back to top
2025. május 15. 16:40
Kezdőlap Blog Oldal 121

Hivatalos: törölték a Valenciai Nagydíjat, később rendezik meg a szezonzárót

0

A MotoGP bejelentette, hogy törölték a Valenciai Nagydíjat. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a sepangi lenne az utolsó futamhétvége, ám egyelőre a helyszín és az időpont sem ismert.

Bár a MotoGP jelenleg a világnak egy teljesen másik pontján, Malajziában versenyez, az elmúlt napok legnagyobb kérdése az volt, hogy lesz-e Valenciai Nagydíj, illetve ha igen, akkor mikor, ha pedig nem, akkor mi lesz az idényzáróval. Nos, az első kérdésre megszületett a válasz: magyar idő szerint péntek kora délután a sorozat bejelentette, törlik a valenciai fordulót.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

Ennek oka, hogy Spanyolország keleti, illetve déli részét napok óta pusztító árvíz sújtja. A természeti katasztrófának a legfrissebb információk szerint már 205 halálos áldozata van, emellett rengetegen tűntek el, és még ennél is többeknek vált lakhatatlanná az otthonuk. Ennek következtében a sport természetesen háttérbe szorult.

Marc Márquez: Etikai szempontból nem kellene megtartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne

A Formula E hétfőn tesztelt volna a valenciai pályán, ám mivel az árvíz miatt a helyszín nehezen megközelíthetővé vált, törölték az eseményt. Azonban a történtek nem csak a technikai sportágakat érintik: a spanyol elsőosztályú labdarúgó-bajnokság hétvégi fordulójából két meccset is elhalasztottak: a Valencia a Real Madridot, a Villarreal pedig a Rayo Vallecanót fogadta volna.

Martín és Bagnaia is áthelyezné a szezonzárót, Aleix Espargaró már a póthelyszínt keresi

Most pedig kiderült, hogy a MotoGP is ezt az utat választotta. Bár elhangzottak olyan érvek, miszerint a futam megtartása gazdaságilag segítheti Valencia tartomány lakosait, és a szervezők ezt is mérlegelték, végül azonban erősebbnek bizonyult az a szempont, hogy semmilyen erőforrást ne vonjanak el a károk helyreállításának folyamatából. A sorozat vezetői folyamatosan egyeztettek a helyi hatóságokkal, és velük közösen döntöttek a futam törléséről.

Bagnaia ledobta az atombombát: a vb-cím elvesztésének árán sem hajlandó indulni Valenciában

A MotoGP közleménye szerint ahelyett, hogy Valenciában gurulnának pályára a motorok, „Valenciáért fogunk versenyezni”, és támogatják a már meglévő segélyalapokat. Azonban hogy hol és mikor, arról egyelőre nincs információ, erről csak később adnak tájékoztatást. Az viszont biztos, hogy nem a Maláj Nagydíj lesz a szezonzáró, vagyis a huszadik hétvégét is meg fogják rendezni.

Marc Márquez vitába szállt a FIM-elnök gazdasági érvével a valenciai hétvége kapcsán

A The-Race.com értesülései szerint négy lehetséges helyszín is szóba került, de ezek közül kettő, Montmelo és Jerez szintén Spanyolországban található, és elképzelhető, hogy a helyreállításból ezek a városok is kőkeményen kiveszik majd a részüket. A harmadik pálya szintén a Pireneusi-félszigeten helyezkedik el, hiszen Portimãóról van szó. A negyedik pedig Katar, de itt az nehezítheti meg a helyzetet, hogy november 29-e és  december 1-e között a Forma–1 mezőnye fog versenyezni a loszaíli aszfaltcsíkon.

Marc Márquez vitába szállt a FIM-elnök gazdasági érvével a valenciai hétvége kapcsán

0

Marc Márquez vitába szállt Jorge Viegasszal, a FIM elnökével, és kijelentette, a Valenciai Nagydíjjal kapcsolatos döntés nem a pénzről szól. Aleix Espargaró viszont úgy véli, a futam megtartásával is segíthetnek a helyieknek.

Továbbra is kérdéses, hogy mi lesz a Valenciai Nagydíj sorsa. A térséget hatalmas árvíz sújtotta, aminek következtében sokan életüket vesztették, többen eltűntek, és rengeteg ember hajléktalanná vált. Éppen ezért nemcsak szakmai és gazdasági, hanem etikai kérdéssé is vált, hogy a mezőny ellátogat-e a Circuit Ricardo Rormóra, és ha igen, mikor.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

Olyannyira, hogy Francesco Bagnaia kerek-perec kijelentette, még úgy sem hajlandó versenyezni Valenciában, hogy tudja, ezzel jó eséllyel elbukná a világbajnoki címet. Mat Oxley, a Motor Sport Magazine szakírója az X-en azt írta, hogy a címvédőhöz többen is csatlakoztak, amivel nyilvánvalóan nyomást helyeztek a bajnokságra.

Bagnaia ledobta az atombombát: a vb-cím elvesztésének árán sem hajlandó indulni Valenciában

Ugyanakkor a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna továbbra is Valenciával számol, bár az elképzelhető, hogy az időponton módosítanak. Jorge Viegas, a FIM elnöke pedig azzal érvelt, hogy a Valenciai Nagydíj megtartása gazdasági szempontból nagy segítséget jelentene a térségnek. Marc Márquez, aki már korábban is felszólalt a futam megtartása ellen, azonban vitába szállt vele.

