back to top
2025. május 15. 09:10
Kezdőlap Blog Oldal 122

Befolyásolhatja-e Marc Márquez a bajnoki küzdelmet? – „Korábban már belekeveredtem”

0

Marc Márquez szavai arra utalnak, hogy továbbra is mindent belead Jorge Martín és Francesco Bagnaia ellen egyaránt. A 31 éves pilóta úgy véli, a jelenlegi helyzetben indokolatlan lenne a csapatutasítás.

A Thai Nagydíjon matematikailag is eldőlt, hogy Jorge Martín és Francesco Bagnaia közül fog kikerülni a MotoGP idei világbajnoka. Ugyanakkor egyáltalán nem garantált, hogy Sepangban és Malajziában kizárólag ők ketten fognak küzdeni a futamgyőzelmekért: könnyen lehet, hogy mások is beleszólhatnak a küzdelembe, és ezzel akarva-akaratlanul befolyásolhatják a párharc végkimenetelét.

Akinek talán a legjobb esélye van erre, az Marc Márquez. A Honda pilótája már került olyan szituációba, hogy nem volt esélye a végső sikerre, mégis főszereplője volt az eseményeknek. Olyannyira, hogy a 2015-ös Maláj Nagydíjon igencsak látványosan, a sport szellemiségével szembemenve hátráltatta Valentino Rossit, más kérdés, hogy ebben egykori riválisának is megvolt a maga közvetett szerepe. „Természetesen ez nehéz ügy, korábban már belekeveredtem” – utalt nevetve erre a botrányra a TNT Sportsnak adott nyilatkozatában.

Mire gondolt Rossi, amikor ismét páros lábbal beleszállt Marc Márquezbe?

Mondhatni, Márquez az utóbbi két versenyen akaratlanul is befolyásolhatta Martín és Bagnaia küzdelmét. Persze ezt nem lehet felróni neki, hiszen Ausztráliában és Thaiföldön is a saját céljai érdekében versenyzett, és először össze is jött neki a győzelem Martínnal szemben, egy hét múlva viszont elesett Bagnaia mögött, amiből honfitársa profitált. Szavai alapján a továbbiakban sem fog az indokoltnál jobban foglalkozni azzal, hogy kivel csatázik éppen.

Marc Márquez: Mi voltunk a leggyorsabbak, de nem mi voltunk a legokosabbak

„Végső soron az ember versenyzőként mindig a száz százalékát próbálja meg nyújtani, és Phillip Islanden láttuk, hogy ha egy bevállalós manőverre van szükség, akkor megteszem – fogalmazott. – A Ducati viszont nehéz helyzetben van, mert két versenyzőjük küzd a bajnoki címért. Ha egy Ducati- és egy KTM-pilóta állna harcban, akkor könnyű lenne belátni, mit kell tenni.”

Valóban, mivel mind Martín, mind Bagnaia a bolognaiak versenyzője, nehéz csapatutasítást alkalmazni. Pontosabban csapatutasítást éppen még lehetne, hiszen a gyári Ducati adott esetben megkérheti Enea Bastianinit, hogy álljon félre (ahogyan a Pramac is Franco Morbidellit, de ilyen forgatókönyv nehezen képzelhető el), viszont gyártói szinten aligha fognak beállni bármelyik bajnokaspiráns mögé. Emellett persze az sem biztos, hogy az adott pillanatban értelmezhető lesz-e ez a kérdés.

„Így, hogy a Ducati két versenyzője csatázik a bajnoki címért, szerintem mindenki száz százalékot fog nyújtani – folytatta Márquez. – Végső soron mindig ugyanazt mondom: ha az embernek megvan a sebessége, ha ő a leggyorsabb a pályán, akkor nincs szüksége csapatutasításra. Szóval szerintem a leggyorsabb fog nyerni.”

Fordult a kocka? – avagy a legújabb bizonyíték a MotoGP idei szezonjának kétarcúságáról

A szezontól elköszönő Di Giannantonio elárulta, miért volt nagy segítség neki az eső

0

Fabio Di Giannantonio szerint elképesztő teljesítményt nyújtott azzal, hogy a Phillip Island-i és a burirami főfutamon is negyedik lett. A VR46 motorosa a Thai Nagydíj sprintfutama után aggódott a vasárnapot illetően, ebből a szempontból jól jött neki az eső.

Már az Ausztrál Nagydíj hétvégéje előtt lehetett tudni, hogy Fabio Di Giannantonio idő előtt kiszáll a 2024-es szezonból, ugyanis ezen a héten megműtik a spielbergi edzésen megsérült vállát. Mindez azt jelentette, hogy a burirami főfutamon állt rajthoz utoljára ebben az esztendőben, ahol remek eredményt sikerült elérnie.

A 26 éves motoros ugyanis negyedikként fejezte be a viadalt, miután küszködős kezdést követően megtalálta a tempóját, a hajrában pedig Pedro Acosta és Jack Miller látványos csatáját kihasználva még az ausztrál pilótát is megelőzte. Ezzel negyedikként zárt, csakúgy, mint a Phillip Island-i főversenyen, vagyis nagyszerű formában búcsúzott.

Miller mindent megtett a dobogóért Acosta ellen, de felzárkózása végül bekérte az árát

„Nagyon boldog vagyok, mert szerintem lenyűgöző munkát végeztünk – nyilatkozta. – Ez a két hónap alatti hét futam nagy megterhelést jelentett a vállamnak, elképesztő munkát végeztünk otthon. Kemény volt, higgyétek el, nagyon nehéz volt ilyen szinten versenyképesnek lenni, sok órát kellett töltenem fizioterápián, rengeteg óra telt el fájdalommal, számos edzést fájdalommal teljesítettem. Úgy gondolom, ez fantasztikus zárása volt a szezonnak, mert két negyedik hellyel fejeztük be az idényt két különböző pályán, eltérő körülmények között, ami csodálatos teljesítmény. Szóval rendkívül boldognak kell lennünk, mert jelenleg nyolcadik helyen állunk a bajnokságban, sok ponttal és jó néhány élversenyző előtt.”

Marc Márquez bukásig erőltette a vezetés megszerzését, Bagnaia nyert a vizes pályán Martín előtt

Di Giannantonio a szombati sprinten részese volt a Ducati történelmi sikerének, hiszen nyolcadik helye azt jelentette, hogy az első nyolc helyen kizárólag a bolognai márka versenyzői végeztek. Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes azonban alighanem inkább saját kételyeivel foglalkozott, ugyanis fizikai állapota aggasztotta őt a másnapi hosszú versenyre nézve. Ebből a szempontból nagyon jól jött neki, hogy a rajt előtt leesett az eső, még ha ez nyilvánvalóan meg is növelte a bukás kockázatát.

Ennél már nincs feljebb: a Ducati olyat tett, ami még soha nem fordult elő a MotoGP-ben

„Ez óriási segítség volt – jelentette ki. – Őszintén szólva igencsak aggódtam a hosszú verseny miatt, mert egész hétvégén nagyon küszködtem a jobbkanyarokban. Szóval nagy segítség volt, hogy vizes pályán motorozhattam, még akkor is, ha ez jóval rizikósabb volt számomra, mert sokkal rosszabb lett volna ráesni a vállamra. Végül jól sikerült, aminek örülnünk kell, volt egy kis szerencsénk.”

Di Giannantonio 165 ponttal zárta az évet, ami egyelőre a nyolcadik pozícióra elég, de Franco Morbidelli csak 10 egységre van tőle. Mivel szombaton kés alá fekszik, a hiányzó dobogót már biztosan nem fogja tudni bepótolni, pedig az utóbbi hetek alapján akár erre is lehetne esélye. Ezzel együtt továbbra is kitart amellett, hogy ez volt a bölcs döntés. „Most nagyon nehéz leállni – fogalmazott. – Minden kört úgy tettem meg, hogy azt mondtam magamban, »nem akarok leállni«, de ez az okos és helyes dolog, ezért határoztunk így. Jó lesz abbahagyni, elvégezni a műtétet, felépülni, jövőre pedig megpróbálni százszázalékosan teljesíteni.”

