back to top
2025. július 18. 17:47
Kezdőlap Blog Oldal 123

2025 a motorversenyzés éve: „szuper” világbajnoki futamok jönnek Magyarországra

0

Magyarország idén négy kiemelkedő nemzetközi motorversenynek is otthont ad, amelyek mindegyike különleges élményt kínál a motorsport rajongóinak. A Superenduro, a Supermoto, a Superbike és a MotoGP mindegyike egyedi jellemzőkkel bír, de az S1GP Supermoto-világbajnokság igazán különlegesnek ígérkezik, hiszen a motorversenyzés különböző szakágainak látványosságait is felvonultatja.

A 2025-ös évet valószínűleg aranybetűkkel írják majd a hazai motorversenyzés történetében, hiszen négy világbajnoki sorozat is Magyarországra látogat. Ráadásul a négy sorozatból három nevében a „super” előtag is megtalálható, így a szakértőkön kívül ember legyen a talpán, aki rögtön el tud igazodni a szuper motorversenyek sorában.

  • Superenduro: Az enduro, motokrossz és triál elemeket ötvöző offroad-show, ahol a versenyzők mesterséges akadályokkal tűzdelt pályán mérik össze tudásukat.
  • Supermoto (S1GP): A gyorsasági motorversenyzés és a motokrossz elemeit felvonultató sportág, ahol a versenyzők aszfaltos és terepszakaszokon egyaránt száguldanak. A Supermoto különlegessége, hogy a nézők testközelből élvezhetik a verseny izgalmait, és a versenyek dinamikája folyamatos izgalmat biztosít.
  • Superbike: Az utcai sportmotorokhoz közeli motorkerékpárokkal zajló gyorsasági verseny, amely teljesen aszfaltozott pályákon zajlik.
  • MotoGP: A gyorsasági motorsport királykategóriája, ahol a műfaj leggyorsabb prototípusmotorjai és legnagyobb sztárjai versenyeznek.

A szezon egyik fénypontjának ígérkezik az első magyarországi S1GP Supermoto-világbajnoki versenyhétvége, amely 2025. július 12–13-án a visontai Black Star Speedway-en zajlik. A Supermoto egyedi sportág, amely ötvözi a gyorsasági motorversenyzés és a motokrossz legjobb elemeit, aszfaltos és terepszakaszok váltakozásával.

Hivatalos: két világbajnoki sorozat mutatkozik be jövőre Magyarországon

A pálya kialakítása lehetővé teszi, hogy a nézők minden mozzanatot tökéletesen nyomon követhessenek, testközelből élvezve a motorok hangját és sebességét. A magyar szurkolók több hazai versenyzőnek is drukkolhatnak: Surányi Balázs, az első és eddigi egyetlen magyar versenyző, aki már rajthoz állt a Supermoto-világbajnokságban, ismét indul az S1 kategóriában, csakúgy, mint Kardos Gergő és Kovács Zoltán. A juniorok között Bereczki Dávid az összetett dobogós helyet tűzte ki célul 2025-ben.

Kedvezményes jegyek január végéig, paddock belépéssel!

Az S1GP Supermoto-világbajnokság 2025. július 12–13. között zajló hazai fordulójára az S1GP.hu oldalon és az Eventim hálózatában kaphatók belépőjegyek 2025. január 31-ig kedvezményes, Early Bird áron; 14 800 Ft-ért.

A belépő mindkét napra érvényes, ezáltal a szombati és vasárnapi futamok is megtekinthetők, akár a pálya különböző pontjairól, így egy jeggyel a tempós aszfaltos és a látványos ugrásokat ígérő offroad pályaszakasz küzdelmei is láthatók.

A január 31-ig megváltott jegyek érvényesek a paddock meglátogatására is, így a nézők felkereshetik kedvenc versenyzőiket és az autogramosztás során aláírást, közös képeket is kérhetnek tőlük.

Extra lehetőségekhez juthatnak a Supermoto-vb első magyar futamára jegyet váltó szurkolók

A felnőtt jegyek mellett 7–14 éves kor között érvényes gyerekbelépők és kedvezményes családi jegyek is megvásárolhatók. Az Early Bird időszak után, 2025. február 1-től a felnőtt belépők magasabb áron lesznek elérhetők és a paddock belépéshez külön belépőjegyet kell majd váltani.

Átfogó fejlesztések zajlanak Visontán.

Az S1GP Supermoto-világbajnokság hazai fordulója során vendéglátásról a Black Star Speedway Visonta három pontján büfék gondoskodnak majd, és a belépőjegyekhez ingyenes parkolási lehetőség is jár.

A Black Star Speedway-en jelenleg átfogó fejlesztések zajlanak, új főépület létesül, a rendező kibővíti a parkolóhelyeket, kiállítótereket hoz létre, és természetesen zajlik a pálya nyomvonalának továbbfejlesztése is: megújul az offroad szekció és Magyarországon egyedülálló supermoto-pályaszakasz, ún. Sky Section is épül.

Marc Márquez csapatjátékos akar lenni a gyári Ducatinál: „Nem az számít, hogy melyikünk nyer”

0

Marc Márquez élvezni szeretné a motorozást 2025-ben, mert szerinte ez esetben minden más jönni fog magától. A nyolcszoros világbajnok kijelentette, egy gyári csapat versenyzőjének a győzelmekért kell harcolnia, ugyanakkor hozzátette, a legfontosabb a csapatérdek.

