back to top
2025. július 22. 00:46
Kezdőlap Blog Oldal 133

Bautista még mindig „hülyeségnek” tartja a minimumsúlyt, de a legújabb szabállyal nincs gondja

0

Álvaro Bautista elárulta, hogyan terveznek alkalmazkodni a Superbike-világbajnokság legújabb teljesítménykiegyenlítő szabályához, a maximális átfolyási sebességhez. A spanyol motoros ezt jobbnak tartja a továbbra is érvényben lévő, minimumsúlyra vonatkozó előírásnál.

A Superbike-világbajnokságban évek óta érvényben vannak a koncessziók és a szuperkoncessziók annak érdekében, hogy a gyártók minél közelebb legyenek egymáshoz, és ezáltal minél szorosabb legyen a versenyzés. Az ezzel kapcsolatos előírásokat azonban évről évre változtatják, és ez az idei szezonban sem lesz másképp.

Tavalyig a jól teljesítő márkáknak korlátozniuk kellett a maximális fordulatszámot, és ezáltal csökkent a maximális sebességük. Ez a szabály 2025-ben már nem lesz érvényben, ehelyett az üzemanyag-átfolyást fogják mesterségesen szabályozni. A Ducati az előző idény végi jerezi teszten már készült erre a változásra, de Álvaro Bautista szerint még messze nincsenek az út végén ebben a tekintetben.

Még nincs tiszta képünk – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak. – Hasonló lesz, mint a maximális fordulatszám. Beállítunk egy maximális átfolyási sebességet, és néhány futam után a teljesítmény függvényében módosítjuk. A mérnököknek a lehető legpontosabban kell számolniuk, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használjuk fel. Ezzel már kísérleteztünk, és a motorfék vagy a kipörgésgátló beállításával sokat lehet tenni ezen a téren.”

Bautista már tavaly sem lett volna a mezőnyben, ha a szabályváltozások még inkább hátráltatják

A kétszeres Superbike-világbajnok számára rossz hír, hogy a tavaly bevezetett, minimális súlyra vonatkozó szabály továbbra is érvényben lesz. Mivel a 40 esztendős motoros kifejezetten könnyű pilótának számít, továbbra is ballaszttal kell versenyeznie. Bautista az átfolyásra vonatkozó előírással ellentétben ezzel továbbra sincs kibékülve.

Ezt a szabályt jobban szeretem, mint a minimumsúlyt – fogalmazott. – A súllyal kapcsolatos dolog hülyeség. Az, hogy az átfolyási sebességgel hozzuk azonos szintre a motorokat, nekem megfelel. Ugyanakkor ügyelni kell rá, hogy a motorok kiegyensúlyozottak legyenek, és mindez ne legyen hatással a tehetséges versenyzőkre. Emellett szeretném hozzátenni, hogy alapvetően nem tartom igazságosnak, hogy megbüntetnek egy gyártót vagy versenyzőt azért, mert jó munkát végzett. A MotoGP-ben ez jobb, de a Superbike-világbajnokságban ez így működik. Másfelől szerintem jó, ha egy gyártó segítséget kap, hogy felzárkózzon az élmezőnyhöz. Büntetés helyett segítség, ennek így kellene lennie.”

A MotoGP-ben valóban mások a koncessziós szabályok, hiszen ott a hátrányban lévő gyártók sem kapnak közvetlen technikai segítséget az erősebb márkák kárára. Ellenben számos területen lazább szabályok vonatkoznak rájuk, aminek az a célja, hogy gyorsabb ütemben fejlődjenek, és ezáltal csökkenjen a motorok közötti teljesítménybeli különbség.

Bautista felidézte élete „egyik legnehezebb” döntését

Motoros csapatot indít a többszörös ralivilágbajnok

0

Kalle Rovanperä bejelentette, hogy saját csapatot hoz létre, amely az EnduroGP-világbajnokság mezőnyében fog versenyezni. A kétszeres WRC-bajnoknak már a pilótája is megvan.

Kalle Rovanperä 2022-ben és 2023-ban is felért a ralizás csúcsára, hiszen mindkét évben megnyerte a szakág csúcskategóriáját, a WRC-t, azaz a rali-világbajnokságot. A tavalyi idényben viszont csak a fordulók egy részén volt ott, és bár hármat így is meg tudott nyerni, a végső győzelemért nem harcolhatott. Idén visszatér teljes állású pilótaként, ám időközben egy másik világbajnoki sorozatot is szemmel kell tartania.

