Az Olasz Nagydíjjal folytatódik a MotoGP 2025-ös szezonja. Marc Márquez hibátlan fordulón van túl, azonban csapattársa, Francesco Bagnaia 2022 óta veretlen a mugellói aszfaltcsíkon, így akár egy kiélezett küzdelmet is láthatunk az előttünk álló hétvégén.
Máris robog tovább a MotoGP 2025-ös szezonja, ugyanis az előttünk álló hétvégén rendezik meg a kilencedik fordulót, az Olasz Nagydíjat. A legutóbbi felvezető cikkünkben a szigorú monotonitással példálóztunk, ez most sincs másképpen, hiszen két hét telt el a legutóbbi, aragóniai verseny óta. Ezúttal azonban egy csavar is vár ránk, mivel innentől kezdve párosával fognak jönni a nagydíjak. Ez azt jelenti, hogy a csapatok és a versenyzők Mugellóból azonnal Assen felé veszik az irányt, hogy a jövő héten a legendás pályán csapjanak össze. De az még a jövő zenéje, kanyarodjunk vissza Olaszországba!
Bagnaia már a rajtnál lenullázta büntetését, Bastianini lehajrázta Marc Márquezt és Martínt
Ugyan a mediterrán állam eddig minden évben rendezhetett legalább egy versenyt, Olasz Nagydíj hivatalosan 1991-ben volt először. Előtte Nemzetek Nagydíja alatt futottak, melynek eleinte a legendás monzai aszfaltcsík adott otthont. Aztán 1969-től több mint húsz éven át több versenypálya dobálta egymásnak a rendezés labdáját. Ennek köszönhetően Monza mellett Imolába, Mugellóba és Misanóba is ellátogatott a sorozat. A Scarperia e San Piero városhoz közel fekvő versenypálya 1991-től szilárdította meg helyét a versenynaptárban (1991-ben és 1993-ban San Marinó-i Nagydíj alatt futott), azóta a 2020-as szezont leszámítva minden évben ellátogatott a mezőny az aszfaltcsíkra.
Maga a versenypálya 30 kilométerre fekszik Firenzétől északkeleti irányba. 5245 méter hosszú, és 15 kanyar (9 jobb és 6 bal) található rajta. A teljes versenytáv több mint 120 kilométer lesz, amely 23 körnek feleltethető meg. A körrekord Jorge Martín nevéhez fűződik, aki 1:44.504 másodperc alatt ért körbe a tavalyi időmérő edzés második szakaszában. A versenyben elért pályacsúcsot Francesco Bagnaia tartja 1:45.770-nel, szintén 2024-ből. A végsebesség rekordját jelenleg ketten tartják. Brad Binder 2023-ban, Pol Espargaró pedig 2024-ben egyaránt 366,1 km/h-val suhant.
Az Autodromo Internazionale del Mugello versenypálya legsikeresebb pilótája Valentino Rossi, aki kilenc alkalommal zárt az első helyen. Ebből hétszer a MotoGP-ben diadalmaskodott, ráadásul 2002 és 2008 között verhetetlennek bizonyult. A jelenlegi mezőnyből Bagnaia tart három királykategóriás futamgyőzelemnél, de egy sikert Fabio Quartararo és Marc Márquez is jegyezhet, a spanyol az alsóbb kategóriákban is elért egy-egy győzelmet. A többi géposztályt is figyelembe véve Miguel Oliveira és Pedro Acosta két-két diadalnál tart, de Martín, Johann Zarco, Binder, Maverick Viñales és Álex Márquez is büszkélkedhet egy-egy skalppal.
Az Olasz Nagydíj legutóbbi három kiadását egyaránt Bagnaia húzta be, hovatovább a sprinteken is hibátlan. Azonban idénre jelentősen megváltoztak az erőviszonyok. A helyi hős küzd az elemekkel, és meglehetősen hullámzó teljesítményt nyújt. Ezzel szemben Marc Márquez szárnyal, és nemcsak, hogy besöpörte az Aragóniai Nagydíjat, de már közel 100 pontos előnyt épített ki csapattársával szemben. A 28 éves pilótának tehát itt van az esélye arra, hogy revansot vegyen, és ezt hol máshol tehetné meg, mint hazai környezetben. Ráadásul, ha a Ducati legalább egy motort delegál a főfutam pódiumára, akkor zsinórban a hetvenötödik dobogós eredményüket érik el.