Hivatalos: eldőlt, ki helyettesíti a műtétre készülő Di Giannantoniót Rossiéknál Sepangban

Mire gondolt Rossi, amikor ismét páros lábbal beleszállt Marc Márquezbe?

0

Néhány hete ismét áll a bál a MotoGP háza táján, miután Valentino Rossi leült beszélgetni egykori akadémistájával, jelenlegi médiaügyi felelősével és egyben kezdő vloggerrel, Andrea Mignóval.

Aki azután sem maradt munka nélkül, hogy kényszerűségből idő előtt fejezte be pályafutását. De nem a családi ajándékboltban kapott nagyobb szerepet, hanem egykori példaképe, Valentino Rossi ruházta fel új feladatkörrel. Egy ideje azt is tudjuk már, azok a versenyzők, akik egykor lojálisak voltak a tavulliai fenoménhoz, nem maradnak az út szélén, és mindig kapnak különböző feladatokat a VR46-birodalomban. És mivel Migno nagy tehetségnek számított, pályafutása viszont hanyatló üstökösként tovatűnt, idő előtt nyugdíjba küldték. Ezek után pedig Rossira hárult a feladat, hogy munkaadóként új szerepkört találjon számára. Az egykori Moto3-as versenyző így előbb az akadémiai rider coach titulust kapta meg, majd Rossi legújabb befektetése révén – amely ezúttal a média irányába kalandozik – új podcastműsort indított ’Mig Babol’ névvel.

Rossi folytatja a sárdobálást Marc Márquezzel szemben: Senki másnak nem volt ilyen mocskos húzása

Az adásokat bárki megnézheti, és a nézettségre sem panaszkodhatnak, ezért nem kizárt, hogy az eredményeket látva Rossi újabb, leginkább médiaszolgáltatásokból és saját csatornákból álló üzletágat fejleszt majd a VR46 köré. Ki tudja, egyszer talán ennek lesz Migno a tiszteletbéli elnöke?

De addig is terjeszkednek, és lépésről lépésre építkeznek. Viszont azt is tegyük hozzá, hogy amíg Mignónak kezdő vloggerként annyira egyszerű dolga van, hogy meghívhatja saját műsorába főnökét, egészen biztosak lehetünk a nézettségben. Persze ettől ez még piaci alapon működik, és nem lehet minden adás vendége Rossi, mégis, ha csak a VR46 versenyzőit meghívja, és az olasz motorsport nagyjait is képes leültetni a kanapéra – márpedig egy Rossi-érdekeltségű műsor invitálására senki nem mond nemet – egy évre elegendő anyaggal már megvannak, amelyek minden bizonnyal nézőket is hoznak majd szép számmal.

De ne térjünk el a tárgytól, hanem koncentráljunk a lényegre, amelyből akkora ügy kerekedett, hogy már Carmelo Ezpeleta is kénytelen volt megszólalni. Jól sejtik, arra az ominózus nyilatkozatra gondolok, amelyben Rossi azt ecseteli, Marc Márqueznél piszkosabb játékos nincs és nem is lesz a MotoGP-ben.

A MotoGP vezére üzent Rossinak, szerinte semmi szükség Marc Márquez pocskondiázására

Az itáliai itt arra gondolt, hogy 2015-ben, amikor Márquez érezte, nem védheti meg világbajnoki címét – amelynek megszerzésére a legnagyobb esélye Rossinak volt – elkezdett ellene dolgozni, és inkább azt szerette volna, hogy honfitársa, Jorge Lorenzo hódítsa el a címet.

Végül minden így történt, a fenti állítást pedig Márquez sem cáfolta, sőt, egyszer árnyaltan talán be is vallotta. Rossi pedig erre hivatkozva említette meg az interjúban, hogy ez a viselkedés anno minden volt, csak sportszerű nem. Mert azzal egyetért, ha egy versenyző a saját érdekeiért bármire képes, azzal viszont nem, ha a saját kudarcát úgy akarja enyhíteni, hogy megpróbálja lehetetlen helyzetbe hozni a legnagyobb riválisát. Egyetlen közhellyel élve: „Dögöljön meg a szomszéd tehene.”

Ha ebből az aspektusból vizsgáljuk az elhangzottakat, egészen mást jelent Rossi állítása, és talán meg is érthetnénk. Az viszont már más kérdés, kinek mondta ezt, és milyen körülmények között. Hiszen tény, hogy az említett interjúról – tekintettel az érintettekre és a műsor körülményeire – az egyszeri nézőnek nem a pártatlanság jut először eszébe. Sőt, továbbmegyek, ennek a párbeszédnek még hivatalos látszata sem volt, sokkal inkább egy baráti tereferének tűnt, amelyben Rossi kedélyesen sztorizgatott a múltból, fittyet hányva az elhangzottak következményeire. Bár figyelembe véve, hogy nagyjából egy általa finanszírozott műsorról beszélünk, úgy sejtem, még talán élvezte is, hogy nem kell árnyaltan, diplomatikusan fogalmaznia, ahogy tette az esettel kapcsolatban az elmúlt kilenc évben. A Márquezt érintő sztorin kívül akadt még sok más, meredek történet, amelyekről korábban már mi is beszámoltunk. Ezeket viszont mégsem kapta fel a nemzetközi vonal, pedig akadt néhány igen szórakoztató történet. A Rossival készült két adást összesen eddig félmillió néző látta, még úgy is, hogy anyanyelven történik a diskurzus, így az angolul beszélő közönség csak a feliratokra hagyatkozhat.

Marc Márquez reagált Rossi ellene vívott „háborújának” legújabb fejezetére

A Márquezről szóló rész viszont sokaknál kiverte a biztosítékot, és a nemzetközi lapok sem hagyták szó nélkül. Gyakorlatilag egy emberkét kezdték rendreutasítani az olaszt. Az eset talán akkor vett igazán komoly fordulatot, amikor a Dorna vezetője, Carmelo Ezpeleta is üzent neki, és burkoltan azt javasolta, ideje lenne elengednie a dolgokat, és megbékélni a múlttal. Részben úgy vélem, ezzel teljes mértékben egyet lehet érteni, másik oldalról Rossit is megértem, hogy végre elmondhatta, miként érzi magát az üggyel kapcsolatban, még tíz év távlatából is.

Az is tény, hogy bár egyáltalán nem volt makulátlan, sőt, a legkevésbé sem lehetett a tiszta versenyzők táborába sorolni, Rossi cselekedeteit kizárólag magára gondolva, előre megfontoltan, önzőségből követte el, hogy a saját sikereit gyarapítsa. Azt sem vitathatjuk, hogy riválisait legtöbbször szándékosan kergette őrületbe, és leginkább arra törekedett, hogy már a rajt pillanatában lépéshátrányban legyenek, ha másként nem is, mentálisan mindenképp.

A Max Biaggival történt rivalizálása toxikus és életveszélyes volt, miután a rómait sikerült annyira felbőszítenie, hogy az a 2001-es szuzukai idénynyitón úgy kétszáz feletti tempónál letessékelte Rossit a pályáról. Így a tavulliai ezek után már nyíltan mutogathatott honfitársára, a közönséget pedig pillanatok alatt maga mellé állította. A Sete Gibernau ellen történt nyílt agressziója ugyancsak bosszú volt a 2005-ös jerezi futamon, miután a spanyol szerelői, a 2004-es szezon végén bepanaszolták Rossi szerelőit, amiért azok tisztították a rajtrácsot a katari futam előestéjén, a sivatag kellős közepén.

