2023. január 29. 23:02
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
MotoGP - 🇲🇾 Maláj Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Valenciai Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 2.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 1.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 3.verseny
SuperSport - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
KezdőlapMotoGPMotoGP-nagyhatalommá válna a sportvilág egyik legvitatottabb szereplője

MotoGP-nagyhatalommá válna a sportvilág egyik legvitatottabb szereplője

Szaúd-Arábia a tervek szerint nem fog megállni a futamrendezésnél, és hosszabb távon másképp is szeretne részese lenni a sportágnak. Néhány évtizeden belül többek között egy bajnok versenyzőt is ki akarnak nevelni az országban.

Az már szinte biztos, hogy előbb vagy utóbb, de Szaúd-Arábia MotoGP-futamot fog rendezni. Idén ez még nem fog megtörténni, de a pletykák szerint 2024-ben már igen. Ami ténykérdés, hogy tavaly megszületett az erről szóló szándéknyilatkozat, úgyhogy vélhetően csak idő kérdése, hogy a mezőny mikor látogat el először a közel-keleti országba.

Emellett a helyszín sem egyértelmű. A Forma-1-ben jelenleg használt dzsiddai pálya a jellegénél fogva szóba sem jöhet, hiszen elképesztően veszélyes lenne a pilótákra nézve. Mind a két-, mind a négykerekű királykategória számára fel fog épülni egy másik aszfaltcsík Kiddijában, ám a hírek szerint ez 2027-nél előbb nem fog elkészülni. Korábbi sajtóhírek szerint ennek áthidalása érdekében egy új pálya fog megépülni, amelyet átmeneti megoldásként fognak használni. Amennyiben jövőre már versenyezni akarnak rajta, akkor a határidő nagyon szűk, de a dzsiddai komplexum is mindössze 9 hónap alatt készült el.

Az utóbbi évek során megfigyelhető volt, hogy Szaúd-Arábia egyre nagyobb befolyást szerez magának a sportban. A technikai szakágaknál maradva, a Forma-1 2023-ban már harmadszor fog ellátogatni az országba, míg a jelenleg is zajló Dakar-ralit már negyedik alkalommal rendezik itt. A MotoGP-vel pedig már szintén megvan a megegyezés, és akkor még nem esett szó a labdarúgásról és a többi sportágról.

Megállapodott a MotoGP-versenyről Szaúd-Arábia és a Dorna

A befolyásszerzés egyelőre a sportesemények rendezési jogában merül ki, ám hosszú távon más szempontból is részesei akarnak lenni a különböző sportágaknak. Ami a MotoGP-t és az F1-et illeti, Khalid Bin Sultan Al Faisal herceg, a Szaúdi Automobil és Motorkerékpáros Szövetség elnöke nagyszabású tervekről számolt be, amelyek persze hosszú időt vesznek igénybe.

Van egy húszéves programunk, amelyet szerencsés esetben 2023 végén, 2024 elején indítunk el – nyilatkozta a Motor Sport Magazine-nek. – Nemcsak az a célunk, hogy nemzetközi eseményeket rendezzünk, hanem szeretnénk minél inkább részesévé válni, mérnököket és szerelőket akarunk. Nagyon szeretnénk egy bajnokot, egy olyan pilótát, aki a Forma-1-es világbajnokságban vagy a MotoGP-ben versenyezhet. Sokat fektetünk az infrastruktúrába, a szaúd-arábiai pályák építésébe. Még hosszú út áll előttünk, de reméljük, 2030-ra, 2035-re vagy 2040-re elérjük a célunkat.”

Szaúd-Arábia, illetve a többi közel-keleti ország terjeszkedése sokaknak szúrja a szemét, és ún. „sportswashingot” emlegetnek. Ennek lényege, hogy az adott ország kormánya a sportot használja fel arra, hogy javítson az ország negatív megítélésén. Szaúd-Arábia esetében ez leginkább az emberjogi kérdések miatt áll fenn, hiszen ebben a tekintetben köszönőviszonyban sincs a helyzet a nyugati világ országaihoz képest.