Marc Márquez: Etikai szempontból nem kellene megtartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne

Mielőtt az ember döntést hoz, minden tényezőt figyelembe kell vennie – utalt többek között Bagnaia állásfoglalására is. – Ez azonban egy dolog. A másik oldalról viszont folyamatosan azt ismételgetem, hogy semmi értelme nincs abban gondolkodni, hogy két hét múlva megtartják a nagydíjat. Nincs értelme, mert nem csak arról van szó, hogy »segítünk a gazdaságnak«. Itt nem a pénz a lényeg, hanem az idő és az, hogy az emberek mindent elveszítenek, az utcákat pedig látjuk. Katasztrofális a helyzet Valenciában, mintha egy film lenne. Az emberek a [pálya] létesítményeiben laknak. Szóval ez nem pénz kérdése. Persze a pénz segíthet abból a szempontból, hogy az élet minél hamarabb visszatérjen a normális kerékvágásba, mindenki ezt akarja. A bajnokság [szervezőinek] azonban sok mindent meg kell érteniük. Mindenesetre emberként, spanyolként nem tudok arra gondolni, hogy két hét múlva nagydíjat rendezzünk.”

Azonban akad, aki valamilyen szinten osztja Viegas véleményét. Bár Aleix Espargaró korábban már konkrét potenciális póthelyszíneket emlegetett, de nem feltétlenül tartaná ördögtől valónak, ha Valenciába mennének. Persze tisztában van vele, hogy ez nagyon nehéz döntés, és jelenleg elsősorban attól tart, hogy az elhunytak száma – amely a legutóbbi információk szerint 158 fő – jelentősen nőni fog a következő napokban.

Ismétlem, nagyon nehéz megítélni – szögezte le. – Rendkívül bonyolult a szituáció. Szerintem még mindig nem fogjuk fel, mennyire nehéz a helyzet a halálos áldozatok számát illetően. Továbbra is nagyon korán van. Remélem, tévedek, de úgy néz ki, a duplájára fog nőni. Tehát most rendkívül komplikált meghozni egy ilyen döntést. Még egyszer mondom, a Dorna nehéz választás előtt áll. A döntéssel remélhetőleg valahogyan segíthetünk Valenciának. Nem vagyok benne biztos, de ha Barcelonába megyünk, valamilyen módon segítenünk kell Valenciának. Ha pedig elhalasztjuk a futamot, de [később] Valenciába megyünk, akkor adhatunk némi pénzt az ottani embereknek, hoteleknek. Azt mondani, hogy most nem megyünk oda… Megértem, ebben a helyzetben én sem akarok menni. Ha viszont nem megyünk oda, azzal szerintem nem segítünk nekik. Szóval nagyon kényes döntés előtt állunk.”

Martín és Bagnaia is áthelyezné a szezonzárót, Aleix Espargaró már a póthelyszínt keresi

Bagnaia ledobta az atombombát: a vb-cím elvesztésének árán sem hajlandó indulni Valenciában

0

Carmelo Ezpeleta, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója, valamint Jorge Viegas, a FIM elnöke is arra utalt, hogy a sorozat továbbra is szeretne ellátogatni Valenciába. Francesco Bagnaia viszont leszögezte, bajnoki csata ide vagy oda, ő nem hajlandó versenyezni a jelenleg árvíz sújtotta térségben.

Bár még csak most kezdődött el a Maláj Nagydíj hétvégéje, a szezonzáró forduló legalább ennyire fontos beszédtéma a MotoGP paddockjában. A héten ugyanis hatalmas árvíz sújtotta Spanyolország déli és keleti részét, amiben következtében a legfrissebb információk szerint legalább 158-an életüket vesztették, nem beszélve az eltűnt személyekről.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

A természeti katasztrófa a MotoGP-t is érinti, ugyanis a tervek szerint két hét múlva kezdődne a Valenciai Nagydíj hétvégéje. Bár felmerült, hogy az idényzárót más helyszínen rendezzék meg, egyelőre mind a Dorna, mind a FIM kitart a Circuit Ricardo Tormo mellett. „Elvileg megtartjuk az eredeti időpontban – nyilatkozta még csütörtökön az AS-nak Carmelo Ezpeleta, a gyorsaságimotoros-vb kereskedelmi jogait birtokló cég vezérigazgatója. – Dolgoznak a megközelítés és a szolgáltatások helyrehozásán. Magát a pályát nem érte kár.” „A valenciai közösség és gazdaság szempontjából még rosszabb lenne, ha nem versenyeznénk” – fogalmazott Jorge Viegas, a szövetség elnöke.

Marc Márquez: Etikai szempontból nem kellene megtartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne

Hogy mi lesz, az előbb-utóbb kiderül, a legtöbb versenyző mindenesetre úgy véli, etikailag megkérdőjelezhető lenne megtartani a Valenciai Nagydíjat. Olyannyira, hogy Francesco Bagnaia a világbajnoki cím egyik esélyeseként alaposan felkavarta a már amúgy sem nyugodt vizet, és kijelentette, a maga részéről nem fog versenyezni Valenciában.

Martín és Bagnaia is áthelyezné a szezonzárót, Aleix Espargaró már a póthelyszínt keresi

„Attól függ, hol rendezik meg, mert szerintem semmiképpen sem lenne korrekt Valenciában megtartani – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Őszintén remélem, hogy figyelembe veszik, hogy etikai szempontból, a történtek ismeretében ez nem lenne helyes. Még azon az áron sem vagyok hajlandó versenyezni Valenciában, hogy így nem érem el a végső célomat, a bajnokság megnyerését.”

Persze kérdés, hogy Bagnaia valóban egyáltalán nem lenne hajlandó versenyezni Valenciában, vagy kijelentése csak az eredeti időpontra vonatkozott. Merthogy az Autosport értesülései szerint az is felmerült, hogy egy héttel elhalasztják az utolsó fordulót, és november 22-től 24-ig rendezik meg. Ezzel kapcsolatban a MotoGP állítólag még pénteken közzétesz egy tájékoztatást.

Bagnaia elégedett a pénteki nappal

Bár a valenciai hétvége sorsa is fontos kérdés, a mezőny egyelőre Sepangban tartózkodik, ahol lezajlott az első nap. Mind az első szabadedzésen, mind az edzésen Bagnaia bizonyult a leggyorsabbnak, így magabiztosan jutott be a szombati Q2-be. Emellett ráadásul a futamokra is sikerült kielégítő mértékben felkészülnie.

