back to top
2025. június 28. 15:05
Kezdőlap Blog Oldal 9

„Gokartpálya” – kemény kritikát kapott a Balaton Park új vonalvezetése

Talmácsi Gábor pályabemutatóját látva Simon Patterson, az egyik legismertebb MotoGP-vel foglalkozó újságíró túl lassúnak ítélte meg az átalakított Balaton Park Circuitet. Emellett kifejezte kételyét afelől is, hogy az aszfaltcsík még 2027-ben is a naptár része lesz-e. 

Ahogy azt minden magyar motorsportrajongó jól tudja, közel egy hónap múlva a Superbike-vb, majd augusztus végén a MotoGP mezőnye veszi birtokba a Balaton Park Circuitet. A balatonfőkajári pálya ekkor fog debütálni a legmagasabb szinten, hiszen egy új, 2023-ban átadott létesítményről van szó. Azt tehát, hogy milyen versenyeket láthatunk majd rajta, vagy egyáltalán hogyan festenek rajta a Superbike- és MotoGP-gépek, egyelőre csak a királykategória hivatalos játéka alapján sejthetjük. 

Viszont nemrég mégis közelebb kerültünk a pálya megismeréséhez, amikor Talmácsi Gábor motorról mutatta be a Balaton Parkot – persze nem egy MotoGP-gépről. Az erről készült felvétel gyorsan elterjedt az interneten, és eljutott Simon Pattersonhoz, a The-Race.com elismert újságírójához is, akinek ez alapján nem nyerte el a tetszését a két sorozat biztonsági előírásai miatt átalakított aszfaltcsík. 

Talmácsi bemutatta, hogyan néz ki belülről a Balaton Park Circuit (videó)

„Ez az első kör, amit látok a Balaton Park új nyomvonalán, és hát… félre az útból, Sachsenring! Ez egy gokartpálya. Konkrétan csak két másodpercet töltött ötödik fokozatban, a kör nagy részét pedig másodikban” – írta X-bejegyzésében. Egy hozzászóló erre reagálva kiemelte, hogy „kár, hogy ennyi sikánt belezsúfoltak [az átalakításkor], azok nélkül valószínűleg egész jó lett volna a pálya ritmusa”. A kommentre Patterson a következőt válaszolta, kissé ironikus hangvétellel: „kár, hogy ilyen közel építették a falakat a gyors kanyarokhoz is”. 

Egy másik hozzászóló a MotoGP-be jövőre megérkező Toprak Razgatlıoğlu-tól vár jó eredményt 2027-ben Balatonfőkajáron. „Kipróbáltam a játékban [a pályát], jól fog feküdni Topraknak, jövőre odaérhet a sprintverseny dobogójára” – jósolta. Patterson viszont nem értett vele egyet:
„Michelin-gumikkal biztosan nem. És elég optimista feltételezés az is, hogy [a pálya] jövőre egyáltalán benne lesz a versenynaptárban…” – tette hozzá baljósan. 

Jó kérdés, hogy Pattersonnak mennyire lehet ebben igaza. A Magyar Nagydíjnak 10 évre szóló szerződése van a MotoGP-t (is) szervező Dornával, amely azonban helyszínt nem jelöl ki, így remélhetőleg a Balaton Park esetleges elhagyása csak egy új pályát jelentene. Méghozzá minden valószínűség szerint a Hungaroringet, amely jelenleg a nagyszabású felújítási munkálatok miatt a Forma–1-en kívül semmilyen sorozatot nem tud fogadni, így idén fel sem merült, hogy Mogyoród adjon otthont a MotoGP és a Superbike-vb Magyarországra történő visszatérésének. Ezt a lehetőséget erősíti, hogy a Dorna részéről korábban el is ismerték: hosszú távon a Hungaroringet preferálnák. 

Teljesen egyedi szerződése lesz a Magyar Nagydíjnak a MotoGP-vel

A Yamaha vezére elárulta, mikor tesztelheti először Razgatlıoğlu a MotoGP-gépet 

0

Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója elmondta, hogy Toprak Razgatlıoğlu nagy valószínűséggel a Superbike-szezon lezárulta után tesztelhet majd MotoGP-gépet. Pavesio emellett a török pilóta eddigi egyetlen MotoGP-tesztjéről, az előtte álló kihívásokról és a Pramac státuszáról is szót ejtett. 

Hatalmas lehetőséget kapott Toprak Razgatlıoğlu: a kétszeres Superbike-világbajnok jövőre már a MotoGP-mezőny tagja lesz, méghozzá a Pramac Yamaha pilótájaként. Az ember azt gondolhatná, hogy így először a szokásos szezonzáró utáni valenciai MotoGP-teszten próbálhatja ki a királykategóriás gépet. Viszont nemrég kiderült, hogy jó eséllyel már a Superbike-vb utolsó fordulóját – amelyre október 17. és 19. között Jerezben fog sor kerülni – követően meglehet az első ilyen alkalom. 