A finn pilóta ugyanis bejelentette, hogy létrehozza a KR59 elnevezésű motoros csapatot. A névválasztást nem bonyolította túl, hiszen az a monogramját, valamint a rajtszámát tartalmazza. Az istálló az EnduroGP-világbajnokság mezőnyében fog elindulni, és már az is hivatalos, hogy egy Husqvarna FE 250-es versenygépet fog használni.

Ahogyan az is kiderült, hogy ki fogja vezetni a motort. Ez a versenyző a szintén finn Roni Kytönen lesz, akit honfitársa már tavaly is támogatott, ám akkor a szezon második felét kénytelen volt kihagyni az EnduroGP augusztusi walesi fordulójában összeszedett kézsérülése miatt. Korábban viszont három Európa-bajnoki címet szerzett, 2020-ban pedig az EnduroGP Junior 1-es kategóriájában nem talált legyőzőre.

Az újonnan létrehozott alakulatnak még van ideje felkészülni a megmérettetésre, hiszen az EnduroGP-világbajnokság küzdelmei csak szűk három hónap múlva indulnak az április4-e és 6-a között esedékes portugáliai fordulóval. A mezőny később Spanyolországba, Svédországba, Romániába, Walesbe, Franciaországba, valamint Olaszországba látogat, a németországi zárófordulót pedig október 17-e és 19-e között rendezik.

Örömmel jelentem be az új KR59 World Enduro Teamet a 2025-ös világbajnokságra – írta Rovanperä a közösségi médiában. – Az EnduroGP-ben fogunk versenyezni, a pilótánk pedig Roni Kytönen lesz. A csapatfőnökség egy új kihívás számomra, de készen állok rá, hogy támogassam Ronit a lehető legjobb eredmények elérésében.”

Nem Rovanperä az első finn négykerekű világbajnok, aki csapattulajdonosként beszáll a motorozás világába. Kimi Räikkönen, a Forma–1 2007-es győztese ugyanis 2014 óta a motokrossz-vb-n indít csapatot IceOne Racing néven. Az istállónak az első években szintén a Husqvarna biztosított motort, 2022-ben viszont Kawasakira váltottak.

Óriási árat kell fizetnie Marc Márqueznek, hogy ismét a világbajnoki címért harcolhasson

0

Marc Márquez karrierjében lezárult egy hosszú korszak, hiszen a tavalyi év végén elbúcsúzott a Red Bulltól. Ugyanakkor vélhetően nem az energiaital-gyártó cég az egyetlen, amelytől kénytelen lesz elköszönni, és így a szerződéssel járó anyagi előnyökről lemondani.

Marc Márquez utoljára 2019-ben csatázhatott a világbajnoki címért – már ha azt csatának lehet nevezni, hiszen senki nem veszélyeztette elsőségét. A 2020-as Spanyol Nagydíjon történt balesete azonban sok mindent megváltoztatott, és a felépülés egy pontján még az is kérdésessé vált, hogy folytatja karrierjét, vagy a sérülések visszavonulásra kényszerítik.

Végül előbbi következett be, de amire ő többé-kevésbé visszanyerte régi formáját, a Honda borzasztóan mély gödörbe került, és világossá vált, hogy az RC213V még évekig nem lesz ütőképes motor. Ennélfogva 2023 végén úgy döntött, hogy érvényes szerződése ellenére elhagyja legnagyobb sikereinek helyszínét, és a Ducati kötelékébe, a Gresinihez igazol.

Marc Márquez már bejelentette volna a visszavonulását, ha nem érezné sikeresnek a váltást

A Desmosedici GP23-as nyergében ülve pedig kiderült, hogy Márquez még mindig versenyképes, ám mivel tavaly a szokásosnál nagyobb volt a különbség a gyári specifikációjú, valamint az előző évi motorok között, Jorge Martín és Francesco Bagnaia csatájába nem tudott beleszólni. Azt viszont sikerült elérnie, hogy idén ő legyen az olasz pilóta csapattársa a gyári istállónál, így 2025-ben már minden adott lesz ahhoz, hogy újra harcba szálljon a gyorsasági motorversenyzés trónjáért.

