Hivatalossá vált, hogy Takaaki Nakagami szabadkártyásként részt vesz a Japán Nagydíjon. A 33 éves versenyző idei negyedik futamhétvégéjén indul.
Amikor tavaly bejelentették, hogy Takaaki Nakagami a Honda tesztpilótája lesz, már akkor is lehetett számítani rá, hogy ha máshol nem is, de hazai pályán kap szabadkártyás lehetőséget, már amennyiben egy sérülés nem húzza keresztbe a számításokat. Olyannyira, hogy a szezonzáró napján a versenyzőket és más szereplőket elbúcsúztató cikkünkben ezt le is írtuk.
Nem mintha ez egy nagy vállalás lett volna, de tény, hogy igazunk lett. Szerdán délelőtt ugyanis bejelentették, hogy a 33 éves versenyző ott lesz a szeptember 26-a és 28-a között esedékes Japán Nagydíjon szabadkártyásként. Ennek köszönhetően ismét találkozhat a közismerten fanatikus honfitársaival, akik a tavalyi versenyhétvége során elbúcsúztatták őt.
Az az elköszönés azonban nem sikerült a legszebben. A Honda akkoriban eleve a mezőny leggyengébb motorjának számított, amit csak tetézett, hogy a sprinten saját csapattársával, Johann Zarcóval ért össze, és ő húzta a rövidebbet, hiszen ő esett el. Másnap aztán úgy lett tizenharmadik, hogy többen is kiestek előle.
Ami az idei szezont illeti, Nakagami eddig három fordulón vett részt, és mindannyiszor különböző csapat színeiben versenyzett. Le Mans-ban a mostani alkalomhoz hasonlóan a Honda tesztcsapatát képviselte, és a vasárnapi esőkáoszból kifejezetten jól jött ki, hiszen a hatodik helyet szerezte meg, és 10 pontja jó eséllyel elég arra, hogy az idén pont az ő helyére érkező Somkiat Chantrát megverje a végelszámolásnál.
Néhány héttel később, Mugellóban újabb mérföldkőhöz érkezett, ugyanis pályafutása során először szerepelt a gyári Honda színeiben. Ennek oka, hogy Szuzukában súlyosan megsérült Luca Marinit azon a hétvégén ő pótolta. Bár a tizenötödik hely meglett neki, de „rosszkor”, hiszen a sprinten ez nem ér pontot, másnap pedig csak tizennyolcadikként zárt.
Legutóbb közvetlenül a nyári szünet előtt, Brnóban versenyzett, akkor korábbi csapatával, az LCR-rel. Pontosabban csak versenyzett volna, legalábbis ami a főfutamot illeti, ám azon már nem vett részt. Szombaton ugyanis Augusto Fernández kiütötte őt, aminek következtében Nakagami térdsérülést szenvedett. Ez azonban szerencsére nem bizonyult súlyosnak, ahogyan az a mostani hírből is kiderül.
Álvaro Bautista úgy véli, a Superbike-világbajnokság sokkal izgalmasabb volt, amikor ő dominált, mint manapság, amikor Toprak Razgatlıoğlu teszi ezt. A spanyol versenyző kijelentette, mostanában ő szolgáltatja a show-t, de nem olyan pozíciókban, mint szeretné, és ismét hangot adott a súlyszabállyal szembeni ellenérzésének.
Meglehetősen nagy túlzás lenne azt állítani, hogy a Superbike-vb idei kiírása változatos lenne. A huszonhét futamból egy kivételével mindegyiket Toprak Razgatlıoğlu vagy Nicolò Bulega nyerte, és Andrea Locatelli asseni sikere is csak egy technikai hibának volt köszönhető. Ráadásul huszonegyszer a gyári BMW, illetve Ducati pilótája végzett az első két helyen, a legutóbbi tizenkét alkalommal pedig rendre a címvédő diadalmaskodott, riválisa pedig tízszer lett mögötte második – a két kivételt egy önhibáján kívüli baleset, valamint egy rossz gumiválasztás képezi.
Persze a dominancia nem új keletű, hiszen a török pilóta előtt Álvaro Bautista nyerte sorra a versenyeket. Olyannyira, hogy 2023-ban egy tizenegyes és egy nyolcas szériát is produkált. A 40 esztendős motoros ugyanakkor meggyőződéssel állítja, hogy gyeduralom és egyeduralom között is van különbség, és az övé jóval érdekesebb volt.
„Régebben mindig büntették a túl gyors versenyzőket – nyilatkozta. – Mindig az volt a cél, hogy javítsák a show-t és a futamot. Most viszont nagyon unalmasak a győzelemért folyó csaták. Még unalmasabbak, mint 2023-ban, amikor én nyertem gyakran, de a versenynek legalább a felén át Toprakkal kellett megküzdenem a diadalért. Sokszor a végéig csatáztunk. Most viszont már nincs show.”