Először szólalt meg Razgatlıoğlu a MotoGP-bejelentés óta, a riválisok is elmondták a véleményüket

„A helyzet az, hogy nagy valószínűséggel lehetősége lesz tesztelni közvetlenül a Superbike-szezon után – árulta el Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója. – El kell mondanom, hogy igazán hálás vagyok a BMW-nek azért, ahogyan ezt az egész folyamatot közösen kezeljük. Az, hogy a versenyző bajnokságot vált, természetesen megkönnyíti a helyzetet. És az is, hogy Toprak már szerzett egy rendkívül fontos bajnoki címet a BMW-nek, ami igazán jóvá tette a kapcsolatukat. Valamint ő Toprak – egy remek fickó, akit mindenki próbál támogatni, amennyire csak tud.” 

Viszont fontos megemlékezni arról, hogy nem ekkor fog először királykategóriás gépen ülni Razgatlıoğlu. Ugyanis miután 2022-ben megszerezte a Yamahával a Superbike-világbajnoki címet, a japán gyártó lehetővé tette neki, hogy tesztelje az M1-est. Ám ez a gyakorlás aztán nem lett a versenyző kedvenc emléke; későbbi visszaemlékezése szerint a Yamahánál nem tanúsítottak megfelelő hozzáállást az irányába.

MotoGP-tesztje után lett elege a Yamahából Razgatlıoğlunak, be sem akarta fejezni a programot

De rajta kívül a Yamahánál sem voltak megelégedve a teszttel, mivel a török pilóta teljesítménye elmaradt a várttól. A hírek szerint 1,4 másodperccel volt lassabb, mint a KTM tesztpilótája, Dani Pedrosa, és 1-gyel maradt el a Yamaha tesztpilótájától, Cal Crutchlow-tól. Ez is közrejátszott abban, hogy 2024-ben már a BMW-t erősítette, majd – ismert módon – leszállította a bajnoki címet a bajor márkának. Külön érdekessé teszi a mostani váltást, hogy bár a Yamaha nem engedélyezte neki, hogy már 2023-ban tesztelje a BMW-t, úgy tűnik, a müncheniek nem gördítenek ilyen akadályt elé. 

„Őszintén szólva, az a teszt alulmúlta Toprak elvárásait – ismerte el Pavesio. – De lehet, hogy akkoriban még mi sem voltunk igazán felkészülve. Nem titok, hogy 2022, 2023 és 2024 nehezek voltak a Yamahának a MotoGP-ben. Amikor pedig nehézségekkel küzd valaki, annak oka van. De azóta az egész MotoGP-programunkat átszerveztük, beleértve a tesztcsapat működését is.” 

„Mindenesetre sosem volt köztünk harag. Persze az a teszt egyáltalán nem úgy sikerült, ahogyan szerettük volna. Ez indította el Toprakot abba az irányba, hogy új kihívást keressen a BMW-nél. Őszintén szólva, ha most visszatekintek a történtekre, örülök, hogy egy másik motoron is bizonyítani tudott, ezzel is megmutatva, hogy képes váltani és mégis sikeres maradni. Ez pedig csak még több reménnyel és bizalommal tölt el a következő évek kapcsán. Maradhatott volna [a Superbike-vb-n], élvezve, hogy ő a sztár a paddockban, akár még éveken át. De ő új kihívásokat keresett, ami nekem nagyon tetszik.” 

Razgatlıoğlunak nem fog ízleni a Yamaha? – Lorenzo máshol jobban el tudná képzelni

Az alanyai motoros menedzsere, Kenan Sofuoğlu korábban sokáig azon az állásponton volt, hogy Razgatlıoğlu csak egy gyári MotoGP-programban venne részt, ám végül a Pramackal mégis egy szatellitcsapatot választottak új állomáshelyként a versenyző számára. Viszont ez nem jelenti azt, hogy technikailag bármiben is hiányt szenvedne majd a következő évben. 

„A MotoGP-ben igazából két gyári csapatunk van, amelyek pontosan ugyanolyan motorokat használnak – magyarázta Pavesio. – Hét Yamaha-mérnök dolgozik a Pramacnál, és ugyanaz a technikai igazgató, Max Bartolini vezeti mindkét csapatot. Tehát Toprak teljesen gyári ülést kap. És szerintem egy Pramachoz hasonló csapatnál nekiindulni akár még könnyebb is lehet. Kisebb a nyomás, és megmarad a családias hangulat. Ugyanakkor százszázalékos gyári technikai támogatás és gyári szerződés jár hozzá.” 

Ki lesz Razgatlıoğlu jövő évi csapattársa? – Miller akár jó barátjával is összeállhat a Superbike-vb-n

Korábban sokan azt várták, hogy Razgatlıoğlu csak 2027-ben fog megérkezni a MotoGP-be. Az akkor életbe lépő új technikai szabálykönyv és a Superbike-vb-n megismert Pirelli érkezése ugyanis előnyt jelenthet neki, így viszont jövőre olyan dolgokat kell majd megszoknia, mint például a magasságállító eszköz, amelyek utána már nem lesznek ott a sorozatban. Ám a Yamahánál úgy látják, ezáltal is csak fejlődni fog. 