„Alig várom, hogy pályára guruljak, nemcsak azért, mert gyors és versenyképes voltam az elmúlt években, hanem a szurkolás és a légkör is nagyon különleges lesz – kezdte Bagnaia. – Mugello az egyik legszebb helyszín a világon, eláll tőle a lélegzeted. A pálya egyes részei és a kanyarok sorozata lenyűgözőek. Keményen dolgozunk, visszatértünk a dobogóra. Ez az egész csapat számára fontos volt, és itt semmit sem fogunk a véletlenre bízni.”
„Ez lesz az első alkalom, hogy a gyári csapat színeiben versenyezhetek Mugellóban. Biztosan felemelő érzés lesz pályára gurulni a Ducatistik előtt. A mugellói aszfaltcsík vonalvezetésének és hosszú egyenesének köszönhetően képes kihozni a Desmosedici legjobb teljesítményét. Az események szempontjából is sűrű hétvégére számítunk, de jól tudunk teljesíteni. Tökéletes nagydíjról érkezünk, nem lesz egyszerű megismételni, többen is erősek lesznek, de harcolunk, és jó formában vagyunk” – fogalmazott Marc Márquez.
Marc Márquez az új aerocsomagot, Bagnaia a nagyobb féktárcsákat dicsérte az aragóniai teszt után
A KTM meglepően erős hétvégét tudott felmutatni Aragóniában. Acosta vezényletével három mattighofeni pilóta is megjárta a Q2-t, azonban erős pontokat csupán a 21 éves versenyző tudott szállítani, miután mind Binder, mind Viñales idő előtt eldobta a motort. A teszten azonban a Tech3 versenyzője is megvillant, és ő zárt az eredménylista tetején, úgyhogy ők is reménykedhetnek abban, hogy folytatják jó szereplésüket.
Acosta az Aragóniai Nagydíj leintését követően úgy fogalmazott, hogy ez volt az eddigi legjobb hétvégéje. Ezúttal viszont egy jobb eredményt tűzött ki magának, úgyhogy felmerül a kérdés, hogy bele tud-e köpni a Ducatik levesébe. Annyi biztos, hogy tavaly a harmadik helyet csípte el a sprintfutamon, és ha fenntartja az előző fordulóban felmutatott erős teljesítményét, akár ő is révbe érhet.
Mire lenne képes Acosta egy Ducatin? – a Márquez fivérek és Bagnaia válaszoltak
A Yamaha körül is pezsgett az élet az elmúlt napokban. Az előző versenyhétvége nem a terveknek megfelelően alakult, mivel egész hétvégén küszködtek az elemekkel. Hovatovább Quartararo eldobta a főfutamon, így a hangvillások minimális mennyiségű ponttal távoztak Aragóniából. Gyógyír lehet fájdalmaikra, hogy nyilvánosan is megmutatták a V4-es motorblokkot, valamint több hétnyi huzavona után hivatalosan is bejelentették Toprak Razgatlıoğlu érkezését.
„Megkezdjük a szezon első dupla hétvégéjét. Az aragóniai gyakorláson úgy nézett ki, hogy a tesztelt elemek közül lehet olyan, amely Mugellóban is jól fog működni. Kíváncsian várom, hogy ez valóban így van-e. Nagyon kedvelem ezt a pályát, Aragóniához képést jóval jobb itt a tapadás. Meglátjuk, mit tehetünk. Ahogyan eddig is, mindent bele fogunk adni” – nyilatkozta Quartararo.