Hétfőn délelőtt lezajlott az egyik, ha nem a legjobban várt bemutató a MotoGP-ben. A gyári Ducati ugyanis leleplezte idei motorját, amelynek színösszeállítása nem okozott túlságosan nagy meglepetést. A közvélemény leginkább azért kísérte kiemelt figyelemmel az eseményt, mert Marc Márquez immáron hivatalosan is bemutatkozott a csapatnál.

Tényleg letarolják a mezőnyt? – a Ducati bemutatta Bagnaia és Marc Márquez idei motorját (képek)

A 31 esztendős motoros ugyan a tavalyi montmelói teszten már felvette a vörös bőrruhát, de akkor még csak „kölcsönben” szerepelt ott, és a motoron, valamint a felszerelésén sem voltak szponzorfeliratok. Innentől kezdve persze természetesen lesznek, kérdés, hogy ez milyen eredményekkel párosul. Márquez mindenesetre úgy érzi, felkészülten várja az idényt.

Izgalmas, hogy itt lehetek Madonna di Campiglióban, megnyitva az új MotoGP-szezont, amely pályafutásom legfontosabb kihívásának kezdetét jelenti – nyilatkozta a bemutatón. – A tél folyamán sikerült egy kicsit kikapcsolódnom, de arra is volt időm, hogy keményen eddzek, most pedig úgy érzem, készen állok arra, hogy szembenézzek a kihívásokkal és izgalmakkal teli új évvel. Nagyon várom már, hogy folytassuk a munkát, amelyet a tavaly novemberi montmelói teszten elkezdtünk, és Sepangban, majd Buriramban újra motorra ülhessek. Az első rövid távú célom, hogy élvezzem a motorozást, mert tudom, hogy ha ez sikerül, akkor minden más jönni fog. Ahogyan már sokszor mondtam, ha az ember egy gyári csapatnak a tagja, nem lehet más a cél, mint minden futamon versenyképesnek lenni, dobogós helyezésekért és győzelmekért harcolni, és megpróbálni főszereplővé válni a világbajnokságon.”

Sokak szerint Márquez hatalmas esélyt kapott arra, hogy hat év után ismét harcba szállhasson a világbajnoki címért, hiszen jó eséllyel a mezőny legerősebb motorját fogja vezetni. Többek között ezért is számítanak sokan kiélezett küzdelemre és adott esetben konfliktusokra csapattársával, Francesco Bagnaiával, ám a nyolcszoros világbajnok kijelentette, igyekszik szem előtt tartani a Ducati érdekeit.

Csapatként akarunk dolgozni és győzni – szögezte le. – Nem az számít, hogy melyikünk nyer, hanem az istálló és mindenki a Ducatinál. Aztán majd a végén meglátjuk, hol állunk a tabellán. Azokon a napokon, amelyeket eddig a csapattal töltöttem, láttam, hogy fantasztikus a munkahelyi hangulat, és alig várom, hogy újra hajthassam a Desmosedici GP-t.”

Marc Márquez: A fő célomat már elértem, egy újabb bajnoki cím csak bónusz lenne

Persze alighanem sokan kétkedve olvassák ezeket a szavakat, de hogy kiderüljön az igazság, arra még várni kell, hiszen a szezonnyitó hétvégét február 28a és március 2-a között rendezik Thaiföldön. Addig három tesztelési lehetőség is lesz a gyártók, illetve a csapatok előtt: a sepangi shakedownon ők még nem képviselhetik a Ducatit, ám aztán az ugyanott esedékes „rendes” teszten, valamint Buriramban már igen.

Tényleg letarolják a mezőnyt? – a Ducati bemutatta Bagnaia és Marc Márquez idei motorját (képek)

0

Hétfőn késő délelőtt megtartották a gyári Ducati bemutatóját. Ennek során Marc Márquez először volt látható teljes „menetfelszerelésben”.

Azok után, hogy múlt héten a Trackhouse, a gyári Aprilia, valamint a Gresini is megtartotta szokásos év eleji bemutatóját, hétfőn késő délelőtt következett az a leleplezés, amelyet jó eséllyel a legtöbben vártak. Persze nem a festés miatt, hiszen a gyári Ducatinál ebből a szempontból nem sok minden változott, hanem sokkal inkább az új versenyző személyének köszönhetően.

A tavalyi idény első részének ugyanis központi témája volt, hogy ki lesz a bolognaiak gyári istállójának pilótája. Az hamar egyértelművé vált, hogy Enea Bastianinit nem fogják megtartani, az viszont sokáig kérdéses volt, hogy Jorge Martínra vagy Marc Márquezre esik a választás. Végül utóbbi mellett döntöttek, így a címvédő idén már másik márkánál versenyez.

A nyolcszoros világbajnok viszont alighanem megkapja a lehetőséget, hogy hat év után ismét reális eséllyel pályázzon a végső győzelemre. Tavaly erre nem volt sansza, ugyanakkor a Ducati 2023-as motorját hajtó pilóták közül toronymagasan a legtöbb pontot gyűjtötte, és alighanem idén a legjobb motor áll majd a rendelkezésére. A spanyol versenyzőt először lehetett látni új csapatának teljes felszerelésében, hiszen a montmelói teszten a bőrruháján és a motorján sem voltak szponzorfeliratok.

Marc Márquez: A fő célomat már elértem, egy újabb bajnoki cím csak bónusz lenne

A garázs másik oldalán nincs változás, hiszen Francesco Bagnaia nagyjából egy éve meghosszabbította a szerződését a Ducatival. A 28. születésnapját múlt héten ünneplő pilóta célja, hogy a tavalyi vereség után visszaszerezze a világbajnoki címet. Ha pedig ez Márquez ellen sikerül, akkor azoknak is bizonyít, akik eddig valamiért megkérdőjelezték eddigi teljesítményét.

