back to top
2025. július 18. 12:11
Kezdőlap Blog Oldal 121

Bagnaia és Marc Márquez: elfér két dudás egy csárdában? A jelek szerint igen, de…

0

Elismerő nyilatkozatok, maximális tisztelet és egy újonnan előkerült fiatalkori közös kép. Jelenleg minden a legnagyobb rendben zajlik a Ducati gyári csapatánál. Körbenéztünk, hogy mi a helyzet az olaszoknál három nappal a motorbemutatót követően.

Pokolian erős párossal vág neki a 2025-ös szezonnak a gyári Ducati. 4601 világbajnoki pont, kilencvenegy futamgyőzelem és nyolc világbajnoki cím, csak a MotoGP-ben. Számokban így lehet kifejezni Francesco Bagnaiát és Marc Márquezt. A fenti állítás minden bizonnyal nemcsak papíron létezik, hanem ezt a versenypályán is be fogják bizonyítani. És erre utal Francesco Bagnaia legutóbbi nyilatkozata is.

„Ha gyorsan akarunk fejlődni, meg kell osztanunk egymással az adatainkat, ez a legjobb megoldás – kezdte gondolatmenetét az olasz. – Persze, ez néhány esetben visszaüthet, hiszen az ellenfelek lereagálhatják azokat az előnyöket, melyeket magadnak kovácsoltál. De ezzel a kezdetektől fogva tisztában vagyok.” Bagnaia arra is rámutatott, hogy ez a fajta információáramlás segítette őket a tavalyi, domináns szezonjuk során is.

Tényleg letarolják a mezőnyt? – a Ducati bemutatta Bagnaia és Marc Márquez idei motorját (képek)

A kétszeres MotoGP-világbajnok újdonsült csapattársa legfőbb erényeit is kiemelte: „Marcnak két kiemelkedő tulajdonsága van. Egyrészt nagyon gyorsan adaptálódik a koszos és csúszós pályához, ilyenkor elképesztő dominanciát mutat be. Másrészt extrém az, ahogyan a balos kanyarokat beveszi. Teljesen máshogy abszolválja ezt, mint ahogyan a többiek. Pár alkalommal próbáltam már ugyanúgy bevenni, ahogy ő, de mindig instabillá vált a motor.”

A Ducati gyári versenyzői felelevenítették a 2024-es Portugál Nagydíjon történt balesetüket is. Márquez szerint ezek az afférok teljes mértékben benne vannak a pakliban, ha mindenki a határon versenyez. Megemlítésre került a jerezi, heorikus küzdelmük is, melyet Bagnaia tudott megnyerni. A két világbajnok azonban idén ugyanúgy egymásnak fog feszülni, annak ellenére, hogy csapattársak, ha a szituáció úgy igényli.

Bagnaia Marc Márquez mellett sem kér a rosszfiú szerepéből, továbbra is úriember maradna

A friss párosról nemrég egy 2010-ben készült fénykép is előkerült, amikor Márquez már a 125 köbcentis kategóriában versenyzett (a Moto3-as vb elődjében), Pecco pedig várt a világbajnoki debütálására. Azon a napon mindketten tesztelés céljából tartózkodtak Barcelonában. Az olasz versenyző a Monlau csapattal tesztelt, spanyol kollégája pedig egy supermotót hajtott. Bagnaia elárulta, hogy tökéletesen emlékszik a fotóra, illetve annak történetére. Ezzel szemben Márquez emlékei már megkoptak, csupán foszlányok maradtak meg neki. Érdekesség, hogy a spanyol ebben az évben nyerte meg első világbajnokságát összességében, és a következő szezont már a Moto2-ben kezdhette meg.

Jelenleg még a kölcsönös tisztelet és a nyugalom lengi be a Ducati háza táját. Aztán az élet eldönti, hogy ez a harmónia kitart-e a következő hónapokra. Bagnaia és Márquez párosát teljes harci felszerelésben először február 5. és 7. között láthatjuk a sepangi teszten.

A MotoGP reakciója a Ducati dominanciájára: Egyetlen csapatot sem kényszerítettünk a Ducatihoz

0

Carlos Ezpeleta szerint a Ducati mostani dominanciája a MotoGP normális működéséből fakad. Viszont a Dorna sportigazgatója úgy gondolja, hogy a bolognai gyártó idén már nem lesz annyira sikeres, amilyen tavaly volt. Ezpeleta megerősítette, jelenleg is megvan a lehetőség arra, hogy új gyártó csatlakozzon a sorozathoz.

