back to top
2024. november 24. 01:16
KezdőlapMotorsportBol d'Or - történelmi privát győzelem, Kovács Bálinték hatodikak!

Bol d’Or – történelmi privát győzelem, Kovács Bálinték hatodikak!

Elképesztően drámaira sikeredett a százéves jubileumát ünneplő francia hosszútávú verseny, a Bol d’Or. A viadal 85. kiírásán számos élcsapatot sújtott műszaki probléma, így a győzelem végül egy privát alakulaté lett. Mi magyarok is elégedettek lehetünk, hiszen Kovács Bálint, a H-Moto Team versenyzője a zseniális hatodik helyen zárta a 24 órás viadalt. Nézzük meg, hogy mi is történt az FIM Endurance Világbajnokság zárófutamán.

Kovács Bálint versenye

A szabadedzést és az időmérőket Bálint a lengyel Wójcik Racing Team színeiben futotta, ám a versenyen már egy szlovák istálló, a MACO Racing Yamahája nyergében láthattuk. Bálint zöld karszalagos, vagyis „tartalékos” versenyzőként van jelen a Wójcik Racingnél, hiszen előfordulhat, hogy valamelyik versenyzőjük nem tud elindulni, és Bálintnak be kell ugrani (ahogyan az Le Mans-ban és Spában is történt). A Bol d’Oron erre nem volt szükség Wójcikéknál, de a Maco Racingnél igen – és a két csapat megállapodott abban, hogy Bálintot „kölcsönadják” a versenyre. A magyar srác ezt a következőképp jelentette be:

Ez mindkettejüknek előnyös volt (szép angol kifejezéssel „win-win szituáció”), hiszen Bálintnak nem a boxból kellett végignéznie a futamot, a MACO Racing pedig kapott egy gyors versenyzőt. Az is közös nevező, hogy mindkét csapat Yamahával versenyzik – bár a Maco Racing 14-es számú motorja az EWC géposztályban indult, Bálint pedig egy Superstock felkészítésű R1-essel teljesítette az edzéseket. A HUMDA által is támogatott fiú csapattársai a francia Enzo Boulom, valamint a korábbi Grand Prix-győztes ausztrál Anthony West lettek.

A MACO Racing legénysége: Anthony West, Kovács Bálint és Enzo Boulom. Fotó: Izsó Krisztián

Bálinték küzdelmes 24 órát követően a kitartásuk révén a hatodik helyen futottak be. Pedig nekik sem volt ám sétagalopp: őket is sújtotta műszaki probléma, valamint Bálint hajnali fél kettő körül el is esett a Yamahával! Szerencsére nem lett baja, mintegy másfél perc veszteséggel, de vissza tudott jönni a boxba, ahol némi szerelést követően folytatni tudták a küzdelmet.

Bálint éjszaka. Fotó: Izsó Krisztián

Kovács Bálint, Anthony West és Enzo Boulom kitartásának és gyorsaságának köszönhetően a hatodik helyen látták meg a kockás zászlót – pedig volt, hogy egészen a 19. helyig is visszacsúsztak. Az utolsó órákra azonban feljöttek a hatodik helyig, amelyet meg tudtak tartani a végéig. Azonban nem kényelmesedhettek el, hiszen a mögöttük érkező hondás RAC41 Chromeburner alakulat (akik végül megnyerték a Superstock kategóriát) egy körön belül voltak hozzájuk képest.

A spái ötödik hely után egy hatodik. Fotó: Izsó Krisztián

A hatodik hellyel a MACO Racing a bajnokságban is előrelépett, és végül a 12. pozícióban zárták az évadot. Így örült a csapat a leintés után:

Bálint egyelőre nem nyilatkozott a leintést követően, csupán szűkszavúan ennyit posztolt a facebook-oldalára:

A P1Race.hu szerkesztősége ezúton is gratulál Bálintéknak a hatodik helyhez!

Az élcsapatok drámái

Az Endurance-világbajnokság élmenői – de különösen a gyári csapatok – mintha el lettek volna átkozva a Bol d’Oron.
Az első órában nem történt semmi különös – leszámítva, hogy a YART Yamaha ezúttal is beragadt a rajtnál, és hogy a Bolliger Kawasaki már az első körben elesett. A hat gyári támogatású csapat (F.C.C. TSR Honda, BMW Motorrad, Yoshimura SERT Suzuki, YART Yamaha, SRC Kawasaki, ERC Endurance Ducati) sprintversenyt idéző módon csatázott egymással, miközben leépítették magukról a mezőny többi részét. Már rögtön az első órákban kiállni kényszerültek a boxba műszaki hibával, és többen már nem tudtak visszajönni. A sort a bajnoki címvédő és listavezető Yoshimura Suzuki nyitotta, utánuk következett nem sokkal a BMW Motorrad, majd a YART Yamaha. Utóbbiak több órányi szerelés után visszaküldték a pályára a 7-es rajtszámú R1-est, de egyetlen kört sem tudott teljesíteni, így ők is lehúzták a garázsajtót. Az F.C.C. TSR Honda és az SRC Kawasaki szintén hosszú perceket töltöttek a boxban, jelentős időveszteséget elszenvedve – de ők legalább folytatni tudták. A kálváriát az alábbi videó foglalja össze.