Rossi elismerte, az ő hibája volt, hogy évekig fújtak egymásra Biaggival

Ebből a párharcból is győztesen távozott, a közönség pedig kétséget kizáróan neki adott igazat, a kölcsönkenyér visszajár elméletre hivatkozva.

Talán az első, teljesen értelmetlen, már-már határokat feszegető csatája egyértelműen 2008-ban volt, amikor Casey Stonerrel harcolt a világbajnoki címért. Az ausztrálok új üdvöskéje, akit még a legszakavatottabbak is a világ egyik legnagyobb őstehetségének tartanak a mai napig, könnyedén hódította el a 2007-es világbajnoki címet a Ducatival. Stoner azt sem titkolta, hogy legnagyobb példaképei honfitársa, Mick Doohan és Valentino Rossi voltak. Rossi viszont, két sikertelen év után – miután 2006-ban kikapott a szezon utolsó versenyén Nicky Haydentől, 2007-ben pedig megközelíteni sem tudta Stonert – nem ismert se’ istent, se’ embert, és könyörtelen játékot játszott az ausztrál ifjúval. Fontos megemlíteni, hogy Stoner mindvégig egy melankolikus beállítottságú, jó lelkű gyermek volt, aki próbálta távol tartani magát Rossi mentális hadviselésétől, egyszerűen csak piszok gyorsan motorozott. De nem sikerült, mert az olasz akkor már ragadozó módjára, megrögzötten utazott Stonerre, és mindenáron meg akarta semmisíteni. Ennek lett az eredménye a legendás Laguna Seca-i előzés is, ahol a pályát elhagyva szinte átugratott a dugóhúzón, csakhogy az ausztrál elé kerüljön. A trükk bejött, Stoner mentálisan összeomlott, Rossi pedig újra világbajnok lett. 2009-ben ugyan megvédte a címet, egy évvel később viszont, ahogy a bölcsek állítják, utolérte a sorsa, és a Mugellóban elszenvedett bukása után, ahol élete legsúlyosabb sérülését szenvedte el – nyílt lábszártörése lett – már nem tudott visszakapaszkodni a világ tetejére.

Stoner csalódott Rossiban az emlékezetes ütközésük után, és nem ez volt az egyetlen sérelme

Rossi viselkedését persze kritizálhatjuk és elítélhetjük, de azóta sajnos azt is tudjuk már, hogy nagy elődje, Doohan hasonló játékot játszott az ellenfeleivel, ezért miután megérezte a vérszagot és a vetélytársak gyenge pontjait, egytől egyig kivéreztette őket, monopolizálva így a saját sikereit.

Ezek alapján persze kijelenthetjük, hogy a versenysport egy kegyetlen játék, ahol a legnagyobb kedvencek, a világ legjobbjai sokszor a legaljasabb módszereket vetik be, néha úgy, hogy azokból a rajongók mit sem látnak.

Rossit esete annyiban viszont mégis különbözik Doohanétől, hogy míg az ausztrál a pályafutása után már csak mérsékelten vállalt szerepet a Hondánál, és saját bizniszbe kezdett, Rossi az egész életét erre tette fel, és minden üzleti érdekeltségeit a MotoGP-hez köthetően alakította ki. Továbbá ő volt az első, aki köré egy nagyon erős rajongói bázis épült, és a falubéli fan club évről évre rengeteget dolgozott azért, hogy minél több támogatót és rajongót szerezzen. Állítólag ennek a kultusznak a kitalálásában és megalkotásában az édesanyjának volt a legnagyobb szerepe. Ennek okairól soha nem beszéltek, mégis nagyon korán megérezték, hogy a népszerűség hatalom, a végtelen hatalom pedig csak akkor hullik igazán az ölükbe, ha Rossi valójában a nép kedvencévé avanzsálódik. Persze tény, hogy nem kellett nagyon megjátszania magát, miután valóban imádja Tavulliát, és minden bizonnyal élete végéig az a melegítős csávó marad, aki volt tizenhat évesen, csak eközben összegyűlt néhány milliárd euró a bakszámláján.

Rossi elárulta, mikortól vélte úgy, hogy Marc Márquez el akarja gáncsolni a bajnoki küzdelemben

A legnagyobb bukást, és a közel tíz éve tartó – Márquez-ellenes – ámokfutást viszont talán épp az okozza, hogy a közönség feltétlen bizalmát, szeretetét, és imádatát végül teljes mértékben, önző módon a saját céljaira akarja felhasználni, és követőit kissé fundamentalista módon próbálja megbabonázni és maga mellé állítani, azokban a pillanatokban is, amikor a háború már valóban a múlté. Azokban a pillanatokban, amikor nincs ki ellen harcolni, amikor nincs miért uszítani, amikor nincs miért megosztottságot generálni. Ez pedig óriási felelősség egy olyan népszerűséggel bíró sportembernek, mint ő. Hiszen ezen a ponton már vannak határok, amelyeket illik betartani. Mert hiába próbáljuk úgy beállítani, hogy Migno személyében csak a haverjával beszélgetett, pontosan tudta, hogy az általa elmondottak milliókhoz jutnak majd el. Ilyen környezetben viszont nagyon nehéz megnyugvást találni. Pedig úgy vélem, ebben a zaklatott világban nem lenne fontosabb üzenet, mint az egymás felé fordulás.

Nem tudjuk, és talán nem is fogjuk megtudni, hogy Rossi mit akart elérni a nyilatkozatával, de talán jobb is így, és jobb nem feszegetni és további szítani a gyűlöletet. Azt sem tudjuk, hogy a kilencszeres világbajnok, aki épp második gyermekét várja, és feleségének tett ígéretével szemben nemhogy nem él nyugodtabb életet, hanem szinte minden hétvégéjét egy pályán tölti – most épp autóversenyzői törekvései miatt –, mikor látja be, hogy képtelenség egyszerre négy ilyen volumenű vállalkozást üzemeltetni. Gondolok itt a családjára, az autós álmaira, az akadémiára, és a MotoGP-csapatra. Hiszen az akadémia versenyzőivel szintén hetente gyűlnek össze a ranch-on, hogy levezetésképp éjszakába nyúlóan motorozzanak. Persze látjuk, hogy egy ilyen karrier után képtelenség leállni, és miért is kellene, de azt is látjuk, hogy a feladatok megsokszorozása talán mégsem jó. Ugyanakkor az is észrevehető, hogy Rossi lassan talán belátja, szatellitcsapatként nagyon csekély az esélye annak, hogy a királykategóriában felérjenek a csúcsra. Így szívesen megkérdezném, hogy mennyi időt jósol magának ezek után a MotoGP-ben? Még úgy is, hogy szinte Tavullia egésze eköré épül. Persze, ha a házad mellé egy birodalmat építesz, úgy sejtem, hosszú távra tervezel, ehhez viszont szükség lenne elengedni a magunk köré épített kultuszt, mert az üzletnek nem tesz jót, ha saját egykori sikereink ketrecébe zárnánk a jövőt.

A kérdések adottak, Valentino Rossi gondolatai ezzel szemben sokszor ismeretlenek. Céljait csak sejthetjük, mégis bízunk benne, hogy mielőbb sikerül megtalálnia a lelki békét, hogy úriemberként, az eredményeihez méltó módon tekinthessen a jövőbe.

A „manipulátor” Rossi nem fontolta meg eléggé Marc Márquez szóbeli megtámadását?