Vagy ha van is, akkor nem az első két helyen, főleg az utóbbi hétvégéken, hanem hátrébb. Például pont Bautistának köszönhetően, aki a Superpole-on sokszor meglehetősen rossz pozícióba kvalifikál, a versenyeken viszont rendre előre tud jönni, már amennyiben nem bukik. Persze sokkal szívesebben csatázna előrébb.
„Én szolgáltatom a show-t, de nem olyan pozíciókban, amelyekben szívesen látom magamat – fogalmazott a kétszeres Superbike-világbajnok. – Véleményem szerint most jó alkalom lenne átgondolni és megváltoztatni a szabályokat. Ami a következő bajnokságot illeti, jó lenne, ha minden pilóta ugyanazokkal a fegyverekkel harcolna.”
Ez utóbbival a spanyol versenyző vesszőparipájára, a súlyszabályra célzott. Mint ismert, a túl könnyű versenyzők motorjára ballasztot kell tenni, és ez rajta kívül csak egy versenyzőt sújt a mezőnyben, ám Xavi Viergét is sokkal kevésbé, mint őt. „Be kell látniuk, hogy a jelenlegi súlyszabályok nem optimálisak. A show-nak jót tenne, és a kisebb versenyzők számára igazságosabb lenne, ha minden motor azonos tömegű lenne.”
Carlo Pernat méltatta egykori versenyzőjét, Enea Bastianinit, akiről úgy véli, a 2023 eleji sérülése nélkül másképp alakul a pályafutása. A 77 éves menedzser kineveti azokat, akik szerint Marc Márquez a Katalán Nagydíjon hagyta magát öccse ellen, és azt is elmondta, kit látna a legszívesebben a nyolcszoros világbajnok csapattársaként.
Carlo Pernat évekig volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság meghatározó alakja, és csapatvezetőként, illetve menedzserként is nagy sikereket ért el. A MotoGP-ben viszont most már nincs ügyfele, hiszen év elején Enea Bastianini szakított vele. Ugyanakkor szavai alapján úgy tűnik, az olasz üzletember nem neheztel egykori ügyfelére, ugyanis szép szavakkal méltatta őt.
„Ennek a srácnak mindig meg kellett küzdenie egy-két problémával – nyilatkozta aMOW-nak. –Rendkívül tehetséges, de a balszerencse mindig hátráltatta. A sors mindig valamilyen akadályt gördített elé, ő viszont rendre hitt magában, akkor is küzdött, amikor mások feladták volna, soha egy rossz szót nem mondott, nem panaszkodott, és minden helyzetben összeszedte magát, már kisgyerekkora óta.”
Bastianini karrierje néhány éve még ígéretesen ívelt felfelé, hiszen 2022-ben harmadik lett a világbajnoki tabellán a Gresini színeiben, a következő idényt pedig már a gyári Ducatinál kezdte. A szezon előtt a közvélemény azt találgatta, hogy mire megy házon belül Francesco Bagnaiával, ám az év rémálomszerűen indult számára, hiszen a szezonnyitó portimãói hétvége sprintjén ütközött Luca Marinivel, és megsérült, később pedig egy-egy villanást leszámítva nem tudott igazán jó teljesítményt nyújtani. Az utóbbi időben viszont egyre inkább kezd magára találni, és egykori menedzsere kifejezetten optimistán látja a jövőjét.
„Meggyőződésem, hogy Enea világbajnoki címre alkalmas versenyző, ahogyan abban is biztos vagyok, hogy az a rohadt baleset Marinivel 2023-ban megváltoztatta a pályafutását – fogalmazott Pernat. – Már Assenben elkezdett erős teljesítményt nyújtani a KTM-mel. Nem akarom ezt mondani, mert tudom, hogy babonás, és én is az vagyok, de szerintem 2025 végéig nagy öröm érhet minket.”
Bár a veterán menedzser egészségi állapota miatt manapság már nem jár futamokra, azért követi az eseményeket, és megvan a maga véleménye. Például Marc Márquezről is, akinek a Katalán Nagydíjon véget ért a győzelmi sorozata, miután öccse, Álex felülmúlta őt. Ezzel pedig az is eldőlt, hogy nem lesz bajnok Misanóban, Valentino Rossi földjén.
„Marc Márquez nem törődik ezzel a hülyeséggel – vélekedett Pernat. – Márquezt csak a győzelem érdekli, és kész. Szóval nevetnem kell azokon, akik azt mondják, hogy Barcelonában nem tett meg mindent az öccse ellen. Amikor Marc felveszi a sisakot, csak ellenfeleket lát, nem pedig rokonokat. Ha Misanóban meg tudja nyerni [a bajnoki címet], annak lett volna egy plusz értéke azzal, hogy Vale otthonában teszi meg. Ha Japánban nyeri meg, és Japánban meg fogja nyerni, akkor élvezni fogja, hogy a Honda otthonában csinálta meg. Azonban nem mindenféle rosszindulat vagy gonoszság nélkül, mert nem lennék olyan biztos benne, hogy Marc karrierje nem pont a Hondánál ér véget,”
Persze ez még a távolabbi jövő kérdése, hiszen a 32 éves világbajnok távozása nincs napirenden. Ez pedig csapattársára, Bagnaiára is igaz, még úgy is, hogy csalódást keltő idényt fut, és az utóbbi időszakban még a szezon eleji önmagához képest is visszaesett. Pernat több versenyzőt is szívesen látna a helyén, egyvalakit különösen.
