back to top
2025. május 14. 12:15
Kezdőlap Blog Oldal 132

Lorenzo nem fogadta el Marc Márquez módszereit, de szerinte mostanra jobban tiszteli ellenfeleit

0

Jorge Lorenzo szerint Marc Márquez manapság több tiszteletet mutat vetélytársai iránt, mint amikor ellene versenyzett, és úgy véli, ha honfitársa nem szenved súlyos sérülést, akkor több vb-címe lenne. Ez utóbbit saját maga kapcsán is kijelentette, hiszen meggyőződése, hogy ha tovább marad, akkor csúcsra juttatta volna a Ducatit.

A MotoGP következő idényének egyik, ha nem a legizgalmasabb kérdése, hogy mire megy egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez egymás csapattársaként a gyári Ducatinál. Az biztos, hogy akárhogyan is alakul az idei év, a mezőny két legeredményesebb versenyzője csap össze egymással, alighanem a legjobb motoron ülve.

Ennek kapcsán fejtette ki véleményét Jorge Lorenzo, aki ugyan szintén volt Márquez csapattársa, de 2019-ben finoman szólva sem voltak egyenlőek az erőviszonyok közöttük. Ellentétben például a 2013-as idénnyel, amikor az utolsó futamig harcoltak egymással a végső győzelemért, amiből végül az ifjabbik spanyol pilóta jött ki győztesen. Honfitársának voltak fenntartásai az akkori újonc vezetési stílusával kapcsolatban, de szerinte mára ez pozitív irányba változott, igaz, az előírások is módosultak.

Úgy vélem, hogy ez a megmérettetés különböző okokból egyenlő feltételekkel indul – nyilatkozta Lorenzo a trentói Festival dello Sporton. – 2013-ban nem fogadtam el a versenyzési módszereit, nagyon agresszív volt. Most kicsit több tiszteletet mutat a riválisai iránt. Hozzá kell tenni, hogy a szabályok szigorúbbak, mint tíz évvel ezelőtt.”

Lorenzo szerint nem a 2019-es volt Marc Márquez utolsó bajnoki címe, de nem lesz könnyű dolga

Márquez célja a gyári Ducatinál már egyértelműen a világbajnoki cím kell hogy legyen, ami 2019 óta nem jött össze neki, nagyrészt az azt követő szezon első futamán elszenvedett súlyos sérülése és annak következményei miatt. „Sportszakmai szempontból ő egy szörnyeteg – jellemezte őt Lorenzo. – 2020 óta nagyon balszerencsés volt a fizikai állapotát illetően. Ezen problémák nélkül még legalább két-három világbajnokságot nyert volna.”

A Ducati 2022 óta uralja a királykategóriát, és bár az egyéni és a csapatvilágbajnoki cím még nem dőlt el, az biztos, hogy gyártói szinten zsinórban harmadszor fognak triplázni. Bár Austinban még nem jött össze, az azóta eltelt futamokon megdöntötték a Honda rekordját, és immáron ők rendelkeznek a sorozatban elért legtöbb győzelemmel a MotoGP-korszakban. „Jelenleg ez a legjobb motor, nincsenek gyengeségei” – szögezte le Lorenzo.

Márquez bizonyos szempontból pont honfitársa útjára lép, hiszen a 37 éves exmotoros is megpróbálkozott a (gyári) Ducatinál. 2017-ben azonban csupán három dobogó jött össze neki, és amire 2018-ban rálépett a győzelem útjára, már eldőlt, hogy távozik a bolognaiaktól. Pedig úgy véli, Bagnaia 2022-es elsőségénél már jóval korábban csúcsra juttatta volna a Gigi Dall’Igna vezette projektet. „2004-ben találkoztunk, az utolsó 125-ös évemben – utalt a gyártó versenyrészlegének általános igazgatójára. – A sors összehozott minket a Ducatinál. Nagyon sajnáltam, hogy az olasz márkával nem hódítottam el a bajnoki címet. Meggyőződésem, hogy ha még két évig maradok, megnyertük volna.”

Lorenzo felidézte, mekkora gyűlöletet kapott saját honfitársitól a botrányos szezon végén

Drámai körülmények között, utolsó körös előzéssel dőlt el a nívós bajnokság (videó)

0

Brands Hatch-ben zárult az idei brit Superbike-bajnokság, az utolsó futam pedig talán a tavalyinál is izgalmasabb finálét hozott. Kyle Ryde és Tommy Bridewell a harmadik verseny második felében oda-vissza előzgették egymást, amiből végül a Yamaha pilótája jött ki győztesen, így mindent vitt.

Múlt hétvégén rendezték a gyorsasági motorversenyzés legnívósabbnak tartott nemzeti sorozatának, a brit Superbike-bajnokságnak a szezonzáróját Brands Hatch-ben. A helyszínen tavaly is elképesztő izgalmakat élhettek át a nézők, hiszen Tommy Bridewell csupán fél pontot őrzött meg előnyéből Glenn Irwinnel szemben, de a mostani finálé még ezen is túltett.