Marc Márquez idén megelőzheti Agostinit, viszont Rossit még nem tudja befogni

Ehhez azonban nem csupán a komfortzónájából kellett kilépnie a Honda elhagyásával, hanem jelentős anyagi áldozatokat kellett hoznia, hiszen számos szponzori bevételről lesz kénytelen lemondani. Ahogyan arról már mi is beszámoltunk, a Red Bulltól már elbúcsúzott az energiaital-gyártó vállalat saját műsorában, majd később a közösségi médiában is megköszönte a több mint másfél évtizedes együttműködést.

Marc Márquez elbúcsúzott a Red Bulltól, és egy gesztust is tett a márka felé

2008-tól 2024-ig, egy hihetetlen utazás, tele kihívásokkal, győzelmekkel és felejthetetlen pillanatokkal – írta a nyolcszoros világbajnok saját Instagram-oldalán. – Köszönöm a Red Bullnak, hogy minden lépésemnél mellettem volt, és szárnyakat adott nekem a pályafutásom során. Remélem, hogy az útjaink még keresztezik egymást.”

A szakításnak prózai oka van: a gyári Ducatit az osztrák márka konkurense, a Monster Energy támogatja. A Relevón olvasható cikk alapján pedig valószínű, hogy Márqueznek nem ez volt az egyetlen búcsúja, ami a szponzorait illeti. A Samsunggal az olasz alakulat névadó szponzora, a Lenovo, az Oakley-val a Carrera, míg az Allianzcal egy olasz biztosítótársaság, az UnipolSai nem fér össze. Ezeknél azonban fájdalmasabb lehet az Estrella Galicia sörmárkával történő potenciális elválás az olasz pezsgőgyártó, a Contadi Castaldi miatt.

Hogy Márqueznek mekkora bevétele származott ezekből az együttműködésekből, azt legfeljebb megbecsülni lehet, de szinte biztos, hogy jól látható összegről van szó. A 31 esztendős motoros a már említett műsorban azt is megemlítette, hogy a Red Bull felé mutatott tisztelete jeléül idén nem lesz személyes szponzora. Persze ezt a kiesést valamilyen mértékben biztosan kompenzálja, hogy új csapatánál vélhetően nagyobb lesz a fizetése, mint amennyi a Gresininél volt.

A Gresininél megpróbálták a lehetetlent, és mindent megtettek Marc Márquez megtartásáért

Horrorbalesete után az önkritikus Pol Espargaró felismerte, ez már „nem csak róla szól”

0

Pol Espargaró leszögezte, jól érzi magát jelenlegi szerepköreiben, és elismerte, hogy benne már nincs meg az a tűz, mint az állandó versenyzőkben. A KTM tesztpilótája arról is beszélt, hogy a Tech3 két teljesen különböző motorosból áll Maverick Viñales, illetve Enea Bastianini személyében.

2023-ban Pol Espargaró lett a vesztese a KTM félremenedzselt pilótapolitikájának, amikor az osztrák gyártó abban a helyzetben találta magát, hogy öt versenyzővel kötött szerződést a tavalyi idényre, de csak négy ülésük volt. Ennélfogva lényegében lefokozták tesztpilótává, és ezzel párhuzamosan bizonyos hétvégéken szakértőként tevékenykedhetett. A 33 esztendős motorosnak ugyanakkor teljesen megfelel jelenlegi helyzete.

Eljutottam egy olyan pontra az életemben, hogy jól érzem magam – nyilatkozta. – Fizikailag még mindig nagyon jól vagyok, és olyan módon, hogy azt élvezem. Beszélek a tévében, aminek révén elmagyarázom az embereknek, hogy mi történik, mert ezek a motorok bonyolultak az aerodinamika és az elektronika miatt. A tesztcsapatnál hallom, amit [az állandó versenyzők] mondanak. Jelenleg élvezem az életemet. Hiányzott ez nekem. Csodálatos érzés, különösen, amikor az ember az ember jó eredményeket ér el.”

Pol Espargaró felfedte, hogy milyen problémával küszködik a MotoGP összes gyártója

Hogy milyen jó eredményeket? Espargaró 2024-ben három hétvégén szerepelt szabadkártyás pilótaként, és bár Mugellóban nem jött össze a pontszerzés, a Red Bull Ringen és az első misanói hétvégén igen. Mindkétszer 6 egység került a neve mellé, hiszen Spielbergben a sprintfutamon is a pontszerzők között ért célba. Az idény végére így ő bizonyult a legeredményesebbnek a nem állandó pilóták közül, és csak 2 egységgel maradt el Luca Marinitől.

