back to top
2025. július 21. 20:24
Kezdőlap Blog Oldal 132

Vészesen szűkös határidőt kaphatott a KTM vezetősége, de a befektetők bíznak a cég megmenekülésében

0

Egy sajtóértesülés szerint február végéig van ideje a KTM vezetőségének arra, hogy összeszedjen 540 millió eurót a cég hitelezőinek kérése szerint. A piaci szereplők viszont bíznak abban, hogy sikerül a komoly anyagi problémákkal küzdő vállalat megmentése, hiszen annak részvényei jelentősen emelkedtek a közelmúltban.

Talán már senkinek sem jelent újdonságot, hogy a KTM komoly anyagi problémákkal küzd. Az osztrák gyártót a motoreladásai számának bezuhanása, vagy másképp megfogalmazva a túltermelés hozta nehéz helyzetbe. A probléma súlyát érzékletesen mutatja meg, amit a derStandard derített ki: a korábbi sejtésekkel ellentétben nem 190 ezer, hanem nagyjából 265 ezer eladatlan motor áll a cég raktáraiban. A krízis persze az alkalmazottakat sem érintette jól, hiszen mostanáig nagyjából 750 embertől kellett megválnia a vállalatnak.

Viszont jelenleg a legnagyobb problémát az elmúlt években felhalmozott hatalmas adósság, vagyis annak visszafizetése okozza. Éppen ezért, miután a KTM csődöt jelentett, fizetésképtelenségi eljárás keretében hatósági felügyelet alá került a cég. Az ennek keretében tartott meghallgatásokon pedig a hitelezők is ott voltak, és úgy tűnik, hogy az MV Agusta eladásán túl más konkrét kérésekkel is fordultak a KTM-et tulajdonló Pierer Mobility AG vezetősége, tehát a vezérigazgató, Stefan Pierer és új társvezérigazgató, Gottfried Neumeister felé.

A KTM tulajdonosa két éve megjósolta a válságot, mégsem tett semmit a károk enyhítéséért

A tervek szerint február 25-én kerül majd sor arra a szavazásra, amelyen véglegesen eldől, az érintettek jóváhagyják-e a KTM átszervezéséről szóló tervet. A GPOne.com arról értesült, a KTM vezetősége a szavazásig kapott időt arra, hogy 540 millió eurónyi új tőkét hozzon a céghez. Ez az összeg a vállalat 1,8 milliárd euróra tehető kötelezettségeinek 30 százalékát tenné ki. Mellékesen az olasz lap szerint ugyanezen folyamat részeként valószínűleg a KTM X-Bow sportautó projektjét és kerékpáripari érdekeltségeit fel kell majd adni.

A cég vezetőségét valamelyest megnyugtathatja, hogy a jelek szerint többen is hajlandóak lennének befektetni. A GPOne.com szerint a KTM-mel már most is szoros kapcsolatban lévő Bajaj, vagyis a legnagyobb indiai motorgyártó, a kínai CFMOTO és egy hongkongi befektetési vállalat, a FountainVest is ebbe a csoportba tartozik. Ráadásul felkérésre egy amerikai befektetési bank, a Citigroup külön keresi az esetleges további befektetőket.

Viñales annyira bízik a KTM-ben, hogy még részvényeket is vásárolt – árulta el a cég vezetője

A Pierer Mobilityt felépítő Pierer pedig jelezte, hogy saját vagyonát is a cég megmentésére fogja fordítani. Viszont ennek ellenére elkerülhetetlenül visszább fog szorulni a „saját” vállalatán belül, hiszen az új befektetők minden bizonnyal be fogják ültetni a saját embereiket az igazgatótanácsba, illetve várhatóan a részesedése is csökkeni fog. A 68 éves osztrák üzletember jelenleg (a Pierer Industrie AG-n keresztül) az 50,1 százalékát birtokolja a Pierer Bajaj AG-nek, amely a Pierer Mobility 74 százalékának tulajdonosa (a többi részvény forog a piacon). A Pierer Bajaj AG maradék 49,9 százaléka, tehát a második legnagyobb részesedés a Bajaj kezében van.

Mindenesetre a beszámolók alapján Pierer és munkatársai éjjel-nappal dolgoznak a szükséges források megszerzésén. Ezt pedig láthatóan értékelik a piaci szereplők, hiszen a Pierer Mobility részvényeinek értéke az elmúlt hónapban 69,71 százalékkal nőtt. Persze továbbra is messze elmarad a krízis előtti szinttől, de legalább láthatóan vannak, akik bíznak a KTM megmenekülésében.

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

A Superbike-vb-től ellesett megoldással javítana a MotoGP-hétvégéken a korábbi csapatvezető

0

Francesco Guidotti úgy véli, hogy az időmérő helyett a sprint eredményének kellene meghatároznia a főfutam rajtsorrendjét. A gyári KTM előző csapatmenedzsere részletes indoklása szerint ez a változtatás jobbá, kiegyensúlyozottabbá és így szórakoztatóbbá tenné a MotoGP versenyhétvégéit.