A hihetetlenül eredményes 2023-as szezonja után a Ducati tavaly még feljebb tudta tenni a lécet, hiszen három helyett csupán egy főfutamot hozott el előle egy másik gyártó (azt egyelőre csak találgatni lehet, hogy idén mire lesz képes a márka). Csak úgy „mellékesen” a Thai Nagydíj sprintfutamán a Ducati kisajátította az első nyolc helyet, amire a MotoGP-korszakban még nem volt példa. Azt talán már hozzá sem kell tenni, hogy a bolognaiak Jorge Martín révén az egyéni bajnokságot, illetve a csapatok és a gyártók összevetését is megnyerték. Tették ezt annak ellenére, hogy a 2023 végén módosított koncessziós rendszer jelentős engedményeket adott a vetélytársaiknak, de azok nem tudtak közelebb zárkózni.

Összehozhatja Bagnaia és Marc Márquez a Ducatinak azt, ami még nem történt meg a MotoGP-ben?

Ez a dominancia persze egyeseknek unalmassá teszi a MotoGP-t, főként a többi gyártó szurkolóinak. Így pedig már jó néhányszor felvetődött, hogy valójában a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna felelős a kialakult helyzetért, mivel nem lépett fel a Ducati ellen. Azonban a spanyol szervezetnél úgy látják, hogy nem ők, hanem a MotoGP organikus működése vezetett a jelenlegi erőviszonyok megszilárdulásához.

„Amikor valaki a Ducatiról és a dominanciáról beszél, azt is értenie kell, hogyan működik valójában a paddock – mondta Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója az AS-nek. – A Ducati tavaly egy kivételével tényleg minden főfutamot megnyert. De ha jól emlékszem, a Honda 2003-ban szintén megnyerte az összes futamot egy kivételével. Szerintem sokaknak inkább az lehet megdöbbentő, hogy olyan márkák, amelyek eddig állandóan a csúcson voltak, ennyire lemaradtak…. Viszont végül a teljes MotoGP, nemcsak a Dorna, hanem minden érintett fél rájött, hogy a [2024 előtti] koncessziós rendszer biztosan nem felel meg a bajnokságnak a mostani helyzetében. Ezért akartunk javítani rajta, ahogyan aztán azt meg is tettük.”

A Ducati sikerkovácsa szerint a dominancia miatt nem kedvelik az ellenfelek, ami rosszulesik neki

„Jövőre biztosan nem lesz nyolc Ducati az élen, hiszen [a Pramac távozása miatt] nem lesz nyolc Ducati a mezőnyben, és ráadásul több tavalyi versenyzőjük is váltott. Tehát többé nem lesz ilyen dominancia, és a dobogós helyezéseknek nem lesz ennyire nagy százaléka a Ducatié – tette hozzá. – Nem hiszem, hogy ez újra meg fog történni, bár egyébként ezt a szabadpiaci rendszer tette lehetővé. Mi természetesen egyetlen csapatot sem kényszerítettünk a Ducatihoz. Ez egyszerűen az adott csapatok döntése volt. Azon az áron, illetve azzal a teljesítménnyel, amilyen a motoré volt, a Ducati gépét választották. Szóval ez tényleg megtörtént, de nem hiszem, hogy ez meg fog ismétlődni.”

Az ügyfelek elvesztése és a koncessziós rendszer átalakítása mellett elméletileg az is „gyengíthetné” a Ducatit, ha egy új gyártó érkezne a sorozatba. A Dornánál szívesen látják az érdeklődőket, de úgy tűnik, továbbra is csak azzal a feltétellel, ha meg tudnak állapodni a mostani mezőny egyik alakulatával.  „Jelenleg tizenegy csapat van a MotoGP-ben, és mindegyik nagyon nagy értéket képvisel a sorozat számára – mutatott rá Ezpeleta. – Szóval hozzájuk hűek vagyunk, de ha vannak olyan gyártók, amelyek csatlakozni akarnak, akkor azok jöhetnek. Valójában már most is megvan a lehetőség arra, hogy új márkák érkezzenek.”

Hamarosan eldőlhet, hogy a BMW végre beszáll-e a MotoGP-be

Megmenekül a KTM? – jelentős összegű befektetés érkezhet a cégbe

0

Kínkeserves hetek után végre látszódik a fény az alagút végén? Biztató hírek érkeztek a KTM háza tájáról.

November vége óta a szemünk előtt íródik a KTM kálváriája. Ekkor jelentették be, hogy reorganizációs eljárási kérelmet nyújtanak be annak érdekében, hogy elkerüljék a csődeljárást. Az elmúlt hetekben aggasztóbbnál aggasztóbb hírek érkeztek a márka háza tájáról, arról is cikkeztünk, hogy kik szállhatnak be a bizniszbe, de érintettük azt a témát is, hogy milyen forgatókönyvet dolgoztak ki az ügyben, hogy megmentsék a versenyprogramjukat. Ennek ellenére a jelenlegi befektetők bizakodóak, a KTM pedig nem látja annak okát, hogy ezek az anyagi gondok bármiben is befolyásolják a 2025-ös szezont. És ezt az optimizmust végre kész tényekkel is be lehet bizonyítani!