A tizedik helyen végezni a San Marinó-i [Nagydíjon] egy őrült esős versenyen? Az érzés, hogy az ember az első tízben zár a MotoGP-ben, amikor ilyen magas a színvonal… – lelkendezett, de ezután önkritikusan fogalmazott. – Mindig is hiányozni fog, még hatvan- vagy hetvenévesen is. Azonban meg kell értenünk, milyen szinten állunk. Bennem nincs meg ugyanaz a tűz a motoron, mint például Brad Binderben, Maverick Viñalesben vagy Pedro Acostában. Őrületes a fiatal srácok energiája. Félre kell állni, és hagyni kell, hogy ők menjenek a gyártóhoz, mert jobban fognak teljesíteni.”

Espargaró pályafutásában fordulópontot jelentett, amikor a 2023-as Portugál Nagydíj második edzésén súlyos sérüléseket szenvedett, és hónapokig nem ülhetett motorra. „A bukás után rájöttem, hogy ez már nem csak rólam szól – jelentette ki. – Van két lányom és egy feleségem. Fájdalmas volt otthon lenni, miközben nem tudtam felkapni a lányomat a hátamat vagy a karomat érintő kínok miatt. Átadtam a helyemet Pedrónak, nézzék, mit csinál! Lenyűgöző.”

Pol Espargaró beszámolt a maradandó változásról, amelyet súlyos balesete okozott

A KTM-nél több változás is van pilótafronton, hiszen Jack Miller és Augusto Fernández is elhagyta a gyártót, Acosta pedig felkerült a gyári csapathoz. A Tech3 két motorjára Viñalest és Enea Bastianinit szerződtették. Espargaró azt emelte ki a szatellitcsapat új párosával kapcsolatban, hogy teljesen ellentétes karakterek, amiből csapat-, illetve gyártói szinten igyekeznek majd profitálni.

Maverickről tudjuk, hogy szenvedélyes motoros – mondta. – A határon remekül teljesít. Neki tényleg éreznie kell [a motort], hogy megcsinálja. Enea teljesen az ellenkezője. Ő sokkal egyenletesebb, sokkal kontrolláltabb. Jó ezzel a két személyiséggel dolgozni, megvan a tapasztalatuk. Maverick minden motorral nyert, amelyre eddig felült a MotoGP-ben, remélhetőleg az a következő lépés, hogy a KTM-mel a bajnoki címért harcol. Enea nagyon jól szerepelt az elmúlt két évben, szombatonként és vasárnaponként is elképesztő volt. Nagy mértékben különböznek egymástól, és eltérő motorokról érkeznek. Két olasz motorról van szó. Vannak előnyök és hátrányok. A hátrányokon próbáljunk meg javítani, az előnyöket pedig megtartani.”

Eladóvá vált a Honda legutóbbi Superbike-világbajnoki címét megszerző motor (kép)

0

James Toseland eladja azt a Honda CBR1000RR-t, amellyel 2007-ben megszerezte a márka történetének eddigi utolsó Superbike-világbajnoki címét. A brit exmotoros felidézett néhány emlékezetes pillanatot a motorral kapcsolatban.

Igazi ínyencséget szerezhet meg azon motorsportrajongók egyike, akiknek e pénztárcája ezt megengedheti. James Toseland ugyanis úgy döntött, hogy megválik attól a Honda CBR1000RR-től, amellyel 2007-ben felért a Superbike-világbajnokság csúcsára. Az elmúlt 17 évben ugyanis ő volt a motor tulajdonosa, a versenygépet az otthonában őrizte.

Most viszont az erre szakosodott The Bike Specialists segítségével eladásra kínálta az 52-es helyett az 1-es rajtszámmal ellátott motort amelyet egy híján 150 ezer fontért, azaz jelenlegi árfolyamon közel 75 millió forintért lehet megvásárolni. A vevő ráadásul nem pusztán egy világbajnok motort kap, hanem abban az élményben is részesül, hogy maga Toseland fogja neki kézbesíteni.