Rossi új szerepben mutatkozott be, frappánsan reagált a riválisaival viccelődő obszcén kérdésre

0

Valentino Rossi volt a népszerű olasz televíziós műsor legutóbbi adásának társműsorvezetője. A MotoGP legendája elárulta, milyen szokásokat követett a rajt előtt, majd reagált egy, a műsorra jellemző obszcén humorú kérdésre, amelybe Casey Stonert és Marc Márquezt is beleszőtték.

Az olaszul beszélő motorsportrajongók alighanem tűkön ülve várták a hétfő estét, ugyanis a népszerű helyi tévéműsorban láthatták Valentino Rossit. A GialappaShow-ról van szó, amely komikus és szatirikus elemekkel szórakoztatja hétről hétre a közönséget, olykor nem nélkülözve a politikai korrektség határait minimum súroló humort sem.

A kilencszeres világbajnok ráadásul nem vendégként debütált a műsorban, hanem műsorvezetőként. Pontosabban társműsorvezetőként, hiszen ezt a szerepet minden adásban ketten töltik be: egyikük mindig a humorista Mago Forest, „kollégája” viszont mindig más és más az olasz popkultúrából. Eddig azonban mindig egy női társa volt, ám a negyedik évad második epizódjára szakítottak a hagyománnyal, így Rossi ebben a szerepkörben is megmutathatta tudását.

A műsor talán legemlékezetesebb párbeszéde akkor kezdődött, amikor Forest megkérdezte a 45 éves exmotorost, hogy pilótaként milyen szokásokat követett a futamok előtt. „Amellett, hogy van egy teknősbékát ábrázoló tetoválásom, mindig a jobb csizmám elé tettem a balt, utána pedig beszéltem a motorhoz” – árulta el, majd jött egy, a műsorra jellemző obszcén kérdés.

„Biztosan tudom, hogy a futamok előtt végrehajtottál pár »férfias« rituálét – jelentette ki a humorista. – Akik nem tudják, azoknak [mondom], hogy az úgynevezett családi ékszerek megérintéséről van szó. Az emberek otthon kíváncsiak egy érdekességre. Tudom, hogy nevet adtál a családi ékszereidnek. Igaz, hogy az egyiket Stonernek, a másikat Márqueznek hívod?”

Aligha szorul magyarázatra, hogy Forest mit értett „családi ékszerek” alatt, így ennek bővebb kifejtésébe inkább nem mennénk bele. Rossi azonban nem rökönyödött meg a felvetésen, hanem vette a lapot, és előbb nevetésben tört ki, majd frappáns választ adott. „Nem mondhatom meg, különben többé nem fognak működni” – szögezte le.

Ami a két alanyt illeti, a 63 esztendős műsorvezető természetesen Casey Stonerre és Marc Márquezre utalt. Rossinak mindkettőjükkel megvolt a konfliktusa, olyannyira, hogy a spanyol versenyzővel történt botrányát nem olyan régen ismét felemlegette. A magunk részéről csak annyit tennénk hozzá: szerencse, hogy abból a bizonyos „családi ékszerből” neki is csak kettő van, különben vélhetően Jorge Lorenzo neve is előkerült volna.

Rossi folytatja a sárdobálást Marc Márquezzel szemben: Senki másnak nem volt ilyen mocskos húzása

Vérlázító választ kapott a kerekesszékbe került versenyző, nekiment a nemzetközi szövetségnek

0

A tavaly a Moto2-es Európa-bajnokság portimãói hétvégéjén balesetet szenvedő, a bukás következtében kerekesszékbe kényszerült Carlos Tatay felháborodott hangnemű üzenetben ment neki a nemzetközi szövetségnek, illetve a FIM biztosítójának, miután utóbbi elutasította a kártérítés kifizetését. A szervezet azóta reagált a vádakra, az elök pedig hangsúlyozta, hogy a biztosító részéről történhetett félreértés.

Carlos Tatay tavaly a JuniorGP égisze alatt futó sorozatok egyikében, a Moto2-es Európa-bajnokság mezőnyében szerepelt, ám júliusban komoly balesetet szenvedett az első portimãói futamon. A jelenleg 21 éves versenyzőt súlyos gerincsérüléssel szállították kórházba, majd kerekesszékbe került, felépülése pedig azóta is tart.

Tatay tavaly konfliktusba keveredett a spanyol, valamint a valenciai szövetséggel, hogy egyik szervezet sem állta a kezelési költségeket, így a család nagyon nehéz helyzetbe került. Nemrég pedig ezeknél is magasabb szintű szervezetbe szállt bele, hiszen a FIM biztosítója, a Tyser megtagadta a kártérítés kifizetését.

„Köszönjük a dokumentumot, tudomásul vettük – olvasható a spanyol pilótának eljuttatott válaszban. – A biztosítók azonban egy naprakészebb jelentést fognak kérni, mivel a nálunk lévő dokumentum 3 hónappal ezelőttről származik, és, ha jól értem, a felépülése még mindig tart. Szóval még nincs végleges diagnózis. Csak akkor fog kártérítést kapni, ha nem tud visszatérni a sportágba. Ahogyan az általam csatolt cikkben is írják, úgy tűnik, újra versenyezni fog.”

Hogy milyen cikket mellékeltek? Nos, elképesztő módon azzal az írással érveltek, amely Tatay autós projektjéről számolt be. A szerencsétlenül járt pilóta ugyanis elindult néhány raliversenyen. Azonban mindezt nem azért tette, mert teljesen felépült volna, hiszen az általa vezetett kocsikat úgy alakították át, hogy jelenlegi állapotában is képes legyen hajtani azokat. Nem meglepő tehát, hogy felháborodott ezen a válaszon, aminek hangot is adott.

Szívszorító helyzetben van a kerekesszékbe került versenyző, édesapja elsírta magát a kórházban

„A FIM csak akkor fizet nekem, ha a kanapén fogok feküdni – kezdte egy videóban. – Igen, barátaim, jól hallottátok, most kaptam egy e-mailt ezektől a gazemberektől, akiknek elküldtem az egész dokumentációt, beleértve a nyáron a toledói kórházban készült jelentést a sérülésről, ami megerősíti, hogy teljes és krónikus gerincsérülésem van, és rokkantságban szenvedek.”

Tatay ezután kitért az autóversenyzéssel kapcsolatos érvre. „Ennek mi köze van hozzá? Kinek a fejében fordulhat meg ilyesmi? – tette fel a kérdést. – Azt válaszolták, hogy nem vagyok fogyatékos, és ehhez csatoltak egy linket, amelyben az áll, hogy raliversenyeken veszek részt. Új irodákat, új épületeket építettek maguknak. Ezekre valóban költenek pénzt, de amikor arról van szó, hogy megfelelően végezzék a dolgukat, akkor nem.”

Tatay ezután a spanyol és a valenciai szövetségnek is odaszúrt, miután a velük folytatott vitáját továbbra sem sikerült rendezni. „Micsoda gazemberek, így bánnak velünk – fogalmazott. – Így bánnak a pilótákkal, akik az életüket kockáztatják, azt gondolván, hogy benne vannak a szövetségben, és van biztosításuk.”

Ezt követően visszatért a FIM-re, és meglehetősen erős szavakkal bírálta a szervezetet. „Van képetek azt mondani, hogy nem vagyok rokkant, ti nyomorultak – jelentette ki. – Én nap mint nap ezt csinálom, ti pedig csak annyit tesztek, hogy elherdáljátok a pénzünket, és olyan dolgokra költitek, aminek semmi értelme, aztán pedig nem fizettek.”

A 21 esztendős motoros monológjának végén demonstrációs céllal megmutatta, hogy a földről beleküzdi magát a kerekesszékbe, majd követőinek is üzent, akiket arra buzdított, hogy osszák meg a történetét, ezzel is segítve az ügyét, amelyet most ismét beemelt a köztudatba. „A végsőkig fogunk küzdeni, a Tatay-ügy ismét napirenden van – szögezte le. – Szóval kérlek, osszátok meg, most újrakezdődik.”