Bagnaia szoros csatában verte meg a hajrában bukó Martínt, mindkét Yamaha továbbjutott Sepangban

„Ez egy nagyon pozitív nap volt – nyilatkozta. – Az elejétől kezdve remek munkát végeztünk a kemény gumival, amellyel nagyon nehéz bánni, mert meglehetősen alacsony tapadást nyújt. Jól éreztem magam, délután pedig hamar felgyorsultam a közepes abroncson a nehéz körülmények között. A hátsó gumi jelentős mértékben kopik, de kontroll alatt tartottuk, a tempó pedig jó, hasonló azokéhoz, akik új abroncson voltak, Rendkívül boldog vagyok.”

Bagnaia ezúttal szembement saját szokásaival, hiszen a helyi idő szerint délelőtti gyakorláson nem szokott nagy hangsúlyt helyezni az egykörös tempóra, és többször is előfordul, hogy a középmezőnyben zár. Ezúttal viszont nagy fölénnyel végzett az élen, miután a hajrában rajta kívül csak négy pilóta tett fel friss gumikat. A címvédő elárulta, miért érezte ennek szükségét.

Bagnaia erődemonstrációval kezdte a hétvégét, Iannone az első tízben zárva tért vissza a MotoGP-be

„Délután a nagy hőség miatt ki akartam menni használt közepes gumin, hogy kiderítsem, meddig tart ki – magyarázta. – A sprinten nagyon bonyolult lesz a gumifogyasztás. Azt kell mondanom, hogy a csapat nagyszerű munkát végzett, mert a beállítások nagy segítséget jelentettek. Jó stratégiát választottunk. A hármas és a négyes kanyarban erősek vagyunk, az egyesben közel vagyunk Jorge [Martínhoz], a kettesben pedig ő jelenti a különbséget. Könnyen látható, hol veszítünk időt.”

Persze sokakban felmerülhet, hogy Bagnaia jó kezdeti tempója része a pszichológiai hadviselésnek bajnoki riválisával szemben, hiszen az idei Holland TT-t leszámítva soha korábban nem fordult elő királykategóriás pályafutása során, hogy mindkét pénteki tréninget elvitte. Ráadásul az első szabadedzésen a pályán is találkoztak egymással. A gyári Ducati motorosa azonban igyekezett kisebbíteni ennek jelentőségét.

„Jorgéval egész évben fej fej mellett voltunk, hozzászoktunk ezekhez a csatákhoz – jelentette ki. – Nehéz úgy kimenni, hogy mindkét pénteki edzésen megpróbáljak elsőként zárni, ez eddig csak Assenben sikerült. A végén Jorge elesett, de nem hiszem, hogy emiatt történt. Mindig van egy kis nyomás, ami normális, de a győzelem a célunk, nem az, hogy bárkit is megfélemlítsünk.”

Bagnaia szoros csatában verte meg a hajrában bukó Martínt, mindkét Yamaha továbbjutott Sepangban

0

Francesco Bagnaia végzett az élen a Maláj Nagydíj edzésén, miután mindössze 5 századdal legyőzte a hajrában eleső Jorge Martínt. Mindkét Yamaha kiharcolta a Q2-es szereplést, ahogyan Marc Márquez is, de ő a legvégéig nem lehetett nyugodt.

Magyar idő szerint reggel rendezték a MotoGP edzését a Maláj Nagydíj hétvégéjének pénteki napján. A levegő hőmérséklete 34, míg az aszfalté 52 fokos volt a tréning elején. Szokás szerint ezen az eseményen dőlt el, hogy melyik tíz versenyzőnek nem kell részt vennie a szombati időmérő első szakaszában.

Bagnaia erődemonstrációval kezdte a hétvégét, Iannone az első tízben zárva tért vissza a MotoGP-be

Ami a gumiválasztást illeti, hátul mindenki közepes keveréken kezdett, elöl pedig a szintén közepest választó Marco Bezzecchi kivételével mindenki a lágy mellett tette le a voksát. Az első mért kört Marc Márquez futotta, a nyolcszoros világbajnok 2:03.173-mal kezdett, miután mentenie kellett. Ennél azonban a mezőny nagy része gyorsabb volt: a legjobb idő Jorge Martíné volt, a Pramac motorosa 1:58.978-cal állt az élre, 308 ezreddel megelőzve Fabio Quartararót, és 626-tal Johann Zarcót.

Az edzés első bukását Brad Binder produkálta, aki a 4-es kanyarban vesztette el a kontrollt motorja felett. Csapattársa, Jack Miller viszont javított, és 102 ezredes hátránnyal feljött a második helyre. Pedro Acosta 84 ezreddel volt lassabb márkatársánál, így a harmadik pozíciót foglalta el, míg Martín nem tudott javítani.

A második esést Aleix Espargaró mutatta be a 9-es kanyarban, miközben Franco Morbidelli feljött a negyedik helyre. Martín aztán minimálisan javított, és 39 ezreddel faragta le az addigi legjobb időt. Egy ideig aztán nem változott az élmezőny sorrendje, leszámítva azt, hogy Enea Bastianini fellépett a hatodik helyre, közvetlenül Zarco mögé, Martín pedig a 15-ös kanyarban kigurult a bukótérbe.

Nagyjából félidőben Espargaró ismét eldobta a motort, ráadásul ugyanott, mint korábban. Néhány perccel később pedig Bezzecchi is bukott, ő Martínhoz hasonlóan az utolsó kanyarban hibázott. Az eredmény azonban egészen a 45. percig nem változott az első tízben: ekkor Nakagami Takaaki feljött a harmadik helyre, kiütve ezzel Francesco Bagnaiát a legjobb tízből. Persze a címvédőnek még bőven volt ideje a javításra, így nem kellett túlságosan aggódnia.