„Biztos, hogy sok mindent meg kell tanulni, még ha ezek: a gumik, a motor, a magasságállító rendszer, csak egy évig is lesznek már használatban – mondta Pavesio. – Ahogy a MotoGP működik, a szezon ritmusa, a versenyek és tesztek száma, sőt a nyomás is – ezek mind olyan dolgok, amikhez hozzá kell szoknia. És szerintem minél előbb kezd el tanulni, annál jobb. 2027-ben pedig, amikor mindenkinek új lesz a motor és a gumi, talán előnye lesz abból, hogy az egyéb dolgokat már ismeri. De 2027 előtt teljesen a 2026-os szezon van a fókuszban.” 

Centiken múlt, hogy nem került életveszélyes állapotba a Superbike-vb misanói hétvégéjének sérültje

0

Dominique Aegerter szombati balesete sokkal rosszabbul is végződhetett volna, mivel kiderült, ha néhány centiméterrel odébb találkozik a nyaka Bahattin Sofuoğlu motorjával, akkor a plexi a nyaki ütőerét vágta volna el. A svájci versenyző csonka fordulóját is summázta.

A múlt hétvégén rendezték a Superbike-világbajnokság misanói fordulóját, amely egyértelműen Toprak Razgatlıoğluról szólt. A török versenyző nemcsak, hogy Nicolò Bulega büntetése után megörökölte az első rajtkockát, de mindhárom versenyt bezsebelte, ezzel kettőjük között 9 pontra olvadt a differencia.

Razgatlıoğlu mesterhármast ért el, Bulega maximális kármentést produkált a misanói második futamon

A hétvége azonban egy versenyző számára nem lehetett teljes. Dominique Aegerter az első futam nyitókörében találkozott Bahattin Sofuoğluval, aminek következtében elülső nyaki sérülést és bal térdzúzódást szenvedett. A svájci pilótát később versenyzésre alkalmatlannak nyilvánították, ezért nem indulhatott a vasárnapi futamokon.

Az incidensről azóta újabb részletek derültek ki, elsősorban Aegerter sérülése kapcsán, melyek után nem véletlen, hogy nem folytathatta a hétvégét. Sofuoğlu motorjának plexije körülbelül tíz centiméter hosszan elvágta a nyakát. Az is kijelenthető, hogy a 34 éves versenyző olcsón megúszta a balesetet. Amennyiben néhány centiméterrel odébb találja el a plexi, akkor az könnyen a nyaki ütőerét vágta volna el. Természetesen még kérdéses, hogy motorra ülhet-e Doningtonban, de már sokkal jobban van.

„A bal térdem és a bal kezem elkezdett fájni, de a röntgen szerint nincs törésem – mesélte Aegerter a SPEEDWEEK.com-nak. – Egyáltalán nem érzem a sebet a nyakamon. De az orvosok azt mondták, túl nagy lenne a kockázata annak, hogy újra felszakad, ha versenyzek. Ebben a melegben a fertőzés esélye is jóval magasabb.”

A sérülések sem tántorították el a Yamahát, a második csapatuk mindkét pilótájával hosszabbítottak

Pedig, ha valakinek, akkor a kétszeres Supersport-világbajnoknak szüksége lenne a kilométerekre. Idén sem találja a ritmust, idei legjobb eredménye eddig egy hetedik hely, amelyet még az asseni első versenyen ért el. Szerződése pedig jelenleg nincsen, így mindenképpen bizonyítania kell.

Aegerter a csonka misanói hétvégéjére is kitért: „Az emberek eredményeket szeretnének látni. De ezt ismét nem tudom prezentálni. Hosszú idő után remek pénteket zártunk két első tízes helyezéssel, és közel voltam a leggyorsabb Yamahához. Persze, nagyon messze voltunk Bulegától és Topraktól, de nem kellett sok az első háromhoz. A szombat reggeli harmadik szabadedzésen is ugyanez volt, de az időmérőt kicsit elrontottam.”

„A versenytempóm egyáltalán nem lett volna rossz – folytatta. – Amikor nem az első tízből rajtolsz… Majdnem leghátul voltam, amikor kiütöttek. Az első métereken a többieknek jóval több tapadásuk, és erősebb motorjuk volt, ezáltal szimplán megelőztek. Pedig a reakcióidőmnek köszönhetően mindig nyerek egy keveset a rajtnál. De itt is van egy határ. 0-ról 100-ra 2,7 másodperc alatt kell gyorsulnunk, és ezt mindenki, mindig teljesíti.”

Helycserés támadás: megállapodott a Superbike-világbajnoksággal a MotoGP-ből távozó gyártó

Kiderült, mi történt Liszkával és Zsigovits-csal az enduro-ob lišovi fordulóján

0

Liszka Roland és Zsigovits Norbert is egyaránt kalandos hétvégén van túl, már ami az enduro-ob lišovi fordulóját illeti. Előbbi egy baleseti mentésben segédkezett, míg utóbbit feltehetően injektorhiba akadályozta a sikeres hétvégében. A közelgő Európa-bajnoki forduló kapcsán is mindketten megszólaltak.