Kitálalt a súlyos sérülést szenvedő versenyző, akinek nem segít a spanyol szövetség

A FIM részéről természetesen nem maradt el a reakció, és Jorge Viegas, a szövetség elnöke néhány perccel a videó kikerülése után közzétett egy bejegyzést az X-en. „Mindazoknak, akik aggódnak Carlos Tatay miatt: a FIM továbbra is nagyon elkötelezett az ügye iránt, aggasztónak tartja azt, és mindent megtesz annak megoldása érdekében – hangsúlyozta a portugál sportdiplomata. – Véleményem szerint félreértés történt a biztostó részéről, de Carlos meg fogja kapni a támogatást. Köszönöm!”

Két nappal később a FIM honlapján is megjelent egy közlemény, amelyben azt állítják, hogy balesete után aktiválták Tatay biztosítási programját, amely az elsősegélytől a hazaszállításáig mindent fedezett. Hozzátették, hogy folyamatosan kapcsolatban állnak vele és a spanyol szövetséggel, és egyeztettek a biztosítási brókerrel annak érdekében, hogy minél hamarabb hozzájusson az összeghez.

„A FIM soha, semmilyen körülmények között nem tagadta meg a költségek fedezését vagy a juttatások kifizetését – olvasható a közleményben. – A Carlos Tatay iránti támogatásunk és szolidaritásunk megerősítése érdekében a FIM vállalja, hogy fedezi a jelenlegi egészségi állapotának sajátosságaihoz köthető rokkantsági kártérítést, még a biztosító végső döntése előtt is.”

A megjelent írásban azt is kiemelik, hogy a 2019-ben létrehozott biztosítási program a nemzetközi szériák több ezer pilótáját fedezi. Mindez garantálja a sürgősségi ellátás és a hazaszállítás költségeit, valamint adott esetben a halál vagy rokkantság utáni kártérítést. Végezetül még egyszer kifejezték együttérzésüket Tatay felé, és ígéretet tettek, hogy mellette maradnak a felépülési folyamat során.

Brutálisan erős szavak: „Előbb-utóbb ez meg fog ölni valakit”

0

Simon Patterson, az egyik legismertebb, MotoGP-vel foglalkozó újságíró kemény hangvételű bejegyzéssorozatban kritizálta a sorozatot, mondván, a saját szabályait sem tartatja be az agyrázkódást illetően. A brit sajtómunkás úgy véli, ennek előbb-utóbb nagyon súlyos következményei lesznek.

A MotoGP-ben időről időre előkerül az agyrázkódás témája, illetve az, hogy a sorozat vezetése mit tesz a versenyzők megóvása érdekében. Tavaly leginkább a Francia Nagydíj hétvégéje borzolta a kedélyeket, miután Marco Bezzecchi és Fabio Quartararo esetében is felmerült, hogy agyrázkódással versenyzett. Akkor többek között Simon Patterson, a The-Race.com elismert újságírója is felemelte a szavát, és most, a thaiföldi forduló után is klaviatúrát ragadott a témában.

Két MotoGP-pilóta is agyrázkódással versenyzett az előző hétvégén?

„Pénteken Buriramban egy MotoGP-versenyző bukott, ráesett a fejére, és később a sajtónak beismerte, túlságosan megszédült ahhoz, hogy a nap hátralévő részében motorozni tudjon. Ezután szombaton és vasárnap is versenyzett – írta az X-en, nyilvánvalóan Aleix Espargaróra célozva. A gyári Aprilia pilótája még azelső szabadedzésen bukott (erről azóta sem tettek közzé videót), és bár a helyi idő szerint délutáni tréningen is motorra ült, viszonylag hamar feladta a próbálkozást. Másnap viszont már ott volt a mezőnyben.

Patterson ezután meglehetősen erős állítást fogalmazott meg. „Előbb-utóbb meg fog ölni valakit, hogy a MotoGP semmibe veszi az agyrázkódást” – vélekedett. Hozzátette, mindez nem a versenyzők ellen szól, hiszen ők csak a munkájukat végzik, és mindent megtesznek azért, hogy a pályán körözhessenek. Ám éppen ezért vannak a biztonsági előírások, valamint az orvosi személyzet, amely adott esetben közbe tud avatkozni. A brit újságíró azonban úgy véli, gyakran még a saját szabályaikat sem tartatják be.

Ezután három lehetséges következményt vázolt fel. Az első az ún. second-impact syndrome (SIS), amelyet leginkább másodikütés-szindrómának lehetne lefordítani. Ennek lényege, hogy ha valaki még nem épült fel teljesen egy agyrázkódásból, és feje újabb ütést kap, akkor az agy gyorsan és katasztrofális mértékben megduzzad, ami gyakran halálos következményekkel jár, de ha nem, az elszenvedőnek akkor is szinte kivétel nélkül súlyos maradandó károsodással kell számolnia. Ez akkor is megtörténhet, ha normál esetben a legenyhébb tünetek állnának fel, és az első eset súlyosságától függően percekkel, napokkal vagy akár hetekkel később is bekövetkezhet. Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy Franco Morbidellinek minden bizonnyal emiatt kellett kihagynia az előszezoni teszteket, miután Portimãóban komoly agyrázkódást szenvedett január végén.

A második lehetséges negatív kimenetel, hogy valakit idő előtt pályára engednek, és balesetet okoz. Ilyesmi történt már, igaz, „csak” teszten. 2022 februárjában Raúl Fernández nagyot esett, ennek ellenére másnap újból körözhetett. Azonban nem telt bele sok idő, és ismét bukott, mivel a szokásosnál 20 méterrel később fékezett, csak éppen ezt állapota miatt utólag sem érzékelte. Abba pedig jobb nem belegondolni, mi történne, ha valaki a rajtnál mérné el ennyire a féktávot a mezőny közepéről vagy végéről indulva.

A harmadik kedvezőtlen forgatókönyv a krónikus traumatikus enkefalopátia, vagyis a többszöri agyrázkódás hosszú távú hatása. Az első tünetek nyolc-tíz évvel később jelentkezhetnek az alany hangulatán vagy viselkedésén, a végső stádium pedig akár demenciához vagy öngyilkossághoz is vezethet. Kutatások szerint a több fejsérülést elszenvedő emberek 30 százalékánál jelentkezik ez a betegség, és nincs rá gyógymód.

Patterson ezután kitért más, pozitív példát mutató sportágakra: a Forma–1-ben egy szenzor érzékeli, mekkora erővel csapódott be az autó, és jelzi a valószínűsíthető agyrázkódást, míg a rögbiben automatikus háromhetes pihenővel jár a feltételezett agyrázkódás. Arról nem is beszélve, hogy mostanában kezdik bevetni azokat a vérvizsgálatokat, amelyek bizonyítják ezt a problémát.

A brit újságíró szerint tehát más sportágak komolyan veszik az agyrázkódást, a MotoGP viszont a saját, egyébként is elég laza szabályait sem tartatja be. Hozzátette, tisztában van vele, hogy sokat foglalkozik ezzel a témával, mivel megrémítik őt a lehetséges következmények, és a bajnokság részéről a jelek szerint senki nem hajlandó párbeszédet folytatni erről. „Nem akarok [úgy élni], hogy semmit nem mondtam, ha bekövetkezik a lehető legrosszabb” – zárta bejegyzéssorozatát.