Újabb aggasztó hírek a KTM háza tájáról, fizetésképtelenné vált a cég

Az osztrákok ugyanis egy kb. kilencszázmillió euró értékű tőkeinjekciót kaphatnak külső forrásokból a GPOne értesülései szerint. Ez elsősorban a tulajdonosi részesedéseket alakítaná át, ugyanis huszonhat százaléknyi tulajdoni hányad teljesen szabad prédává válna. Ettől azt remélik, hogy sikerül kifizetni az adósságok harminc százalékát (ez ötszáznegyven millió euróra rúg, a teljes összeg 1,8 milliárd euró) a korábban kiszabott határidőig, február 25-ig.

Ezen a napon egyébként a KTM vezetősége találkozni fog a befektetőkkel, ahol tartanak egy szavazást az új vezetőségi struktúráról.

Pozitív fejlemények, de minden bizonnyal odébb van még az a pillanat, amikor az utolsó viharfelhők is elvonulnak a fejük felől.

Megnyugtató üzenet a KTM versenyrészlegétől: A legkevésbé sem gondolunk arra, hogy feladjuk

A Man-szigeti TT legendája őrültnek tartja Marc Márquezt, de a hírhedt versenyen Rossiban bízna

John McGuinness szerint idén Francesco Bagnaia lesz a jobb a gyári Ducati duójából, bár a „szíve” Marc Márquez felé húz. A Man-szigeti TT legendája úgy gondolja, a bármikori MotoGP-pilóták közül Valentino Rossinak lenne a legtöbb esélye arra, hogy befejezze a veszélyes viadalt. McGuinness végül azt is elmondta, hogy miért ragaszkodik még 52 évesen is a hírhedt versenyen történő induláshoz.

Hétfőn mutatta be idei festését a Ducati gyári MotoGP-csapata, amely ezúttal a gyengének semmiképp sem nevezhető Francesco Bagnaia – Marc Márquez párossal áll fel. A szezon egyik nagy kérdése, hogy melyikük tud majd többet kihozni az elmúlt éveket domináló Ducati 2025-ös motorjából. John McGuinness úgy gondolja, hogy a körülmények az alakulatot töviről hegyire ismerő Bagnaiának kedveznek. Ám a Man-szigeti TT legendája, aki 23 győzelmével harmadik a veszélyes utcai viadal örökranglistáján, talán jobban örülne annak, ha Márquez lenne a bolognaiak legjobbja.

Tényleg letarolják a mezőnyt? – a Ducati bemutatta Bagnaia és Marc Márquez idei motorját (képek)

„A szívem azt mondja, hogy Márquez, de a valóság inkább Bagnaia mellett szól – nyilatkozta McGuinness a SPEEDWEEK-nek. – De Márquezről az ember nem tudja levenni a szemét, mivel »őrült«. Szóval mindenki azt várja, hogy mit fog csinálni 2025-ben. Acélból lehet, úgy tűnik, nem ismer fájdalmat. Bár valamennyit mégis kell ismernie, ha évente »milliószor« bukik. Hihetetlen, amit csinál. Persze Bagnaia szintén nagyon tehetséges. De fogadni azért nem szeretnék rá – én Észak-Angliából származom, ott pedig óvatosan bánunk a pénzzel. Mindig azt mondjuk, hogy mély a zsebünk és rövid a karunk.”

Időről időre felmerül, hogy melyik MotoGP-pilóta állná meg legjobban a helyét a Man-szigeten, vagy egyáltalán melyikük tudná befejezni a hírhedt viadalt. Bár McGuinness nagyon kedveli Márquezt, erre a „feladatra” egy már visszavonult versenyzőt választott. „Valentino Rossi lenne a megfelelő ember a TT-re. Amikor 2009-ben a szigeten járt, nagyon jól érezte magát. Azt mondta nekem, hogy »tökös vagy« – nevetett. – Nicky Hayden és Loris Capirossi is eljött. Ebben az volt a szép, hogy ronthattak volna a TT imázsán, ha azt mondják, hogy »ez egy elmebeteg verseny és túl veszélyes«. Viszont ők tisztelettel és pozitív hozzáállással közelítettek a TT-hez.”

A TT-legenda szerint a Man-szigeten nem Marc Márquez, hanem Viñales lenne a legjobb MotoGP-pilóta

„Azt persze mind tudjuk, hogy a TT veszélyes, tisztában vagyunk azzal, hogy mi történhet a részvevőkkel – tette hozzá. – De a TT 1972-ig a világbajnokság része volt, szóval akkoriban a versenyzőknek elkerülhetetlenül szembe kellett nézniük ezzel a veszéllyel, nem volt más választásuk. De mint mindig, erről most is nehéz beszélni [a veszteségek miatt], bár tudom, hogy ez sokakat érdekel.”

