back to top
2024. november 24. 15:35
KezdőlapMotoGPA világbajnok, aki a Ducatira született elárulta, mit tartott az olasz márka...

A világbajnok, aki a Ducatira született elárulta, mit tartott az olasz márka legnagyobb hibájának

Casey Stoner 2006-ban érkezett a MotoGP-be a Honda kötelékében. Ducatira váltása egy nagyon jó döntésnek bizonyult az ausztrál versenyző számára, hiszen a nehezen kezelhető motoron egyből bajnok tudott lenni. Hosszú ideig ő volt az egyetlen, akinek ez sikerült…

Casey Stoner és a Ducati „házassága” rendkívül sikeresen indult, hiszen a GP7-es nyergében, csupán második királykategóriás szezonjában máris világbajnoki címet ünnepelhetett. Sokan nem értették, hogyan lehetett az ausztrál ilyen sikeres egy nem kifejezetten jó motoron. 2007 volt az az év a királykategóriában, amikor a 990 köbcentis motorokat 800-asokra cserélték. A Ducati GP7 olyan volt, mint egy golyó. A bolognaiak új 800 köbcentis motorja könnyebb és még gyorsabb volt, mint 990 köbcentis elődje. A dupla L-twin motor 225 lóerővel és 330 km/h-s sebességgel bírt, az egyenesekben verhetetlennek bizonyult, szinte állva hagyta a többi versenygépet. A motornak azonban volt gondjai, főleg a kanyarokban. Itt jött a képbe Casey Stoner, aki flat track versenyzőként tudta, hogyan kell kezelni egy nehezen kanyarodó motort.

Casey Stoner váratlanul, a semmiből érkezve toronymagasan nyerte a 2007-es bajnokságot. 10 győzelmével, 2 második helyével és 2 harmadik pozíciójával 125 pontos előnnyel zárt az élen az összesített tabellán Dani Pedrosa előtt és 124 egységgel Valentino Rossit megelőzve.

A napokban bemutatott „The Resurrection of Ducati” (azaz a Ducati feltámadása) kisfilmben Stoner visszaemlékezett a 2007-es évre és arra, hogy milyen volt a GP7-es motort vezetni.

„Sokkal jobban nézett ki papíron és az eredmények tekintetében, mint ahogy mi éreztük. Amikor aláírtam a Ducatival természetesen minden izgalmas volt, egy gyári csapathoz igazoltam. A motorral megtett első körök után az volt az első gondolatom ‘mit csináltam? Óriási hibát követtem el.’” – emlékezett vissza az ausztrál bajnok. „Rengetegen úgy gondolták, ‘ok, 800 köbcenti, könnyen kezelhetővé tesszük a motorokat’. Főleg a japán gyártók mentek abban az irányba, hogy ‘egy könnyű motort akarunk, ami szépen kanyarodik’. A Ducati teljesen más úton indult el, ‘nem foglalkozunk most a vázzal, próbáljuk meg azt elérni, hogy nagyon gyors legyen az egyenesben’. Egész évben azzal küzdöttünk, hogy a motor jobb legyen a kanyarokban.”

Casey Stoner 2007
Fotó: MotoGP Media

Cristian Gabarrini, Stoner és Bagnaia versenymérnöke egy nehezen kezelhető motorra emlékszik abból az évből: „Abban az évben a motorunk nagyon nehezen kezelhető volt. Egy extrém versenygép volt, legfőkébb az extrém motor miatt. „

Casey Stoner csapattársa, Loris Capirossi 201 ponttal szerzett kevesebbet, mint ausztrál versenytársa és csupán a tabella 7. helyén végzett 2007-ben. Az olasz versenyzőnek meggyűlt a baja a GP7-essel, teljesen máshogy élte meg a szezont, mint Stoner. „Úgy tűnt Casey erre a motorra született. Attól a pillanattól kezdve, hogy felült a motorra, azt mondta:’ez jó, nagyon jó’. Tudom, mert a csapattársa voltam, 2 méterre volt tőlem. Hallgattam, amit mond. Nekem több problémám is volt a motorral, de ő nem így érezte.”

Dovizioso, aki 2013 és 2020 között versenyzett a Ducatinál, örül annak, hogy azt a motort nem kellett kipróbálnia. „Casey nagyon gyors volt egy furcsa motorral és megnyert néhány futamot, de az a motor nem volt jó. Boldog vagyok, hogy nem próbáltam ki azt a motort.” – mondta nevetve az újdonsült MotoGP-legenda.

Stoner azt is elárulta, hogy abban az időben nem volt meg a megfelelő anyagi háttér az év közbeni változtatásra, ami megnehezítette a munkát. „Nem volt büdzsénk, azzal a motorral kellet végigcsinálnunk az évet, amivel elkezdtük. Nem kaptunk új vázat, új alkatrészeket, motort, semmit.”

Ducati
Fotó: MotoGP Media

Gabriele Conti, a Ducati elektronikai rendszerekért felelős vezetője már tudja, hogy hibát követtek el annak idején. „Nem ismertük fel, hogy a motor túl agresszív vagy túl nehezen kezelhető volt. 2008-ban és 2009-ben még mindig elől voltunk, de nem nyertünk bajnokságot. 

A kezelhetetlen motort Stoner valamennyire tudta irányítani, de rajta kívül senki nem volt erre képes, ami nagy terhet rakott a versenyzőre, így végül a közös történet is véget ért. „Általában mi voltunk az egyetlen Ducati, amelyik elől tudott lenni, vagy az egyetlen melynek volt esélye a győzelemre vagy a pódiumra. Így éreztem a vállamon a terhet.” mondta Stoner. 

Nem volt egyszerű döntés számára, de az ausztrál 4 év közös munka, 1 bajnoki cím, 1 második helyezés és 2 negyedik pozíció után úgy érezte mennie kell és visszatért a Hondához. „Sokáig tartott és nem volt egyszerű meghozni a döntést, egyértelműen nagyon érzelmes is volt számomra. Csodálatosan teljesítettünk a Ducatival és sok szép percet éltünk meg együtt.” – mondta a sajtótájékoztatón, amikor bejelentették távozását.

Casey Stoner
Fotó: MotoGP Media

Claudio Domenicali, a Ducati vezérigazgatója szerint későn jött a felismerés a Ducati részéről, miszerint hibákat követtek el. „Nem voltunk elég közel hozzá. Hibákat követtünk el, ez főleg a mi felelősségünk. Csak akkor jöttünk rá, amikor Casey elment, hogy nagy problémáink vannak.”

Stoner távozásával a Ducati sikerszériája is megszakadt egy időre….