Petrucci intelme a visszatérő Iannonénak: Minden csak addig szép, amíg az ember motorra nem ül

0

Danilo Petrucci szívesen helyettesítette volna Fabio Di Giannantoniót a Maláj Nagydíj hétvégéjén, de nem rá, hanem Andrea Iannonéra esett a választás. A 34 esztendős motoros ugyanakkor úgy véli, honfitársának már az első szabadedzéstől kezdve nehéz dolga lesz, nem beszélve a főfutam hajrájáról.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Andrea Iannone visszatér a MotoGP-be, hiszen ő helyettesíti Fabio Di Giannantoniót a Maláj Nagydíj hétvégéjén. A Superbike-vb mezőnyét erősítő GoEleven pilótája közel öt év után versenyez a királykategóriában, ráadásul pont azon a helyszínen, ahol 2019-ben az eltiltást érő doppingvétsége történt.

Hivatalos: eldőlt, ki helyettesíti a műtétre készülő Di Giannantoniót Rossiéknál Sepangban

Bár a sajtóhírek alapján valószínűsíteni lehetett, hogy ő kapja meg a lehetőséget, két másik név is felmerült: Nicolò Bulegáé és Danilo Petruccié. Utóbbinak már volt része hasonlóban azóta, hogy 2021 végén kikerült a MotoGP állandó mezőnyéből: a 2022-es Thai Nagydíjat Suzukival, a tavalyi Le Mans-i hétvégét Ducatival teljesítette, miután előbb Joan Mirt, majd Enea Bastianinit helyettesítette sérülés miatt. Éppen ezért tudja, hogy egy ilyen visszatérés valójában komoly kihívásokkal jár, még annak ellenére is, hogy szívesen lenne Iannone helyében.

„2023-ban Franciaországban tizenegyedikként, pontszerző helyen végeztem – nyilatkozta az idei Superbike-világbajnokság ötödik helyezettje, amikor erről kérdezték. – Ráadásul 2021-ig a MotoGP-ben versenyeztem. Szerettem volna én elfoglalni Fabio helyét, de minden csak addig szép, amíg az ember fel nem ül a motorra.”

Iannone ráadásul úgy fog felpattanni a Desmosedici GP23-asra, hogy előtte egyetlen tesztet sem teljesített. „Fantasztikus interjút adni, és büszkeséget meg eufóriát okoz, hogy az ember a világ egyik legversenyképesebb motorján ülhet, ugyanakkor már az első szabadedzésen nagyon magas a színvonal, szóval újként ez nagyon nehéz” – folytatta Petrucci.

Igent mondana rá, de nem feltétlenül tartaná jó ötletnek Bulega, hogy ő pótolja Di Giannantoniót

Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes dolgát ráadásul a körülmények sem fogják megkönnyíteni. A sepangi pálya alig több mint 300 kilométerre található az Egyenlítőtől, vagyis a trópusi hőség komoly nehezítő tényezőnek számít. Petrucci úgy véli, a főfutam hajrájára Iannone teljesen el fog készülni az erejével, amennyiben eljut odáig.

„Sepang rendkívül bonyolult, kicsi a tapadás, nehéz ott versenyezni – magyarázta. – Egyrészt sajnálom [hogy nem én helyettesítem Di Giannantoniót], másfelől viszont örülök, mert nehéz eljutni a célig. Malajziában, Thaiföldön és Indonéziában az utolsó öt körre kimerül az ember, amit senkinek sem kívánok.”

Fordult a kocka? – avagy a legújabb bizonyíték a MotoGP idei szezonjának kétarcúságáról

0

Buriram pontosan megmutatta a 2024-es MotoGP-sorozat mindkét arcát, és azt, hogy az idei szezonban miért a hátsó gumikon múlik minden.

Miután véget ért a szombati sprintfutam, sokan sokkos állapotban konstatálták, hogy az első nyolc helyen bizony nyolc Ducati végzett. Azt ugyan eddig is tudtuk, hogy az olasz gyár egy ideje dominál a sorozatban, arra viszont eddig nem volt példa, hogy a gyártó összes motorja kibérelje az első nyolc helyet.

Ennél már nincs feljebb: a Ducati olyat tett, ami még soha nem fordult elő a MotoGP-ben

Ezzel ellentétben vasárnap, amikor eleredt az eső, az első nyolc helyen négy gyártó motorja osztozott, ami, valljuk be, igencsak szívet melengető volt a motorsportrajongók számára. Arról pedig már szót sem merek ejteni, hogy lehetett volna akár öt is, vagy talán épp egy tündérmesébe illő Yamaha-eredmény, ha a gyár tavalyi versenyzője, Franco Morbidelli nem üti ki a motort egykori csapattársa, Fabio Quartararo alól, aki épp a szenzációs negyedik helyen versenyzett a futam elején.

Quartararo szerint „nevetséges” és „öngyilkos” volt Morbidelli manővere, amellyel kiütötte őt

Pedig a hétvége legizgalmasabb fordulata lehetett volna, ha a francia versenyzőnek – aki már a kvalifikáción is ragyogott, és a hatodik helyről várta a rajtot – sikerül az egész éves szenvedés után megmutatnia, nem felejtett el motorozni, és a világbajnoki címet sem jófejségből adták neki 2021-ben. Teljesítménye mégis remekül visszacsatolt a múlt heti anyagunkra, amelyben arról írtam, hogy Quartararo legnagyobb vesztesége a futam elején keletkezik, amiért nem tudja kihasználni a hátsó gumik extra tapadását, viszont a verseny utolsó harmadában a köridők alapján sokszor a legjobb ötben lehetne. Buriramban pedig minden volt, csak a megszokott tapadás nem, legalábbis vasárnap.

Morbidelli elismerte felelősségét, sajnálja, hogy sajátja mellett Quartararo futamát is tönkretette

Az már a verseny legelső köreiben érződött, hogy a bajnoki éllovas, Jorge Martín számára valami nem adta ki vasárnap, a tempója legalábbis nem volt meg, Hiába vezette a futamot, látszott, hogy kissé túlerőlteti a dolgokat. Ugyan próbált meglógni az őt üldöző Pecco Bagnaia elől, aki viszont nem tágított, és lopta a távolságot a spanyollal szemben. Martín végül hibázott, szélesen fordult, így mind Bagnaia, mind Marc Márquez megelőzte, ő pedig igyekezett kontrollálni a helyzetet a harmadik helyen. A fenti okok miatt arra viszont már nem volt esélye, hogy felzárkózzon.

Marc Márquez bukásig erőltette a vezetés megszerzését, Bagnaia nyert a vizes pályán Martín előtt

Azt is sejteni lehetett, hogy Buriram, Motegihez hasonlóan kedvezni fog a címvédőnek, akinek valahogy jobban fekszenek az ilyen típusú pályák, ahol sokszor a hosszú egyenesekben és a féktávokon dől el minden. Bagnaia egyszerűen jobb az ehhez hasonló hosszú féktávokon, és a gyári csapat egy ideje némi újdonsággal is előrukkolt ezen a téren. Mégpedig a magasságállító deaktiválásnak idejével babráltak kicsit. Régebben a magasságállító azonnal visszaállt alaphelyzetbe, ahogy a versenyző hozzáért a fékekhez, most viszont a féktávok első szakaszában lent marad a motor hátulja, aminek köszönhetően fékezés alatt is „faros” marad a motor, így még inkább ki tudják használni az új hátsó Michelinek tapadási potenciálját. Ennek köszönhetően még stabilabb a motor féktávon, így az olyan versenyzők, mint Bagnaia, akik kiválóan adoptálódnak a gumihoz és annak képességeihez, némi előnyhöz juthatnak az olyan pályákon, mint a burirami vagy a motegi. Martín ezeket a helyszíneket kevésbé éli, és ha a sprinteken képes is menteni a helyzetet, a főfutamok már inkább fejtörést okoznak számára.