Olyannyira, hogy nem sokkal később 1:58.280-nal átvette a vezetést, 91 ezreddel megelőzve csapattársát, míg Álex Rinsnek már 494 ezred volt a lemaradása a harmadik helyen. Quartararo meg is előzte a másik Yamahát, Martín viszont mindenkinél gyorsabb volt, és 1:57.829-cel visszaállt az élre. Bastianini 432 ezredes lemaradással feljött a második helyre, Bagnaia elvette, mögöttük pedig Morbidelli és Acosta volt a sorrend a hangvillások előtt.

Martín aztán tovább gyorsult, és kereken 1 tizeddel javított saját maga legjobbján, Quartararo pedig 709 ezredes lemaradással visszaugrott a negyedik pozícióba. A mezőny tagjai aztán visszatértek a bokszba, hogy visszatérjenek az utolsó rohamra. Ez Bagnaiának kezdődött a legjobban, hiszen 5 századdal felülmúlta Martínt, míg Rins bejött Quartararo elé.

Martínnak azonban nem volt esélye a javításra, ugyanis szűk 3 perccel a vége előtt elesett az 1-es kanyarban, így többek között a közvetlenül mögötte motorozó Acosta és Marc Márquez körét is tönkretette. Utóbbi öccse, Álex aztán feljött a negyedik helyre, míg Maverick Viñales a hetedik legjobb pozíciót motorozta.

A Gresini idősebbik versenyzője ezzel kiszorult a legjobb tízből, ám az utolsó körében feljött a nyolcadik helyre, miközben Viñales tovább javított, és negyedikként zárt. Mivel Quartararo és Morbidelli is javított, így Marc Márquez visszaesett a tizedik helyre, ám ez még továbbjutást ért, a közvetlenül mögötte záró Acosta viszont már nem örülhetett. Martínt végül senki nem előzte meg, ahogyan az őt szendvicsbe fogó Bagnaiát és Martínt sem, mögöttük Viñales, Álex Márquez, Quartararo, Morbidelli, Rins, Miller és Marc Márquez lett az első tíz sorrendje. A visszatérő Andrea Iannone 1,939 másodperces hátránnyal huszonegyedik lett, Lorenzo Savadorit megelőzve.

A MotoGP sepangi edzésének végeredménye

Eldőlhetett Augusto Fernández sorsa, elmondása szerint már csak a „kirakós utolsó darabja” hiányzik

0

Augusto Fernández jövőre szinte biztosan a Yamaha tesztpilótája lesz a saját beszámolója szerint. A spanyol motoros azt viszont nem tudja, hogy a kérésének megfelelően már a valenciai teszten felülhet-e az M1-re.

Azzal, hogy a Pramac nemrég bejelentette, jövőre Miguel Oliveira mellett Jack Miller is őket képviseli majd, eldőlt, a mostani MotoGP-mezőnyből egyedül Augusto Fernández veszíti el az ülését (Aleix Espargaró maga döntött a visszavonulás mellett). Fernández a 2022-es Moto2-es világbajnoki címe után két évet kapott a KTM második számú csapatánál, ám az osztrákok nem voltak elégedettek a teljesítményével. Mivel a két idény alatt egy negyedik helyet leszámítva még villanásai sem nagyon voltak, már a mostani szezon felénél egyértelművé vált, hogy jövőre nem számítanak a szolgálataira.

Augusto Fernández: Itt nem szabad becsapnod magad, ha nem vagy elég gyors, jövőre már nem lesz ülésed

Azt tehát már egy ideje lehet tudni, hogy elhagyja a KTM kötelékét. Viszont arról eddig nem került ki biztos információ, hogy hol folytatja a pályafutását – egészen mostanáig.  „Nem tudom, hogy már megerősíthetem-e. Ugyanis még hiányzik a kirakós utolsó darabja, de mindenesetre úgy néz ki, hogy tesztpilótaként egy Yamahán fogok ülni – nyilatkozta Fernández, amikor a Maláj Nagydíj előtt a 2025-ös terveiről kérdezték. – De ahogy mondtam, még hiányzik a végső megerősítés, de már nagyon-nagyon-nagyon közel vagyunk hozzá… szóval jövőre ott [a Yamahánál] leszek.”

Mellékesen a Fernández által elmondottakból arra következtethetünk, hogy a korábbi hírekkel szemben Andrea Dovizioso mégsem lesz a Yamaha tesztpilótája. Az iwataiak eddig nem beszéltek arról, hogy a szerepet eddig egyedül betöltő Cal Crutchlow-t elküldenék, az pedig egyelőre valószínűtlennek tűnik, hogy három tesztpilótájuk legyen.

Visszatérve a spanyol pilótához: Fernández kimondottan szeretné már a közvetlenül a szezonzáró utánra tervezett valenciai teszten kipróbálni az M1-gyet. Viszont ezt két dolog is ellehetetlenítheti, egyfelől a pálya környékére a héten lesújtó vihar, másfelől a Pramac. Az olasz alakulat jövőre már a Yamaha partnere lesz, és így a japán gyártónál feltehetően arra koncentrálnak majd, hogy minden rendben legyen Miller és Oliveira motorja körül.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

„Még azt sem tudjuk, hogy egyáltalán versenyezni fogunk-e Valenciában, de ettől függetlenül sem lesz könnyű elintézni, hogy motorra üljek a valenciai teszten – magyarázta Fernández. – Külön kértem, hogy ott lehessek a teszten, mert fontos lenne, hogy KTM-ről minél előbb átszálljak a Yamahára, hogy lássam a különbségeket. Azonban nekik [a Yamahának] sok munkájuk van és lesz is a Pramackal kapcsolatban, szóval nehéz lesz ezt összehozni.”