A jelenleg 44 esztendős exversenyző huszonöt futamon nyolc győzelmet aratott, és további hat dobogós helyezést szerzett abban az évben. Az utolsó három forduló során viszont csak egyszer állt a pódiumon, az is egy harmadik hely volt, de a magny-cours-i záróhétvégén elért hetedik, illetve hatodik pozíciója elég volt arra, hogy 2 pontot megőrizzen előnyéből a mindkét futamot behúzó Noriyuki Hagával szemben.

Toseland sikerének két szempontból is agy jelentősége volt, illetve lett. Egyrészt Troy Corser után ő lett a Superbike-vb történetének második olyan pilótája, aki két különböző márkával ért fel a csúcsra (azóta is csak Toprak Razgatlıoğlu csatlakozott hozzájuk), másrészt a mai napig ez a Honda utolsó vb-címe a kategóriában, ráadásul a gyártói elsőség már akkor sem az övék, hanem a Yamaháé volt.

Tizenhét évig ez volt a büszkeségem és az örömöm otthon, és versenyzői pályafutásom legkedvesebb emlékeit hozza vissza – jelentette ki Toseland. – Ennek révén értem el a dupla győzelmet Brands Hatch-ben azon az emlékezetes hétvégén, amikor a motor százhuszonhatezer rajongó buzdítása után ment át a célvonalon, hogy mindkét futamot megnyerjem. Phillip Islanden képes volt legyőzni egy gyári Ducatit a nagyszerű Troy Bayliss-szel a nyeregben. Meg tudta verni Max Biaggit Brnóban. Pályafutásom két legnagyobb győzelmét arattam ebben az évben ezzel a hihetetlen motorral. Itt a lehetőség, hogy a tiéd legyen a Superbike-világbajnokság egy csodálatos darabja. Alig várom, hogy személyesen adhassam át ezt a különleges motort a szerencsés tulajdonosnak, és köszönöm a The Bike Specialistsnek, hogy segít az eladásban.”

Meghalt a többszörös királykategóriás futamgyőztes csapat társalapítója, Bob MacLean

0

Elhunyt Bob MacLean, a World Championship Motorsports társalapítója, illetve egykori társtulajdonosa és egyben vezére. Az amerikai üzletember 87 esztendős volt,

87 éves korában meghalt Robert John MacLean, avagy ismertebb nevén Bob MacLean. Az amerikai üzletember szűk egy hónapja, december 14-én hunyt el, de a Road Racing World csak hetek múlva adott ki erről egy közleményt, és ehhez képest is beletelt pár napba, amire eljutott a nemzetközi motorsportmédia mainstream részéhez.

MacLean 1937. február 18-án született a kaliforniai Coronadóban. 1991-ben a brit Peter Clifforddal (a nyitóképen mellette jobbra) együtt megalapította a World Championship Motorsports elnevezésű istállót, és egy évvel később már a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres géposztályában versenyeztek. Az első öt évben ROC-vázzal és a Yamaha motorblokkjával versenyeztek.

Bár az első dobogó már az 1993-as Brit Nagydíjon meglett Niall Mackenzie révén, a nagy áttörésre 1997-ig kellett várni. Ekkor egyrészt megkapták a japán márka gyári specifikációjú YZR500-asokat, másrészt pedig a Red Bull lett a csapat névadó szponzora. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen Luca Cadalora négyszer is a pódiumon ünnepelhetett ebben az idényben.

1998-ban pedig már futamgyőztes csapatról lehetett beszélni, hiszen Simon Crafar megnyerte a Brit Nagydíjat. A következő évben Régis Laconi Valenciában diadalmaskodott, míg 2000-ben Garry McCoy behúzta a szezonnyitót, és még a második forduló után is vezette az összetettet. Végül a bajnoki címre nem volt esélye, de további két versenyt így is megnyert, és ötödikként zárta az összetettet.

A hanyatlás 2002-ben kezdődött, amikor a négyütemű motorok bevezetése ellenére ők még mindig kétütemű gépet kaptak, mivel a Yamahának nem volt elég blokkja az M1-eshez. A szezon végén a Red Hull távozott, ők pedig Harris-vázra, valamint egy módosított R1-es blokkra váltottak, aminek egy pont nélküli szezon lett a vége. A következő két szezonban legalább pár egység összejött, 2005-ben már Blata-vázzal. Mint kiderült, ez volt a csapat történetének utolsó éve, hiszen a 2006-os rajtrácson már nem szerepelt.