„A szívem azt mondatja velem, hogy Enea Bastianini, a logika azt, hogy Pedro Acosta, de az ösztöneim azt súgják, hogy Fabio Quartararo – felelte arra a kérdésre, hogy szerinte ki lenne a legméltóbb a gyári Ducati másik ülésére. – Fabio jelenleg az egyetlen, akinek a nyers tehetségét tekintve nincs mit irigyelnie Marctól, és a globális sport ellen elkövetett bűn, hogy olyan motoron látjuk őt, amellyel nem kerül olyan helyzetbe, hogy [a győzelemért] csatázhasson. Reméljük, hogy ezzel a V4-essel, amelyet Barcelonában teszteltek, és amely Augusto Fernández révén Misanóban debütál, a Yamaha rátalált a helyes útra, de nehezen tudom elhinni, hogy egy ilyen új projekt már a kezdetektől versenyképes lehet. Szóval attól tartok, hogy Fabio Quartararónak továbbra is küszködnie kell.”
Günther Steiner úgy véli, a Liberty Media nem fogja egyszerűen lemásolni mindazt, amit a Forma–1-ben csinált, és más sportágakat is érdemes ellesni ezt-azt. A Tech3 leendő vezérigazgatója arról is beszélt, hogy mi lepte meg a legjobban, amióta megérkezett a MotoGP-be.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, pénteken bejelentették, hogy a Günther Steiner vezette konzorcium felvásárolja a Tech3 istállóját. A francia alakulatot év végéig továbbra is Hervé Poncharal vezeti, a jövő évtől pedig a Forma–1-ben szereplő Haas korábbi csapatfőnöke lesz a vezérigazgató, míg Richard Coleman a csapatfőnöki feladatokat fogja ellátni.
Bár az olasz szakember kijelentette, nem a Liberty Media érkezése miatt szállt be a MotoGP-be, ugyanakkor nehéz nem látni az összefüggést a mostani tranzakció, valamint aközött, hogy az amerikai vállalat júliusban végleg többségi részesedést szerzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dornában.
A Liberty az előző évtized közepe óta gazdaságilag igencsak felvirágoztatta az F1-et, és sokan abban reménykednek, hogy ezt a MotoGP-vel is megteszi, hiszen ez egyben a rajongói bázis növekedését is jelentene. A keményvonalas rajongók egy része azonban attól tart, hogy egy az egyben lemásolják mindazt, amit a Forma–1-ben csináltak, ahol az intézkedések egy része nem váltott ki osztatlan tetszést. Steiner azonban biztos benne, hogy nem ez fog történni.
„Hogy mit ne vegyünk át a Forma–1-ből, abba nem fogok belemenni, mert mindennek megvan a maga története és a maga útja – nyilatkozta. – Most talán sokan azt gondolják, hogy mivel a Libertyé lett az irányítás, egyszerűen lemásolják a Forma–1-et. Én nem hiszem, hogy ezt fogják tenni, mert itt még mindig a Dorna irányít, és tudják, mi a fontos a MotoGP-nek. Nincs szükségük rá, hogy másokat utánozzanak, mert megírhatják a saját történetüket. Van elég alapanyag és elég ember is hozzá. Nem kell kijelenteni, hogy »csináljuk úgy, ahogyan ott csinálják«. Mindig meg kell nézni, mit tesznek más sportágak, és nem csak a Forma–1. Más sportágakból is lehet tanulni. Én sokat tanultam az amerikai sportágak szórakoztató jellegéből, az ütő- és labdajátékokból, hogy miként lehet közelebb hozni a szurkolókat. Mindenfelé figyelni kell. Azonban nem lehet azt mondani, hogy »ezt vegyük át a Forma–1-ből, és itt is valósítsuk meg«, mert erre nincs szükség. A MotoGP járhatja a saját útját, és lehet nagyon sikeres. Már most is az.”
Bár Steiner a Forma–1 mellett más szériákban is dolgozott pályafutása során, mindegyikben közös volt, hogy négy kerékről volt szó. A szűk értelemben vett motorsport világa tehát számára újdonságot jelent, és bizony volt, ami váratlanul érte. Ez ugyanakkor pozitív csalódás volt számára, hiszen korábban nem feltétlenül ehhez szokott hozzá.