„De még az év vége előtt biztosan lesz egy tesztem. Talán nem Valenciában, hanem egy másik pályán. És aztán meg nagyon hamar visszajövök majd ide” – tette hozzá arra utalva, hogy a megszokott módon a következő idény is a sepangi Shakedownnal fog kezdődni. A tervek szerint január 31. és február 2. között kerül majd sor erre a gyakorlásra.

Hivatalos: Ekkor röffentik be először a 2025-ös gépeket – megvannak a MotoGP téli tesztjeinek időpontjai

Bagnaia erődemonstrációval kezdte a hétvégét, Iannone az első tízben zárva tért vissza a MotoGP-be

0

Francesco Bagnaia jelentős különbséggel végzett az élen a Maláj Nagydíj első szabadedzésén, megelőzve Maverick Viñalest és Marco Bezzecchit. Azonban a mezőny nagy részével ellentétben mindhárman friss gumikat tettek fel a hajrára, ahogyan a visszatérő Andrea Iannone is, akinek a kilencedik pozíciója így is figyelemre méltó.

A Moto3 és a Moto2 után a MotoGP mezőnye is bemutatkozott a Maláj Nagydíj hétvégéjén, hiszen magyar idő szerint hajnalban megrendezték az első szabadedzést. A pilótákat verőfényes napsütés fogadta, a levegő 30, az aszfalt 35 fokos volt a kezdés pillanatában, de a korábbi esőzés nyoma nem teljesen múlt el. A mezőnyben pedig ott volt Andrea Iannone, aki közel öt év szünet után gurulhatott pályára MotoGP-motorral.

Jön Martín első meccslabdája, Bagnaia egy hibával mindent elveszíthet – hétvégi menetrend

A kezdeti gumiválasztás egyhangú volt, hiszen előre mindenki közepes, míg hátra keményet tett fel. Az első mért kört Joan Mir futotta, a gyári Honda motorosa 2:03.791-gyel kezdett, amivel harmadikként nyitott. Az élre Jack Miller került, 554 ezreddel megelőzve a spanyol pilótát, Fabio Quartararo pedig 233 ezredes hátránnyal a második pozícióban állt. Jorge Martín első körét törölték, de ennek nyilvánvalóan semmilyen jelentősége nem volt.

A második próbálkozások után Quartararo 2:01.655-tel vette át e vezetést, 666 ezreddel megelőzve Millert, és tovább 79-cel Pedro Acostát. Ezt követően viszont megérkeztek a Ducatik: Marco Bezzecchi 2:01.101-gyel állt az élre, 246 ezreddel felülmúlva Francesco Bagnaiát, a Yamaha versenyzője pedig 315 ezredes lemaradással lecsúszott a harmadik pozícióba.

A köridők javulása azonban nem állt meg, és Martín 2:00.947-tel ugrott fel az eredményjelző tetejére, míg Álex Márquez 257 ezredes hátrányban a harmadik pozíciót foglalta el bő 10 perccel a kezdés után. Bagnaia azonban még riválisánál is jobb volt, és 145 ezreddel gyorsabbnak bizonyult nála. A tabella éllovasát csapattársa, Franco Morbidelli is megelőzte 85 ezreddel.

Azonban ezután sem volt megállás, és bő negyed óra elteltével Quartararo 2:00.584-gyel vette vissza a vezetést. A következő körében három piros szektorral kezdett, végül azonban ezredre azonos kört teljesített, mint azt megelőzően. Félidőnél közeledve a gyorsköröket a többieknél később kezdő Enea Bastianini előbb az ötödik, majd a harmadik, aztán a második helyre jött fel, utóbbi köre 11 ezreddel maradt el a francia pilótáétől.

Egy ideig aztán nem változott az élmezőny sorrendje, a leginkább említésre méltó esemény Martín hibája volt, amelyet az utolsó kanyarban követett el, és lesodródott a pályáról. Szűk 15 perccel a leintés előtt aztán megérkezett Marc Márquez, és 185 ezredes hátránnyal feljött a második pozícióba.

Quartararo a vezetés ellenére nem lehetett felhőtlenül boldog, ugyanis az Emilia-romagnai és a Japán Nagydíj után ismét kifogyott az üzemanyaga, igaz, ennek most nem volt komolyabb negatív hatása. A 25 éves versenyző mögé 8 perccel a vége előtt Acosta zárkózott fel, aki 174 ezreddel maradt el tőle.

A spanyol újonc a következő körében 229 ezreddel átvette a vezetést, majd jött Bagnaia, aki lágy első és közepes hátsó abroncson 1:59.337-ra módosította a legjobb időt, több mint 1 másodperccel megelőzve a GasGas motorosát. A címvédő aztán piros szektorokkal kezdte következő körét, de aztán hibázott, így nem tudott javítani.

A nap első királykategóriás bukását Mir produkálta, de aztán vissza tudott térni a kavicságyból. Nem sokkal később Bezzecchi 511 ezredes hátránnyal feljött a második helyre, míg Maverick Viñales lemaradása már közel 1 másodperc volt. A gyári Ducati versenyzője aztán 1:58.795-re javított, 743 ezreddel felülmúlva a szintén gyorsuló spanyol pilótát.

Bagnaia aztán még egy kört teljesített, de tovább már nem tudta faragni a leggyorsabb kört, miközben Acosta bukott. A 27 esztendős versenyző fölénye azonban így is óriási volt, de persze hozzá kell tenni, hogy az első három helyezetten kívül csak Iannone és a Miguel Oliveirát helyettesítő Lorenzo Savadori tett fel friss gumikat. Mögötte Viñales, az utolsó gyorskörétől megfosztott Bezzecchi, Miller, Acosta, Martín, Álex Márquez, Quartararo Iannone és Augusto Fernández lett az első tíz sorrendje.