Május utolsó hétvégéjén rendezték meg az enduro-országos bajnokság harmadik versenyhétvégéjét Lišovban. A forduló különlegességét az adta, hogy nemcsak a magyar versenyzők képviseltették magukat, hanem a közös rendezés révén a szlovákok is jelentős létszámban neveztek.

Liszka újabb tökéletes hétvégét hozott a lišovi enduro-ob-n, Zsigovits nullázott

Ennek ellenére külön kategóriák alatt futottak a versenyzők, a magyar PRO2 csoportban pedig mindkét nap Liszka Roland bizonyult a leggyorsabbnak. Pedig ez a szombatot követően egyáltalán nem így nézett ki. A délutáni program alatt ugyanis a harmadik krosszmérten nagy baleset történt, és a mentés előkészítésében fontos szerepet vállalt. Ezért egy tizenhárom perces mértet produkált, és emiatt visszacsúszott egészen a harmadik helyig. Ez azonban ideiglenes eredmény volt, ugyanis a szóban forgó mértet később annullálták.

„A harmadik körünk első mértjének végén csak annyit láttam, hogy integetnek nekem, hogy vigyázzak, illetve én meg is álltam. Szemembe sütött a nap, felfelé [mentünk], sőt egy kisebb, természetes ugrató is előttünk állt. Egy osztrák srác esett el, én megkérdeztem, hogy hívjak-e valakit, és azt mondták, hogy »jó lenne«” – mesélte Liszka a P1race.hu-nak vasárnap.

Sánta elárulta, mi hátráltatta a lišovi enduro-ob szombati napján

A történetet tetézte, hogy a váci versenyző hiába kért segítséget, süket fülekre talált. „Szerencsére ez idő alatt Kiss Tibor [versenyigazgató – a szerk.], Vágó Norbert [szakágvezető – a szerk.] és a srác apja lerángatták a hegyről, mert addigra magához tért, csak nem volt képben [a történtekkel]. Ezután én visszamentem a mértre oda, ahol elhagytam, és a hét helyett mentem egy tizenhárom perceset.”

Az incidens kapcsán Vágó is megszólalt: „Roli azt nehezményezte, hogy a pilóta bent fekszik a mérten belül. Erre van egy bizonyos protokoll, hogy ha ehhez hasonló történik, akkor lezárják a teljes mértet, és nem engednek be több pilótát, annak érdekében, hogy el tudják látni a sérültet. Sajnos itt kommunikációs problémák voltak a rendező részéről, mivel a mérés nem is tudott az esetről.”

Hirschmügl a hatnaposhoz, ifj. Vágó a világbajnoksághoz hasonlítaná a lišovi pályát

Amennyire szerencsésnek mondhatja magát Liszka, annyira pechesen alakult Zsigovits Norbert hétvégéje. A csákánydoroszlói pilótának a szombati napot technikai okok miatt idő előtt be kellett fejeznie. „A harmadik kör utolsó tesztjén elkezdett furcsa hangokat kiadni a motor. Ahogyan gázt húztam, [egyáltalán] nem volt benne erő, és folyamatosan puffogott vissza a kipufogó. Arra a döntésre jutottam, hogy a negyedik körnek már nem állok neki, mert nem szerettem volna, hogy a motornak még nagyobb baja legyen” – magyarázta vasárnap délelőtt.

Zsigovits elárulta, jelenleg még nem biztosak benne, hogy mi okozta ezt a jelenséget, amelynek következtében vasárnap már rajthoz sem tudott állni. „Este elkezdtük megnézni, milyen problémák lehetnek. Gyertyát és üzemanyagtankot is cseréltünk, de sajnos nem javult meg. Helyben nem tudtuk orvosolni ezt a problémát. Lehetséges, hogy injektorbaja van, de ezt még nem tudjuk kijelenteni. Meg kell vizsgálnunk otthon, nyugodtabb körülmények között.”

Fotó: Motopixi/Hajba-Iharos Mónika

A soron következő fordulót Nagytarcsán fogják megrendezni július 19-én és 20-án. A dolog külön pikantériája, hogy a pilóták ezúttal sem lesznek egyedül, hiszen az Európa-bajnokság is ezen a hétvégén látogat el Magyarországra. Liszka emlékeztetett, hogy jelenleg ő a Junior 2-es kategória és az összetett éllovasa. Elsősorban ezt szeretné megtartani, de természetesen jólesne neki, ha hazai talajon tudna diadalmaskodni.