„A legnagyobb meglepetés az volt, hogy üdvözöltek minket – jelentette ki. – A Forma–1-ben nyilvánvalóan nagyobb a nyomás. Itt is van teher, de ez inkább sportszakmai. A Forma–1-ben sok a politika, és meglepődtem, hogy [itt] milyen fogadtatásban részesültünk, hiszen én kívülálló vagyok, mégis szívélyesen köszöntöttek, ami nagyon furcsa, mert nem mindenhol fogadnak szívesen.”
Pedro Acosta elárulta, miért tért el a többiektől a gumiválasztás tekintetében, amely ugyan nem jött be, de így is elégedett vele. A gyári KTM pilótája optimistán várja a szezon hátralévő részét.
Bár a KTM nem hozott olyan eredményeket a Katalán Nagydíjon, amilyenekre a pénteki nap eredményei alapján adott esetben számítani lehetett, a mattighofeni gyártónál így is elégedettek lehetnek a montmelói fordulóval. Ahogyan Pedro Acosta is, aki két negyedik helyet szerzett, így egyrészt megszilárdította ötödik helyét a tabellán, másrészt megközelítette a nullázó Marco Bezzecchit.
Azok után, hogy szombaton ő került ki győztesen a KTM-ek házi csatájából Enea Bastianinivel és Brad Binderrel szemben, vasárnap az egész mezőnnyel szembement a gumiválasztás terén. Hátra ugyanis közepes helyett ismét lágy keveréket választott, amiben többek között a márkát tesztpilótaként erősítő Dani Pedrosának is volt szerepe. Acosta elárulta, miért döntött így.
„Őszintén szólva, már péntek óta nem éreztem jól magam a közepes [hátsó] gumin – nyilatkozta. – Sokan kipróbálták a második szabadedzésen, én pedig a bemelegítésen. Nem felelt meg az elvárásaimnak. Mindig közösen hozzuk meg a döntéseket. Dani is hozzájárult a tapasztalatával. Elégedett vagyok a döntéssel, ez tapasztalatot ad a jövőre nézve.”
Persze ő is tudja, hogy az abroncs nem működött jól, hiszen hiába haladt a Márquez testvérek mögött a harmadik helyen, féltávhoz közeledve Bastianini elment mellette, majd le is szakadt az első trióról. „Nem hiszem, hogy olyan jók voltak a gumik – fogalmazott. – A tizedik körben már lemaradtam a többiektől. Nem volt jó döntés, örülnünk kell a negyedik helynek. Jó munkát végzünk, a KTM zsinórban a negyedik hétvégén ért el dobogós helyezést.”
Hozzá kell tenni, hogy ez a kijelentés csak úgy igaz, hogy minden alkalommal a sprintnek és a főfutamnak legalább az egyikén az első háromban végeztek. Ezt most Bastianini tette meg, akiről Acosta úgy véli, csak idő kérdése volt, hogy igazán megérkezzen, hiszen anno a Gresini színeiben harcolt a bajnoki címért. A spanyol pilóta azt is kiemelte, hogy Binderrel kiegészülve három különböző stílusú versenyző egyaránt képes gyorsan menni a KTM-mel.
Ami a jelenlegi erősorrendet illeti, szerinte Marc és Álex Márquez „megállíthatatlanok, majd Bezzecchi jön az Apriliával, és utánuk következik a három KTM – persze Maverick Viñalesről sem feledkezett meg, csak szerinte honfitársának teljesen fel kell épülnie sérüléséből. Neki pedig megvan az a kiegyensúlyozottság, amely tavaly és az idei év elején hiányzott.
„Először rakunk le egy nagyon szilárd alapot – magyarázta, majd felidézte korábbi önmagát. – A három hónappal ezelőtti Pedro a kavicságyba tette volna a motort. Nem követek el sok hibát a futamon. A montmelói az egyik legnehezebb pályának ígérkezett számomra. Most egy nekünk kedvező időszakba lépünk a szezonban.”
A Yamaha és a Honda is privát tesztet bonyolított le hétfőn Montmelóban, előbbinél pedig az állandó versenyzők először próbálhatták ki a V4-es blokkal felszerelt motort. A körülmények azonban nem voltak ideálisak, így Fabio Quartararo feltételezett leggyorsabb körét is a helyén kell kezelni.
Hétfőn megtörtént, amire már nagyon sokan vártak, különösen Fabio Quartararo: a Katalán Nagydíj hétvégéjének másnapján a Yamaha maradt Montmelóban, ahol a Hondával közösen egy privát tesztet bonyolítottak le. A hangvillások pedig újabb szintre emelték a V4-es motorblokk fejlesztését, hiszen immáron az állandó versenyzők is kipróbálhatták.
Az ivataiak körülbelül egy éve jelentették be, hogy elkezdték az új erőforrás fejlesztését, miután a Suzuki 2022-es kiszállása óta immáron csak ők használják sornégyes változatot a MotoGP-ben. A blokk, pontosabban az azzal felszerelt gép azóta már többször is pályára került, ám eddig csak a tesztpilóták, Augusto Fernández és Andrea Dovizioso próbálhatták ki.