Nagy változás állt be a MotoGP tavalyi szezonjával, a sorozat ugyanis ekkor vezette be a sprinteket. A szombati viadalok létjogosultságát azóta kevesebben vitatják, a szurkolók között pedig kimondottan sikeresnek bizonyult az újítás. Persze a sprintek bevezetése nemcsak a helyszíni nézőszámokra, hanem a versenyhétvégék menetére is hatással volt. Például megnövelte az időmérő jelentőségét azáltal, hogy jelenleg a szintén szombati kvalifikáción dől el a forduló mindkét futamának rajtsorrendje. Azonban Francesco Guidotti, aki az idény végén köszönt le a KTM gyári csapatának éléről, úgy látja, módosítani kellene ezen a rendszeren.

Stonernek nem tetszik a mai MotoGP, megszüntetné a sprinteket, és nehezebbé tenné a vezetést

„Már megszoktam a sprinteket – mondta Guidotti az olasz Motorsportnak. – De ha valamin változtathatnék, az a rajtsorrend felállításának módja lenne. A jelenlegi formátum miatt már péntek délután keményen kell nyomni, és az még csak a péntek. Aztán a szombat túlzottan stresszes. A Q1 és a Q2 nagyon fárasztó, két órával az időmérő után pedig már a sprintre is sor kerül. Szóval én a kvalifikáció menetén változtatnék.”

„Ha rajtam múlna, a péntek délutáni és a szombat reggeli edzésekből egy összevont kvalifikációt csinálnék – magyarázta. – És ez határozná meg a sprintfutam rajtrácsát. Aztán a sprintnek az eredményét használnám fel a főfutam rajtrácsának kialakításához.”

A Superbike-világbajnokságot követők számára ismerős lehet ez a rendszer, még ha csupán részben is. A Superbike-vb mezőnye ugyanis 2019 óta nemcsak a két teljes pontértékű versenyt futja le, hanem vasárnap délelőtt teljesíti a Superpole futamot is. Ez a viadal határozza meg a délutáni második verseny rajtrácsának első kilenc pozícióját. A maradékot a szombati Superpole (amely az időmérő szerepét tölti be) alapján osztják ki. Guidotti javaslata így nem ennek a tökéletes másolata – nem is lehetne az, hiszen a Superbike-vb fordulói során nem kettő, hanem három versenyt rendeznek –, ám könnyen elképzelhető, hogy inspirációul szolgált a megalkotásához.

A Superbike-vb sokkal szórakoztatóbb, mint a MotoGP – jelentette ki a mindkettőben megforduló pilóta

És ez nem minden, az olasz szakember szerint legalább két további indoka is lehetne az általa kért módosításnak. „Ha a sprinten nem vagy az első kilencben [akik pontot kapnak], akkor nincs miért hajtanod – mutatott rá Guidotti. – Nem számít, hogy a tizenkettedik vagy a tizenötödik helyen végzel. Egyszerűen nem számít. Viszont akkor nagyon más lenne a helyzet, ha a vasárnapi rajtpozíció szempontjából fontos lenne, hogy a sprinten is hajts.”

„Ráadásul ez a megoldás azért szintén előnyös lenne, mert a versenyzők így a sprinteken nem hajtanának végre túl kockázatos manővereket, mert tudnák, hogy egy esetleges bukás esetén rossz rajtpozíció lesz a »büntetésük« – tette hozzá. – Szóval szerintem ezzel a formátummal az egész versenyhétvége valamivel kiegyensúlyozottabb lenne.”

A Michelin főnöke szerint egyes csapatok „egyáltalán nem értelmezik” a sprinten gyűjtött adatokat

Melandrinak egyértelmű, ki az idei bajnoki cím fő esélyese: Marc Márquez az, akit meg kell verni

0

Marco Melandri úgy gondolja, hogy Marc Márquez az idei bajnoki cím legnagyobb esélyese. Melandri meglátása szerint Jorge Martín nem lesz igazán versenyképes az Apriliával. Az olasz exmotoros el tudja képzelni, hogy Pedro Acosta beleszóljon a bajnoki küzdelembe, de csak egy feltétellel.

Március elején indul a 2025-ös MotoGP-szezon, amely során számos érdekes kérdésre választ fogunk kapni. Ezek egyike, hogy a Ducati gyári alakulatához igazoló Marc Márquez meg tudja-e szerezni a hetedik királykategóriás bajnoki címét. Bár Márquez tavaly harmadik lett a tabellán, pontok tekintetében nem igazán tudta felvenni a versenyt Jorge Martínnal és Francesco Bagnaiával. Azonban Marco Melandri, a 2002-es 250 köbcentis világbajnok szerint idén így is a spanyol pilóta a legesélyesebb arra, hogy felemelje a trófeát.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

„Idén Márquez lesz az, akit majd meg kell verni – mondta Melandri a GPOne.com-nak. – Amikor ugyanis neki ott kell lennie, akkor mindig ott van. Nem hibázik, és még ha rosszul is alakul neki a verseny, akkor is rendbe tudja hozni a dolgokat. Talán tényleg többet bukik, mint a többiek, de ezt akkor teszi, amikor megengedheti magának, vagyis az edzéseken.”

„Bár Márquez motorja, a 2023-as Ducati, a GP23 messze volt a tavalyitól, a GP24-től [Martín és Bagnaia gépétől], de ugyanolyan motorral senki sem tudta megelőzni. Ez pedig egy nagyon fontos mérce – magyarázta. – Persze a bajnoki párharc elvesztése nagyon motiválóan hat majd Peccóra, miközben Martín számára kiderült, hogy Pecco verhető. Azonban úgy gondolom, hogy végül így is Marc fogja learatni a babérokat.”