Annak ellenére, hogy már 52 éves, McGuinness ahogy tavaly, úgy idén is rajthoz tervez állni a Man-szigeten. A kora és a verseny veszélyessége miatt elsőre nehezen érthető, hogy miért nem inkább versenypályán rendezett futamokon méretteti meg magát. Ráadásul a pályafutása során indult a Brit Superbike-bajnokságban és a Supersport-vb-on is. Azonban jó oka van arra, hogy végül a TT mellett maradt, ahogy arra is, miért nem akasztja még szögre a sisakot.

Igazán epikus volt az idei Man-szigeti TT – nem csak a filmvásznon fog annak látszani

„Nekem a pályán való versenyzés egyértelműen jóval megerőltetőbb, mint a TT – árulta el. – A Man-szigeten egyfajta ritmusba kell kerülni, amely pedig a tempótól függ. Vannak olyan szakaszok, ahol sok az irányváltás, na ott fárasztóbb a motorozás. De vannak olyan szakaszok is, ahol lehet pihenni. Őrültségnek hangzik, de az egyenesekben lehet szusszanni egyet, vagy kinyújtóztatni az ujjakat.”

„Meg kell találni az egyensúlyt, mert a verseny egy óráig és negyvenöt percig tart, és ha már a rajtnál túl keményen nyomja az ember… A TT-n hihetetlenül koncentrálni kell, és ez mindent még intenzívebbé tesz. És mindannyian tudjuk, milyen árat fizethet, aki hibázik – mondta, majd áttért a közeljövőjére. – Még mindig nagyon élvezem a motorozást, ez az én bajom. Az én koromban már régen vissza kell volna vonulnom, de azt nem tehetem. Ugyanis imádom felvenni a sisakomat, és még mindig jól érzem magam benne.”

Brad Pitt és Channing Tatum összefogásával egy film és egy sorozat készül a Man-szigeti TT-ről

Nagy előnnyel kezdett az élen Bulega és a Ducati, a BMW és a Yamaha egyelőre sehol

0

Nicolò Bulega zárta az élen a Superbike-világbajnokság jerezi tesztjének első napját, közel fél másodperccel megelőzve Andrea Iannonét. A Ducati kisajátította az első három helyet, míg a BMW és a Yamaha pilótái közül senki nem végzett a legjobb tízben.

Szerdán felébredt téli álmából a Superbike-világbajnokság, és Jerezben lezajlott a tesztelés első napja. Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, Toprak Razgatlıoğlu nem vesz részt a kétnapos eseményen ujjsérülése miatt, ahogyan a bordatörést szenvedett Iker Lecuona, valamint az újoncok egyike, Zaqhwan Zaidi sem A BMW-nél Sylvain Guintoli és Markus Reiterberger, míg a Hondánál Tetsuta Nagashima és Borja Gómez pótolták őket.

Razgatlıoğlu nélkül ébred fel téli álmából a Superbike-világbajnokság

Azonban, még mielőtt bárki is pályára gurult volna, történt egy másik fontos esemény: a Bonovo ugyanis bemutatta idei motorfestését. A német istálló immáron BMW helyett Ducatival fog versenyezni, az egyes szám pedig nem véletlen, hiszen a motorok száma kettőről egyre csökkent. A Panigale V4 R-t a bolognaiak kötelékébe visszatérő Scott Redding fogja vezetni.

Az előrejelzésekkel ellentétben jó időjárási körülmények között lezajlott teszten egyértelműen a Ducati fölénye rajzolódott ki. Nicolò Bulega 1:38.731 másodperces idejével mindössze 203 ezreddel maradt el a versenyben futott leggyorsabb kör rekordjától. Az olasz motoros 45 századdal előzte meg a mezőnyt. A második és a harmadik helyen márkatársai, Andrea Iannone és Redding zártak, Álvaro Bautista viszont csak nyolcadik lett. Az idén is a Marc VDS-t képviselő Sam Lowes motorján új kipufogót próbáltak ki.

A Kawasakiból lett Bimota a tavalyi évzáró csonka teszten kisajátította az első két helyet. Ettől most messze voltak, hiszen Axel Bassani 732 ezredes hátrányban az ötödik, míg Alex Lowes a tizedik pozícióban fejezte be a napot. A mezőny egyetlen megmaradt Ninja ZX-10RR-jét használó Garrett Gerloff mindkettőjüknél gyorsabb volt, és az olasz motorost 131 ezreddel megelőzve negyedik lett.

A gyártók közötti rangsorban a Honda volt a következő, már ami a legjobb időt illeti. Xavi Vierge lemaradása ugyanakkor már 1 másodperc feletti volt Bulegához képest. A márka napját Tarran Mackenzie balesete zavarta meg valamelyest, a Petronas pilótája az utolsó, nyolcadik órában bukott a 1-es kanyarban. A Hondánál mindenképpen meg kell említeni, hogy visszaváltottak Ohlins-futóműre, miután 2022 óta a Showa termékét használták.