Egy pillanatra azonban érdemes felidézni, hogyan alakult a hajrá: három fordulóval a vége előtt a címvédő 20 ponttal vezetett kihívója, Kyle Ryde előtt, ám az Oulton Parkban rendezett első futamon bukott, míg riválisa nyert. Ennek következtében Ryde meg is előzte őt a tabellán, mivel a szabályok szerint ekkor már nem 18, hanem 25 egység járt a győzelemért.

A másik két futamon, majd aztán Doningtonban 4 pontra csökkent az előny, majd jött a szezonzáró hétvége, ahol már 35 pont járt a diadalért. Az első viadalon Bridewell harmadikként, Ryde negyedikként látta meg a kockás zászlót, így a különbség 1 pontra csökkent, majd másnap délelőtt a Honda motorosa visszavette a vezetést, hiszen legyőzte másodikként célba érő riválisát. Az utolsó futam előtt pedig az volt a képlet, hogy aki nyer, az mindent visz.

Délután aztán Bridewell élre állt csapattársa, a hetedik pozícióból remekül rajtoló Andrew Irwin előtt, akit Ryde követett, ám az idősebbik Irwin hamarosan megelőzte őt. Sőt, a 6. körre már a Hondák mellett is elment, így vezette a versenyt. Nem sokkal később Ryde egy bátor manőverrel maga mögé utasította az ifjabbik fivért, így közvetlenül bajnoki riválisa mögött haladt.

Bridewell aztán visszavette a vezetést, Ryde viszont mindkettőjüket megelőzte, és mivel a tavalyi bajnokság első két helyezettje csatázni kezdett, féltávnál minimális lélegzetvételhez jutott. A címvédő viszont ekkor pontot tett az ütközet végére, majd a 11. körben megfutotta a kategória valaha volt leggyorsabb versenykörét ezen a pályán, a következő körben pedig ismét élre állt.

Innentől kezdve oda-vissza előzgették egymást: Ryde leggyakrabban a Hawthorn-kanyarban ment el vetélytársa mellett, míg Bridewell jellemzően a Stirling’sben előzte őt vissza. Az utlsó kör elején a Honda motorosa vezetett, ám a szokásos helyen riválisa megelőzte. Bár a címvédő próbálkozott, ezúttal nem tudott visszatámadni, így az utolsó kanyarban kellett megkísérelnie a manővert. Ekkor azonban megbicsaklott alatta a motor, így nem volt esélye Ryde legyorsulására, végül 296 ezreddel kapott ki tőle. A Yamaha pilótája így 487 ponttal felért a csúcsra, egyetlen egységgel megelőzve ellenfelét.

Nagyszerű nap volt – nyilatkozta. – Egész nap kemény csatát vívtunk, és szoros volt a verseny Tommy és köztem. Legalább ötvenszer megelőztük egymást. Megnéztem a délelőtti futamot, és az utolsó [versenyen] próbáltam védekezni a Stirling’sben, néhányszor mégis sikerült utat találnia mellettem. Az utolsó körben viszont valamit jól csináltam, és magam mögött tartottam. Elképesztő volt a tempó, Tommy új körrekordot állított fel, [pedig csak] hat fok volt odakint. Még nem fogtam fel, de micsoda nap volt! Brit Superbike-bajnokok lettünk, amiért nagyon keményen megdolgoztunk. Ezt idő lesz feldolgozni.”

Természetesen csalódott vagyok, motorversenyzőként győzni jöttem ide – ezek már Bridewell szavai. – Kezdettől fogva hittem ebben a projektben, és nem volt kétségem afelől, hogy vagy kétszeres brit bajnokként állok majd itt, vagy abban a helyzetben, mint most. Ennél többet nem tudtam volna tenni, pilótaként az ember csak annyit tud csinálni, hogy mindent belead, én pedig pontosan így cselekedtem. A legközelebbi ellenfeleim egy mérfölddel voltak lemaradva, őszintén szólva egész évben csak én és Kyle voltunk, és ha a szívemre teszem a kezem, Kyle-nál jobb sráctól nem is kaphattam volna ki, őszintén örülök neki és a csapatának. Tudom, milyen érzés ebben a helyzetben lenni, óriási nyomás alatt volt, ő pedig jól kezelte. A Honda miatt rendkívül csalódott vagyok, mindent beleadtam, és egész évben mindent megtettem. Már csak néhány területen kell dolgoznunk, meg kell próbálnunk javítani a kerékelemelkedésen, hogy [korábban] felengedhessem a hátsó féket. Ugyanakkor micsoda utolsó futam volt ez az év végén! Azzal szeretném zárni, hogy köszönetet mondjak a csapatnak, néha megnehezítettem a dolgukat, de tisztában vagyok vele, mennyi munka folyik a színfalak mögött, és tudom, mekkora kiaknázatlan potenciál van még. Őszintén szólva nagyon elégedett vagyok az elvégzett munkával és azzal, amit elértünk.”