Ami MacLean egyéb tevékenységeit illeti, 1990 és 1999 között a South Kent School igazgatóságának volt a tagja, az utolsó négy évben pedig ő volt az igazgató. Ezen felül számos egyéb projektnek volt a részese vagy éppen támogatta azokat. Élete utolsó éveit a Wyoming államban található Wilsonban töltötte. Halálával 64 éves feleségét, valamint három fiát hagyta hátra.

Szörnyű tragédia: belehalt sérüléseibe a Moto2-es versenyző minimotorbajnok unokatestvére

0

7 évesen elhunyt Collin Veijer unokatestvére, Sid, miután két héttel korábban súlyos gokartbalesetet szenvedett. A kisfiú maga is elindult a motorversenyzés útján, és tavaly holland bajnoki címet ünnepelhetett.

Borzalmas tragédiával indult az év az idén már a Moto2-ben versenyző Collin Veijer számára. Vasárnap érkezett ugyanis a hír, hogy elhunyt a holland pilóta unokatestvére, Sid. A mindössze 7 esztendős kisfiú maga is elindult a motorversenyzés útján, olyannyira, hogy októberben holland bajnoki címet ünnepelhetett minimotorozásban, a junior-A kategóriában.

December 22-én délelőtt viszont nem kettő, hanem négy keréken hajtott, hiszen gokartozott, amikor komoly balesetet szenvedett a német határhoz közel fekvő Swalmenben. Súlyos állapotban, többek között fej- és arcsérülésekkel szállították el mentőautóval előbb az echti kórházba, majd helikopterrel egy maastrichti klinikára.

Az ifjú Veijert többször is megműtötték, és a család közleménye szerint a múlt hét elején volt némi remény, ám vasárnap délután végleg elvesztette a harcot. A hozzá legközelebb álló rokonai mindvégig mellette voltak. „Sid úgy küzdött, mint egy oroszlán – olvasható a közösségi médiában. – Mi az utolsó percig minden erőnkkel harcoltunk vele. Az orvosok és a nővérek megtették, amit tudtak.”

Unokabátyja alighanem érte is fo versenyezni ebben a szezonban, amely a harmadik lesz neki a gyorsaságimotoros-világbajnokság keretében. 2023-ban hetedik, míg tavaly harmadik lett az Intact színeiben a Moto3-ban, idén viszont már a középső géposztályban fog szerepelni, méghozzá a KTM Ajónál, Deniz Öncü csapattársaként.

Rossi „dörzsölt”, Bagnaia „számító” – Stonernek egy szóval kellett jellemeznie versenyzőket

0

Casey Stoner azt a feladatot kapta, hogy egy szóval jellemezzen bizonyos egykori vagy jelenlegi versenyzőket. A kétszeres világbajnoknak többek között Valentino Rossit és Marc Márquezt is le kellett írnia ilyen módon, ahogyan a végén saját magát is.

Casey Stoner nemrég a Moto.it vendége volt, ahol érdekes feladatot kapott. Az ausztrál exmotorosnak felsoroltak tíz nevet, neki pedig egy szóval kellett jellemeznie őket. A versenyzők között volt jelenlegi és egykori pilóta, honfitárs, királykategóriás világbajnok, illetve adott esetben utóbbi kettő kombinációja. A végén pedig saját magát is le kellett írnia ilyen módon. Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy melyik motorosra mit mondott.

Fabio Quartararo – „Rugalmas.”

Dani Pedrosa – „Tehetséges.”

Andrea Iannone – „Hogy is mondjam… Van egy szavam, de nem akar eszembe jutni… Nem laza, inkább »szavad«, azt hiszem, a pályán.”

Mick Doohan – „Makacs.”

Jack Miller – „Egy kicsit szabad, azt hiszem.”

Stoner úgy érzi, jó lett volna közelebb kerülni Rossihoz azelőtt, hogy „ellenségekké” váltak

Andrea Dovizioso – „Számító.”

Francesco Bagnaia – „Hasonló, mint Dovi, de megfontoltabb.”

Marc Márquez – „Hasonló, mint Dani, elképesztően tehetséges.”

Valentino Rossi – „Dörzsölt.”