Márquez szereplése mellett a következő szezon másik nagy kérdése, hogy Martín mire lesz képes az Apriliával. A madridi pilóta újdonsült világbajnokként érkezik meg a noalei gyártóhoz, ám a kilátásai nem feltétlenül rózsásak. Az Aprilia tavaly ismét csak harmadik lett a gyártók között, és ezúttal messzebb volt a Ducatitól és a KTM-től, mint 2023-ban. Ugyanakkor az is igaz, hogy az előző szezonban a bolognai márka mellett csak az Aprilia tudott futamgyőztest adni a MotoGP-nek.

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

„Martín idén nem lesz harcban a bajnoki címért – jelentette ki Melandri. – Őszintén szólva nem hiszem, hogy a Ducatival szemben egy ennyire jelentős lemaradást be tudnak hozni. Vagy legalábbis nem hiszem, hogy erre egy szezon alatt képesek. Utoljára Barcelonában nyert bármit az Aprilia, és a Ducati akkor is közel volt hozzá. Persze Jorge nem Maverick Viñales vagy Aleix Espargaró, de így sem számítok arra, hogy a végső sikerért fog küzdeni.”

Végül arról kérdezték Melandrit, hogy szerinte Pedro Acosta idén már versenyben lehet-e a bajnoki címért. „Ha a KTM motorja jobb lesz, akkor igen. De jelenleg a KTM úgy általában nem az aranykorát éli, szóval nem lesz könnyű dolguk – utalt az osztrák gyártó komoly anyagi problémáira. – De véleményem szerint ő a jövő. És ha a Ducatinál lenne, akkor már tavaly állandóan a közvetlen élbolyban harcolt volna.”

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

Csak idő kérdése, hogy Acosta megszerezze első futamgyőzelmét a MotoGP-ben?

0

Joan Mir szerint Pedro Acosta remek munkát végez, mivel minden pályán gyors tud lenni. A gyári Honda versenyzőjét nem lepte meg, hogy honfitársa tavaly nem tudott futamot nyerni, ezzel együtt úgy véli, csak idő kérdése, és ez is meglesz neki.

Bár a tavalyi év újonca elismerésnek nem volt nagy sportértéke a MotoGP-ben, hiszen Pedro Acosta volt az egyetlen debütáló pilóta, valójában az elmúlt minimum öt év legjobb teljesítményét tette le az asztalra az elsőéves versenyzőket tekintve. A spanyol motoros már az első főfutamán az élmezőnyben harcolt, a másodikon dobogóra állhatott, a harmadikon pedig ehhez már szerencse sem kellett.

A kétszeres világbajnok összesen ötször állhatott fel a pódiumra, és a Ducati versenyzőit leszámítva ő az egyetlen, aki ezt egynél többször tehette meg. Bár az idény második részében sokszor hibázott, aminek következtében lemaradt a kizárólag a bolognaiak pilótáiból álló kvartett mögötti ötödik helyről, ellenfelei így is elismerik a produkcióját. Többek között Joan Mir is.

Pedro nagyszerű munkát végez – nyilatkozta a Crash.net-nek. – Nagyon nehéz minden pályán versenyképesnek lenni, és Pedro az összes helyszínen nagyon jó tempót produkált, szóval ez fantasztikus. A Ducatik valószínűleg sokkal előrébb vannak a teljesítményt illetően, és ez biztosan nem segített neki abban, hogy megszerezze az első győzelmét.”

Versenymérnöke szerint Acosta tudása részben abból ered, hogy nem sportolóként tekint magára

Valóban, Acosta még pole pozíciót is szerzett, de a hab a tortán, vagyis a győzelem mind szombaton, mind vasárnap elmaradt, jelentős részben a Ducati fölényének következtében. Kérdés, hogy a KTM jelenlegi helyzete és a fejlesztések esetleges elmaradása idén lehetővé teszi-e számára, hogy a dobogó legfelső fokáért küzdhessen, ám honfitársának nincsenek kétségei afelől, hogy előbb-utóbb eljön a nagy pillanat.

Meg fog érkezni. Sokat tanul és rendkívül gyors – vélekedett Mir, aki aztán némileg furcsa kijelentéssel folytatta az Acostával kapcsolatos mondandóját. – Nem lepett meg, hogy nem nyert [futamot], de ha győzött volna, akkor sem csodálkoznék, mert megvan hozzá a kvalitása és a tehetsége. Szóval ez csak idő kérdése.”

Mivel 2024-ben elmaradt a diadal, Acosta már csak minden idők hatodik legfiatalabb királykategóriás győztese lehet. Ehhez az első öt forduló valamelyikén, a Spanyol Nagydíjjal bezárólag kell nyernie, különben már Jorge Lorenzót sem előzheti meg. Ami az első tíz további tagjait illeti, Mike Hailwood felülmúlására a tizenkettedik, Cseh Nagydíjig, Fabio Quartararo befogására a tizenharmadik, spielbergi hétvégéig, míg Valentino Rossi és Casey Stoner megelőzésére a tizennyolcadik, indonéziai fordulóig van lehetősége.