Pedrosa elmondta, szerinte mi a leghatékonyabb fegyver Bagnaia ellen

0

Dani Pedrosa úgy véli, az ellenfeleknek nem szabad hagyniuk, hogy Francesco Bagnaia a saját versenyét fussa, máskülönben nagyon nehéz megverni őt. A KTM tesztpilótája szerint Marc Márquez ebben jó lehet majd az olasz motoros csapattársaként.

Négy forduló van hátra a MotoGP idei szezonjából, és továbbra is megjósolhatatlan, hogy ki nyeri a 2024-es egyéni világbajnoki címet. Az már lényegében eldőlt, hogy elsőség a tavalyi szezonhoz hasonlóan idén is Francesco Bagnaia és Jorge Martín között dől el, közöttük viszont minimális a pontkülönbség, ráadásul mindketten hullámzóan teljesítenek.

Jelenleg 10 egységgel a spanyol versenyző vezet, de az előző futamhétvégén a címvédő nyújtott meggyőzőbb teljesítményt. A Japán Nagydíjon ugyanis hamar élre állt, és onnantól kezdve nem lehetett őt megállítani. A gyári Ducati motorosa jó néhányszor így szerzi meg a győzelmet, éppen ezért a Motegiben szakértőként tevékenykedő Dani Pedrosa úgy véli, azt kell megakadályozni, hogy Bagnaia kényelmes előnyt alakítson ki.

Így áll a MotoGP-tabella a Japán Nagydíj után

Egész évben ezeket a futamokat nézem, és az én pozíciómból nagyon könnyű beszélni – nyilatkozta a KTM tesztpilótája. – Ugyanakkor egyértelmű, hogy az ember nem hagyhatja, hogy Pecco a saját versenyét fussa. Ebben a konkrét esetben Martín a tizenegyedik helyről indulva nem tudott volna jobban teljesíteni. Azonban Bagnaiától egész évben azt látjuk, hogy ilyen versenyeket fut: megszerzi az egy másodperces előnyt, és ezzel kényelmesen elvan. Folyamatosan tartja a ritmust, ehhez nagyon jól felkészített motorral rendelkezik, és jól tudja kezelni a gumikat. Ilyenkor a futam kicsit statikusabbá válik, ahol már az elején kialakulnak a különbségek. Látható, hogy mindenki ugyanúgy motorozik. Néhány körben valaki hoz egy tizedmásodpercet, máskor pedig ugyanennyit veszít. A viadal viszont többé-kevésbé már eldőlt.”

Valóban, Bagnaia az élen rendkívül stabil teljesítményre képes: a Japán Nagydíjon például a közvetítésben is megmutatták, hogy folyamatosan szórta a közel azonos, 1:44 másodperces köridőket. „Az ötödiktől kezdve Pecco összes köre három tizedmásodpercen belül van – jelentette ki Pedrosa. – Egyetlen kanyarban, egyetlen körben sem hibázik. Ezért mondom, hogy az egyik stratégia a Pecco Bagnaia elleni harcban, hogy az ember megzavarja őt.”

Bagnaia összehasonlította Rossi és Lorenzo csatáját a Martínnal vívott párharcával

Amikor viszont nem vezet, a címvédőt meg lehet zavarni, hiszen a szezon során már számos kiesést hozott össze. Ezek közül persze nem mindegyikért lehetett felelőssé tenni, de a főfutamokon történt három nullázásának mindegyikében volt valamennyi szerepe. Pedrosa szerint ilyen téren jövőre még nehezebb dolga lesz, hiszen Marc Márquez csapattársként akár rendszeresen zavaró tényezővé válhat számára.

Az embernek meg kell találnia a módját, hogy kizökkentse őt ebből a koncentráltsági zónából, hogy problémákat okozzon neki – fogalmazott. – Egy Marc Márquez ebben erősebb, mert ha ott van a kerekén, akkor megzavarhatja az ellenfelet, és megakadályozhatja abban, hogy a saját versenyét fussa. Ellenkező esetben Pecco képes a saját tempójában menni, és nagyon nehéz őt megverni.”

Hiába versenyez vele Bagnaia és Martín is, a Ducati nem fejleszti tovább az idei motorját

Farkas Kevin nagyot bukott a JuniorGP-ben, Rossi Moor máris pontot szerzett a Moto2-esek között

0

Farkas Kevinnek ijesztő bukásban volt része a JuniorGP aragóniai fordulójában, ezért az időmérőn és így a futamon sem lehetett ott. Rossi Moor kilencedikként ért célba első futamán a Moto2-ben, míg Kecskés Bencét technikai hiba hátráltatta a Stock kategóriában.