Quartararo azonban pénteken elárulta, csapattársával, Álex Rinsszel együtt ezen a teszten fog átesni a tűzkeresztségen. Privát eseményről lévén szó, hivatalos információ nem került ki róla, de a MotoMatters.com értesülései szerint ők ketten szinte csak az új motorral köröztek. Rajtuk kívül Jack Miller, valamint Dovizioso volt jelen, hiszen a Pramac másik állandó pilótája, Miguel Oliveira év végén távozik a Yamaha kötelékéből.
A portál azonban úgy tudja, hogy a teszt nem alakult ideálisan, mivel az időjárás messze nem volt tökéletes. Már az elején nedves volt a pálya, majd időről időre jöttek kisebb záporok, vagyis a pálya állapota nem volt a legjobb. Éppen ezért azt is a helyén kell kezelni, hogy Quartararo legjobb köre állítólag 1:39.3 másodperc volt, és nem érdemes összehasonlítani a szombati időmérőn összehozott 1:37.803-as idejével.
Az viszont szinte biztos, hogy a hétvégén már tisztább képet kapunk, hiszen a Yamaha V4-es motorblokkja éles körülmények között is debütál. Fernández ugyanis szabadkártyásként részt vesz a San Marinó-i Nagydíjon, és mivel ezt a koncessziós szabályok lehetővé teszik a gyártó számára, az új erőforrással meghajtott motorral fog versenyezni. A másnapi kollektív teszten pedig a két gyári versenyző, valamint Miller körözhet vele ismét.
Ami a Hondát illeti, az aszakai márka az előző hétvégén használt vázat és lengővillát próbálgatta Luca Marinivel és Joan Mirrel. Az aranyszárnyasok tesztpilótája, Aleix Espargaró még a forduló kezdete előtt meglehetősen pozitívan nyilatkozott az újításokról, ám egyelőre úgy tűnik, hogy ez csak az olasz versenyzőnek vált be, aki a Katalán Nagydíjon sokkal jobb tempót produkált csapattársánál.
Sajtóértesülések szerint jövőre Szingapúrban tartják a MotoGP szezonnyitó rendezvényét. Mindez pedig az előszezoni tesztek helyszínét és időpontját is befolyásolja.
A MotoGP érdekes újítással rukkolt elő az idei szezonban. Bangkokban ugyanis tartottak egy amolyan szezonnyitó rendezvényt, amelyen a versenyzők és a csapatok külön-külön és együtt is felvonultak, hogy aztán találkozhassanak a helyi szurkolókkal. Az esemény alapvetően pozitív fogadtatásban részesült, így minden bizonnyal jövőre is lesz ilyesmi.
Arról viszont már korábban is lehetett olvasni, hogy annak már nem a thaiföldi főváros ad otthont. Nemrég pedig az Autosport úgy értesült, hogy ez az új helyszín Szingapúr lesz. A brit szakportál úgy tudja, hogy a rendezés jogáért még Kuala Lumpur és Melbourne voltak versenyben, de a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna, valamint a tizenegy csapat a városállamot szavazta meg egy barcelonai találkozó során.
Az esemény kapcsán ráadásul nem ez lehet az egyetlen módosítás, ugyanis az idei évvel ellentétben nem egy, hanem két napig fog tartani, egészen pontosan február 6-tól 7-ig. Logisztikai szempontból Szingapúr kedvezőbb Melbourne-nél, amely nagy megterhelést jelentett volna az istállóknak, ám ezen a téren Malajzia fővárosa lett volna ideális.
A sepangi tesztet ugyanis állítólag néhány nappal korábban, február 2-a és 4-e között fogják megtartani, miután a shakedown, vagyis az újoncok és a tesztpilóták számára kiírt felkészülési lehetőség már lezajlott. A következő napon néhány csapatkamion elindult, hogy megtegye a körülbelül négyórás utat Szingapúrig, amely egyébként, ha csak ilyen formában is, de először kerülhet be a MotoGP programjába.
Ami a szezonnyitó rendezvény, illetve a Thai Nagydíj február 27-e és március 1-e között esedékes hétvégéje közötti programot illeti, annak még nincs meg a pontos helyszíne és időpontja. Előbbi alighanem praktikus okokból Buriram lesz, amely vagy lényegében rögtön, vagy mintegy tíz nappal később fogadhatja a mezőnyt. Utóbbi megnehezítené az idénynyitó futamra történő fejlesztéseket, ám pénzügyileg könnyebb lenne megoldani, ami elsősorban a kisebb költségvetésű csapatok számára fontos.
A jövő évi szezonnyitó rendezvény lesz az első ilyen jellegű esemény a MotoGP-ben, amióta a Liberty Media végleg felvásárolta a Dorna részvényeinek nagy hányadát, és átvette a sorozat irányítását. Az amerikai vállalat a Forma–1 kereskedelmi jogait is birtokolja, ahol az idei év elején szintén egy rendhagyó esemény zajlott le, hiszen a csapatok egyszerre, pontosabban gyors egymásutánban mutatták be az autóikat Londonban. Ez viszont egyszeri alkalom volt, hiszen jövőre visszatérnek a hagyományos leleplezések.