Sikerül-e a MotoGP legfiatalabb újoncának az, ami Acostának tavaly nem jött össze?

Káosz, fenyegetőzés, segítség hiánya: kitálalt a gyorsaságimotoros-vb-t elhagyó világbajnok

0

Jaume Masià elárulta, már megbánta a döntést, hogy a tavalyi idényre a Gas Up Teamhez igazolt, amelynek későbbi kaotikus működéséről részletesen beszámolt. A Supersport-világbajnokságba menekülő versenyző a sorozattól is hiányolta a segítségnyújtást.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a 2023-as Moto3-es világbajnokságot megnyerő Jaume Masià nemcsak a Preicanostól, illetve a Moto2-ből, hanem a teljes gyorsaságimotoros-vb mezőnyéből távozik. Ennek oka az egy éve még Gas Up Team néven működő SAG-istálló körül kialakult helyzet, amelyről nemrég részletesen beszámolt.

Még a visszalépést is bevállalta a világbajnok, hogy elmeneküljön a szétesőben lévő csapattól

A Moto3-ból jobb ajánlataim voltak, amelyek ötször annyit értek a Moto2-es szerződésemben [foglalt összeghez] képest, amelyet nem kaptam meg – idézte fel a ’Fast & Curious’ podcastban. – Soha nem a gazdasági szempontokra összpontosítottam, túléltem, tudtam, hogy merre tartok. A hozzám közel álló emberek figyelmeztettek, hogy nem ez a legjobb csapat, ahová feljebb lehet lépni, mert a versenyzőket illetően instabil, minden évben váltogatják a pilótáikat, és ez nem normális.”

Masià elárulta, most már másképp cselekedne, de szűk két éve az volt a célja, hogy minél hamarabb biztosítsa a jövőjét. „A döntés, miszerint a SAG-hez szerződöm, a 2023-as év első futamain született meg, ezt szerettem volna elérni – jelentette ki. – Ma már bánom, biztos vagyok benne, hogy találtam volna valami jobbat.”

Az igazi káosz a Holland TT-n kezdődött, amikor Raúl Castañeda személyében új tulajdonos érkezett a csapathoz. „A szezon felénél annak a határán voltam, hogy feladjam – idézte fel a spanyol pilóta. – Rendkívül frusztrált voltam, és nem csak az eredmények miatt. Nagy nyomás nehezedett rám a csapat részéről, és nem tartottam helyesnek, hogy támogatás nélkül kockáztassam az életemet.”

Az új vezetés nemcsak a versenyzőkkel, hanem az istálló minden tagjával közölte, hogy a technikai feltételek adottak, így aki nem teljesít, azt habozás nélkül elküldik. Ennek Masià csapattársa, Bo Bendsneyder esett áldozatául, aki az idény végén már a Supersport-vb mezőnyében versenyzett, és negyedik futamán már dobogóra állt.

Misanóban már nem tartottak igényt Bo Bendsneyder szolgálataira, pedig nem volt olyan rossz, ahogyan azt a Supersportban is láthattuk – magyarázta a 24 esztendős motoros, aki arra is kitért, hogy sokáig kérdéses volt, hogy mi lesz az idény utolsó részével. – Azon a hétvégén nem tudtam, hogy teljesítem-e az ázsiai túrát, pénteken még nem voltak meg a repülőjegyek Indonéziába. Beszéltem a bajnokság menedzsmentjével, és elmondtam nekik, hogy nem látom magam felkészültnek arra a hét hétre ennek a belső helyzetnek a következtében, mire közölték, hogy szeretnék, ha ott lennék a bajnokságban, és maradjak nyugodt. Öt hónap alatt minden a feje tetejére állt.”

A helyzet odáig eszkalálódott, hogy Masià Phillip Islanden 230 km/h-s sebességgel bukott, miután világossá tették számára, hogy vagy elöl végez, vagy kirúgják. Az idény vége után, már a holtszezonban pedig ő döntött úgy, hogy elmenekül az istállótól, még azon az áron is, hogy így nem lesz helye a gyorsaságimotoros-vb mezőnyében. „Ha tovább várok, csapat nélkül maradtam volna – hangsúlyozta. – Kockázatos döntés otthagyni álmaim bajnokságát, Semmiféle segítséget nem kaptam a sorozattól, és ez nem igazságos.”

Az egyszeres világbajnok ennek következtében váratlanul a Supersport-vb mezőnyében kötött ki, ahol az Orelac Racing Verdnatura színeiben fog versenyezni egy Ducatival. Persze bízik benne, hogy lesz visszaút. „Soha életemben nem vettem fontolóra ezt a szériát – szögezte le. – Ez egy magas színvonalú vb, és arra is szolgálhat, hogy belelendüljek, és visszatérjek a gyorsaságimotoros-világbajnokságba.”

Utolsóként Rossiék „törlesztették adósságukat”, íme a MotoGP bemutatóinak időpontjai

0

A KTM két csapatával, valamint a VR46-tal kiegészült a lista, így már minden istállóról lehet tudni, hogy melyik napon leplezi le motorfestését. A sor a Trackhouse-szal indul és az LCR-rel zárul.