Azt nem tudjuk, hogy Razgatlıoğlu hol végzett volna a BMW-vel, mindenesetre Michael van der Mark a tizenegyedik helyig jutott, több mint másfél másodperces lemaradással az első pozícióhoz képest. A holland motoros ráadásul a kavicságyat is megjárta, ugyanis a második óra elején a 8-as kanyarban elesett, de szerencsére neki sem lett baja.

Közvetlenül mögötte, 8 ezredes hátrányban zárt a Yamaha leggyorsabbja, Remy Gardner, míg a gyári versenyzők közül Jonathan Rea tizenharmadik, Andrea Locatelli pedig tizenötödik lett. Főnökük, Paul Denning elárulta, elsősorban a kigyorsításon, illetve az elektronikán akartak javítani, emellett az R1-eseken új szárnyelemeket lehetett felfedezni. A szatellitcsapatok versenyzői közül Dominique Aegertert műszaki hiba sújtotta a negyedik órában, Tito Rabat viszont kilencvenkilenc körével messze a legszorgalmasabbnak bizonyult a teljes mezőnyből.

Persze ilyenkor mindenképpen fontos hangsúlyozni, hogy a köridőkből egyelőre nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, hiszen a csapatok, illetve a gyártók különböző programokat teljesítettek, és eltérő abroncsokon futották meg a legjobb idejüket. Csütörtökön Jerezben ismét pályára gurul a mezőny, majd jövő héten Portimãóban, míg február 17-én és 18-án Phillip Islanden tesztelnek a versenyzők – ekkor már érdemes lehet majd odafigyelni a különbségekre.

Csigolyáját törte a fiatal reménység, veszélyben a szezonnyitója?

0

Nem túl vidám hangvételű bejelentést tett a közösségi médiában a KTM Tech3 versenyzője, Jacob Roulstone. A fiatal ausztrál felkészülése közben bukott, és csigolyatörést szenvedett a nyakában.

Ébredezik téli álmából a Moto3 leendő mezőnye. Gőzerővel elkezdődött a felkészülési időszak, ugyanis tizenkilenc nap múlva már Portimãóban rendeznek hivatalos tesztet, harminchét nap múlva pedig már a Thai Nagydíj szabadedzései következnek. Ezért is ért mindenkit arculcsapásul Jacob Roulstone keddi bejelentése, melyet az Instagram-felületére posztolt.

A 19 éves versenyző a múlt héten Jerezben tesztelt, amikor megtörtént a baj. Balesetet szenvedett, és ennek következtében eltört a harmadik nyaki csigolyája. Roulstone három napot töltött a jerezi kórházban, ahonnan később Barcelonába szállították, ahol az elkövetkezendő napokban megműtik.

„Múlt pénteken balesetet szenvedtem Jerezben, miközben teszteltem, ami miatt eltört a harmadik csigolyám a nyakamban. Három, jerezi kórházban töltött éjszaka után alkalmas állapotban voltam arra, hogy átszállítsanak repülővel Barcelonába, ahol a legjobb kezekben leszek, hogy az elkövetkezendő két napban megműtsenek. Igazi csalódás, hogy elszenvedtem ezt egy jó előszezont követően, de most a hangsúly a rehabilitáción lesz, hogy minél hamarabb visszatérhessek a motorra biztonságos körülmények között. Hálával tartozom Xavi Arenasnak és az orvosoknak, hogy mindenben mellettem álltak” – fogalmaz Roulstone.

Az ausztrálra második Moto3-as szezonja vár. 2024-ben a GasGas Tech3 színeiben debütálhatott a harmadosztályban, hatvanhat ponttal a bajnokság tizenötödik helyen zárt. Legjobb eredménye három nyolcadik hely volt, melyeket Austinban és a két barcelonai versenyen abszolvált. Az jelenleg ismeretlen, hogy ki kell-e hagynia az előszezoni teszteket, valamint a thaiföldi szezonnyitót.

Nem az ausztrál az egyetlen, aki pórul járt a felkészülés közben. Korábban már beszámoltunk arról, hogy az újonc Guido Pini is kettős lábtörést szenvedett egy bukást követően.

Hihetetlen pech: nemrég jelentették be a szerződtetését, most mindkét lábát eltörte a fiatal tehetség

Nem szűnt meg a tavalyi probléma, újra szokatlan formátumban tartják a Superbike-vb idénynyitóját

0

Ismét kötelező bokszkiállást írnak elő a Superbike-világbajnokság Phillip Island-i fordulójának két főfutamára. Ennek oka, hogy az egyedi vonalvezetésen kérdéses a gumik teherbírása, amit adott esetben az időjárás is megnehezíthet.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Superbike-világbajnokság mezőnye – a sérült Toprak Razgatlıoğlut leszámítva – megkezdte az idei felkészülést a szezonra. Az idénynyitóig azonban még egy hónapot várni kell, ám ez nem jelenti azt, hogy nincsenek fejlemények a Phillip Island-i fordulóval kapcsolatban. Szerdán ugyanis egy fontos bejelentés érkezett.