Marc Márquez szerint öccsének, Álexnek hátrányt jelent a vezetékneve, és kijelentette, testvére idén világbajnoki szintű teljesítményt nyújt. A 32 éves motoros azt is hozzátette, hogy a Gresini versenyzője kemény munkával kompenzálja, hogy ezen a szinten nem kiemelkedően tehetséges.
Véget ért Marc Márquez nagy sorozata, és zsinórban hét, vagy a sprinteket is beleszámítva tizenöt futamgyőzelem után megverték őt, ráadásul ehhez az sem kellett, hogy elessen. Ezt a bravúrt pedig nem más, mint saját öccse, Álex Márquez hajtotta végre, aki így pályafutása második királykategóriás sikerét aratta, már ami a vasárnapokat illeti.
Ezzel először arattak kettős győzelmet úgy, hogy az ifjabbik Márquez szelte át elsőként a célvonalat. Ugyanakkor a Gresini pilótája általában nem kap akkora reflektorfényt bátyjához képest, hiszen a MotoGP-ben messze nem ért el akkora sikereket, és idén is általában ő van hátrébb. A nyolcszoros világbajnok ugyanakkor méltatta fivére 2025-ös teljesítményét.
„Meggyőződésem, hogy ha Álex Márqueznek más lenne a családneve, akkor sokkal többre értékelnék a szezonját – nyilatkozta. – Mindig is megvolt ez a hátránya. Ezt sokan előnynek tartják, de én mindig azt mondom, hogy extra terhet jelent, hogy az embernek van egy bátyja, aki… Igen, ebben az idényben még a saját várakozásaimat is felülmúltam, de neki is kifogástalan éve van.”
Az év első részében a jelenleg 29 éves pilóta lényegében csak Katarban és Le Mans-ban hibázott, ezt leszámítva rendkívül kiegyensúlyozottan szerepelt. Aztán jött az asseni sérülése, majd utána többször is bukott, illetve szankcionálták, de ezzel a győzelemmel talán visszatért a megfelelő útra. „Igen, a kézsérülése után kicsit bonyolódott a helyzete a büntetések és egyebek miatt, de azon a három-négy futamon kívül olyan szezonja van, amellyel megnyerhetné a világbajnokságot” – fogalmazott az idősebbik testvér.
Bár ez első látásra talán a valóságtól elrugaszkodottnak tűnhet, hiszen a két Márquez között jelenleg 182 pont a különbség, de valójában nem akkora túlzás. A kétszeres világbajnok jelenleg 305 egységgel rendelkezik, ami nem nagyságrendekkel kevesebb Francesco Bagnaia 2023-as (346) vagy Jorge Martín tavalyi (366) pontszámánál tizenöt forduló után. Sőt, az első tizennégy főversenyen (tehát a montmelói győzelme nélkül) elért pontszáma (174) több, mint amennyit az az évi vb-címet megnyerő Joan Mir gyűjtött (171) az ugyanennyi futamból álló 2020-as esztendőben. Marc Márquez pedig kiemelte, hogy öccse elsősorban a szorgalmával jutott el idáig.
„Álex mindenre képes, ezt korábban már bizonyította – hangsúlyozta. – Bizonyára nincs meg benne az az extra tehetség, amely más pilótákban megvan, de sokkal keményebben dolgozik náluk, és nem említek neveket, rendben? Ez ugyanakkor olyan, mint minden más. A tehetség munka nélkül… és fordítva, ha az ember kicsit kevésbé tehetséges, és nem dolgozik, akkor nem jár sikerrel. Ő bármire képes, Moto3-as és Moto2-es bajnok volt, most pedig második egy bajnokságban, ahol csak egy gyári csapat motorja előzi meg, amely ráadásul szinte verhetetlen a szezonban.”
Több olyan sorozat is versenyzett a hétvégén, ahol magyar indulókért is szoríthattunk. Az IDM-ben Kovács Bálint kétszer zárt az első hatban, de Görbe Soma is fontos pontokat szerzett kiesése dacára. A Northern Talent Cupban Lukács Tamás mindkét versenyen az első hétben zárt, ráadásul egy remek felzárkózás mellett a második futamot egy kis ideig vezette is. Az Alpok-Adriában Számadó Máté és Kálóczi Ákos bajnoki címet szerzett, de Kecskés Bence is felállhatott a dobogó legfelső fokára.