Bár a világ motorsportszerető közönsége a Superbike-világbajnokság estorili fordulójára figyelt, természetesen más pályákon is zajlottak az események. A JuniorGP-ben szintén az utolsó előtti fordulót rendezték meg, és a négy különböző géposztályból háromban is lehetett szurkolni magyar versenyzőnek. Egyiküknek össze is jött a pontszerzés Aragóniában.

Farkas Kevin bizakodva vágott neki az alcañizi hétvégének, hiszen nem sokkal korábban két napot is tesztelt a MotorLand Aragónon, ám szereplése idő előtt véget ért Spanyolországban. Az első szabadedzésen a huszonkilencedik, a másodikon pedig a huszonkettedik helyet szerezte meg, majd jött az edzés, amely finoman szólva sem alakult jól számára.

Farkas alatt előbb megállt a motor, de ezt még a garázsban sikerült orvosolniuk a szerelőknek. Azonban, miután visszatért a pályára, az utolsó kanyar kijáratánál nagyot bukott, és szerencséje volt, hogy a mögötte lévők ki tudták kerülni. Motorja viszont annyira megsérült, hogy az időmérőn és így a versenyen már nem állhatott rajthoz, így továbbra is pont nélkül áll a sorozatban.

Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, Rossi Moor visszatért Európába, és bemutatkozott a Moto2-es kategóriában. Az egyébként amerikai színekben versenyző pilóta biztatóan kezdett, hiszen mindkét szabadedzésen a nyolcadik pozíciót szerezte meg. Az edzésen viszont csupán tizenhetedik lett, így a Q1-ben kellett kiharcolnia a továbbjutást.

Neves magyar csapattal tér vissza Európába Rossi Moor

Ez a harmadikként sikerült is, sőt, az időmérő második szakaszára rengeteget tudott javulni, így 2:07.956 másodperces körével a hatodik helyet szerezte meg, 3,647 másodperccel lemaradva a pole pozíciós időtől. Érdekesség, hogy közvetlenül mellőle a többszörös MotoE-futamgyőztes és a Superbike-vb idei asseni fordulójának első futamát hihetetlen körülmények között megnyerő Nicholas Spinelli indult. Az olasz versenyző az első futamon is közvetlenül Moor mögött zárt, az amerikai-magyar pilóta a kilencedik helyet szerezte meg bemutatkozó viadalán. A második futam már nem sikerült ennyire jól, hiszen a 15 körös verseny 10. körében kiesett, de 7 pontjával így is a huszonharmadik pozícióban iratkozott fel a tabellára.

Kecskés Bence a Stock kategóriában állt rajthoz, miután felépült korábbi csuklósérüléséből. Az első szabadedzésen tizenharmadikként, a másodikon tizennegyedikként zárt, az esős edzésen viszont csak tizenkilencedik lett. A Q1-ben aztán peches volt a piros zászlókkal, és csak hatodik lett, így huszadikként rajtolhatott. A futamon szintén nem volt szerencséje, hiszen a 8. körben kezdett elmenni az erő a motorblokkból, majd az utolsó, 10. körben végleg megadta magát. A 18. születésnapját jövő héten ünneplő motoros neve mellett így továbbra is 5 pont áll, ami az összetett huszonötödik helyére elég. A JuniorGP utolsó fordulóját november 21-e és 24-e között rendezik Valenciában.

Rossi nagybácsi lett, megszületett Mariniék gyermeke (képek)

0

Luca Marini és felesége a közösségi médiában jelentették be, hogy megszületett közös gyermekük. A bejegyzés alatt számos versenyző és a motorsportban egyéb szerepet betöltő személy gratulált, de más olasz sportolók is hozzászóltak.

Újabb MotoGP-versenyző iratkozott fel az édesapák listájára. Luca Marini és felesége, Marta Vincenzi az Instagramon jelentették be, hogy szombaton megszületett közös gyermekük. A kislányt Angelina Lucénak nevezték el. „Lélegzetelállító – olvasható a képekhez mellékelt szöveg. – Tökéletes vagy. Soha nem gondoltuk, hogy ilyen nagy szerelmet fogunk érezni.”

Ennek köszönhetően nem csak Mariniből lett apuka, hiszen féltestvére, Valentino Rossi nagybácsivá vált. A kilencszeres világbajnok egy 24 óráig elérhető történet létrehozásával gratulált öccsének. A 45 éves legenda egyébként már maga is édesapa, sőt, júliusban kiderült, hogy immáron második közös gyermeküket várják barátnőjével, Francesca Sofia Novellóval.