A MotoGP első sepangi szabadedzésének végeredménye

Martín és Bagnaia is áthelyezné a szezonzárót, Aleix Espargaró már a póthelyszínt keresi

0

Jorge Martín és Francesco Bagnaia egyetért abban, hogy nem lenne jó a vihar által megtépázott Valenciában tartani a szezonzárót. A két bajnokesélyes egyaránt úgy véli, hogy az utolsó versenyhétvégének egy új helyszínt kellene találni. Aleix Espargaró pedig már ötleteket is adott arra nézve, hová lehetne áttenni a fordulót.

Miközben 95-re emelkedett a Spanyolország déli és keleti részét megtépő DANA nevű vihar halálos áldozatainak száma, a MotoGP-nek lassan döntést kell hoznia a szezonzáróról. Azt eredetileg ugyanis a november 15-17-i hétvégén tartották volna a valenciai pályán, amelynek a kiszolgáló infrastruktúrája súlyos károkat szenvedett. A mezőny nagy része arra az álláspontra helyezkedett, hogy sem a teljes törlés, sem a valenciai rendezés nem lenne jó ötlet, tehát szerintük egy új helyszínt kellene keresni az utolsó fordulónak.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

Azonban van két pilóta, akiket különösen érint, hogy mi lesz az idényzáróval: Jorge Martín és Francesco Bagnaia. A hétvégi Maláj Nagydíjra már úgy fordultak rá, hogy matematikailag is biztos, közülük kerül ki a 2024-es MotoGP-bajnok. Martín pillanatnyilag csupán 17 pontos előnyben van Bagnaiával szemben, így nagyon sokat számít, hogy hány forduló van még hátra a szezonból. A csütörtöki sajtótájékoztatón így természetesen mindkettőjüket megkérdezték erről.

„Az egészben számomra a legnehezebb a dolog etikai oldala.  Ugyanis őszintén szólva az ottani [valenciai] versenyzés mindenképpen azt jelentené, hogy lenne valamilyen »buli« – magyarázta Bagnaia. – Ott biztosan lenne egy olyan pillanat, amelyet valakinek élveznie kellene. De azt tudva, hogy milyen kint a helyzet, ez nem lenne helyes. És mi mindig figyelünk arra, hogy mi történik a világban. Mindannyian ugyanazon ég alatt élünk, szóval nem lenne helyes ott versenyezni.”

Marc Márquez: Etikai szempontból nem kellene megtartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne

„Szóval ha az én döntésem lenne, akkor inkább nem versenyeznék ott. De nem én vagyok az, aki ezt eldönti. Ahogy a Dorna határoz, az jó és igazságos lesz. Ráadásul szerintem sok lehetőségünk van, amelyekkel megpróbálkozhatunk. Viszont nem ez a megfelelő pillanat, hogy előhozakodjak azzal, hogy én mit szeretnék – tette hozzá. – Most várni fogunk, és bármi is lesz a döntés, az jó lesz. Persze az lehet, hogy nem lenne igazságos a forduló teljes törlése, de nem én vagyok az a fickó, akinek ezt el kell döntenie.”

Bár Martínnak kedvezne a törlés, egyetért Bagnaiával. „Az biztos, hogy ez egy valóban nagyon nehéz helyzet az ottani embereknek – mondta a spanyol pilóta. – Nekünk persze az lenne a legjobb, ha minél előbb kiderülne, hogy mi lesz, mivel akkor annak megfelelően állunk a mostani hétvégéhez. Mindenesetre úgy látom, hogy nehéz lenne Valenciában megtartani a szezonzárót. Hiszen még ha minden rendben is van a pályával, akkor is nehéz a helyzet. És szerintem már csak az ottani emberek iránti tiszteletből, illetve logisztikai szempontból is – bár tényleg nem tudom, hogy pontosan milyen állapotban van a pálya – talán nem lehetnének teljesen tele a lelátók. Azt hiszem, hogy a legjobb megoldás az lenne, ha máshol versenyeznénk. Úgy gondolom, hogy a Dorna a lehető legjobb döntést fogja meghozni.”

Jön Martín első meccslabdája, Bagnaia egy hibával mindent elveszíthet – hétvégi menetrend

Aleix Espargaró szintén megszólalt az üggyel kapcsolatban. Az állandó MotoGP-mezőny korelnöke a spanyol pilóták többségéhez hasonlóan először hosszan beszélt arról, hogy mennyire megrázták a történtek. Viszont Espargaró ezután arra is kitért, hogy szerinte hová (és hová nem) lehetne áthelyezni a szezonzárót. „Ha az utolsó forduló nem lehet Valenciában, akkor szerintem a bajnokság elég nagy ahhoz, hogy kitaláljunk egy B tervet – kezdte. – Még két pilóta harcol a bajnoki címért, szóval mindenképpen jó lenne találni egy alternatívát, csak azt kérem, hogy ne legyen egy harmadik forduló is Misanóban.”

„Szerintem Barcelona lenne az a helyszín, amely a legkevésbé lenne [kedvezőtlen] gazdasági hatással a bajnokságra, de Katar is jó opció lehet – gondolkozott hangosan. – De persze egy MotoGP-forduló megszervezése nagyon bonyolult. Úgy tűnik, hogy a Dorna idén nem volt szerencsés ezzel, hiszen sok minden megnehezítette, hogy a teljes naptárat lefussuk. Ami minket, pilótákat illet: ez egy olyan nagy vészhelyzet, hogy bármihez alkalmazkodunk.”

Quartararóék új motorblokkot használnak Sepangban, amely látszólag „egyértelműen jobb”

0

Fabio Quartararo lényegében még nem próbálta ki azt az új motorblokkot, amely a Maláj Nagydíjra bekerül a Yamaha gépeibe. Viszont Álex Rins korábbi tesztjei alapján úgy látják, hogy egyértelműen előrelépést jelent a korábbihoz képest.