A fentiek persze egyik versenyző teljesítményéből sem vonnak le semmit, és az így keletkező különbség is csak néhány tized lehet. Javarészt ennek köszönhető az idei szezon végtelen kiegyenlítettsége, és a véget nem érő küzdelem Martín és Bagnaia között. Így a pálya hol az egyiknek, hol a másiknak kedvez, egyvalami biztos: a következő két hétvégén egyiküknek sem szabad rontani.

Továbbá Martín hétvégi hibáit is felesleges volna felnagyítani, mert minden bizonnyal nem emiatt csúszott le a futamgyőzelemről, hanem sokkal inkább azért, mert Buriram nem a kedvence.

Bagnaia elégedetlenül várta a futamot, Martínnak sok necces pillanata volt a verseny alatt

Ettől függetlenül ők ketten a címvédővel teljesen más ligát képviselnek, és elemezhetjük napestig a köztük és motorozásukban rejlő különbségeket, a mezőny többi tagja nem éri el az általuk képviselt színvonalat és magasságokat. Egyetlen kivétellel persze, aki Márquez. A nyolcszoros világbajnok esete viszont némileg speciális.

Egyrészt azért, mert képességeit tekintve egyértelműen kijelenthetjük, hogy a fenti két versenyzővel kiegészülve ők hárman a jelenkori alienek, másrészt pedig azért, mert kíváncsian várom, mikor jön el az a pont, amikor a Ducati vezetősége valamilyen formában Márquez tudtára adja, hogy eddig ugyan könnyedén odaengedték a két világbajnoki aspiráns közelébe, ettől a pillanattól kezdve viszont úgy kell vigyáznia rájuk, mint a hímes tojásra.

Marc Márquez: Mi voltunk a leggyorsabbak, de nem mi voltunk a legokosabbak

Mert erre utaló magatartást nem igazán láthattunk tőle még a hétvégén sem. És abban is biztos vagyok, ha nem kapkodja el a dolgokat, azt az öt pontot, amit állítása szerint gálánsan megszerzett Bagnaiának győzelmével Ausztráliában, most hidegvérrel visszavette volna. Viszont amíg létezik a „de”, addig Márquez esetében ez nem releváns. Mert igyekezetében kissé túlerőltette a vadászatot, és elcsúszott. Pedig egy szalmaszálon múlott, hogy láthassuk tőle az évszázad versenymentését, és már-már visszalökte magát térddel, amikor kisodródott a szegélykőre, amelynek szintkülönbsége és felülete kizökkentette a mentési manőverből, így végül bukott.

Tempóját ettől függetlenül jól jellemezte, hogy még az esés után is a tizenegyedik helyen intették le, úgy, hogy közben még egy büntetést is begyűjtött, amikor teljesen értelmetlenül belemotorozott tavalyi csapattársába, Joan Mirbe.

Mir szerint szükségtelen volt Marc Márquez manővere, aki két büntetést is megúszott

Azon túl, hogy vasárnap egyébként a villantások versenyét láthattuk az esőnek köszönhetően, ismét Pedro Acosta teljesítményét lehetne kiemelni talán a leginkább. És bár tudom, a spanyolnak egyre több az ellenlábasa, és a rajongók sem kedvelik feltétel nélkül, arra hivatkozva, hogy sokak szerint az alázat messze elkerüli az újoncot, a pályán látottakat mégsem vitathatjuk, és az eredményeket sem vehetjük el tőle.

Miután a szombati sprinten ismét bukott, amiből egyértelműen látszott, hogy újfent túlmotorozta a KTM-et, úgy vélem, mérnökei egyetlen tanácsot adtak neki a vasárnapi főfutam előtt. Ez pedig nem volt más, minthogy: „Érj célba!” Teljesen mindegy, hol és hányadik helyen, az egyetlen, amit teljesíteni kell, a célba érés. Ez pedig egy Acosta-fajta, sikerre éhes és sikerhez szokott versenyzőnek talán a legkomplikáltabb feladat, főleg akkor, amikor nem érzi a veszélyt, és úgy véli, bármire képes. Igen, még arra is, hogy egy sokak számára nehezen kezelhető motorral a dobogós helyekért harcoljon. A futam úgy kezdődött, ahogy általában mindig, a spanyol pedig hamarosan az élbolyban találta magát, és tette, amit ilyenkor szokás: harcolni kezdett a jobb helyekért. Az igyekezete viszont hamar alább hagyott, amikor ismét orbitálisat hibázott, és kis híján bukott. A következő körökben, mint óriáskokit kapott kisdiák, meghúzta magát, és próbált beleszürkülni a mezőnybe. Ezt viszont egy újabb hiba követte, és talán nem túlzok, ha azt állítom, néhányan már elengedtük, hogy megpillantja a kockás zászlót.

Miller mindent megtett a dobogóért Acosta ellen, de felzárkózása végül bekérte az árát

Acosta egy időre elfogadta a sorsát és a dolgok alakulását, ezért beállt márkatársai mögé, és türelmesen várt. Így már-már úgy tűnt, Jack Miller megszerzi 2024-ben első dobogóját, de végül nem így lett. Acosta a futam utolsó harmadában vérszemet kapott, ezért előbb jövő évi csapattársát, Brad Bindert vadászta le, majd idegőrlő módon, a verseny vége előtt két körrel a gyári KTM-től búcsúzó ausztrált is, aki így minden bizonnyal 2024-es dobogó nélkül búcsúzik az osztrákoktól. Ezekben a pillanatokban viszont ismét nem találtunk szavakat Acosta teljesítményére, mert annyira ösztönös volt, mintha csak egy tigrist látnánk antilopmarcangolás közben. És ha egészen őszinték akarunk lenni, pont ezek a mozzanatok különböztetik meg a világbajnok típusú versenyzőket a többiektől.

Hogy mi lesz a spanyol újoncból, az még a jövő titka, de amit eddig láttunk tőle, még a sok bukás ellenére is, engem meggyőzött. Maverick Viñales hetedik helye minden bizonnyal szép, bár az apriliás hullámzása egy soha véget nem érő folyamat. Azt viszont kiemelném, hogy a szezon során sokadik alkalommal újfent a francia Johann Zarco lett a legjobb hondás, nyolcadik helye pedig szenzációs, mondjon bárki bármit.

A MotoGP hétvégén újabb helyszínre látogat, ezúttal Malajziába, ami a pálya vonalvezetését tekintve talán ismét inkább Bagnaiának kedvezhet. Bár az is lehet, hogy mégsem…

Így áll a MotoGP-tabella az Ausztrál Nagydíj után

Miller mindent megtett a dobogóért Acosta ellen, de felzárkózása végül bekérte az árát

0

Jack Miller elárulta, mindent bevetett Pedro Acosta ellen a Thai Nagydíj hajrájában, de a futam végére teljesen elfogytak a gumijai. Az ausztrál motoros szerint még inkább elmehetett volna a nedves pályás beállítások felé, de a végeredmény ellenére élvezte a versenyzést.

Jack Miller száraz pályán finoman szólva is harmatos teljesítményt nyújt az idei évben, a Thai Nagydíjon viszont rámosolygott a szerencse, legalábbis ami a körülményeket illeti. A Moto2-es futam után ugyanis elöntötte a pályát az eső, így a mezőny tagjai nedves aszfalton kezdték meg a versenyt. A gyári KTM pilótája viszont nehéz feladat előtt állt, hiszen szombaton csak a tizenötödik helyre kvalifikálta magát.

Marc Márquez bukásig erőltette a vezetés megszerzését, Bagnaia nyert a vizes pályán Martín előtt

A verseny első részében viszont remekül teljesített, és az előtte történt bukásoknak is köszönhetően feljött a negyedik pozícióba, többek között márkatársait, Brad Bindert és Pedro Acostát is megelőzve. Mivel féltáv környékén Marc Márquez is elesett, a 29 éves versenyző a harmadik helyen haladt, ám nem tudott felállni a dobogóra, hiszen az utolsó két körben a spanyol újonc, majd Fabio Di Giannantonio is elment mellette.