Csodálatos hír, Valentino Rossiék ismét babát várnak (képek)

Utóbbi hozzászólásban gratulált „sógorának”, ahogyan a MotoGP számos állandó vagy tesztpilótája is. Így tett Francesco Bagnaia, Aleix Espargaró, Fabio Di Giannantonio, Joan Mir, Miguel Oliveira, Nakagami Takaaki, Dani Pedrosa, Stefan Bradl és Lorenzo Savadori is. Persze akadtak más kategóriákban szereplő kommentelők is, mint például Michael Ruben Rinaldi, Xavi Vierge vagy Jorge Navarro.

Rajtuk kívül olyan korábbi versenyzők is kifejezték örömüket, mint Loris Capirossi és Mauro Sanchini, de Paolo Ciabatti, a Ducati MotoGP-projektjének korábbi sportigazgatója is hozzászólt. Ahogyan több szervezet fiókjának kezelője is: ilyen volt az Aprilia, a Honda, a VR46 Akadémia, valamint maga a MotoGP.

Emellett más sportágak korábbi vagy jelenlegi képviselői sem maradhattak ki. A bejegyzés alatt megjelent a profi teniszezőként tevékenykedő Fabio Fognini, Mattia Perin, a Juventus labdarúgócsapatának kapusa, illetve a korábbi Forma–2-es bajnok, jelenleg kommentátorként és elemzőként dolgozó Davide Valsecchi is.

Marini ezzel Espargaróhoz, Oliveirához, Mirhez, Álex Rinshez, Maverick Viñaleshez és Jack Millerhez csatlakozott, hiszen a MotoGP 2024-es állandó versenyzői közül nekik van már legalább egy gyerekük. Az olasz motoros korábban kijelentette, hogy a közkeletű vélekedés szerinte nem igaz. „Régebben azt mondták, hogy amikor az ember apa lesz, veszít a sebességéből – fogalmazott. – Most viszont sok olyan pilóta van a mezőnyben, aki már apa, és mindannyian nagyon gyorsnak tűnnek, még a korábbinál is gyorsabbnak.”

Lettenbichler sérülten is nyert a hardenduro-vb-n, visszatért a Superenduro-vb legjobbja

0

Manuel Lettenbichler nyerte a hardenduro-világbajnokság utolsó előtti, törökországi fordulóját, de a végső győzelmét még nem biztosította be. Billy Bolt negyedik hellyel tért vissza sérüléséből.

Az előző héten rendezték a hardenduro-világbajnokság hatodik, azaz utolsó előtti fordulóját. A helyszín Törökország délnyugati része volt, a mezőny tagjai a turistaparadicsomnak számító Kemerből indultak. Manuel Lettenbichler 9 pontos előnyből várta a hétvégét Wade Younggal szemben, míg Mario Románnak 16, Teodor Kabakcsijevnek 18 egység volt a hátránya az éllovas mögött.

Ez a forduló egy nagy visszatérésről is szólt, ugyanis a 2021-ben bajnoki címet, tavaly pedig összetettbeli ezüstérmet szerző Billy Bolt ismét rajthoz állt sérülése után. A brit motoros a superendurózásban évek óta szinte legyőzhetetlennek számít, és ezt már Budapesten is többször bizonyította a kilátogató közönségnek, jövőre pedig szintén megteheti.

Indul a 2025-ös Superenduro GP of Hungary jegyértékesítése

Bolt hétvégéje nem is indulhatott volna jobban, hiszen megnyerte a csütörtöki, tengerparti versenyt Lettenbichler és Young előtt. Ezért pont még nem járt, viszont a másnapi erdei kvalifikációnak ő vághatott neki elsőként, vagyis ő mehetett a legjobb körülmények között. Ezt azonban nem sikerült kihasználnia, legalábbis e két ellenfelével szemben.

A pilótákat 30 másodpercenként indították, de ők hárman aztán fordított sorrendben értek célba. Young 1:44:22.97 másodperces idővel bizonyult a leggyorsabbnak, 3:11.20 másodperccel felülmúlva Lettenbichlert, így 1 pontot sikerült hozni rajta az összetettben. Bolt lemaradása további 1:27.44 másodperc volt, amivel megszerezte a harmadik helyet és idei első egységét a 45 kilométeres pályán.

Szombaton aztán jött a főfutam, amely igencsak változatos, 65 kilométeres pályán zajlott: a mezőny tagjai a Földközi-tenger partján kezdtek, aztán folyómedreken át tartott az útjuk, a végén pedig jöttek a sziklás hegyek, olykor 2365 méteres tengerszint feletti magasságban. Lettenbichler annak ellenére elsőként jött el a rajtnál, hogy az előző nap után csuklósérüléssel bajlódott.

A német versenyző meg is tartotta a vezetést, a tengerparti rész befejeztével Kabakcsijev követte őt közelről, a harmadik pozícióért Young és Bolt csatáztak, míg Román ötödikként haladt. A spanyol versenyző aztán magára talált, és megelőzte riválisait, majd Lettenbichlert is utolérte, ám egy ponton megsérült a kipufogója, így a győzelemre nem volt esélye.