Razgatlıoğlu nélkül ébred fel téli álmából a Superbike-világbajnokság

A nemzetközi szövetség a kereskedelmi jogokat birtokló Dornával és a szervezőkkel közösen úgy döntött, hogy mind a Superbike főfutamain, mind a Supersportban kötelezővé teszi a bokszkiállást, és az az alatt történő kerékcserét. Ennek oka, hogy nem tudják garantálni, hogy a hátsó gumik kibírják a meghatározott versenytávot.

Mindez két tényezőnek köszönhető. Egyfelől a pálya különleges nyomvonallal rendelkezik, aminek nemcsak az a következménye, hogy az ottani eredményekből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, hanem ilyen gondokat is okozhat. Emellett ott van az időjárás, amelyet arrafelé az átlagosnál is nehezebb megjósolni.

Ennek tudatában az a döntés született, hogy a hátsó gumik a Superbike-ban legfeljebb tizenegy, a Supersportban maximum tíz kört tehetnek meg. Mivel a MotoGP-vel ellentétben itt nincs lehetőség motorcserére, a flag-to-flag verseny olyan módon valósulhat meg, hogy lecserélik az adott versenyző hátsó abroncsát.

Phillip Island az izgalmas, nagy sebességű nyomvonaláról híres, de a felszíne és a gyorsan változó időjárás miatt egyedi kihívásokat is jelent – nyilatkozta Gregorio Lavilla, a Superbike-vb ügyvezető igazgatója. – Annak ellenére, hogy a pálya körülményei idővel javulnak, a gumikkal szembeni extrém követelmények továbbra is jelentős szerepet játszanak. A Phillip Island-i tapasztalataink alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy a legjobb a kötelező bokszkiállás előírása a pilóták biztonságának és a versenyzés minőségének fenntartása érdekében. Ezzel a formátummal biztosítjuk, hogy minden résztvevő igazságos és biztonságos körülmények között versenyezhessen az izgalmasnak ígérkező szezonkezdet alkalmával.”

Bár nem ez volt a fő szempont, de a döntés jó eséllyel izgalmasabbá teszi az idénynyitót. Bár alighanem ismét meghatároznak egy minimumidőt, amely alatt nem lehet teljesíteni a kerékcserét, de egyrészt a hibafaktor így is benne van, másrészt lehet taktikázni, hogy a 20 körös futamon ki mikor áll ki a három lehetséges opció közül, és az sem elhanyagolható, hogy így kevésbé kell spórolniuk. Tavaly hasonló volt a helyzet, bár a Superbike-vb esetében ez csak az első futamon valósult meg, mert a másodikat lerövidítették.

Bulega győzelemmel, Iannone dobogóval debütált, Bautista és Rea is betlizett a Superbike-vb-n

Bagnaia „nem Rossi” – ezért is lesz könnyen kezelhető az esetleges konfliktusa Marc Márquezzel?

0

Davide Tardozzi szerint ugyan lehetnek feszültségek Francesco Bagnaia és Marc Márquez között, de ezeket könnyen fogják kezelni. A gyári Ducati csapatmenedzsere kijelentette, az olasz motoros képes ellentmondani Valentino Rossinak, míg a spanyol pilótánál a hozzáállását méltatta.

Marc Márquez érkezésével összeáll a gyári Ducatinál az álompáros, hiszen Francesco Bagnaiával együtt ők a jelenlegi mezőny két legeredményesebb versenyzője. Sokak már most, a motorok pályára gurulása előtt biztosra veszik, hogy minden egyes futamon ők fognak harcolni a futamgyőzelemért, a többiek pedig legfeljebb a lepattanóért küzdhetnek.

Hogy ez így lesz-e, az majd kiderül, mindenesetre azért vannak szkeptikusok is a duó működőképességét illetően. Sokan Valentino Rossi és Jorge Lorenzo párosához hasonlítják őket, és nem tartják kizártnak, hogy a konfliktusok szempontjából is megáll majd a párhuzam. Davide Tardozzi azonban nem aggódik emiatt.

Szerintem amikor az embernek két olyan sráca van, akik ennyire intelligensek és még gyorsak is, akkor könnyebb őket kezelni – nyilatkozta a gyári Ducati csapatmenedzsere a GPOne.com-nak. – Elég jól ismerem Peccót, és Marcot is napról napra egyre jobban megismerem, ugyanakkor már megmutatta, hogy érti a Ducati szellemiségét és azt, hogy miként dolgozzon együtt velünk és Peccóval.”

Az olasz szakembernek kifejezetten tetszik, hogy versenyzői folyamatosan kommunikálnak egymással. „Azt látom, hogy rengeteget beszélnek, akár reggeli közben, akár azalatt, hogy elmennek egy eseményre – fogalmazott. – Sokszor cserélnek véleményt, és ez az intelligenciának és az együttműködési készségnek a jele. Ez teljes mértékben nyugodttá tesz.”