Casey Stoner – „Úgy vélem, szintén számító.”

Saját magát nem számítva a felsorolt kilenc pilótából Stoner csupán hárommal versenyzett együtt, a többieket ő is csak a pályán kívülről követhette figyelemmel. Ebből a szempontból talán Jorge Lorenzo nevét lehetne a legjobban hiányolni, aki Rossihoz és hozzá hasonlóan szintén két világbajnoki címet szerzett a MotoGP-ben abban az időszakban, amikor Stoner a mezőny tagja volt.

Sikerül-e a MotoGP legfiatalabb újoncának az, ami Acostának tavaly nem jött össze?

0

Fermín Aldeguer életkoránál fogva akár minden idők legfiatalabb királykategóriás győztese is lehet. Az alábbiakban megnézzük, hogy hova kerülhet a ranglistán, amennyiben idén futamot nyer.

A MotoGP idei szezonjában több újonc lesz, mint az előző kettőben összesen, hiszen 2025-ben három bemutatkozó pilótát is köszönthetünk a mezőnyben. Amennyiben bármelyikük is futamot nyer a soron következő idényben, úgy a négyütemű korszakban harmadik alkalommal fordulna elő ilyesmi Marc Márquez 2013-as és Brad Binder 2020-as bravúrja után.

Persze az LCR Hondánál szereplő Somkiat Chantra győzelme az elképzelhetetlen kategóriába tartozik, és az is bombameglepetés lenne, ha Ai Ogura diadalmaskodna az Apriliával, a Trackhouse színeiben. A technikát nézve mindenképpen Fermín Aldeguernek van erre a legnagyobb esélye, ráadásul életkoránál fogva az sem kizárt, hogy rekordot dönt.

Pedro Acosta után ugyanis most neki nyílik esélye minden idők legfiatalabb futamgyőztesévé válni. A jelenleg 20 esztendős motorosnak 2024-ben kilenc hétvégéje volt rá, hogy megdöntse Márquez csúcsát, aki 20 évesen és 63 naposan nyerte meg a 2013-as Amerikai Nagydíjat. Ez végül nem jött össze neki, sőt, az első diadal azóta is várat magára.

Ami a rekorddöntést illeti, Aldeguernek nem lesz ennyi ideje, ellenben az alatta lévő technika talán alkalmasabb rá, még akkor is, ha csak tavalyi Desmosedicin fog ülni. A Gresini pilótája április 5-én tölti be a huszadik életévét, vagyis ha a Thai, Argentin vagy Amerikai Nagydíj bármelyikét megnyeri, akkor ő lesz a királykategória történetének első motorosa, aki tinédzserként a dobogó tetején ünnepelhet.

Majdnem elhányta magát a Ducati újonca, annyira ideges volt a teszt előtt

Persze magának a csúcsnak a megdöntésére több lehetősége lesz. Amennyiben Loszaílban, Jerezben, Le Mans-ban vagy Silverstone-ban diadalmaskodik, úgy biztosan átadja a múltnak honfitársa rekordját. Az Aragóniai Nagydíjon már egy nappal lecsúszna róla, hiszen a sprintfutam napján lesz pontosan 20 esztendős és 63 napos.

Persze mondhatni, nem csak a ranglista első helye jelentene dicsőséget. A második pozícióban jelenleg Freddie Spencer található, aki 20 évesen és 196 naposan nyerte meg az 1982-es Belga Nagydíjat. Az ő felülmúlására az Aragóniai Nagydíjtól számolva további tizenegy főversenye lesz Aldeguernek, köztük a Balaton Circuiten rendezett Magyar Nagydíjon is lesz rá lehetősége.

Ha addig sem jön össze a diadal, akkor Aldeguer a hátralévő négy forduló során minden idők harmadik legfiatalabb királykategóriás futamgyőztesévé válhat. Ha pedig idén győzelem nélkül marad, akkor már Norifumi „Norick” Abét és Dani Pedrosát (20 év, 227 nap), valamint Randy Mamolát (20 év, 239 nap) sem előzhetné meg. Jorge Lorenzo (20 év, 345 nap) levadászására viszont még biztosan lesz esélye jövőre is, a versenynaptár kialakításától függően egy vagy két hétvége erejéig.