Bagnaia nagyot változtatott a vezetési stílusán, Stoner és Marc Márquez nyomdokába lépett

Ahogyan arra már korábban is utaltunk, a Desmosedici GP25-ös jó eséllyel a mezőny legjobb motorja lesz. A Ducati gyártói szinten már az előző két esztendőben is valósággal letarolta a MotoGP-t, ugyanakkor nem kizárt, hogy ezúttal maga a csapat fogja kisajátítani a győzelmek nagy részét. Erre egyrészt azért van esély, mert a mezőny két legeredményesebb versenyzője fogja képviselni a színeket, másrészt az a tény is segíthet, hogy az övéken kívül már csak egy gyári specifikációjú Ducati lesz a mezőnyben. Persze mindez attól is függ, hogy mekkora lesz a különbség a 2024-es és a 2025-ös gép között, na meg persze a többi gyártóhoz képest.

Kézfogással indult Bagnaia és Marc Márquez együttműködése – a Ducati trollkodott az Apriliával?

A korábbi gyakorlattal ellentétben a Ducati csak a gyári MotoGP-csapatát mutatta be Madonna di Campiglióban, vagyis a Superbike-világbajnokságban, valamint a motokrossz-vb-n szereplő motort nem leplezték le. Előbbire február 11-én kerül sor, a ceremónián pedig ott lesz a két versenyző, Nicolò Bulega és Álvaro Bautista is.

Itt lehet megnézni a gyári Ducati bemutatóját

Martínnal és Bezzecchivel már lehet bátor az Aprilia? – íme az új motor legfontosabb részletei

0

Az Aprilia lehetővé tette a bemutatóra ellátogató újságírók számára, hogy közelebbről megvizsgálják a motort. Az RS-GP-n jó néhány újítás látható, amelyek immáron nagy eséllyel pozitívabb fogadtatásra lelnek a versenyzők részéről.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt héten csütörtökön megtartották a gyári Aprilia bemutatóját. A legtöbben az új érkezőkre voltak kíváncsiak, hiszen nemcsak Jorge Martín és Marco Bezzecchi csatlakoztak a noaleiekhez, hanem például az új technikai igazgató, Fabiano Sterlacchini is. Az ő munkája pedig már most észrevehető volt.

Ami a motort illeti, ilyenkor általában olyan versenygépeket tárnak a közönség szeme elé, amelyeken nem látszik sok újítás. Az Aprilia azonban ezúttal másképp cselekedett, olyannyira, hogy azt is lehetővé tette a helyszínen lévő újságíróknak, hogy közelebbről szemügyre vegyék az RS-GP-ket. Az olasz Motorsport.com pedig összeszedte a legfontosabb újításokat.

Persze az elején le kell szögezni, hogy ennek a motornak az alapját már láthattuk a tavalyi montmelói teszten, és mindkét állandó pilóta jobbnak tartotta a 2024-es változatnál. Mondhatni, hogy a most bemutatott motorok ennek az optimalizált verziói a versenyzők visszajelzései alapján, de így is több újdonságot fel lehet sorolni.

Az elején a szárny formája megváltozott, ami azt szolgálja, hogy ugyanazt a leszorítóerőt generálja, de mindezt kisebb légellenállással. A burkolatnál eltűnt a felső rögzítés, és összességében letisztultabbnak tűnik, és azt az érzést kelti, hogy mindez szinergiában van a lengővillán található szárnyelemmel. Utóbbi még inkább arra szolgál, hogy a versenyző testét érő légörvényeket hozzon létre.

Bemutatta idei festését az Aprilia, kiderült, Martín melyik rajtszámot fogja használni (képek)

Lejjebb a féknyereg alatt ott vannak a légbeömlők, amely a motor dőlése során töltenek be fontos szerepet. Az Aprilia megtartotta azt a megoldást, amely a Forma–1-ből ismert S-csatornára hajaz. Az olajhűtő alatt egy „pillangó” alakú szerkezetet helyeztek el, amely egyfelől az első kerék teteje felől érkező hideg levegőt lefelé tereli, másrészt pedig aerodinamikai funkciót is ellát, így már a teszten is változhat.

Az Aprilia általában innovatív az aerodinamika terén a Ferrari F1-es csapatától érkezett Marco De Lucának köszönhetően, ám a burkolat oldalán a Ducati diffúzorszerű kialakítása ismerhető fel, igaz, némileg eltérő formában. Emellett látható a jól ismert lépcsőzetes megoldás, az alját pedig úgy építették meg, hogy a dőlés során is maximális leszorítóerőt biztosítson.

A mai MotoGP-ben fontos feladat, hogy a pilótákat minél jobban megvédjék a meleg levegőtől. Erre szolgál az az ötelemű rács, amely lefelé tereli ezt a levegőt. Persze nem csak a versenyzőket kell hűteni: a „karbonzsebkendő” egy olyan csatorna, amely a jobb oldalon a kipufogóra, a balon pedig a tankban lévő üzemanyagtankra vezet hideg levegőt.

A lengőkar szintén letisztultabbnak tűnik, és felülnézetből egy szárnyprofilt lehet észrevenni, amely a hatékonyság növelését célozza. A farokrészen pedig két uszonyszerű szárny van, amelyek kt különböző feladatot látnak el, függően attól, hogy merre dől a motor. Ezek és a fentiek olyan jellegű újítások, amelyek jelentől részéből Maverick Viñales és Aleix Espargaró sem kért, ám biztosak lehetünk benne, hogy a fiatalabb páros esetében más lesz a helyzet.