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, nyolc csapat esetében már hivatalossá vált, hogy mikor mutatják be idei motorjukat, vagy inkább annak festését, és az is régóta kiderült, hogy a MotoGP évnyitó eseményét február 9-én rendezik Bangkokban. Az elmúlt napokban a maradék három alakulat is megtette a bejelentést, úgyhogy immáron teljes a lista.

Újabb három csapat bemutatójának időpontja vált hivatalossá

Utolsóként Valentino Rossi csapata, a VR46 teljesítette ezen kötelességét, ők szerdán délelőtt hozták nyilvánosságra, hogy január 25-én lesz a leleplezés Dzsakartában. A helyszín nem véletlen, hiszen tavaly óta az indonéz olajvállalat, a Pertamina az istálló névadó szponzora. A tavulliai alakulat hat nappal a sepangi shakedown kezdete előtt tartja meg az eseményt.

A VR46 tavaly az egyetlen olyan csapat volt a Ducati ügyfelei közül, amelyet egy másik márka alakulata is megelőzött a tabellán. Idén viszont 2022 után ismét kapnak egy gyári specifikációjú motort, így a gyári pároson kívül csak a tavalyi vállműtétjéből felépülni igyekvő Fabio Di Giannantoniónak lesz Desmosedici GP25-öse. Csapattársa a gyári Apriliához távozó Marco Bezzecchi helyett a Pramactól érkező Franco Morbidelli lesz, aki lényegében ugyanazt a motort hajthatja, mint az előző idényben.

Di Giannantonio nem eredményekben gondolkozik, hanem Bagnaia és Marc Márquez szintjére akar kerülni

A KTM csapatai öt nappal később, de még mindig a shakedown előtt leplezik le versenygépüket, a Yamaha két istállójához hasonlóan egyszerre. Az elmúlt hónapok finoman szólva sem pozitív értelemben szóltak az osztrák gyártóról, amely hatalmas adósságokat halmozott fel, ám nagyon úgy tűnik, hogy 2025-ben még mindenképpen ott lesznek a mezőnyben.

A KTM tulajdonosa két éve megjósolta a válságot, mégsem tett semmit a károk enyhítéséért

Brad Binder a hatodik idényét kezdi meg a gyári istálló színeiben, csapattársa viszont ezúttal már nem a Pramachoz igazoló Jack Miller, hanem Pedro Acosta lesz, aki tavaly nagyon meggyőző teljesítménnyel mutatkozott be a GasGasnál. Szintén meg kell említeni, hogy a csapatmenedzseri székben az alsóbb kategóriákban remek eredményeket elérő Aki Ajo veszi át Francesco Guidotti helyét.

Versenymérnöke szerint Acosta tudása részben abból ered, hogy nem sportolóként tekint magára

A Tech3-nál a gyári csapattal ellentétben jelentős változásra lehet számítani a színösszeállítást illetően, hiszen az érintett márkákat birtokló Pierer Mobility AG vezetése úgy döntött, hogy idéntől már nem a GasGast promótálja, hanem itt is a KTM név szerepel. Ennél azonban jelentősebb események is történtek a francia csapat háza táján, hiszen Acosta, valamint az idén már a Yamaha tesztpilótájaként tevékenykedő Augusto Fernández helyére két többszörös MotoGP-futamgyőztes érkezett Maverick Viñales és Enea Bastianini személyében.

A MotoGP 2025-ös motorbemutatóinak időpontjai

Dátum Csapat
Január 14. Trackhouse Racing
Január 16. Aprilia Racing
Január 18. Gresini Racing
Január 20. Ducati Corse
Január 25. VR46 Racing
Január 30. KTM Factory Racing
Tech3 KTM
Január 31. Yamaha Racing
Pramac Racing
Február 1. Honda Factory Racing
Február 8. LCR Honda

Lewis Hamilton titkos Superbike-tesztje, amelyről még főnökének sem szólt

0

Toto Wolff felidézte Lewis Hamilton titkos Superbike-tesztjét, melynek során két napig nem tudott beszélni az érintettekkel, végül egy mérnök nyugtatta meg. Volt is miért, hiszen a brit F1-es versenyző elesett, de egyébként meglehetősen gyorsnak bizonyult.

Lewis Hamiltonról köztudott, hogy bár négy keréken írta be magát a történelembe, a motorozásért is rajong. Az MV Agustával való együttműködése egy limitált kiadású modellt eredményezett, 2019-ben felülhetett Valentino Rossi Yamahájára (aki pedig az ő Mercedesét vezette), míg az elmúlt hónapokban többször is felmerült a neve lehetséges befektetőként különböző gyártók, illetve csapatok kapcsán.

Ugyanakkor van egy kevésbé ismert történet is. Bár később ő maga tett közzé képet a közösségi médiában, akkoriban olyannyira titkos dolog volt, hogy még a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff sem tudott róla. Arról van szó, hogy 2018 végén tesztelte a Yamaha Superbike-motorját, az R1-est. Az osztrák üzletember pedig egy ideig őt és a többi érintettet sem tudta elérni.