Zsigovits nem tűz ki nagy célokat maga elé, jó és kiegyensúlyozott mérteket szeretne. Reméli, hogy minden össze fog állni, és egy olyan hétvégét fog produkálni, ahol önmagával is elégedett. Ennek okának azt nevezte meg, hogy mostanában keveset tud edzeni, de mindenképpen visszajönne. Hozzátette, várja a hétvégét, és bízik benne, hogy az Európa-bajnokság pilótáival is fel tudja venni a kesztyűt. Szerinte jó verseny lesz, annak pedig külön örül, hogy ilyen mezőny érkezik Magyarországra.

enduro szakág

Talmácsi bemutatta, hogyan néz ki belülről a Balaton Park Circuit (videó)

Néhány héttel ezelőtt számoltunk be arról, hogy befejezték a Balaton Park Circuit átalakítását, valamint fotókat is láthattunk a végleges nyomvonalról. Azóta már több ízben is körbemehettünk a pályán, eleinte virtuálisan, majd később Talmácsi Gábor is motorra pattant, és részletesen bemutatta a kicsivel több mint négy kilométeres aszfaltcsíkot. Ezúttal új perspektívából is megismerhetjük a pályát, mivel 2007 125 köbcentis világbajnoka belső kamerás felvételt tett közzé a közösségi médiában. A Superbike-világbajnokság július utolsó hétvégéjén látogat Balatonfőkajárra, míg a MotoGP Magyar Nagydíját augusztus 22. és 24. között rendezik meg.

Hivatalos: megnevezte a Honda Marini helyettesét az Olasz Nagydíjra

0

Beigazolódtak a korábbi híresztelések, és hivatalossá vált, hogy Takaaki Nakagami fogja pótolni Luca Marinit az Olasz Nagydíjon, mivel a 27 éves versenyző továbbra is sérülésből lábadozik.

Május végén bombaként robbant a hír, miszerint Luca Marini súlyos tesztbalesetet szenvedett, miközben a Szuzukai 8 órásra készült. A bukás következtében a szegy- és bal kulcscsontja eltört, bal térdének szalagjai megsérültek, csípőfutamot szenvedett, és tüdejének jobb oldalán légmell alakult ki.

Marini tesztbalesetet szenvedett, súlyos sérülésekkel szállították kórházba

A Honda versenyzőjéről azóta jó hírek érkeztek, hiszen egyrészt messze nem annyira súlyos a helyzet, mint amennyire előzetesen gondolták, másrészt már Olaszországban lábadozhat, miután másfél héttel a baleset után szállítható állapotba került. A hazajutásnak elsősorban a légmell szabott gátat, mint ahogyan azt Jorge Martín esetében is láthattuk.

A Honda az Aragóniai Nagydíjra senkit sem nevezett, így egyedül Joan Mir képviselte az aranyszárnyasok gyári alakulatát. Ráadásul nem is akárhogy, hiszen a főfutamon a hetedik helyen ért célba. Azonban Mugellóban már két motorral fognak indulni, miután kedden megerősítették a korábbi sajtóértesülést, miszerint Takaaki Nakagami fogja pótolni a sérült olasz versenyzőt.

Marini: Ez volt a legrosszabb balesetem karrierem során

„Takaaki Nakagami debütál a gyári Honda színeiben, miközben helyettesíti a lábadozó Luca Marinit. A Le Mans-i szabadkártyáján túl keményen dolgozik a Honda tesztcsapatával, hogy irányt mutasson az RC213V jövőjét illetően, miközben folytatja a tesztkilométerek gyűjtését. Az Olasz Nagydíj további értékes időt ad neki, hogy versenykörülmények között segítse a jövőbeli fejlesztéseket, és formába tartsa magát a következő alkalmakra. A legjobb mugellói eredménye 2019-ből származik, amikor az ötödik helyet érte el” – olvasható a Honda kedden kiadott közleményében.

A 33 éves versenyző számára nem ismeretlen terep a MotoGP, mivel 2018 és 2024 között az aszakaiak szatellitcsapatát, az LCR-t erősítette. Ugyan dobogón nem zárt, de három alkalommal is a negyedik helyen végzett. Idén eddig egy lehetőséget kapott, és ezt könyörtelenül ki is használta, ugyanis az őrült Francia Nagydíjon a hatodik pozícióban látta meg a kockás zászlót.

„Először is minden jót kívánok Lucának a gyógyulásához. Öröm és megtiszteltetés számomra, hogy csatlakozhatok a Honda gyári istállójához, köszönöm nekik a lehetőséget. A tesztcsapat és én keményen dolgoztunk Japánban a [szebb] jövőért, de a fókusz ezúttal más lesz. Élveztem eddig Mugellóban motorozni, és erős eredményeket szereztem. Meglátjuk, mit tehetünk, és hogyan tudom segíteni a csapatot az Olasz Nagydíj alatt” – fogalmazott Nakagami.

A Honda elvitte a teljes barcelonai tesztet, amelyen nagy lehetőséget kapott a Moto3 éllovasa 

Helycserés támadás: megállapodott a Superbike-világbajnoksággal a MotoGP-ből távozó gyártó

0

Kedden hivatalossá vált, hogy helyet cserél a Pirelli és a Michelin, mivel 2027-től a franciák lesznek a Superbike-világbajnokság kizárólagos gumiszállítója. A bejelentés az alsóbb kategóriákat is érinti. Eközben olyan híresztelések repültek fel, miszerint a Pirelli ősszel viheti először pályára a MotoGP-be szánt abroncsait.