Hamarosan eldőlhet, hogy a BMW végre beszáll-e a MotoGP-be

0

A BMW Motorrad motorsport-igazgatója elárulta, mikor születhet döntés a márka esetleges MotoGP-szerepléséről. Sven Blusch arról is beszélt, hogy elsősorban mit kell szem előtt tartaniuk, amikor leteszik a voksukat egy irányvonal mellett.

Bár a BMW a hőskorban még dobogós helyezéseket is szerzett a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában, de már évtizedek óta nincs jelen a sorozatban. Következésképpen a 2002 óta létező MotoGP-ben sem szerepelt a márka, pedig minden technikai korszakban felmerült ez a lehetőség. 2002-ben az Oral Engineering még le is gyártott nekik egy motort, amellyel a korábbi kétszeres 250 köbcentis világbajnok, illetve nyolcszoros 500-as futamgyőztes Luca Cadalora tesztelt; 2006-ban Herbert Diess, a vállalat akkori ügyvezetője szóban megegyezett Carmelo Ezpeletával, a széria kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójával a következő évi indulásról; 2012-ben pedig szintén szó volt róla, hogy legalább motorblokkszállítóként beszálljanak.

Ennélfogva a BMW továbbra is csak az időmérőn a legjobb teljesítményt nyújtó versenyzőnek járó díj révén része a MotoGP-nek. 2027-ben viszont ismét új technikai éra kezdődik, és Markus Flasch, a BMW Motorrad vezérigazgatója korábban kijelentette, akkor érdemes beszállni, amikor mindenki a nulláról indul.

A német gyártó múlt héten mutatta be a Superbike-világbajnokságban szereplő motorját, és az esemény után ez a téma is szóba került, amikor a SPEEDWEEK.com Sven Blusch-sal, a BMW Motorrad motorsport-igazgatójával beszélgetett. „Tudom, hogy már régóta ezt mondjuk, de a stratégián dolgozunk – nyilatkozta. – Ezen a ponton az a fontos, hogy nem lehet gyorsan döntéseket hozni. Úgy akarjuk elindítani [a projektet], hogy hosszú távra tervezzünk.”

Itt az újabb bizonyítéka, hogy a BMW a MotoGP-be tart?

Bár még mindig messzinek tűnik, 2027 ebből a szempontból meglehetősen közel van, így a BMW-nek hamarosan döntést kell hoznia, hogy beszáll-e a MotoGP-be, hiszen ha igen, akkor időben el kell kezdeniük a fejlesztést. A sajtóban megjelent információk alapján erre 2025 első negyedévében kerül sor, ám ezt a német szakember cáfolta. Szavai alapján ugyanakkor nem sokkal később valóban ki fog derülni, hogy a közeljövőben bemutatkoznak-e a prototípus-bajnokságban.

Az a cél, hogy az év közepére tudjuk, melyik irányba megyünk – fogalmazott. – Csak azt tudom felvázolni, hogy milyen lehetőségeink vannak. Markus Flasch-nak kell eldöntenie, hogy mi a megfelelő a márka számára. Végső soron a csúcson kell ezt eldönteni. Semmi olyat nem teszünk, ami nem illeszkedik az igazgatótanács általános stratégiájába. Ez rendkívül fontos. Nem szeretnénk csatlakozni valahova, hogy aztán kiszálljunk. Markusnak és nekem is fontos szempont, hogy ez hosszú ideig tartson. Be kell épülnie a kommunikációs és marketingstratégiánkba, és függetlennek kell lennie az igazgatótanács tagjainak vagy a vezérigazgató személyétől. Olyannak kell lennie, hogy mindenki felismerje, hogy van értelme.”

Persze, amennyiben a BMW beszáll a MotoGP-be, arra az anyacég, vagyis a BMW AG igazgatótanácsnak is rá kell bólintania. Éppen ezért fontos, hogy a vezetőség hogyan tekint a legmagasabb szintű versenyzésre: lényegében pénznyelőnek tartja, vagy lehetőséget lát benne, amelyből más területen lehet profitálni.

A legfontosabb, hogy ne gondoljuk azt, hogy a motorsport csak viszi a pénzt – jelentette ki Blusch. – Úgy kell hozzáállnunk, hogy a motorsport segít a fejlődésben. A növekedés a legfontosabb kulcsszó. Vannak piacok, ahol még nem vagyunk annyira jelen, mint szeretnénk. A jövőben alaposan megvizsgáljuk Amerikát és Ázsiát. Más vállalatok megmutatták, hogyan lehet a motorsportot eszközként használni a piacok meghódítására.”

Jön a BMW? Visszatér a Suzuki? – a MotoGP mindkét gyártónak szabott egy feltételt

Acosta lehet Rossi csapatának nagy dobása? – A Doktor háziversenyén beszélhettek a közös jövőjükről

0

Egy olasz sajtóértesülés szerint Valentino Rossi arra készül, hogy leigazolja Pedro Acostát a VR46-hoz. Erre főként akkor lehet alkalma, ha a KTM anyagi problémái végül mégis rányomják a bélyeget az osztrák gyártó versenyprogramjára.

A tavalyi idény után került nyilvánosságra, hogy a KTM komoly anyagi problémákkal küzd. Ennek okán pedig az is felmerült, hogy az osztrák gyártó rövid időn belül kiszállhat a MotoGP-ből, bár ezt eddig egyértelműen cáfolták a cég részéről. Egyelőre még az idei szezonra történő felkészülés is rendben folyik, de nem elképzelhetetlen, hogy a közeljövőben kevesebb pénz fog jutni a MotoGP-programra, pedig arra szükség lenne az előrelépéshez.