„Az első pár kör elég meredek volt – nyilatkozta. – A tizenötödik helyről indultam, és a rajtom sem volt a legjobb. Utána meglehetősen hektikus volt a vízpermet. A balesetet is próbáltam elkerülni, sokan elvesztették a [motorjuk] hátulját, meg miegymás. Szóval kicsit szétszakadt a mezőny. Sikerült utat törnöm magamnak, a negyedik helyig jöttem fel, majd miután Marc eldobta, már harmadik voltam. Azonban az elejével nagyon szenvedtem, mintha megsült volna az első gumim. Szóval a kanyarsebességem eléggé elszállt. Aztán talán három [körrel] a vége előtt már semmi nem maradt az abroncs közepén, és elkezdtek levadászni. Próbáltam mindent bedobni, amit csak tudtam. Nagyon akartam a dobogót, de nem így alakult. Az első pár kör, amikor próbáltam átjutni a mezőnyön, egyszerűen sokba került, és vélhetően óriási terhelést jelentett a gumiknak.”

Ami az Acostával vívott csatát illeti, talán az egész futam legszebb párharcát vívták ők ketten. A két versenyző több kanyaron át küzdött, és bár a 20 éves pilóta első támadását Miller még vissza tudta verni, utána már nem volt ellenszere. A négyszeres MotoGP-futamgyőztes még a motorján is változtatott, de ezzel csak rontott saját helyzetén.

„Őszintén szólva mindent beleadtam, amit csak tudtam – fogalmazott. – Belülre ment, és a hármas kanyar kijáratánál, majd a négyes felé menet kicsit meglöktük egymást, és arra gondoltam, hogy »két lehetőség van, vagy megcsinálom, vagy nem«, mivel minden körben elvesztettem az elejét. Ahogyan elkezdtem húzni a gázt, az eleje elszállt. Ezért arra gondoltam, hogy »mi lehetne jobb hely a motor elejének tesztelésére annál, ahol minden körben elveszítettem?«. Sikerült megcsinálnom, de az ötösben visszajött elém. Megpróbáltam ismét megközelíteni, de nem igazán sikerült, és ennyi volt. Mindent bevetettem ellene, amit csak tudtam, szinte olyan volt, mintha úttorlasz lenne ott. A vége felé a [motorblokk] térképén is módosítottam. Az egyiken kicsit kevesebb volt a kipörgésgátlás, de őszintén szólva ez talán rosszabb volt, mert [a kerekem] túlságosan kipörgött az egyenesben.”

Miller azonban így is beállította szezonbeli legjobb futameredményét, 2024-ben eddig csak a portimãói főversenyen lett ötödik. Pedig talán ennél is előkelőbb pozícióban végezhetett volna, ha a beállításokkal még inkább a vizes körülmények irányába megy, és a hátsó kereket jobban terheli. A bemelegítéshez képest ugyanakkor így is sikerült javulnia, és összességében élvezte a motorozást.

„Ez van, bele kell törődni – jelentette ki. – Az embernek éreznie kell, mi történik alatta. Ez a mai MotoGP-motorok szépsége a karbonfékekkel, nem kell őrült nyomást kifejteni a karra. Az embernek jóformán csak »ápolgatnia« kell, és játszania a tapadással. Manapság nagyon jól lehet érezni, mi történik a motorral vizes pályán, a Ducatinál töltött időszakomban is ez volt a helyzet, és most, a KTM-nél is. Szóval élvezem. A rendelkezésre álló tapadási viszonyok között kell vezetni. Egyszerűen szórakoztató felszedni a motort, meg minden.”

Így áll a MotoGP-tabella a Thai Nagydíj után

Lettenbichlert két év után legyőzték, de így is megvédte címét a hardenduro-vb-n

0

Billy Bolt nyerte a hardenduro-vb utolsó, spanyolországi fordulóját. Bár Manuel Lettenbichler több mint két év után nem tudott győzni úgy, hogy ott volt a mezőnyben, a világbajnoki címért sérülése ellenére sem kellett aggódnia. Csizmazia Barnabás kilencedikként zárta az idényt a juniorok között.

Hétvégén lezárult a hardenduro-világbajnokság 2024-es kiírása, miután lezajlott a hetedik forduló. A helyszín a Spanyolország északi részén található Aguilar de Campoo volt, ahova Manuel Lettenbichler úgy utazott el, hogy megszerezhette zsinórban harmadik, összességében pedig negyedik végső sikerét. A német versenyző 17 ponttal vezetett Wade Young előtt, Mario Románnak pedig további 4 egység volt a hátránya, vagyis a 26 éves motoros akár már a szombati időmérőn bebiztosíthatta volna sikerét.

Ehhez azonban egyebek mellett meg kellett volna nyernie a szombati kvalifikációt, ami nem sikerült neki. A legjobb időt ugyanis a két hete visszatérő Billy Bolt futotta a 7 kilométeres, tó körüli nyomvonalon. A brit pilóta 8:45.37 másodperccel kezdett, és mivel aztán eleredt az eső, másodszorra nem is próbálkozott. Azonban így sem tudták megközelíteni, hiszen Mitchell Brightmore 24,94 másodperces hátránnyal szerezte meg a második helyet, míg Young további 2,31 másodperces lemaradással harmadik lett. Ezzel 16 pontra csökkentette hátrányát a negyedikként záró Lettenbichler mögött, míg az ötödik Románnak a matematikai esélye is elszállt.

Délután aztán következett egy olyan verseny, amelyet kifejezetten a show céljából rendeztek meg, hiszen pontokat nem lehetett érte kapni. A versenyzőket párokba sorsolták össze, és egyenes kieséses rendszerben kellett megküzdeniük egymással egy rövid szakaszon. Bolt itt sem talált legyőzőre, a döntőben Diego Vieira ellen diadalmaskodott, míg a harmadik helyért folytatott párharcot Francesc Moret nyerte meg Sonny Goggia előtt.

Vasárnap az eső nehezítette meg a mezőny dolgát a 2 órás viadalon, ahol minden eldőlt. A rajt után Lettenbichler feljött a második helyre, ám nem sokkal később bukott, amiben megsérült a bokája. A német versenyző annak ellenére folytatta a küzdelmet, hogy a két héttel korábbi, törökországi fordulóban elszenvedett esése miatt a csuklója sem volt egészséges.

A győzelemre viszont nem volt esélye, hiszen Bolt 2:08:55.93 másodperc alatt teljesítette az öt kört, 6:47.96 másodperccel megelőzve Románt. Lettenbichler harmadikként ért célba, ami azt jelentette, hogy bő két év után ismét legyőzték egy olyan hardenduro-világbajnoki versenyen, amelyen el is indult. Utoljára még 2022-ben kapott ki az Egyesült Államokban, azóta zsinórban tizenöt elsőség jött neki össze, nem számítva az idei szerbiai hétvégét, amelyet sérülés miatt kénytelen volt kihagyni. Ennél viszont alighanem jobban érdekelte, hogy megszerezte újabb vb-címét, 18 ponttal megelőzve Youngot, aki mindössze egyetlen egységet őrzött meg előnyéből Románnal szemben.

Spanyolországban a juniorok mezőnye is a szezonzáróhoz ért. Mitchell Brighmore újabb győzelmével megszerezte a koronát, legyőzve öccsét, Ashtont, valamint Robert Craystont. Csizmazia Barnabás a tabella nyolcadik helyén várta az utolsó fordulót, amelyet összesítésben a huszonkettedik, kategóriájában a hatodik pozícióban zárt. Ezzel 36 ponttal fejezte be az idényt, amivel kilencedikként végzett az összetettben.