Márciusban jelentették be, hogy a Michelin és a MotoGP útjai különválnak, mivel 2027-től kezdve a Pirelli lesz a kizárólagos gumiszállító. Ez a váltás több szempontból is beleillik a sorba, hiszen egyrészt ebben az évben gyökeres módosításokon esik át a királykategória, másrészt a kisebb géposztályoknak már az olaszok gyártják az abroncsokat.

Nem sokkal később felrepültek olyan híresztelések, miszerint a franciák a Superbike-világbajnokság környékén puhatolóznak, és ők váltják az olaszokat, kvázi helycserés támadást hajtanak végre. Ez meg is fog történni, mivel kedden hivatalosan is bejelentették, hogy 2027-től a Michelin lesz a Superbike-vb kizárólagos gumibeszállítója.

Csere jöhet gumifronton – a Michelint kárpótolhatják a MotoGP elvesztéséért 

„Az ötéves együttműködés, amely 2031-ig fog futni, kiemeli a Michelint és a bajnokságot összekötő közös elkötelezettséget az innováció, a fenntarthatóság, a biztonság és a folyamatos fejlesztés felé, amelyből profitálhatnak a versenyzők. A Michelin speciálisan fog ügyelni az állandó fejlődésre a gumi minősége, tartóssága és biztonsága kapcsán, szorosan hozzáigazítva a bajnokság magas technikai normáihoz és versenyszelleméhez” – olvasható a hivatalos közleményben.

A kommüniké arra is kitér, hogy a változtatás nemcsak a Superbike-vb-t érinti, hanem a Supersportban, a női vb-n, valamint a 2026-ban debütáló Superbike-kategóriában is a Michelin fogja szállítani a gumikat. Addig viszont minden marad az eredeti felállásban.  Arról is megemlékeznek, hogy a milánóiak immáron 2004 óta szolgálják ki a kategóriákat.

„A Michelin széleskörű motorsportbeli tapasztalata és technológiai tudása gondoskodni fog az egyenletes teljesítményről a különböző körülmények és a változatos pályák között, amelyek megjelennek a bajnokság versenynaptárában. Ezáltal segíti a csapatokat és a versenyzőket abban, hogy a szezon során egy magas minőségű mezőny maradjon fenn” – részletezi a közlemény.

Elsőre talán értelmetlennek tűnhet, de a Pirelli már idén elkezdené a MotoGP-gumik tesztelését

Ősszel jöhet az első Pirelli-teszt

Természetesen a Pirelli sem karba tett kézzel várja, hogy leketyegjen ez a bő másfél év, hiszen már gőzerővel készülődnek a debütálásra. A Motorsport.com értesülései szerint szeptember 16-án, Misanóban körözhetnek a versenyzők a 2027-re szánt gumikkal, miután a korábban megálmodott aragóniai teszt dugába dőlt.

Persze nem orrba-szájba mehetne mindenki az új abroncsokkal, hiszen ez a kiváltság gyártónként egy tesztpilótát illet meg. Mindezt ráadásul egy olyan prototípuson teheti meg, amely a legjobban hajaz a 2027-es koncepcióra.

Marc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli érkezésétől

Így viccelte meg főnökét Marc Márquez az Aragóniai Nagydíj előtt (videó)

0

A Ducati Aragóniai Nagydíjának összefoglaló videójából lerí, hogy remek a hangulat a bolognaiaknál. Marc Márquez a csütörtöki értekezleten a BL-döntő végeredményével heccelte Gigi Dall’Ignát, vasárnap pedig a gyártó állítólagos rossz szereplését cáfolta meg stílusosan.

Marc Márquezre semmilyen ellenszer nem volt az Aragóniai Nagydíjon. Minden pályára gurulást megnyert, melyre a 2015-ös Német Nagydíj óta nem volt példa. Ennek köszönhetően természetesen előnyét is növelte a világbajnoki pontversenyben. Jelenleg 32 ponttal vezet Álex Márquez előtt, míg Francesco Bagnaia hátránya már 93 egységre rúg.

Marc Márquez brutális rekordot felállítva nyert, öccse maga mögött tartotta Bagnaiát Aragóniában

Annak ellenére, hogy az olasz versenyző nehezen találja a közös hangot a Desmosedici GP25-tel, a morál és a hangulat kifogástalan a csapaton belül. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a napokban publikált videó, amely a Ducati Aragóniai Nagydíját mutatja be – természetesen rengeteg olyan felvétellel, amelyet a nézők eredetileg nem láthatnak.