A helyzet persze a KTM pilótáit is érintheti. Közülük jelenleg a „legforróbb” névnek a második MotoGP-szezonjára készülő Pedro Acosta számít, aki tavaly nagyszerűen mutatkozott be a nagyok között, így a KTM idénre felvitte a gyári csapatához. Viszont Acostára a többi gyártónak is fáj a foga, így ha akár ő, akár a menedzsere, aki már jelezte, adott esetben készek váltani, úgy érzi, hogy a mattighofeniek nem eléggé versenyképesek, könnyen találhat magának máshol ülést.

Márkatársa szerint a KTM felelősséggel tartozik azért, hogy Acosta világbajnok legyen

Azonban Acosta a téli szünetben nem csak ezzel foglalkozott, hanem például részt vett Valentino Rossi háziversenyén, az 100 km dei Campionin. Egyébként az esemény főfutama nem sikerült jól neki, hiszen Michael Dunlop partnereként utolsó lett. Viszont a helyszínről tudósító Gazetta megjegyezte, hogy Acostát és Rossit látszólag „jobban érdekelte a négyszemközti szóváltásuk” egy olyan – közös – jövőről, amely „már nincs messze”. Az olasz lap szerint a kilencszeres világbajnoknak „világos elképzelései vannak”, és állítólag már a „nagy dobást” célozza, vagyis Acosta leigazolását a VR46-hoz. „Hogy mikor?” – teszi fel a kérdés a Gazetta. „Amilyen hamar csak lehet. Majd meglátjuk” – zárul a cikk.

Az mindenképpen a VR46 mellett szólhat Acosta szempontjából, hogy a csapat a jelenleg domináló Ducati ügyfele. Ráadásul a Pramac távozásával előlépett első számúvá, ami miatt idén az egyik pilótájuk, Fabio Di Giannantonio már gyári motorral fog versenyezni. Minden bizonnyal ha Rossiék valóban megszereznék a mazarróni cápát, akkor a bolognai márka még tovább mélyítené velük az együttműködést, és az sem kizárt, hogy a többi MotoGP-gyártóhoz hasonlóan egy „második gyári istállóvá” emelné fel a VR46-ot.

A VR46-nál nem értenek egyet a Ducati döntésével, egy helyett kettő gyári motort akarnak

Új fejlemények a Magyar Nagydíj kapcsán, kiderült, hogy halad a Balaton Park átalakítása

0

Lázár László, a HUMDA kommunikációs vezetője elmondta, hogy „nagyon jó áll” a Balaton Park Circuit átalakítása. Lázár emellett a jegyértékesítésről is beszélt, Talmácsi Gábor pedig elárulta, reményeik szerint Kovács Bálint a Superbike-, Farkas Kevin pedig a Moto3-as világbajnokság keretében állt majd rajthoz hazai közönség előtt.

Szeptemberben jelentették be hogy idén a MotoGP és a Superbike-világbajnokság is ellátogat Magyarországra, méghozzá a Balaton Park Circuitre. Azonban a bejelentés kapcsán az öröm mellett azonnal megjelent a kétkedés is, hiszen a magyar szurkolóknak korábban többször is csalódniuk kellett, Legutóbb pont tavaly, amikor a hazai Superbike-fordulót kellett törölni, mivel nem fejeződtek el időben a Balaton Parkban folyó munkálatok. Decemberben aztán egy rövid pillanatig úgy tűnhetett, hogy ez megismétlődik, de szerencsére ezt kategorikusan cáfolták a szervezők. Nemrég pedig részletekbe menően beszámoltak róla, hogyan haladnak a pálya szükséges átalakításával.

„Nagyon jól állunk – nyilatkozta a napokban Lázár László, a promóter, a HUMDA kommunikációs vezetője az M1-nek. – Ugye a pályát át kell egy kicsit alakítani, mivel jelenleg FIM Grade 2-es besorolású, és ahhoz, hogy a MotoGP mezőnyét tudja fogadni, A licenszet kell kapnia. Legutóbb decemberben voltak itt a FIM-től és a nemzetközi jogtulajdonostól, a Dornától, ellenőrizni, hogyan halad a pálya átalakítása. És azt a jelentést kaptuk, hogy minden a lehető legnagyobb rendben van, sőt az eredeti ütemtervhez képest egy-másfél hónappal előrébb tartunk.”

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

„Ugye az átalakítás főleg biztonsági szempontból fontos. A pálya eredetileg az autósoknak készült, és így a motorosok által elért nagyobb sebesség miatt három kanyart és bukótereket át kell alakítanunk, illetve az aszfaltcsíkon kell egy kicsit változtatnunk – magyarázta. – Mindenesetre nagyon jól haladnak a munkálatok, nyilván az időjárási körülmények is kedvezőek voltak, de persze a csapat felkészültsége is. Szóval a licenszet adó FIM és a Dorna is mindent rendben talált.”

A pálya állapota mellett az is sokakat érdekelhet, hogy lehet-e majd magyar pilótáknak szurkolni a MotoGP, illetve a Superbike-vb hétvégéjén. Lázár ezzel kapcsolatban megjegyezte, „igazán akkor van értelme” ilyen eseményeket megrendezni, ha azokon lehet szorítani magyar versenyzőknek. Éppen ezért „minden lehetséges eszközzel” azon vannak, hogy „minden lehetséges kategóriában” induljon honfitársunk. Az már decemberben kiderült, hogy Varga Tibor személyében idén lesz egy állandó magyar pilóta a MotoE-ben, amely a MotoGP betétsorozataként a Balaton Parkba is eljön.

