szombat, június 25, 2022
Moto GP - 🇵🇹 Portugál Nagydíj
Moto GP - 🇪🇸 Spanyol Nagydíj
Moto GP - 🇮🇹 Olasz Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Katalán Nagydíj
Moto GP - 🇫🇷 Francia Nagydíj
MotoGP - 🇩🇪 Német Nagydíj
MotoGP - 🇳🇱 TT Assen
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park
🇬🇧 Brit Superbike – DONINGTON PARK
Superbike - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Superbike - 🇮🇹 Misano 2.verseny
Superbike - 🇬🇧 Donington 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 2.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 1.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 2.verseny
Endurance VB - 🇧🇪 Spa 24h
Supersport - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Supersport - 🇮🇹 Misano 2.verseny
🇬🇧 BSB - Knockhill sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 2. verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 3. verseny
Supersport - 🇬🇧 Donington 1.verseny
KezdőlapMotoGPCsökkenő nézőszám a MotoGP versenyhétvégéken

Csökkenő nézőszám a MotoGP versenyhétvégéken

A 2022-es MotoGP évad sok szempontból más, mint korábban. Néhány kivételtől eltekintve drasztikusan lecsökkent a nézőszám a versenypályákon. De mi ennek az oka?

- Hirdetés -

A mugellói és barcelonai versenyhétvégék megerősítették, hogy a válság valósággá vált a motorsport esetében is. A MotoGP iránti érdeklődés történelmi mélyponton van, legalábbis azok körében, aki kilátogatnak a versenyhelyszínekre.

A számok sokatmondóak. Íme a 2019/2022-es nézettségi összehasonlítás Jerezben, Le Mans-ban, Mugellóban és Barcelonában:

  • Spanyolország GP 2019 versenynapon 75 000; hétvégén 151 000 vs. 2022 a versenynapon 58 000; hétvégén 123 000
  • Francia GP 2019 versenynap 104 000; hétvégén 206 000 vs. 2022 a versenynapon 110 000; a hétvégén 225 000.
  • Olaszország GP 2019 versenynap 83,000; hétvégén 139,000 vs. 2022 versenynapon 43 600; hétvégén 74 000
  • Katalán Nagydíj 2019 versenynap 92,000; hétvége 158,000 vs. 2022 versenynapon 60,000; hétvégén 115,000

Automatikusan felmerülnek a kérdések: mi történik? Mi áll a versenypályák nézőszámának csökkenése mögött? Vajon az európai szezonkezdet kivételes eset, vagy a 2022-es világbajnokság lendülete lesz ez?

Ezeket a kérdéseket valószínűleg a Dorna is fel fogja tenni. Míg a rendkívüli állapot idején minden energiát a bajnokság lebonyolításába fektettek, a normalitáshoz való visszatéréssel a mellékhatások is felszínre kerülnek. Ezekhez óhatatlanul hozzá kell adnunk néhány egyéb körülményt.

Valentino Rossi visszavonulása

Ha a versenypályák nézőinek elvesztésének lehetséges okait elemezzük, Valentino Rossi visszavonulása elsők között juthat az eszünkbe. Kétségtelen, hogy az ő hiánya volt az egyik tényező a mugellói olasz fiaskóban. Ez eredményezte a sárga dombok, a fáklyák és az olasz szurkolók áradatának hiányát.

A kiemelkedő karakterek eltűnése

Ha ehhez hozzávesszük a rendkívüli tehetség, Marc Márquez problémáit, akkor elmondhatjuk, hogy a MotoGP hirtelen karakter nélkül maradt. Sokan erre felszisszenhetnek, de az vitathatatlan, hogy Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Andrea Dovizioso, Marc Márquez – a sportág nagyjai, akik 2020 előtt a pályákra vonzották a nézőket, már nincsenek ott, vagy nem a korábbi formájukban szerepelnek. Annak ellenére, hogy elképesztően izgalmas futamokat láthatunk a rendkívül tehetséges pilótáktól, valami plusz egyelőre úgy tűnik hiányzik a lelátók megtöltéséhez. Franciaországban többen látogattak ki a versenypályára, mint 2019-ben, köszönhetően a helyi versenyzők, Fabio Quartararo és Johann Zarco teljesítményének.

Mik lehetnek még az okok?

Természetesen vannak más, a sportágon kívüli faktorok is, amelyek fontos befolyással vannak a csökkenő nézőszámra. Nem felejthetjük el az üzemanyagárak drasztikus emelkedését sem, mint befolyásoló szempontot.

A jegyárak és a motorversenyekhez kapcsolódó egyéb programok, a futamok sorrendje sem elhanyagolható tényezők – például a le mans-i és a mugellói jegyek közötti árkülönbség, vagy az, hogy a portugál nagydíjat egy héttel a jerezi futam előtt rendezték (a 2 pálya körülbelül 300 kilométerre van egymástól közúton).

Elgondolkodtató az a tény, hogy pénteken Franciaországban több néző volt, mint vasárnap Olaszországban.  Jó példa, hogy az egyik sátorban, amelyet a DORNA bérel az árucikkek eladására, a pénteki le mans-i versenynapon 43 000 euró volt a forgalom, míg pénteken Mugellóban 3000 euró.

A DORNA nyilvánvalóan tisztában van ezzel a helyzettel, és lépéseket kell tenniük a jelenlegi tendencia megfordítására. Úgy tűnik a DORNA vezetői jó példákat keresnek, például az F1 berkein belül.

Kellenek a hősök

Mint minden showműsornak, ennek is a fő attrakciója a szereplőkön múlik, és a MotoGP-ben ők a versenyzők. Minden sportágnak szüksége van referenciára, és minél több párharc van, annál jobb a show. Amennyiben a versenyzők nem a legjobb barátok, annál jobb (legalábbis a versenypályán). A MotoGP-nek szüksége van egy Verstappen/Leclerc-versengésre, egy Nadal/Djokovic-párharcra vagy, ahogyan a múltban, egy Lorenzo/Rossi vagy Márquez/Dovizioso rivalizálásra.

Mit tesz a DORNA azért, hogy visszacsalogassa a nézőket a versenypályákra? Rövidesen ki fog derülni és őszintén reméljük, hogy sikerülni fog küldetésük.