Ide tartozik a versenyhétvégét megelőző, csütörtöki értekezlet, amely előtt Marc Márquez szólalt fel: „Mielőtt megkezdenénk a meetinget – kezdte. – Megtettem a feladatomat otthon. Erre a hétvégére készítettem egy tanulmányt az első gumi túlmelegedéséről. Rengeteget szenvedtünk Silverstone-ban. Szombaton otthon voltam, és azon agyaltam, hogy vajon a 11-es kanyar volt-e…ez jött ki, nem tudom, hogy igaz-e vagy sem…”

A dolog külön pikantériája, hogy eközben egy papírlapot szorongatott, ahonnan tökéletesen ki lehetett venni egy futballpálya hőtérképét, valamint a Paris Saint-Germain és az Inter csapatainak logóját. Ezzel természetesen az idei Bajnokok Ligája-döntőre utalt, ahol a francia alakulat tükörsimán, 5-0-ra győzte le az olasz együttest. Külön érdekesség, hogy Gigi Dall’Igna nagy Inter-szurkoló hírében áll. Természetesen a válasz sem maradhatott el a Ducati Corse általános igazgatójának oldaláról, nevetések közepette: „Most már én intézem a dolgokat, átveszem az irányítást.”

Marc Márquez az új aerocsomagot, Bagnaia a nagyobb féktárcsákat dicsérte az aragóniai teszt után

A poénkodásnak azonban itt még nem volt vége. A vasárnapi győzelmet követően, miközben Márquez egy Proseccót szorongatott, egyszer csak kikiálltott a csapatának: „A Ducati krízisben van, nem?” Természetesen ezt is hangos nevetés kísérte, utalva azon híresztelésekre, amelyek a bolognai gyártó rossz formájával foglalkoztak.

Arra, hogy a soron következő Olasz Nagydíjon is fenntartsák a remek hangulatot és a jó formát, minden esélyük megvan. Egyrészt Marc Márquez második reneszánszát éli, másrészt Bagnaia az elmúlt három szezonban verhetetlen volt Mugellóban, és minden bizonnyal arra fog hajtani, hogy a negyediket is behúzza.

Szakmailag is méltatta, de az emberi oldala lepte meg a legjobban új mérnökét Marc Márquez kapcsán

Quartararo: Sosem szerettem volna azt mondani, hogy én vettem át Rossi helyét

0

Fabio Quartararo elárulta, nagyon nehéz volt számára a 2023-as szezon, miután visszaesett a Yamaha teljesítménye. Felfedte, hogy szakemberek segítségét kérte, és ennek köszönhetően 2024-ben sokkal nyugodtabb tudott lenni. Végezetül a 2021-es szezon elejére is reflektált, amikor Valentino Rossival cserélt helyet.

Fabio Quartararo immáron hetedik szezonja kirobbanthatatlan tagja a MotoGP-mezőnyének. Amióta a királykategóriában versenyez, kizárólag Yamahán ült. Eleinte az SRT-t, a hangvillások akkori szatellitistállóját erősítette. 2021 óta azonban a gyári csapat színeiben áll rajthoz. Első közös évükben pedig el is hódították az egyéni világbajnoki címet. Azonban nem volt mindig minden tökéletes.

„2019 végétől egészen 2022-ig mindig ott voltunk az elejében, harcoltunk a dobogókért, az első ötért, és a világbajnoki címért – mesélte Quartararo a Mig Babol podcastműsorban. – Viszont 2023-ban tisztán hátra léptünk egyet, míg a többiek előre. És az első öttől eljutottál oda, hogy a hetedik-tizenkettedik helyen értél célba. 2023 mentálisan nagyon nehéz volt. Még otthonról nézve sem voltam elégedett, és végül azt mondtam, hogy »nézd, nem tudsz ezen változtatni«. Tisztában vagyok vele, hogy hogyan kell vezetni, de még az elején is megkérdeztem magamtól: változtattam bármin is?”

Quartararo leszögezte, ha a Yamahánál „nem jön össze”, akkor egy kész projektbe ül bele

2023-ban még három főfutamos dobogó leesett Quartararónak és a Yamahának, azonban 2024-ben már ez a minimális siker sem adatott meg nekik. Ugyan a 26 éves versenyző szerzett egy sprintdobogót, de azt utólag elvették. A franciának borzasztóan nehéz éve volt, mentális problémákkal küszködött, kenyéradója felé több kritikát fogalmazott meg, hovatovább a távozás is megfordult a fejében.

„Végül egy mentáltréner és egy pszichológus – nem voltam sokszor, egyszer vagy kétszer – segített abban, hogy megértsem ezt a helyzetet. Ez sokkal nyugodtabbá tett, különösképpen tavaly, amely egy borzasztó év volt, még dobogót sem szereztünk. De sokkal higgadtabban és precízebben tudtam, hogyan kellene fejleszteni a motort. Nincs ebben semmi titok. Csak annyi, hogy igazán hinni kell abban, ahol éppen tartasz, és magas motivációval kell kezdeni [a szezont], ahogyan azt idén tettük” – folytatta.

Quartararo elismerte, kész volt elhagyni a Yamahát, mentális gondjai is voltak

Mentális nyomásból is kijárt Quartararónak, hiszen 2021-ben egyenesen Valentino Rossival „cserélt helyet” házon belül. Ez külsősként persze kecsegtetőnek hangzik, de a francia versenyző nem erről az oldalról közelítette meg a váltást, hiszen egyértelműen érezte a Doktor örökségének terhét.