Szenzációs hír: magyar pilóta is versenyez a gyorsaságimotoros-vb 2025-ös szezonjában

Arról pedig, hogy reményeik szerint Vargán kívül kik lesznek ezek a pilóták, Talmácsi Gábor beszélt. „Azt már korábban bejelentettük, hogy Varga Tibor az egész szezonban rajthoz áll a MotoE-ben – kezdte Talmácsi. – A Superbike kategóriában pedig a terveink szerint Kovács Bálint indulhat egy szabadkártyával. És itt van még Farkas Kevin, aki JuniorGP- és Red Bull Rookies Cup-futamokon indult idén egy Moto3-as motorral. Így pedig neki is minden esélye megvan arra, hogy egy szabadkártyával ott állhasson a rajtrácson.”

Egyébként már mind a MotoGP, mind a Superbike-vb magyarországi fordulójára decemberben elindult a jegyértékesítés. Lázár elárulta, hogy 40 ezer jegyet szeretnének az előbbi, 20 ezret az utóbbi hétvégéjére eladni. Elmondása szerint a királykategóriát illetően jól haladnak ezzel, hiszen a jegyek negyede, körülbelül 8 ezer már elkelt, és van olyan lelátó, amely teljesen betelt, bár hozzátette, a Superbike-vb-re valamivel kisebb az érdeklődés. Az is kiderült, hogy a jegyárakat a Dorna keretrendszere szerint határozták meg, de régiós viszonylatban így is hazánkban a legolcsóbbak a lelátóra szóló jegyek, viszont a domborzati viszonyok miatt állójegyeket nem tudnak értékesíteni.

Itt a várva várt bejelentés, napokon belül indul a jegyértékesítés a Magyar Nagydíj hétvégéjére

Álex Márquez a Gresiniről: Mindenünk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk

0

A Gresini bemutatóján a csapat tulajdonosa leszögezte, hogy idén sokat várnak Álex Márqueztől. A spanyol pilóta maga is optimistán nyilatkozott a kilátásaikról, majd új csapattársára is kitért. Fermín Aldeguer elárulta, az a célja, hogy ő legyen az év újonca.

Szombat délután Imolában bemutatta idei festését a Gresini. Az olasz alakulat ismét a Ducati előző generációs motorjaival fog csatába indulni, amelyeket a csapatnál a harmadik évét elkezdő Álex Márquez és az újonc Fermín Aldeguer fog vezetni. Ilyen felállás mellett egyértelmű, hogy Márqueznek, akitől sokat vár a csapat tulajdonosa, kell lennie a vezérpilótának. „Bízunk Álexben, és hiszünk benne, hogy kiváló munkát fog végezni – mondta az eseményen Nadia Padovani. – Minden hétvégén a legjobb négyben vagy ötben kell lennie. Ezt persze csak azért mondom, hogy feltüzeljem.”

Újra csak az egyik Márquez a fedélzeten – bemutatkozott a Gresini csapata (kép)

Bár két vasárnapi negyedik hellyel zárt, a 28 esztendős motorosnak nem sikerült kifejezetten jól a tavalyi idény. Ugyan csak 4 ponttal maradt el egy évvel korábbi önmagától, de 2023-ban háromszor is kihagyta egy hétvége érdemi részét. A visszaesés, amelynek oka részben a Ducati aktuális és előző évi motorjai közötti különbség növekedésében keresendő, abban is megmutatkozott, hogy 2024-ben minden versenytípust összesítve a 2023-as négy helyett csak egyszer állhatott fel a dobogóra. Azt viszont nem engedi meg magának, hogy ezek az emlékek lelassítsák.

„Nagyon jól fejeztem be az előző szezont, de sajnos akkor már lényegében vége volt. De készen állok az újrakezdésre, teljesen nyugodt vagyok – jelentette ki Márquez. – Ilyenkor pedig magamra kell koncentrálnom, és minden mást figyelmen kívül kell hagynom. Az, hogy zsinórban a harmadik szezont töltöm ugyanannál a csapatnál, ugyanazokkal az emberekkel dolgozhatok együtt, és ráadásul versenyképes a motorom, önbizalommal és nyugalommal tölt el. Kicsi csapat a miénk, de nagyon ambiciózusak vagyunk, és mindenünk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyünk.”

Rendeződött a Gresini jövője, bár nem túl hosszú időre

A csapatnál a fiatalos lendületet a 19 éves Aldeguer képviseli, aki a kiváló, bajnoki harmadik helyet hozó 2023-as Moto2-es szezonja után tavaly nem tudta annyira megmutatni magát, és „csak” ötödik lett. Az irányába azonban sokan így is nagy várakozással vannak, de Márquez   tudja, hogy emiatt nem remeghet meg a keze. „Természetesen az a kötelességem, hogy jobb legyek, mint egy újonc – szögezte le. – Ezt a feladatot is megkaptam a csapattól. Ki kell kaparnom a gesztenyét.”

„De már az első pillanattól kezdve, hogy biztossá vált, hogy Fermín jön hozzánk, látni akartam, mire képes – tette hozzá. – Látva a mentalitását és a sebességét, biztos, hogy szép pályafutása lesz a MotoGP-ben. És az is jó, hogy vele friss levegő érkezik hozzánk a Moto2-ből. Amikor onnan feljön valaki, mindig hoz magával valami újítást. Most az a lényeg, hogy ezt a potenciált kihasználjuk. Mindenesetre úgy gondolom, hogy jó dolgunk lesz így együtt, és eredményesen tudunk majd dolgozni azon, hogy megtaláljuk a legjobb megoldásokat.”