Nem, de engedélyt kellett adnom – válaszolta az ’Armchair Express’ podcastban arra a kérdésre, hogy ott volt-e a már említett 2019-es eseményen. – Szóval ezt megtettem, és szerintem mindketten nagyon élvezték. Lewis az idegesítő gyerek a suliban, aki mindent jól és gyorsan csinál. Elmesélek egy történetet a motorozással kapcsolatban. Még nekem sem mondták el, de titokban elmentek Jerezbe tesztelni. Az egyik stratégiai vezetőm egy motoros srác volt, egy mérnök, és két napig nem tudtam elérni. Aztán felhívtam Lewist, a mérnöke vette fel, és azt mondta, hogy »minden rendben van, most fejeztük be a motorozást, és bármit is hallasz, jól van«. Megkérdeztem, mi történt. Elesett. Azonban csak négy másodperccel maradt el a MotoGP-ben szereplő profiktól. Elképesztő. Az teszi bajnokká, hogy mennyire érzi a testét.”

Az eseményen részt vett az akkoriban a gyári Yamahát erősítő Michael van der Mark is, aki elárulta, Hamiltonnak mondani kellett, hogy lassítson, mert „egyáltalán nem félt”. „Tudom, hogy sokkal gyorsabb lehet, de nehéz megmondani, mire képes a motoron – fogalmazott akkoriban. – Még csak négy napot vezetett, és körülbelül hét másodperccel volt lassabb nálunk. Ezzel együtt gyorsabb, mint a legtöbb olyan motoros, aki egy-egy pályanapra jön el.”

Wolff és Van der Mark szavaiban van némi ellentmondás Hamilton lemaradását illetően, de mivel nem volt hivatalos időmérés, ezért ez talán már soha nem fog kiderülni. A holland motoros a négy tesztnappal arra utalhatott, hogy brit F1-es pilóta 2018 korábbi részében már vezetett Superbike-motort, akkor Cal Crutchlow társaságában.

Mire lesz képes Marc Márquez a gyári Ducatinál? – egykori mérnökének pontos elképzelése van

0

Frankie Carchedi pontosan tudja, hogy szerinte hogyan fog elsülni Marc Márquez kalandja a gyári Ducatinál. A spanyol versenyző tavalyi versenymérnöke arról is beszélt, hogy mik a különbségek a Ducati 2023-as és 2024-es motorjai között, illetve Jorge Martín átigazolásáról is szót ejtett.

A MotoGP rajongóit számos érdekes kérdés foglalkoztathatja a közelgő 2025-ös szezon előtt. Ezek közül az egyik, hogy vajon mire lesz képes Marc Márquez a mezőny jó eséllyel legjobb csapatánál, a gyári Ducatinál, illetve annak motorján. A jelenleg 31 éves versenyző hosszú böjtölés után kaphat esélyt ismét arra, hogy a világbajnoki címért harcoljon.

Hogy eljutott idáig, az részben Frankie Carchedinek köszönhető, aki tavaly versenymérnökként segítette őt a Gresininél. A páros két pole pozícióig, illetve egy sprint- és három főfutamgyőzelemig jutott, az összetettben pedig a harmadik helyen zártak. A brit saakembernek nyilvánvalóan az átlagnál jóval nagyobb rálátása van arra, hogy a nyolcszoros világbajnok hogyan teljesíthet vörösben.

Majd az év végén beszélgetünk – nyilatkozta sejtelmesen a Crash.net podcastjában. – Nem akarok túl sokat mondani, de pontosan tudom, hogy szerintem hogyan fog alakulni. A második éve [lesz a Ducatival], gyakorlatilag kétévnyi fejlesztést kap a motorjára. A srác húsz dobogós helyezést ért el az év során [beleértve a sprinteket is], úgyhogy ezt most hagyjuk.”

Bár konkrétumokkal nem szolgált, Carchedi szavaiból egyértelműen kivehető, hogy nagyon is optimista egykori pilótáját illetően. Hogy ezt mire alapozza? Részben bizonyára arra, hogy Márquez annak ellenére tudott olykor győzelmekért harcolni, hogy a Ducati az évi és aktuális motorjai között az átlagosnál nagyobb volt a különbség. A műsor készítői többek között erről is faggatták.

Marc Márquez idei legfontosabb segítője elárulta, miért nem követi őt a gyári Ducatihoz

Azon töprengtem, hogy mit fogtok kérdezni tőlem, és arra gondoltam, hogy ez biztosan jönni fog – fogalmazott. – Rengeteget gyakoroltam, hogy hogyan kell erre válaszolni, és alapvetően megismétlem, amit korábban mondtam. Számunkra a többi GP23-as jelentette az összehasonlítási alapot, és azok között próbáltunk meg a legjobbak lenni. Ezt tette Marc a Hondánál is, a többi Hondával szemben. Nem lehetett összehasonlítani őt a Yamahákkal, a Ducatikkal vagy más gyártók [motorjaival], és ez tavaly is így volt. Egészen hihetetlen, hogy az év végén két GP24-est is megelőzött. A Ducati mérnökei nagyon jó úton járnak. Az ember azt hiszi, hogy nem tudnak fejlődni, és mégis minden évben megtalálják a módját, hogy tovább javítsanak a motoron.”