A Yamaha MotoGP-programjának idei évét legjobban talán a küszködés szóval lehetne leírni. Az iwataiak még most sem találják, hogy merre kellene elindulniuk a fejlesztésekkel, de annyi biztos: folyamatosan próbálkoznak. Többek között a motorblokkjukon is állandóan dolgoznak, amit jól mutat, hogy Fabio Quartararo saját elmondása szerint idén már „négy vagy öt” erőforrást próbált ki. Ehhez a számhoz a hétvégi Maláj Nagydíjon még egyet hozzáadhat, bár azt egyelőre nem tudja, hogy ennek pontosan milyen hatása lesz a teljesítményére, de bizakodó.

Jön Martín első meccslabdája, Bagnaia egy hibával mindent elveszíthet – hétvégi menetrend

„Nehéz most, amikor épp csak megérkeztem a pályára, megmondani, hogy mire lehet tőlünk számítani – nyilatkozta Quartararo csütörtökön. – Régebben többé-kevésbé előre tudtuk, hogy »ez itt jó, ez meg nem olyan jó«. De most fogalmunk sincs erről, és így az a helyzet, hogy ezen a hétvégén új dolgokat kell kipróbálnunk. Például van egy új motorblokkunk. Én a magam részéről majd több különböző dolgot is tesztelnék az elektronikát illetően, ahogy már régóta szerettem volna.”

„Szóval elég nagy változtatásokat fogunk végrehajtani. Talán jó, talán rossz lesz ennek az eredménye, ezt még nem tudom – tette hozzá. – De legalábbis úgy gondolom, hogy nem vagyunk abban a helyzetben, hogy valamilyen konkrét kimenetelt várjunk el, szóval ki tudunk próbálni valami nagyobb dolgot, amely talán nagy segítség lesz nekünk.”

Az általánosabb meglátások után áttért magára az új motorblokkra. „Már teszteltem, de csak néhány körön keresztül, mivel akkor volt egy probléma az elektronikával, nem működött megfelelően – árulta el Quartararo. – De Álex [Rins] is tesztelte, és az alapján úgy néz ki, hogy egyértelműen jobb, mint az eddigi. És én sem éreztem magam rosszul vele. Elméletileg ennek erősebbnek kell lennie, mivel Álex és én eddig különböző blokkot használtunk, és az enyém mindig is gyengébb volt. Korábban [a gyengébb] tetszett a legjobban, szóval remélhetőleg ez erősebb lesz.”

Rins kifakadt a Yamahára: Képtelenek jól beállítani nekem a motort

„Ám, hogy őszinte legyek, amikor teszteltem, semmilyen különbséget sem éreztem, mivel volt egy problémánk az elektronikával – magyarázta. – Így még sok-sok dolgot kell tesztelnünk ezzel kapcsolatban. Mindenesetre úgy tűnik, hogy ez erősebb lesz. Azt pedig kívülről is látni fogjátok, hogy egy új kipufogót szintén kipróbálunk… Feltesszük és levesszük, majd újra feltesszük és levesszük. Szóval ezen a hétvégén ezekkel fogunk foglalkozni.”

Dobogó minden fordulóban: remek debütálószezont futott Számadó Máté

0

Várakozáson felüli volt az idény!” – fogalmazott Számadó Máté, gyorsasági motoros versenyző, miután élete első 1000 köbcentisek között futott idényében az Alpok-Adria-bajnokságban és a FIM Európa-kupában is az összetett második helyét szerezte meg. A Grobnikban rendezett zárófordulót követően – amelyen ismét dupla dobogót ért el – értékelte a szezont.

Jó hétvége volt, megfelelő lezárása a szezonnak” – mondta a Career Brand Management érdeklődésére Számadó Máté, aki az összetett második helyén, minimálisnak tekinthető pontelőnnyel vágott neki az igencsak trükkös körülmények között, hol esős, vizes, hol száradó pályán rendezett fordulónak.

A szombati időmérő volt talán a legtrükkösebb, vizes foltokkal tűzdelt, félszáraz pályán. De itt is sikerült a második helyet megszerezni a Stockban, összességében – mivel a Superbike mezőnyével közösen indultunk – pedig a nyolcadik helyről rajtolni.”

Mint mesélte, az első futam jól sikerült, a verseny nagy részében a kategória harmadik helyén haladt, az utolsó két körhöz érve aztán sikerült megelőznie közvetlen vb-riválisát, az osztrák Max Melzert, így a legutolsó verseny előtt 26 pontra növelte előnyét az ezüstért folyó csatában.

A HRE (Hungarian Racing Engineering) versenyzője a vasárnapi futamon – gyengébb rajt után – ismét Melzerrel csatázhatott a dobogóért, az utolsó körben reális esélye is nyílt az előzésre, de végül úgy döntött, inkább nem kockáztat. „Jobbnak láttam így. Hogy őszinte legyek, komoly nyomást éreztem magamon a hétvége előtt. Rendben, vezettem húsz-huszonegy ponttal, de azt is tudtam, ha bármilyen hiba van a hétvégémben, ez teljesen eltűnhet. A végén már nem akartam felesleges kockázatot vállalni egy olyan előzéssel, ami az összetettre semmilyen befolyással nem lett volna. Fejben nagyon ott kellett lennem végig, de visszatekintve azt gondolom, jó döntéseket hoztam, és hoztam mindazt, amit előre elterveztünk” – mesélte.

Számadó Máté kétszer is dobogóra állt az Alpok-Adria záróhétvégéjén

Olyan volt a hétvége, mint a teljes szezon: még véletlenül sem könnyű, de rendkívül eredményes” – tette hozzá. Számadó előtt végül a szlovén Marko Jerman végzett az összetett élén, míg a már említett Melzer lett mögötte a harmadik.