Quartararo: Sosem szerettem volna azt mondani, hogy én vettem át Rossi helyét
Az Aprilia vegyes érzelmekkel hagyhatta el Aragóniát. Az időmérő edzésen ugyanis Marco Bezzecchi csúnyán földbe állt, miután először eldobta motorját, majd a tartalékkonstrukcióval technikai problémák akadtak. Az olasz versenyző remek felzárkózást mutatott, mivel a sprinten és a főfutamon egyaránt a nyolcadik helyen futott be. Martín továbbra is harcképtelen, és cikkünk megjelenésekor még Ai Ogura részvétele is kérdéses. Előbbi versenyzőt ezúttal is Lorenzo Savadori helyettesíti, utóbbi pilóta pótlására pedig Danilo Petrucci áll készenlétben. Szintén megemlítendő a Trackhouse kapcsán, hogy az aragóniai teszten először dobták be a mélyvízbe Manuel Gonzálezt, akiről csak szuperlatívuszokban beszéltek.
„Nagyon boldog vagyok, hogy Mugellóba látogatunk – kezdte Bezzecchi. – Ez egy fantasztikus pálya minden olasz versenyző számára. Fantasztikus lesz, hogy versenyezhetek itt, először az Apriliával. Remek munkát végzünk, és lépésről-lépésre fejlődünk. Remélhetőleg képesek leszünk egy jó hétvégére, és tudjuk szórakoztatni a szurkolókat.”
Bezzecchi halálra rémítette édesanyját, de ő mégis hívja vacsorázni (videó)
A Honda erős hétvégén van túl. Ugyan Zarco felejthető hétvégét zárt, de Joan Mir remekelt a gyári konstrukcióval. Bár a sprinten Jack Miller hamar véget vetett versenyének, de a főfutamon a hetedik helyen látta meg a kockás zászlót, ezzel a 2023-as Indiai Nagydíj óta a legerősebb eredményét szerezte. Ráadásul már nem lesz egyedül, hiszen az Olasz Nagydíj alatt Takaaki Nakagami fogja pótolni Luca Marinit, aki továbbra is sérüléséből lábadozik.
„Az eddigi legjobb vasárnapunkat zártuk, és Mugellóból is a legtöbbet szeretném kihozni. Remek pálya motorozás szempontjából, és biztos vagyok benne, hogy nagyon szoros csaták lesznek. Vannak olyan területek, ahol úgy gondolom, kifejezetten erősek lehetünk, és izgalmas lesz látni, hogy a motor hogyan muzsikál az egyenesekben. Ez egy nagyon sűrű időszaka az évnek, úgyhogy ugyanúgy keményen kell dolgoznunk, és fenn kell tartanunk ezt a lendületet” – tekintett előre Mir.
Marini: Ez volt a legrosszabb balesetem karrierem során
Ami pedig az időjárást illeti. Egész hétvégén meleg idő várható, pénteken akár a 32 fokot is elérheti a hőmérő higanyszála. Ami megkeverheti a kártyákat, az a szombat délutánra várt zivatar, amely elsősorban a sprintfutamot bolondíthatja meg. A hétvége további részére nem várnak csapadékot.
Az Olasz Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK |
|
|
9:00 – 9:35 |
Moto3 |
Első szabadedzés |
9:50 – 10:30 |
Moto2 |
Első szabadedzés |
10:45 – 11:30 |
MotoGP |
Első szabadedzés |
13:15 – 13:50 |
Moto3 |
Edzés |
14:05 – 14:45 |
Moto2 |
Edzés |
15:00 – 16:00 |
MotoGP |
Edzés |
|
|
|
SZOMBAT |
|
|
8:40 – 9:10 |
Moto3 |
Második szabadedzés |
9:25 – 9:55 |
Moto2 |
Második szabadedzés |
10:10 – 10:40 |
MotoGP |
Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 |
MotoGP |
Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 |
MotoGP |
Időmérő (Q2) |
12:50 – 13:05 |
Moto3 |
Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 |
Moto3 |
Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 |
Moto2 |
Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 |
Moto2 |
Időmérő (Q2) |
15:00 |
MotoGP |
Sprintverseny (11 kör) |
|
|
|
VASÁRNAP |
|
|
9:40 – 9:50 |
MotoGP |
Bemelegítés |
11:00 |
Moto3 |
Verseny (17 kör) |
12:15 |
Moto2 |
Verseny (19 kör) |
14:00 |
MotoGP |
Verseny (23 kör) |