Minden motornak megvannak az előnyei és a negatívumai, csak volt néhány olyan terület, ahol, mondjuk úgy, hogy nehezen tudtuk felvenni a versenyt [a GP24-esekkel] – folytatta. – Egy körön biztosan [ez volt a helyzet], de ez talán inkább a [motorral kapcsolatos] tapasztalatról szól. Nem is tudom. Egy olyan versenyzőről beszélünk, aki először ült azon a motoron olyan pilóták ellen, akiknek már négy-öt év volt a hátuk mögött. És még így is azt gondolom, hogy elég kényelmesen kvalifikáltunk. Két pole pozíciót szereztünk az évben, és harmadikak lettünk az időmérős bajnokságban, ami meglepett, mert nem így érződött. Motegi a maga módján szintén majdnem pole volt [Márquez akkor megfutotta a leggyorsabb kört, ám azt pályaelhagyás miatt elvették – a szerk.]. Vannak különbségek [a GP23-as és a GP24-es között]. A Ducati mérnökei annyira jók, hogy mindig tesznek egy lépést. Minden évben eltérő [mértékben]. Néha egy-két tizedet, máskor többet. A szerencsén múlik, hogy melyik évben mekkora a különbség. Összefoglalva, talán Álex [Márquez] a legjobb személy, akitől ezt meg lehet kérdezni, mert szerintem Barcelonában igencsak tetszett neki [a GP24-es] motor.”

Carchedi nemcsak az idősebbik Márquezről beszélt, hanem Jorge Martín helyzetéről is elmondta a véleményét. A majdnem 27 esztendős motoros tavaly történelmet írt, hiszen Valentino Rossi után huszonhárom évvel szatellitcsapat pilótájaként nyerte meg a világbajnokságot, ám aztán elhagyta a Ducati kötelékét, és idén már Aprilián fog ülni.

Az ember nem véletlenül nyer világbajnokságot – szögezte le a brit szakember. – Úgy vélem, a MotoGP számára nagyszerű, hogy egy másik gyártónál is van egy élversenyző, mert mindannyian ezt akarjuk. Bármennyire is jó nekünk, az ember azt akarja, hogy minden gyártó versenyképes legyen az élpilótákkal. Szóval szerintem nemcsak ez fantasztikus a bajnokság szempontjából, hanem az is, hogy Enea [Bastianini] a KTM-nél lesz. Ez kicsit megkavarja a dolgokat. Biztos vagyok benne, hogy ott lesz [az élmezőnyben] vagy annak közelében.”

Lesújtó szavak a Hondáról: „A 2025-ös projekt jelenleg nem halad jobban a 2024-esnél”

0

Johann Zarco elárulta, a Honda gyenge teljesítménye ellenére nem zárta annyira csalódottan a tavalyi idényt, mint amire számított. A francia motoros optimista az új érkezők láttán, de leszögezte, a projekt jelenleg nem halad jobban, mint egy évvel ezelőtt.

Felemás idénye volt Johann Zarcónak 2024-ben. A francia pilóta 2023-ban végre-valahára megszerezte első győzelmét a MotoGP-ben, ami épp időben jött össze, hiszen nem sokkal később a mezőny legjobb motorjáról a legrosszabbra ült át. A kétszeres világbajnok ugyanis az akkoriban gyári specifikációjú Ducatit használó Pramactól az LCR Hondához igazolt.

A japán márka pedig még a korábbiaknál is rosszabbul teljesített, és általában még a Yamahától is jelentősen elmaradt. Egyénileg viszont Zarco volt az, aki kiemelkedett a gyártó versenyzői közül, hiszen 55 egysége az öthatodát jelenti annak a pontmennyiségnek, amit három márkatársa együttvéve szerzett. Talán emiatt sem volt annyira elkeseredve a motor teljesítménye miatt.

Ha a szezon végét kell elemeznem, akkor az sokkal pozitívabb, mint amire számítottam – nyilatkozta. – Ahogyan az érzésem is. Egy évvel ezelőtt szomorúbb lettem volna, és most jóval boldogabb vagyok, mint amire számítottam. Szóval ez jó. Akkor jött meg [ez az érzés], amikor Indonéziában elkezdtem jobb eredményeket elérni, majd aztán ezeket meg tudtam ismételni, és tudtam változtatni a vezetési stílusomon. Ez a munka pedig válaszokat adott a pályán, ami még nagyobb motivációt jelentett, hiszen új ajtókat nyitottam ki. Biztos vagyok benne, hogy ezeket az új dolgokat felfedezve nagyon erős lehetek.”

Zarco elárulta, nyári kalandja kellett ahhoz, hogy az első évében ő legyen a Honda legjobbja

Bár a versenyzői felállás csak egy ponton alakult át, a Hondánál jelentős változásokkal várják a 2025-ös idényt. A technikai igazgató posztjára ugyanis egy európai szakember, az elmúlt években az Apriliát erősítő Romano Albesiano érkezett, míg a tesztcsapat Aleix Espargaróval és Takaaki Nakagamival bővült, igaz, utóbbi Japánból fogja hozzátenni a magáét.

Remélem – válaszolta Zarco a Paddock-GP.com-nak arra a kérdésre, hogy szerinte lesz-e számottevő előrelépés az idei szezonban. – Az olyan vérfrissítés, mint Aleix Espargaró, nagyon jó lehet. Hogy más téren is előremozdítsuk a dolgokat, arra ott van Romano Albesiano. Biztosan érdekes lesz látni, hogyan alakulnak a dolgok az első, malajziai teszt után, beleértve a shakedownt is.”