Végül Aldeguert is megkérdezték arról, milyen célokat tűzött ki maga elé az idei szezonra. „Az a célom, hogy én legyek az év újonca, de tudom, hogy olyan kaliberű versenyzőkkel kell majd ezért versenyeznem, mint [Ai] Ogura, aki tavaly Moto2-es bajnok lett, vagy [Somkiat] Chantra – emlegette fel újonctársait. – Az mindenképpen fontos lesz, hogy megfigyeljem a legjobbakat, és tanuljak tőlük. Már az is jó iskola lesz, amikor együtt motorozom velük a tesztek alatt. Az élmenők most nagyon magas szinten vannak, de nekem elsősorban nem másokra kell figyelnem. Nagyon fontos, hogy végig koncentrált maradjak, és jól végezzem a munkámat.”

Sikerül-e a MotoGP legfiatalabb újoncának az, ami Acostának tavaly nem jött össze?

Bagnaia nagyot változtatott a vezetési stílusán, Stoner és Marc Márquez nyomdokába lépett

0

Francesco Bagnaia a tavalyi szezon során részben átváltott az egy ujjal történő fékezésre, amelyet néhány éve Casey Stoner nyomán Marc Márquez hozott vissza a MotoGP-be.  

Azt talán egyáltalán nem kell bizonygatni, hogy tavaly elkövetett hibái ellenére is Francesco Bagnaia személyében egy hihetetlenül tehetséges motorversenyzőt tisztelhetünk. A szakértők szerint a háromszoros világbajnok egyik erőssége, hogy mennyire biztos kézzel fékezi meg a motorját. A fékezés ugyanis egy különösen nehéz, egyszerre fizikailag és szellemileg is igen megterhelő része a mai királykategóriás gépek vezetésének.

Az „önelemző” Bagnaia még a nászútján is gondolt a tavalyi hibáira

„Pecco bebizonyította, hogy jelenleg a fékezés szempontjából ő számít az egyik mércének” – állapította meg a Brembo, a MotoGP fékjeit gyártó cég egyik embere. Viszont az olasz motoros az ilyen dicséretek hallatán sem ült a babérjain: nemrég elárulta, a tavalyi idényben jelentősen módosított azon, ahogy megfékezi a Ducatit.

„Megtanultam, hogyan kell csak egy ujjal fékezni. Eleinte fárasztó volt, ugyanis minden erőnket be kell vetnünk a fékezéshez. Szóval először mindig a kanyarhoz próbáltam igazítani a fékezést: ha kemény kanyar jött, akkor három ujjal, ha lágyabb, akkor egy vagy két ujjal fékeztem – magyarázta Bagnaia. – De végül is rájöttem, hogy az egy ujjal történő fékezés sokkal kényelmesebb. Így ugyanis amikor a fékezés után azonnal gyorsítani kell, minden könnyebb lesz.”

A jelenlegi MotoGP-ben a két ujjal történő fékezés a leggyakoribb, de persze nem Bagnaia az egyetlen, aki a kigyorsítás optimalizálásának érdekében eltér ettől (illetve másfajta újítások is voltak ezen a téren). Marc Márquez 2018-ban kezdett el egy ujjal fékezni, miután tanulmányozta Casey Stoner motorozását, aki a módszer egyik legsikeresebb úttörője volt. Bagnaia tehát két többszörös világbajnok nyomdokába lépve fejlesztette a vezetési stílusát.

Kézfogással indult Bagnaia és Marc Márquez együttműködése – a Ducati trollkodott az Apriliával?

Korábban, amikor a MotoGP-gépek még kevésbé voltak kiforrottak, különösen a stabilitás tekintetében, a három ujjal való fékezés volt az elterjedt. Ennek Valentino Rossi volt az egyik mestere, ám a technikai fejlődéssel párhuzamosan még a Doktornak is váltania kellett. „Most már két ujjal fékezek – nyilatkozta 2019-ben. – Ezt már régóta ki akartam próbálni, de ennyi év után nem volt könnyű változtatni.”

Zsigovits hozta a legjobb magyar eredményt Kolozsváron, majd óriási pechje volt a Superenduro-vb-n

0

Billy Bolt ismét legyőzhetetlennek bizonyult a Superenduro-világbajnokság Prestige kategóriájában a kolozsvári fordulón, és maximális pontszámmal távozott. Az Európa-kupában szereplő, sérülten és betegen versenyző Zsigovits Norbert szállította a nap egyetlen magyar dobogós helyezését az első futamon, a második viadalon viszont hatalmas balszerencse érte, így már csak matematikai esélye maradt a bajnoki címre a budapesti versenynap előtt.

A kolozsvári fordulóval folytatódott a Superenduro-világbajnokság. A harmadik fordulóban összesen öt magyarnak lehetett szurkolni. A legtöbben az Európa-kupában képviseltették magukat, hiszen az egyébként sérüléssel és betegséggel is küszködő Zsigovits Norbert, Csizmazia Barnabás és ifj. Ott Kornél is ott versenyzett. A szintén nem százszázalékos Liszka Roland szokás szerint a juniorok között indult, míg Kiss Álmos az ifjúsági kategóriába nevezett.