Sőt, a második helyért is küzdenie kellett, ám nem a korábban maga mögé utasított riválisok ellen, hanem a hardenrudózás legendájával, Graham Jarvisszal szemben. A brit versenyző Bolt, Young és Kabakcsijev mellett is elment, végül pedig Románt is megelőzte. Lettenbichler végül 4:43:22.26 másodperces idővel nyert, 13:17.08 másodperccel megelőzve Jarvist, és további 38,62-vel Románt. Mögöttük Bolt, Francesc Moret, Young és Kabakcsijev lett a sorrend.

Lettenbichler így 112 ponttal továbbra is vezeti az összetettet. Előnye normál esetben 18 egységre nőtt volna Younggal szemben, de mivel Jarvis nem jogosult pontszerzésre, ezért 17 a különbség, míg Románnak hasonló okokból nem 23, hanem 21 a hátránya, így matematikailag még neki is van esélye a vb-címre. A szezonzárót jövő héten rendezik Spanyolországban.

A MotoGP vezére üzent Rossinak, szerinte semmi szükség Marc Márquez pocskondiázására

0

Carmelo Ezpeleta értelmetlennek tartja, hogy Valentino Rossi a sok évvel ezelőtt történtek kapcsán még mindig beleáll Marc Márquezbe, de tudja, nem ő fogja megmondani a kilencszeres világbajnoknak, hogy miként cselekedjen. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója szerint jót tesz a sportágnak, hogy honfitársa ismét ott van az élmezőnyben.

Valentino Rossi néhány hete nemhogy kavicsot, hanem inkább egy nagydarab követ dobott be a MotoGP állóvizébe. Az olasz legenda ugyanis ismét felhozta a sportág történetének talán legnagyobb botrányát, a 2015-ös szezon hajráját, azon belül is különösen a Maláj Nagydíjat. Szavaiból kiderült, hogy továbbra sem tudott megbocsátani Marc Márqueznek.

Rossi folytatja a sárdobálást Marc Márquezzel szemben: Senki másnak nem volt ilyen mocskos húzása

A Honda, a Yamaha és a Ducati egykori motorosa szerint soha senki nem folyamodott ennyire „mocskos” húzáshoz, mint ellenfele azon a bizonyos sepangi napon, amivel tevékenyen hozzájárulhatott ahhoz, hogy Rossi elveszítse a világbajnoki címet. Carmelo Ezpeleta nemrég szintén reagált az elhangzottakra, és úgy véli, nem érdemes feltépni a régmúlt sebeit.

Nem tudom, de szerintem jobb lenne, ha elengedné – utalt a Rossira a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatója az AS-nak adott interjújában. – Sok évvel ezelőtt történt. Nekem tetszett, hogy Marc nem véleményezte a kijelentést. Nyilván nem én mondom meg Valentinónak, hogy mit tegyen vagy mit ne tegyen, de nem hiszem, hogy sokat segít, ha most ezt felhozza. Nem beszéltem erről Valentinóval, és óriási tiszteletet érzek iránta, illetve nagyon hálás vagyok neki azért, amit a sportágunkért tett. Szerintem erre semmi szükség, de ha ő úgy gondolja, hogy megéri, akkor mondja.”

Ami Márquez reakcióját illeti, Ezpeleta arra utalt, hogy a nyolcszoros világbajnok valójában nem is reagált érdemben korábbi riválisának kijelentéseire. A nyilatkozatot követő fordulót, vagyis az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjét megelőző sajtónapon természetesen őt is megkérdezték az elhangzottakról, de ő hangsúlyozta, hogy aktív versenyzőként nem akar foglalkozni ilyesmivel.

Marc Márquez reagált Rossi ellene vívott „háborújának” legújabb fejezetére

Ehelyett inkább a pályán nyújtott teljesítményére szeretne odafigyelni, már csak azért is, mert az idei évre visszatért az élmezőnybe. Márquez a tavalyi szezon végén tizenegy esztendő után elhagyta a Hondát, és a Gresinihez igazolt, amelynek színeiben egy tavalyi Ducatival versenyez. Bár a világbajnoki címre csak matematikai esélye maradt, a Desmosedici GP24-est használó pilótákat leszámítva messze kiemelkedik a mezőnyből.

Ezpeleta arra is kitért, hogy honfitársa ismét dobogókért és adott esetben győzelemért küzd, ami szerinte kedvező a MotoGP szempontjából. „Már a tavalyi év is elég szórakoztató volt, de nyilvánvalóan jó, hogy több versenyző van [az élmezőnyben] – fogalmazott. – Márquez a bajnokság történetének egyik [meghatározó] alakja, a jelenléte pedig egyértelműen jót tesz a sorozatnak.”

