olyan emberektől kell információt szerezni, akik hat éve dolgoznak ugyanazzal a motorral.„
„Alapvetően azt érzem, hogy még használt gumikkal is nagyon későn tudok fékezni. Mindent ilyenkor nyerünk. Amikor viszont új gumikat teszek fel, még később akarok fékezni, de nem megy. Más dolgokat kell megpróbálnom, mert jelenleg messze vagyunk.„