Vagyis az első négy órában a hat gyári csapatból öt súlyos műszaki hiba miatt kiállni kényszerült vagy a versenyből, vagy jobb esetben csak a győzelemért vívott harcból. Az élen így nagyon sokáig a gyári Ducati, valamint két privát csapat: a kawasakis Tati Team Beringer, valamint a yamahás Wójcik Racing Team haladtak, egymáshoz képest legfeljebb két körön belül – de szinte végig a Ducati állt az élen. A Tati Teamnek egy esetleges győzelem nemcsak a dicsőséget, hanem a világbajnoki címet is jelentette volna. Ám a vasárnap délelőtti órákban őket is elérte a műszaki hiba, és ők is hosszú órákat kényszerültek a garázsban tölteni.

Ekkor úgy tűnt, hogy megtörténik a csoda: a nem éppen a megbízhatóságáról híres Ducati megszerezheti első Endurance-világbajnoki futamgyőzelmét, ráadásul rögtön a Bol d’Oron – ahol utoljára 1971-ben fordult elő, hogy nem japán márka nyert (akkor a Percy Tait – Ray Pickrell páros egy Triumph-al diadalmaskodott). Ám másfél órával a vége előtt a Panigale kuplungja megadta magát, a kényszerű csere miatt pedig az ötödik helyig estek vissza.

A kuplung megfosztotta a Ducatit az első győzelmétől. Fotó: Izsó Krisztián

De privát istállók is áldozatul estek. Három yamahás gárdát: a Moto Ain-t, a Saupers Pompiers-t, valamint Bálint eredeti csapatát, a Wójcik Racing 777-es brigádját is műszaki hiba fosztott meg egy előkelő helyezéstől. Utóbbi kettő be tudott érni a célba, de csak jelentős lemaradással. A Sapeurs Pompiers-nek létfontosságú volt, hiszen a komoly hátránnyal együtt is szereztek annyi pontot, hogy megszerezzék a Superstock bajnoki címet – ehhez viszont át kellett szelniük a célvonalat leintéskor.

A privát csapatok sikere

Ekkor Kovács Bálint „anyacsapata”, a Wójcik Racing vette át az első helyet – ám náluk az utolsó órában elszakadt a lánc… az elsőséget a szintén yamahás Viltais Racing Igol vette át, akiket azonban már nem sújtott probléma, így végül meg tudták nyerni a 85. Bol d’Ort!

A Steven Odendaal – Erwan Nigon – Florian Alt alkotta trió kitartása révén a Viltais Racing Igol megszerezte az első EWC-győzelmét – ráadásul 2005 óta ők az első privát csapat, akik 24 órás VB-futamot nyernek! A második helyen a Wójcik Racing Team személyében szintén egy privát yamahás csapat végzett, nekik is ez a legjobb EWC-helyezésük a fennállásuk óta. A dobogót a műszaki hiba miatt a 30-on túli helyig visszaeső SRC Kawasaki tette teljessé – az egykoron szebb eredményeket is elért istálló egy bronzéremmel búcsúztatta a visszavonuló csapatfőnökét, Gilles Staflert.

A dobogósok: 2. Wójcik Racing Team – 1. Viltais Racing Igol – 3. SRC Kawasaki. Fotó: Discovery Sports Events

A negyedik helyen futott be a Honda gyári csapata, az F.C.C. TSR – bár idén nem nyertek futamot, az itt szerzett pontjaik révén hozzájuk került a 2022-es Endurance világbajnoki cím! Ezt – nem meglepő módon – a Suzukában súlyosan megsérülő Gino Rea-nek ajánlották.

Ötödik lett a győzelemtől eleső ERC Endurance Ducati, a hatodik pedig – ahogy már írtuk – a Kovács Bálintot is soraiban tudó MACO Racing Team.

Végeredmény

Íme a 85. Bol d’Or végeredménye: az első tíz helyezettet – illetve Bálint eredeti csapatát – láthatjátok itt, a teljes lista, amely mind a 43 indultó tartalmazza, itt tekinthető meg (kattintásra letöltés indul).

1 Viltais Racing Igol EWC YAMAHA 718 kör
2 Wójcik Racing Team EWC 77 EWC YAMAHA 717 kör
3 Webike SRC Kawasaki EWC KAWASAKI 716 kör
4 F.C.C. TSR Honda EWC HONDA 714 kör
5 ERC Endurance Ducati EWC DUCATI 706 kör
6 MACO Racing Team EWC  YAMAHA 704 kör
7 RAC41 Chromeburner SST HONDA 704 kör
8 BMRT 3D Maxess Nevers SST KAWASAKI 702 kör
9 Team Bolliger Switzerland EWC KAWASAKI 702 kör
10 Pitlane Endurance SST YAMAHA 698 kör
18 Wójcik Racing Team STK 777 SST YAMAHA 690 kör