Így változott meg Marc Márquez vezetési stílusa, amióta Honda helyett Ducatit vezet

Petrucci könnyezve mondott köszönetet, miután a független pilóták között felért a csúcsra

Danilo Petrucci a második estorili futamon bebiztosította a független pilóták külön értékelésében a bajnoki címét. Az olasz versenyző könnyek között mondott köszönetet azoknak, akik mellette álltak az idei, elég nehezen alakuló év során.

A hétvégén, amikor Estorilban vendégeskedett a Superbike-világbajnokság mezőnye, szinte mindenki Toprak Razgatlıoğlu és Nicolò Bulega párharcára figyelt. Pedig rajtuk kívül Danilo Petruccinak is nagyon fontos volt ez a forduló, hiszen először nyílt alkalma arra, hogy bebiztosítsa a független pilóták külön értékelésében a bajnoki címét.

Razgatlıoğlu fölényes győzelmet aratott, Bulega egy második hellyel tartotta életben a bajnoki reményeit

Ez végül a második futamon sikerült neki, hiszen ezután – jelenleg 80 pont az előnye a második Andrea Iannonéval szemben. Az idényből pedig már csak egy forduló van hátra, amelyen legfeljebb 62 pontot lehet gyűjteni, a viadalt követően tehát Petrucci a bajnoknak járó koszorúval ünnepelhetett. „Ez egy elképesztő év volt – mondta a futam leintését követően. – Szeretnék köszönetet mondani az egész csapatomnak, minden embernek, aki mellettem állt, külön a barátnőmnek és a családom összes tagjának.”

„Egészen hihetetlen, hogy megszereztük ezt a címet – folytatta. – Ez a szezon ugyanis valódi hullámvasutazás volt nekem. A kórháztól kezdve az első győzelmen át egészen eddig a címig. Ez tényleg hihetetlen. Még a szavaim is elapadtak, mivel annyira kimerült vagyok, de egyben persze nagyon boldog is.”

Petruccinak valóban „hullámvasútszerű” volt az idei szezonja, amely a második volt neki a Superbike-világbajnokságon. A harmadik forduló előtt krosszmotorral edzett, és eközben akkorát bukott, hogy kórházba kellett szállítani, ahol műtéten is átesett. Saját elmondása szerint egy időre még az élete is veszély került, de szerencsére megúszta többek között jobb kulcscsont- és állkapocscsonttöréssel.

A sérülései miatt több fordulót is ki kellett hagynia, de miután Misanóban visszatért, egy szinte teljesen új Petruccit láthattunk a pályán. Állandóan jöttek a jobbnál jobb eredmények, majd ez a folyamat Cremonában tetőzött, ahol mindhárom versenyt megnyerte. Ráadásul azzal, hogy learatta az első futamgyőzelmét a Superbike-vb-n, ő lett az első olyan pilóta, aki a Superbike-vb-n, a MotoGP-ben, a MotoAmericában és a Dakar-ralin is diadalmaskodni tudott.

Csak attól féltem, hogy meghalok – Petrucci a Superbike-vb „kipipálása” után idézte fel a balesetét

Petrucci mellett a csapata, a Barni Racing külön is örülhetett, mivel a független istállók összevetésében ők lettek a legjobbak. Ebből az olasz veterán mellett Nicholas Spinelli is kivette a részét, aki egészen abszurd módon, beugróként nyerte meg asseni hétvége első futamát. Egyébként jövőre már két motorja lesz az alakulatnak, de a hosszabbító Petrucci csapattársa nem Spinelli, hanem a Supersport-vb egyik idei legjobbja, Yari Montella lesz.

Razgatlıoğlunak szüksége volt az újabb győzelemre, Bautista elárulta, direkt nem támadta Bulegát

A Superbike-világbajnokság második estorili futamának dobogósai, Toprak Razgatlıoğlu, Nicolò Bulega és Álvaro Bautista értékeltek a leintés után.

Ezen a hétvégén Estorilban vendégeskedett a Superbike-világbajnokság mezőnye, ahol a sérüléséből már teljesen felépülő Toprak Razgatlıoğlu az első után a második futamot is behúzta. A török pilóta ezzel 46 pontra növelte az előnyét a tabellán Nicolò Bulegával szemben. Így, ha a jerezi szezonzáró első futamán legfeljebb 9 ponttal szerez kevesebbet az újoncnál, már azon a szombaton bebiztosítja a második bajnoki címét.

Razgatlıoğlu a második helyről vágott neki a vasárnapi „rendes” versenynek. A rajt viszont nem sikerült jól neki, és rövidesen már csak ötödik volt. A megtorpanását azonban gyorsan maga mögött hagyta, és sorban levadászta az ellenfeleit. Végül aztán hatalmas fölényben, közel 6 másodperces előnnyel nyerte meg a viadalt.