Ahogyan arról az elmúlt napokban beszámoltunk, Varga Tibor hat ponttal gazdagította gyűjteményét a MotoE-ben. A 18 éves versenyző a pénteki edzéseken technikai gondokkal küzdött, ezért az időmérőt már a Q1-ben el kellett kezdenie, ahol a tizenharmadik rajtkockát csípte el. Az első versenyen három helyet javítva tizedikként ért célba, azonban a második viadalon kiesett, miután az 1. körben bukott. Rajta kívül is számos magyar versenyzőért szoríthattunk a mögöttünk hagyott hétvégén, ugyanis folytatódott a német bajnokság (IDM) és a Northern Talent Cup, valamint zárult az Alpok-Adria bajnokság. Honfitársaink pedig remek eredményeket szereztek Európa-szerte.
A német bajnokság nürburgringi fordulóján Kovács Bálint és Görbe Soma volt a fókuszban. A Superbike kategóriát remekül kezdték, ugyanis mindketten egyenes ágon jutottak be a Q2-be, ahol a 24 éves pilóta a negyedik legjobb időt futotta, mindössze két tizeddel elmaradva a pole-tól. 20 esztendős honfitársa a tizedik pozíciót kaparintotta meg.
Az első futam remekül indult Kovács számára, ugyanis az 1. kört követően a harmadik helyen haladt. Ezt követően szoros csatát vívott először Leandro Mercadóval, majd Toni Finsterbusch és Florian Alt következett a sorban. Végül a hatodik helyen zárt, ez azonban könnyen ötödik pozíció is lehetett volna, viszont egy kontakt következtében a fűre került. Görbe kilencedikként kezdett, majd a futam első harmadát teljesítve a hatodik pozícióban is járt. Végül nyolcadikként végzett, de végig tudta tartani az élmezőny tempóját. Elmondása szerint nagyon élvezte a viadalt, amely Lukas Tulovic győzelmével zárult.
A második versenyen Kovács negyedikként kezdett, majd Alttal és Soomerrel viaskodott. A német a 6. körben hibázott, ezt a magyar pilóta is ki tudta használni. Végül az ötödik helyen végzett, mivel Alt meg tudott újulni, és hamar vissza tudta szerezni a pozíciót. Kovács ennek ellenére elégedetten zárta a hétvégét. Értékelő posztjában úgy fogalmazott, a gumikezelésben kell még előrelépnie, és akkor ténylegesen meg fog érkezni az élmezőnybe. Görbe eleinte kibérelte magának a kilencedik pozíciót, azonban a féltáv után elvesztette azt Lorenzo Zanettivel szemben. Nem sokkal később a váltó meghibásodása miatt nagyot esett. A második versenyt is Tulovic nyerte. Ami pedig az összetettet illeti, Kovács 100 ponttal a hetedik, Görbe 54 egységgel a tizenkettedik helyen áll.
Ezúttal az IDM betétfutamaként zajlott a Northern Talent Cup soron következő versenye, Lukács Tamással a mezőnyben. A fiatal magyar az első időmérő edzésen a negyedik helyet kaparintotta meg, azonban a mérlegelésen fennakadt, ezért a rajtrács végére száműzték. Lukács a nyitóversenyt jól kezdte, sorra hagyta le ellenfeleit, és már a 7. körben az első tízben tanyázott, ráadásul sokáig a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződött. A huszáros felzárkózás a hetedik helyen állt meg, a viadalt Fynn Kratochwill nyerte meg, aki ezzel a bajnoki címet is bezsebelte.
Lukács a második időmérőn is a negyedik helyet szerezte meg, amelyet meg tudott tartani a rajtot követően. Majd elkezdte levadászni az élmezőnyt, és ez olyannyira jól ment, hogy a 7. körben egy dupla előzéssel a vezetést is átvette. A 15 éves pilóta végig tartani tudta a tempót az élbollyal, és végül a hatodik pozícióban szelte át a célvonalat. Érdekesség, hogy közte és a győztes Kratochwill között mindössze 273 ezred (!) volt a különbség. Lukács az összetett tizenegyedik helyén áll 80 ponttal.
Fotó: Dorna NTC
Az Alpok-Adria slovakiaringi szezonzárója remekül alakult magyar szempontból, ugyanis két bajnoki címet is ünnepelhettünk. Számadó Máté a Stock 1000-es kategóriát húzta be, míg a Cup 600-as mezőnyben Kálóczi Ákos bizonyult a legjobbnak.