Bagnaia Marc Márquez mellett sem kér a rosszfiú szerepéből, továbbra is úriember maradna

Persze felmerül, hogy ez amolyan „vihar előtti csend”, de Tardozzi kizárta ennek lehetőségét. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem lesznek kisebb konfliktusok, de a 65 esztendős szakember magabiztos azt illetően, hogy az esetleges feszültségeket képesek lesznek menedzselni. „A vihar fel fog támadni, az életben bármi megtörténhet, de szerintem a pályán fog eldőlni, hogy melyikük nyer – vélekedett. – A Ducati mindkét versenyzőt a lehető legnagyobb mértékben fogja támogatni.”

Bagnaia és Márquez párosa a két versenyző eredményes múltja mellett azért is lehet pikáns, mert előbbi a VR46 akadémistájaként nagyon is Rossi tanítványának számít. A kilencszeres világbajnok pedig tavaly egyértelműen jelezte, hogy még mindig haragszik a spanyol pilótára a 2015-ben történtek miatt. Tardozzi ugyanakkor leszögezte, Bagnaia autonóm személyiség.

Pecco Pecco, nem Valentino, aki szerintem is nagyszerű bajnok és bálvány volt, Peccónak viszont megvannak a maga elképzelései – hangsúlyozta. – Úgy vélem, ha nem ért egyet Valentinóval, akkor azt megmondja neki. Peccónak megvan a maga személyisége, ő egy fontos bajnok, és még inkább az lesz. Szerintem senkit nem másol, és nem is irányítják.”

Ami Márquez oldalát illeti, a 31 éves versenyző hangsúlyozta a csapatérdek fontosságát, és főnöke is úgy látja, hogy a lehető legjobban próbál beilleszkedni a számára új közegbe. „Alázat – foglalta össze egy szóban Márquez attitűdjét. – Nem hiszem, hogy hamis hozzáállás lenne, amikor alázatot mutat, és kijelenti, hogy meg kell figyelnie, ki kell értékelnie és el kell sajátítania a Ducati munkamódszerét, ahogyan az a sajtótájékoztatón is történt. Szerintem nemhogy jól, hanem kiválóan viselkedik.”

Marc Márquez csapatjátékos akar lenni a gyári Ducatinál: „Nem az számít, hogy melyikünk nyer”

Razgatlıoğlu nélkül ébred fel téli álmából a Superbike-világbajnokság

0

Először bőgnek fel idén a motorok a Superbike-világbajnokságban, hiszen szerdán és csütörtökön tartják a sorozat jerezi tesztjét. Toprak Razgatlıoğlu sérülése miatt nem vesz részt az eseményen, mások viszont először képviselhetik új csapatukat, vagy éppen először ülhetnek fel hivatalosan Superbike-versenygépre.

Bár már néhány motorbemutatót megtartottak, szerdán ébred fel véglegesen téli álmából a Superbike-világbajnokság. Ma kezdődik ugyanis a kétnapos jerezi teszt, amely az előszezoni felkészülés egyharmadát jelenti, hiszen Portimãóban és Phillip Islanden szintén ennyit körözhetnek majd, mielőtt a február 21-e és 23-a közötti hétvégén az utóbbi helyszínen elrajtol a sorozat.

Ami a spanyolországi eseményt illeti, az állandó mezőny összes tagja ott lesz. Pontosabban majdnem az összes, ám az egyetlen hiányzó korántsem egy elhanyagolható versenyző, hiszen Toprak Razgatlıoğlu nem ül fel a múlt héten leleplezett úk BMW M1000 RR-re. Ennek oka, hogy korábban megsérült a mutatóujja, és egyelőre az sem biztos, hogy jövő héten menetkész állapotban lesz. A bajor márkát így Michael van der Mark mellett a két tesztpilóta, Sylvain Guintoli, valamint Markus Reiterberger képviseli.

A BMW bemutatóján kimondták, lehet, hogy Razgatlıoğlu a vártnál később tér vissza a sérüléséből

Ami a többi gyári csapatot illeti, első látásra ott sincs változás a pilótafelállást illetően tavalyhoz képest. Ennek kapcsán egyedül a Kawasakit kell megemlíteni, hiszen a japán márka gyári istállóként már nem vesz részt a sorozatban, Alex Lowes és Axel Bassani vázát ugyanis már a Bimota gyártja. Papíron azonban a Kawasaki ott lesz hatodik gyártóként, hiszen Garrett Gerloff a tavalyi gépet fogja hajtani a Puccetti színeiben.