A fenti szavak alapján Zarco meglehetősen optimistának tűnhet, ám a 34 esztendős motoros utána lehűtötte a kedélyeket, és kisebb gyomrost vitt be a Honda szurkolóinak. Az LCR pilótája ugyanis egyelőre nem lát nagy változást a tavalyi és az idei motor között. „A 2025-ös projekt jelenleg nem halad jobban a 2024-esné” – jelentette ki.

Marini elárulta, mennyit kell fejlődnie a Hondának az idei év első tesztjéig

A KTM tulajdonosa két éve megjósolta a válságot, mégsem tett semmit a károk enyhítéséért

0

A KTM egy belső forrása azt állítja, hogy Stefan Pierer, a márkát birtokló Pierer Mobility AG vezérigazgatója már bő két éve megjósolta az értékesítési válságot, mégsem tett semmit. Sajtóértesülések szerint Lewis Hamilton végül nem fog beszállni a gyártó megmentésébe, ám más megoldások is felmerültek, kérdés, hogy a MotoGP-versenyzők hogyan reagálnak az eseményekre, különösen Pedro Acosta.

Bár csak véletlen egybeesés, hogy a MotoGP-szezon végén vált kifejezetten forróvá a KTM helyzete, így kijelenthető, hogy a holtszezon legérdekesebb témáját az osztrák gyártó pénzügyi problémái szolgáltatják. A vállalat összesen közel 3 milliárd eurónyi adósságot halmozott fel, és akkora a baj, hogy kénytelen volt csődvédelmet kérni a cég megmentése érdekében.

Sokak szerint a kialakult szituációért elsődlegesen Stefan Pierer, a KTM-et birtokló Pierer Mobility AG vezérigazgatója a felelős. Az osztrák üzletember egyébként az elmúlt hetekben hátralépett, és bizalmasának, a cégben szintén partneri szerepet betöltő egykori motokrosszversenyzőnek, Heinz Kinigadnernek adta át a döntési jogkört. Pierer szerepe azért is érdekes, mert egy beszámoló szerint már bő két éve látta, hogy vége lesz a prosperálásnak.

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

Nagyon meglepő, ami történt – nyilatkozta az Autosportnak a KTM-nek egy meg nem nevezett belső forrása. – Emlékszem, hogy 2022 végén egy vacsorán voltam Piererrel, és már akkor a 2024-re jósolt értékesítési válságra figyelmeztetett minket. Mondta, hogy készüljünk fel. Nem értjük, hogy nagyszerű üzletemberként és mindannyiunk főnökeként miért nem tett intézkedéseket, és miért folytatódott a termelés maximális kapacitáson.”

Ha valóban így volt, akkor ez tényleg egy érdekes kérdés, mindenesetre most már ezzel a helyzettel kell megbirkózni. A KTM-nek nagy szüksége lenne új befektetőkre, és ennek kapcsán Lewis Hamilton neve is felmerült. Pit Beirer, a gyártó motorsport-igazgatója nemrég megerősítette, hogy tárgyalnak a 40. születésnapját éppen ma ünneplő hétszeres Forma–1-es világbajnokkal, ám a brit portálnál úgy tudják, hogy ez nem fog megvalósulni, ugyanis nemcsak a versenyrészleget, hanem az egész vállalatot meg kell menteni, így ennek megfelelően keresnek befektetőt.

Hamilton segíti ki a KTM-et? – a gyártó igazgatója elárulta, már tárgyalnak a Forma–1-es pilótával

Ebben a Pierer Mobility AG kisebbségi tulajdonosa, az indiai autógyártó cég, a Bajaj is szerepet játszhat, ahogyan a CGMoto is, amely ugyan jelenleg nem birtokol részvényeket, de továbbra is partnere a cégnek. A Mercedes szintén felmerülhet, hiszen Pierer 2023 augusztusa óta tagja a stuttgarti vállalat igazgatótanácsának.

Az pedig továbbra is kérdéses, hogy mi lesz a versenyrészleggel, különösen a MotoGP-vel. A legutóbbi sajtóinformációk szerint a KTM 2026-ra távozhat a gyorsaságimotoros-világbajnokságból, ám az Autosport szerint a vezetőség meg van győződve róla, hogy életben tudják tartani a márka DNS-eként is szolgáló ágazatot.

Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?

A versenyzők viszont állítólag már nem ennyire magabiztosak, és a háttérben elindultak a mozgolódások. A legnagyobb érdeklődés Pedro Acostát övezi, akire alighanem bármelyik rivális szívesen lecsapna. Az elmúlt hetekben mind ő, mind menedzsere, Albert Valera megerősítette, hogy egyelőre nincs tervben a távozás, ám utóbbi azt is leszögezte, hogy készen áll rá, hogy lépéseket tegyen ügyfelének kimenekítése érdekében.

Acosta mindenkit igyekezett megnyugtatni: Egyáltalán nem érint minket a KTM jelenlegi helyzete

Nem engedhetem meg, hogy Pedro piaci értéke csökkenjen – szögezte le a ’Por Orejas’ podcast vendégeként. – Nekem az a feladatom, hogy minél hamarabb biztosítsak egy nyerő projektet. Ha úgy látom, hogy a történések befolyásolhatják Pedro kilátásait, akkor akcióba lendülök, hogy biztosítsam neki a szükséges eszközöket ahhoz, hogy a MotoGP bajnoki címéért versenyezhessen.”