„Az emberek nem tudják, hogy micsoda mentális nyomás nehezedett rám, mert sosem szerettem volna azt mondani, hogy én vettem át Vale helyét. Ő nemcsak a MotoGP-nek egy ikonja, hanem az olasz szurkolóknak is. Kicsit féltem [a reakcióktól, amikor] ezt kimondtam, mivel meg kell becsülnöm ezt a helyet. Erre rosszul teljesítettem az első futamon. Az volt az első évem, de ötödikként végeztem. Megvolt a tempónk a győzelemhez, de túlságosan ideges voltam, és a gumikkal sem foglalkoztam. Viszont a második futamot megnyertük. Az igazat megvallva elég nehéz volt, de azt érzékeltem, hogy az emberek azt látják, hogy gyors vagyok. Úgyhogy a célom ez a hely volt” – magyarázta.

Rossi újra motorra ült, MotoGP-pilótákkal együtt vette be az egyik legjobb pályáját (képek, videó) 

Számadó Máté két, Kecskés Bence egy futamot nyert az Alpok-Adria pannóniaringi hétvégéjén

0

Számadó Máté és Kalóczi Ákos is duplázott saját kategóriájában az Alpok-Adria, illetve a magyar bajnokság múlt hétvégi fordulójában a Pannóniaringen. Kecskés Bence és Érsek Dániel egy-egy futamot nyertek, előbbi a második viadalon bukott.

A világ motorsportrajongói a Superbike-vb misanói fordulójára figyeltek az elmúlt hétvégén, de természetesen más kategóriák is pályára léptek. Például az Alpok-Adria mezőnye, amely a magyar bajnokság aktuális fordulójával egybekötve a Pannóniaringen mérte össze tudását. A hétvége szép magyar sikereket hozott, hiszen hat győzelem mellett további öt dobogós helyezés született.

A Stock 1000-es kategóriában Számadó Máté magabiztos előnnyel, 836 ezredes különbséggel szerezte meg az első helyet az időmérőn, míg Győrfi Alen nyolcadik lett. Az első versenyen aztán az egy héttel korábban még a Spái 8 órás viadalon induló pilóta a rossz rajtja ellenére is bő 2 másodperces differenciával tudott diadalmaskodni, míg honfitársa ismét nyolcadikként zárt. Vasárnap aztán Számadó ismételt, de ezúttal több mint félperces előnnyel nyert, míg Győrfi a 10., vagyis az utolsó előtti körben kiesett.

A Stock 600-ban Kecskés Bence óriási fölénnyel rendelkezett: a kvalifikáción 1,236 másodperces különbséggel szerezte meg a pole-t, majd az első viadalt közel félperces előnnyel nyerte meg. A másodikon szintén vezetett, ám a 3. körben elesett a 4-es kanyarban, így nem tudott célba érni. A Supersport 600 versenyzői szintén ebben a mezőnyben indultak. Itt Érsek Dániel képviselte hazánkat, aki az időmérőn elért kategóriabeli negyedik pozíciója után az első versenyen bő másfél másodperccel maradt le a győzelemről, és lett második, másnap viszont már ő diadalmaskodott kevesebb mint 1 másodperccel.

A Supersport 300-ban három magyar pilóta is indult. Barta Kristóf másodikként, Bori Benedek nyolcadikként, míg Molnár István kilencedikként kvalifikált. A szombati futamon aztán Barta megőrizte az „ezüstérmes” pozíciót, sőt, mindössze 143 ezreddel maradt le a győzelemről, míg Molnárt az ötödik, Borit a hatodik helyen intették le. Másnap Barta ismét második lett, de ezúttal jóval nagyobb különbséggel, míg honfitársai ugyanott végeztek, csak éppen fordított sorrendben.

Számadó mellett egy másik magyar is duplázott a Cup 600-ban induló Kalóczi Ákos személyében. Azok után, hogy ő a második, míg Gyigor József a harmadik rajtpozíciót szerezte meg, az első viadalon kettős győzelmet arattak ebben a sorrendben, mindezt úgy, hogy utóbbi előtt és mögött is nagy volt a különbség. Vasárnap viszont már egészen más volt a helyzet: Kalóczi ezúttal 418 ezreddel tudott győzni, míg Gyigor 349 ezreddel maradt le a dobogóról.

A legnépesebb magyar kontingenst a Cup 1000-ben kellett keresni. Az időmérőn Nagy Attila harmadik, Aszalós Zoltán hatodik, Németh Kristóf tizenegyedik, Csepe Gábor tizennyolcadik, Merits Levente tizenkilencedik lett. Az első felvonáson ketten kerültek be a legjobb tízbe: Aszalós a negyedik, míg Németh a kilencedik helyen látta meg a kockás zászlót. Másnap Aszalós felállhatott a dobogó második fokára, Németh hetedikként végzett, Merits tizenkettedik lett, míg Nagy és Csepe nem álltak rajthoz.

Technikai hiba fosztotta meg Számadó Mátét a lehető legjobb kezdéstől az Alpok-Adrián