Az amerikai pilóta tavaly még a Bonovo BMW-jét hajtotta, Garrett Gerloff csapattársaként. Utóbbi maradt az istállónál, amely azonban idén egyrészt már csak egy motort indít, másrészt az is Ducati lesz. Így a brit motoros visszatér a bolognaiak kötelékébe. Ő ráadásul ténylegesen most ül fel új munkaeszközére, hiszen a tavalyi év végén szerződéses okokból ezt nem tehette meg.

Rajta kívül további négy pilóta debütál most új motorján, ráadásul közülük hárman a bajnokságban is idén szerepelnek először állandó jelleggel. Az egyetlen kivétel a Yamaha Motoxracinghez igazoló Tito Rabat, akinek csapattársa Bahattin Sofuoğlu lesz. Mellettük Yari Montella a a Barni, míg Zaqhwan Zaidi a Petronas csapatánál fog versenyezni. A Motocorsánál szereplő Ryan Vickers ugyancsak újonc, ám ő már 2024 végén motorra ülhetett.

A Bimota már a második napon kisajátította az első két helyet a Superbike-vb jerezi tesztjén

Mir felidézte pályafutása legnagyobb balesetét: Dokumentumfilmet kellett volna készítenünk

0

Joan Mir visszaemlékezett a 2019-es brnói teszten történt óriási bukására, amelynek következtében két hétvégét kellett kihagynia, de egy ideig utána sem volt százszázalékos állapotban. A spanyol motoros ezzel a tapasztalattal a háta mögött igazán tudja értékelni Toprak Razgatlıoğlu tavalyi Superbike-világbajnoki címét.

Toprak Razgatlıoğlu 2024-ben emlékezetes módon ért fel másodszor is a Superbike-vb csúcsára. A tizenkét fordulóból álló sorozat hetedik állomása után brutális fölénnyel vezetett, és zsinórban tizenhárom futamgyőzelemnél tartott, ám a második magny-cours-i szabadedzésen óriási balesetet szenvedett, aminek következtében légmellet kapott. Ezzel együtt két hétvégét kellett kihagynia, de így is sikerült megőriznie előnyét Nicolò Bulegával szemben.

Ha valaki igazán tudja értékelni ezt a tettet, az biztosan Joan Mir, hiszen ő szintén szenvedett el súlyos tüdősérülést baleset következtében. Ez a 2019-es idényben történt, a brnói teszten, amikor a Suzukija meghibásodott, az akkori újonc pedig az 1-es kanyarban elesett. Ezt követően mentőhelikopterrel a legközelebbi kórházba szállították, ahol megállapították, hogy megzúzódott a tüdeje.

Az intenzív osztályon voltam – idézte fel a Crash.net-nek adott interjújában. – Emlékszem, hogy egy hét után kezdtem el lábra állni. Ilyen hosszú időbe telt. Az a helyzet, hogy nem sok mindent adtunk ki a médiának, a kamerák nem vették fel, ami valójában történt. Nem készítettünk dokumentumfilmet. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem volt nehéz.”

Mirt később egy barcelonai kórházba szállították, ahol szintén kivizsgálások sora várt rá. Végül az Osztrák és a Brit Nagydíjat kellett kihagynia, Misanóban pedig visszatérhetett a mezőnybe. Phillip Islanden aztán az év legjobb eredményét érte el, amikor az ötödik helyen intették le, ám ez nem jelenti azt, hogy addigra már teljes mértékben felépült.

Nagyon nehéz volt – fogalmazott. – Minden erőmet elveszítettem, mert amikor az ember egy-két hétig kórházban tartózkodik, mindent abbahagy, [és] lefogy. Az is meglehetősen nehéz volt, hogy visszaüljek a motorra, mert [a balesetet] műszaki hiba okozta. Szóval ezután újra bízni kell a motorban. Nagyon nagy kihívás volt. Két hónap elteltével még mindig volt egy kis vér és némi légbuborék a tüdőmben. Rendkívül csúnya baleset volt. Valószínűleg az egyik legcsúnyább, amelyet valaha láttam. Dokumentumfilmet kellett volna készítenünk. Azonban, amikor az ember átéli, minden olyan gyorsan történik. Csak akkor veszi észre a nehézségeket, amikor visszatekint.”

Mir és Razgatlıoğlu esete abból a szempontból is párhuzamba állítható, hogy egy a spanyol versenyző egy évvel később világbajnok lett a MotoGP-ben, amit ebben a beszélgetésben „fantasztikusnak” nevezett. Ami pedig kollégája bravúrját illeti, azért is örül a sikerének, mert bő tíz éve együtt versenyeztek a Red Bull Rookies Cupban, ahol megkedvelte őt.

Nagyszerű volt, amit Toprak tett, hogy ennyi extra nehézséggel együtt is megszerezte a bajnoki címet, az biztos – méltatta a gyári BMW motorosát. – Szóval tényleg gratulálok neki. Ő volt a legerősebb az elmúlt idényben. Nagyon örülök neki. A 2014-es Rookies Cup óta ismerjük egymást, és ő egy kedves srác.”