Számadó felidézte, tavasszal viszonylag nagy szintlépést jelentett számára, hogy a 300-asok közül rögvest az 1000-es kategóriába ült fel, de a visszajelzések alapján gyorsan és jól tudott alkalmazkodni. Ennek megfelelően már az első hétvégén, Rijekában is dupla dobogót ünnepelhetett, s a folytatásban sem akadt olyan forduló, amikor legalább egyszer ne ért volna oda a legjobb háromba. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lettek volna mélypontjai, vagy a vártnál nagyobb kihívást okozó pillanatai.

Volt egymás után két-három olyan pálya, amelyről tudtuk, sem a motornak, sem nekem nem fekszik majd igazán. Nehéz volt ezt kezelni, és fenntartani ugyanazt a lelkesedést és koncentrációt, miközben a bajnoki aranyról szőtt remény apránként elveszett ezeken a futamokon – utalt a júliusi brnói és Slovakia Ring-i, valamint az augusztus eleji grobniki fordulókra. – Grobnikban még beteg is voltam, ami visszavetette a teljesítményemet, de az összetett második helyén még ott is sikerült növelnem az előnyömet. Habár a bajnoki címért az utolsó hétvégén már nem voltam harcban, ezt a második helyet mindenképpen szerettük volna megszerezni” – hangsúlyozta a 19 esztendős magyar tehetség, aki a közösen elvégzett munkáért külön köszönetet mondott edzőjének, Szabó Jánosnak, valamint a szezont technikai és anyagi oldalról és menedzselő Holovatti Zoltánnak és Lévai Károlynak.

A hétszeres magyar bajnok, Szabó János „Bregyó” szerint Számadó ismét igazolta a tehetségét, és már az első Stock 1000-es szezonjában olyan szezont futott, amellyel letette névjegyét a mezőnyben.

Marc Márquez: Etikai szempontból nem kellene megtartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne

0

Marc Márquez úgy gondolja, hogy nem a vihar által súlyosan megrongált valenciai pályán kellene megrendezni a szezonzárót. A spanyol pilóta kiemelte, hogy a Circuit Ricardo Tormo helyreállítása helyett most a bajba jutott családok megsegítésére kellene fordítani a pénzt.

Felfoghatatlan pusztítást okozott a DANA nevű vihar Spanyolország déli és keleti részén az elmúlt napokban. A hihetetlen mennyiségű – kevesebb mint 12 óra alatt négyzetméterenként mintegy 200 liter – csapadék és a váratlanul erős szél számos épületet megrongált. Emellett sajnos DANA emberéleteket is követelt, a legfrissebb hírek szerint már 92-re nőtt a halálos áldozatok száma.

A természeti katasztrófa közelről érinti a MotoGP-t. A sorozat szezonzáróját ugyanis két hét múlva a valenciai Circuit Ricardo Tormón tervezik megtartani. A versenypályát kiszolgáló infrastruktúra pedig súlyos károkat szenvedett a viharban, bár maga az aszfaltcsík aránylag könnyen megúszta. Mindenesetre nem túlzást azt állítani: több ezer euróra és sokat megfeszített munkájára lenne szükség ahhoz, hogy a Valenciai Nagydíjat időben meg tudják tartani.

Pusztító árvíz miatt veszélyben lehet a MotoGP szezonzárója (videók)

Így nem véletlen, a Maláj Nagydíj előtti csütörtökön a MotoGP szinte összes spanyol pilótája arról beszélt: nem biztos, hogy az eredeti formájában meg kellene tartani a szezonzárót, még ha arra elméletileg lehetőség is nyílna. Ezen hispán versenyzők között volt Marc Márquez is, akit láthatóan megráztak a történtek. A nyolcszoros világbajnok úgy látja, hogy máshol is el lehetne költeni a pénzt.

„Spanyolként nagyon nehéz megnézni a képeket – mondta Márquez a sajtótájékoztatón. – Elméletileg kevesebb mint három hét múlva lenne a szezonzárónk Valenciában. Viszont szerintem most minden forrást a hajléktalanná vált családok ellátására kell fordítani. Persze mind tudjuk, hogy a pálya környéke rossz állapotban van, de nincs értelme a bejáratok javítására pénzt költeni, amikor azt az emberek megsegítésére is lehetne fordítani.”

„Etikai szempontból nem hiszem, hogy meg kellene tartani a Valenciai Nagydíjat, egyenesen hiba lenne – jelentette ki. – Az egyetlen lehetőség, amelynek tényleg lenne értelme, ha [a mégis megrendezett szezonzáró] összes bevétele a családokhoz kerülne. Szóval látva az ottani képeket, ha így pénzt lehetne gyűjteni, és valóban segíteni az érintetteken, akkor ez lenne az egyetlen logikus megoldás.”

Viszont ha neki kellene választania, Márquez elvinné az idény utolsó fordulóját Valenciából. „Ha rajtam múlna, ez már el lenne döntve. Valahol máshol kellene megtartani még egy fordulót. Idén már két forduló is elmaradt, szóval annak nem lenne értelme, hogy itt és most lezárjuk a szezont – mutatott rá. – De persze azt is tudom, hogy milyen lesz a csapatok anyagi helyzete az év végére, egyáltalán nem könnyű.”

„De ez az egész még nagyon friss, alig csak két napja történt. Szóval még minden lehetőséget meg kell vizsgálnunk, ahogy azt is, hogy mi lenne a legjobb az emberek szempontjából, és nem pedig az esemény szempontjából – tette hozzá. – Először látnunk kell, hogy mit tudunk tenni az emberek érdekében, és az alapján kell döntenünk. Szóval azt nem állítom, hogy feltétlenül lemondanám a valenciai fordulót, ahhoz pontosan tudnom kellene mindenről, ami a háttérben zajlik. Viszont látom a képeket, amelyek onnan érkeznek hozzánk, és úgy gondolom, hogy ilyenkor minden anyagi és időbeli erőforrást az emberek megsegítésére kell fordítani.”