Persze jogosan merül fel a kérdés, hogy mennyire reális Aldeguer idei futamgyőzelme? Nos, egy évvel ezelőtt, látva a 2023 végén mutatott formáját talán azt mondtuk volna, hogy nem a valóságtól elrugaszkodott gondolat, de a 2024-es idénye után azért már más a helyzet. Persze olyan versenyzőt is láttunk már, aki a kisebb kategóriákban nem szerepelt meggyőzően, a MotoGP-ben viszont igen, elég csak Fabio Quartararóra gondolni.

Marc Márquez idén megelőzheti Agostinit, viszont Rossit még nem tudja befogni

Ugyanaz hátráltathatja Bagnaiát és Marc Márquezt, mint a Real Madridot?

0

Pol Espargaró a Real Madrid futballcsapatához hasonlította a gyári Ducati idei versenyzőpárosát. A KTM tesztpilótája rámutatott, hogy miként a nagy nevek ellenére a Királyi Gárda sem teljesít tökéletesen, úgy abban sem biztos, hogy Francesco Bagnaia és Marc Márquez képesek lesznek-e megfelelő szinten együttműködni.

Sok izgalmas kérdést lehetne feltenni a MotoGP idei szezonja előtt, ám egyvalami talán kiemelkedik, ha szigorúan csak a pályán zajló küzdelemre hagyatkozunk, akkor mindenképpen. Mire megy egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez a gyári Ducatinál? Előbbi a közelmúlt legeredményesebb pilótájának számít, ám a teljes karrierjüket nézve még bőven utóbbi vezet, és ők ketten alighanem a mezőny legjobb motorjain fognak összecsapni.

Pol Espargaró több nézőpontból is figyelheti majd ezt a párharcot. Egyfelől a KTM tesztpilótájaként alighanem idén is lesz néhány szabadkártyás szereplése, ám ekkor a várható tempókülönbség miatt jó eséllyel nem sokat láthat a csatából. Más hétvégéken viszont szakértőként fog dolgozni, így ekkor nyilvánvalóan más lesz a helyzet.

„Ki akartam deríteni, mi a fenét csinál ez a srác” – ezt tanulta Marc Márquez mellett korábbi csapattársa

Az biztos – válaszolta Márquez egykori csapattársa arra a kérdésre, hogy figyelemmel követi-e majd kettőjük küzdelmét. – Nem lehet nem ezt mondani. Két nagyon nagy névről van szó. Rengeteg győzelem és számos bajnoki cím van a bokszukban. Régen láttunk ilyen erős motort két ennyire erős versenyzővel. Mint a Real Madrid labdarúgócsapata ebben a szezonban, elképesztő nevek vannak az együttesben, de a csapatmunka [hiánya] miatt nem érik el a legjobb eredményeket.”

Érdekes, hogy nem Espargaró az első, aki a Királyi Gárdát hozta fel párhuzamként, hiszen nemrég maga Márquez vélekedett úgy, hogy az évek óta a Ducatinál lévő Bagnaia Vinícius Júniornak, míg ő újonnan érkezőként Kylian Mbappénak feleltethető meg. Espargaró ugyanakkor a hasonlattal arra akart rámutatni, hogy korántsem biztos, hogy harmonikus lesz a két sztárversenyző közötti együttműködés.

Marc Márquez a Ducati Mbappéja, Bagnaia pedig a Vínciusa?

A MotoGP-ben kétfelé osztják a munkát, és két kis csapat van egy istállón belül – magyarázta az általános folyamatokat a nyolcszoros MotoGP-dobogós. – Hogy mi az egyetlen kétségem? Képesek lesznek-e csapatként együtt dolgozni, miközben a bajnoki címért küzdenek? Afelől ugyanis nincsenek kétségeim, hogy ott lesznek [az élen].”

Arra, hogy a MotoGP aktuális mezőnyének két legeredményesebb versenyzője egy csapatot alkosson, utoljára akkor volt példa, amikor Valentino Rossi és Jorge Lorenzo útjai másodszor is keresztezték egymást a gyári Yamahánál. Ők azonban csak a harmadik idényben csaphattak össze a vb-címért, de a Ducati elmúlt években mutatott fölényét látva Bagnaia és Márquez jó eséllyel már az első közös évükben egymásnak eshetnek a végső győzelemért.

Bagnaia felsorolta, szerinte jövőre kik lesznek a legnagyobb ellenfelei