Számadó ott folytatta, ahol Grobnikban abbahagyta. Óriási fölénnyel nyerte az időmérőt, de az első versenyen is verhetetlennek bizonyult. A sprintet, valamint a második futamon is ő látta meg a kockás zászlót elsőként. Juhász Dávid kategóriájának nyolcadik helyét csípte el az időmérőn, azonban az első futamon a negyedik pozícióig tudott felkapaszkodni.*
A Supersport 300-ban Barta Kristóf indult. Az időmérőn a hatodik rajtkockába kvalifikálta magát, az első versenyen pedig ötödikként zárt. Egy nappal később egy negyedik, valamint egy hatodik pozíciót szerzett. A Supersport kategóriában Kecskés Bence szerezte meg a pole pozíciót, ezt pedig az első viadalon győzelemre tudta váltani. Jó formáját a sprintre is át tudta menteni, amely szintén az ő sikerét hozta. A második futamon pedig kiesett, miután a mögötte haladó versenyző meglökte, és bukott. Érsek Dániel az időmérőn a tizedik helyet kaparintotta meg, az első versenyen hatodik lett.*
A Sportbike kategória időmérőjén és első futamán Lukács Owen a negyedik helyet érte el. Ezt követően feljavult, és a sprintet, valamint a második viadalt egyaránt a dobogón zárta. A Cup 600 kvalifikációján Kálóczi második lett, az első futamot pedig megnyerte. A Cup 1000 időmérőjén Nagy Attila második, Merits Levente tizenkettedik, Németh Kristóf tizenötödik lett. Az első versenyen Nagy a harmadik helyen zárt, míg Németh maradt a tizenötödik, Merits azonban nem rajtolt el. A második viadalon Nagy ötödikként ért célba.*
*- Cikkünk megjelenéséig Juhász, Érsek, Kálóczi, Németh és Merits vasárnapi eredményeiről nem érkezett nyilvánosan elérhető eredmény. Amint ezek pótlásra kerülnek, frissítjük az anyagot!
Bár nem csattan ki az örömtől a végkifejletet látván Francesco Bagnaia, mégis úgy véli, ez a hetedik hely egy remek eredmény. Elárulta, a felzárkózás miatt az utolsó körökben küszködött a hátsó gumival. Szerinte a fejlődésének okát a részletekben kell keresni. Azt is leszögezte, nem szeretné ugyanazt a hibát elkövetni, mint nálunk, ezért inkább kivár Misanóig.
Francesco Bagnaia a Katalán Nagydíjon lemásolta a Balaton Parkon mutatott teljesítményét. Pocsék szombatot zárt, az időmérő edzésen a huszonegyedik helyet szerezte meg, míg a sprinten tizennegyedikként zárt. Vasárnapra azonban feljavult, és egészen a hetedik pozícióig zárkózott fel.
„A Balaton Parkon elégedett voltam az érzéseimmel, de nem voltam boldog az eredmény miatt – utalt korábbi nyilatkozatára Bagnaia. – Most sem csattanok ki a boldogságtól miatta, de a huszonegyedik helyről nem tudtunk volna jobbat elérni. A verseny közepéig örültem, mert erős voltam, remek felzárkózást mutattam be, és Fabio Quartararót is elkaptam.”
„Ezt követően viszont azt jegyeztem fel, hogy a felzárkózás miatt teljesen elhasználtam a hátsó kereket – magyarázta. – Az utolsó három-négy körben eléggé szenvedtem vele, nem tudtam jobban gázt adni. De mindenesetre a huszonegyedikről ez a hetedik hely is egy remek eredmény. Legalább a mai nappal meg kell próbálnunk újrakezdeni. A bemelegítésen találtunk valamit, ami extra tapadást adott, és segített abban, hogy még versenyképesebbé váljak.”
Ez a hetedik hely egyébként a világbajnokság szempontjából is jól jött neki. Az elmúlt versenyhétvégéken Marco Bezzecchi folyamatosan dolgozta le a hátrányát Bagnaiával szemben. A Katalán Nagydíjra úgy érkeztek meg a felek, hogy 31 pont volt a differencia kettőjük között. Az Aprilia versenyzője azonban nullázott Barcelonában, így minimálisan, de el tudott nyúlni a Ducati pilótája. Jelenleg 40 egység a különbség.
A versenyt követő sajtóbeszélgetésen az is szóba került, hogy vajon minek volt köszönhető, hogy vasárnapra fel tudott támadni. A kétszeres MotoGP-világbajnok azonban inkább a részletekben keresi a fejlődés okát. „Elég egy apróság, hogy meglegyen az a plusz, ami a különbséget jelenti. Egész évben ezekről a részletekről beszélünk, azokról a nüanszokról, amik segítenek abban, hogy jobban érezd magad, és gyorsabb legyél. Kicsit bátrabb vagy a kanyarbejáratokon, több tempót tudsz átvinni, és ez az egész pályára kihat. Apró részletek.”
Bagnaia azt is kijelentette, nem akar belesétálni ugyanabba a csapdába, ahová az elmúlt napokba került. Az olasz versenyző a Balaton Park Circuiten úgy fogalmazott, biztos abban, hogy Katalónia sokkal jobban fog sikerülni, mint a Magyar Nagydíj. Aztán erre a kijelentésére rá is cáfolt az első két nap.
„Ezzel a tempóval és versenyképességgel szeretnék megérkezni Misanóba, hogy egy eredményes hétvégét tudjunk zárni – szögezte le. – De nem szeretném ugyanazt a hibát elkövetni, mint a Balaton Parkon. Ide magabiztosan érkeztem, és úgy voltam vele, hogy kompetitív lehetek. Inkább Misanóig várnék ezzel [a kijelentéssel], aztán meglátjuk, mit tudok tenni.”