Az Európa-kupában Csizmazia volt a leggyorsabb honfitársaink közül, ami a harmadik helyre volt elég, míg Zsigovits az ötödik, Ott pedig a nyolcadik legjobb időt futotta. Az első versenyen aztán a Prestige-tapasztalattal rendelkező motoros három helyet is javított, így második lett Grzegorz Kargul és Alessandro Azzalini között. Csizmazia visszaesett a negyedik pozícióba, míg Ott maradt a nyolcadik.

A fordított rajtrácsos viadal Zsigovits és Csizmazia számára is jól indult, hiszen az ötödik, illetve a hatodik helyre jöttek fel. Sőt, előbbi a futam során tovább javított, és a hajrában a harmadik helyen haladt Kargul és a bajnoki listavezető Fynn Hannemann mögött. Végül azonban pontot sem szerzett, ugyanis leesett a lánc a motorjáról, ezért nem tudott célba érni. Pozícióját Edward Hübner örökölte meg, míg Csizmazia ötödikként, Ott kilencedikként fejezte be a versenyt. Az összetettre már csak Zsigovitsnak van matematikai esélye a magyarok közül, ám kisebbfajta csoda kellene, hogy a Superenduro GP of Hungary után őt koronázzák meg.

Az ifjúsági kategória esetében nem véletlenül fogalmaztunk úgy, hogy Kiss szerepelt a nevezési listán. Ennek oka, hogy a szabadedzésen még részt vett, de a kvalifikáción és a futamokon már nem, mivel eltörte a lábát. Ami a versenyek végeredményét illeti, az elsőt Fraiser Lampkin nyerte Ramón Godino Gómez és Michal Laska előtt, a másodikon pedig szintén ez a trió zárt az első háromban, csak éppen az első kettő fordított sorrendben ért célba.

A junior-világbajnokság időmérőjén Liszka a hatodik helyet szerezte meg. A rajt azonban nem sikerült jól a 20 esztendős versenyző számára, így az elején visszaesett a tizedik pozícióba. Aztán viszont szépen motorozott, és az ellenfelek, köztük Milan Schmüser és Marc Fernández Serra hibáit kihasználva visszazárkózott a hatodik helyre. A győzelmet Henry Strauss szerezte meg Manuel Gómez Martínez és Toby Shaw előtt.

A második, fordított rajtrácsos viadal eleje, ha lehet, még az előzőnél is rosszabbul sikerült Liszkának, és a tülekedés végére egészen az utolsó, tizennegyedik pozícióig zuhant vissza. Ezután viszont ismét nem lehetett panasz a teljesítményére, és hat helyet is vissza tudott szerezni. A diadal ezúttal Fernández Serráé lett Strausst és Shaw-t megelőzve.

Az biztos, hogy ez nem Liszka napja volt, legalábbis ami a rajtokat illeti, ugyanis a harmadik versenyen is rosszul jött ki számára a helyezkedés, és az utolsó helyről volt kénytelen folytatni a futamot. A forgatókönyv hasonló volt, mint az előző két alkalommal, ezúttal hét pozíciót tudott javítani. A viadalt Schmüser nyerte Alex Puey és Fernández Serra előtt.

A Prestige Superpole-ján Billy Bolt több mint másfél másodperces előnnyel futotta meg a legjobb időt Jonathan Walker és Mitchell Brightmore előtt, majd mindhárom versenyt megnyerte. Igaz, az utolsó futamon megnehezítette a saját dolgát, hiszen kétszer is elesett, így mindkétszer vissza kellett előznie Brightmore-t. Ezen a viadalon Walker lett a harmadik, az elsőn fordított sorrendben futottak be a címvédő mögött, míg a fordított rajtrács után némi meglepetésre Cooper Abbott lett a második Walker előtt. Az esemény krónikájához hozzátartozik, hogy Dominik Olszowy az első versenyen megsérült, így kihagyta a másik két futamot, de szerencsére nincs szó óriási bajról.

A Prestige kolozsvári fordulójának végeredménye

  1. Billy Bolt 63 pont

2. Jonathan Walker 49 pont

3. Mitchell Brightmore 43 pont

A Prestige állása

  1. Billy Bolt 182 pont

2. Jonathan Walker 124 pont

3. Ashton Brightmore 106 pont

A junior-vb kolozsvári fordulójának végeredménye

  1. Henry Strauss 43 pont

2. Marc Fernández Serra 41 pont

3. Toby Shaw 41 pont

A junior-vb állása

  1. Marc Fernández Serra 135 pont

2. Alex Puey 112 pont

3. Toby Shaw 109 pont

8. Liszka Roland 88 pont

Az ifjúsági vb kolozsvári fordulójának végeredménye

  1. Ramón Godino Gómez 37 pont

2. Fraiser Lampkin 37 pont

3. Michal Laska 30 pont

9. Liszka Roland 26 pont

Az ifjúsági vb állása

  1. Ramón Godino Gómez 105 pont

2. Fraiser Lampkin 95 pont

3. Michal Laska 91 pont

13. Kiss Álmos 13 pont

Az Európa-kupa kolozsvári fordulójának végeredménye

1. Grzegorz Kargul 40 pont

2. Fynn Hannemann 28 pont

3. Alessandro Azzalini 28 pont

5. Csizmazia Barnabás 24 pont

7. Zsigovits Norbert 17 pont

10. ifj. Ott Kornél 15 pot

Az Európa-kupa állása

  1. Fynn Hannemann 100 pont

2. Grzegorz Kargul 80 pont

3. Alessandro Azzalini 76 pont

5. Zsigovits Norbert 74 pont

6. Csizmazia Barnabás 58 pont

7. ifj. Ott Kornél 57 pont