Razgatlıoğlu fölényes győzelmet aratott, Bulega egy második hellyel tartotta életben a bajnoki reményeit

„Nagyon boldog vagyok a győzelmem miatt – jelezte Razgatlıoğlu. – A Superpole futamon ugyanis nagyon balszerencsés módon, szinte teljesen a kockás zászlónál veszítettem el az első helyet. De mindegy is, hihetetlen munkát végeztünk ezen a hétvégén, és végre sikerült újra győznünk. Erre pedig szükségem volt, a bajnokság szempontjából meg ezekre a pontokra volt szükségem. Majd meglátjuk, hogy mi lesz Jerezben [a szezonzárón]. Köszönöm a csapatomnak a nagyszerű munkát. Ezen a hétvégén napról napra tudtunk fejlődni a motorral.”

Igazán jól indult a vasárnap Bulegának, hiszen egy nagyszerű hajrával az utolsó centimétereken megverte Razgatlıoğlut a Superpole futamon. A délutáni versenyen aztán a pole pozícióból ő sem vett különösebben jó rajtot, és a negyedik helyig esett vissza. Ám később sorban megelőzte a vetélytársait a török pilótát kivéve. Az újoncnak a viadalon volt egy igazán emlékezetes megmozdulása, ugyanis hatalmasat mentett, de emiatt beesett csapattársa ölébe. Álvaro Bautista viszont nem támadta meg, így Bulega egy második hellyel életben tartotta a bajnoki reményeit.

„Matematikailag még harcban vagyunk a bajnoki címért, de őszintén szólva nagyon nehéz feladat lenne a megszerzése – mondta Bulega. – Topraknak ugyanis nagyszerű szezonja van. Viszont már az is egy valóra vált álom, hogy elmondhatom magamról: még harcban vagyok a bajnoki címért az első itteni évemben. Szóval nagyon elégedett vagyok, köszönök mindent a csapatomnak. Sok tapasztalatot tudtam gyűjteni a következő idényre.”

Bautista a harmadik helyről rajtolva az 1-es kanyarban átvette a vezetést, amit aztán a futam negyedéig meg is őrzött. Csakhogy akkor jött Razgatlıoğlu, akivel nem tudott mit kezdeni, ahogy később Bulegával sem. A verseny végén aztán bár láthatóan gyorsabb volt az olasz pilótánál, nem támadta a bajnoki versenyfutásban még érdekelt csapattársát, így harmadikként intették le.

„Jól rajtoltam, de aztán Topraknak túl jó volt a tempója, szóval nem tudtam követni – kezdte Bautista. – Aztán volt egy rossz megmozdulásom a 6-os kanyarban, így Nicolò megelőzött. Akkor azt mondtam, hogy rendben, talán ő gyorsabb, mint én. De aztán ugyanúgy ment, mint én, ugyanazokkal a problémákkal, gondokkal küzdött. Toprakot így nem lehetett megfogni.”

„Aztán így ment végig a verseny, követtem [Bulegát] – tette hozzá. – Őszintén szólva, átlagos körülmények között talán megpróbáltam volna még valamit. Viszont azt gondolom, most az volt a csapat érdeke, hogy segítsem Nicolòt, hiszen neki még van valamennyi esélye a bajnoki címre. Egy csapat vagyunk, a jó és a rossz időszakokban is, szóval most mindenkinek mindent bele kell adnia, hogy megszerezzük ezt a címet. Ez persze nagyon nehéz lesz, de együtt megpróbáljuk kihozni ebből a helyzetből a lehető legtöbbet.”

A még be sem fejezett amerikai pályán pótolhatják jövőre az Argentin Nagydíjat?

0

Egy feltételezés szerint a teljesen még be sem fejezett Flatrock Motorsports Park ugorhat be jövőre a MotoGP-naptárba, ha az Argentin Nagydíj ismét kikerülne onnan. Az Amerikai Egyesült Államokban épülő pálya több szempontból is ideális választás lenne a sorozat számára.

Amikor néhány hete nyilvánosságra hozták a MotoGP 2025-ös szezonjának előzetes versenynaptárát, a szurkolók meglepődve láthatták, hogy az Argentin Nagydíj ismét szerepel benne. Idén a mezőny ugyanis nem látogatott el az Autódromo Termas de Río Hondóra, mivel az ország új – nagyjából egy éve hatalomra kerülő –kormánya megvonta a forduló megrendezéséhez szükséges támogatásokat. A politikai szélirány pedig azóta sem fordult meg, így nehéz elképzelni, hogy honnan szereznék meg a szervezők a szükséges forrásokat.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

Így tehát könnyen megtörténhet, hogy jövőre újra törölni fogják az Argentin Nagydíjat. Idén a MotoGP nem pótolta a fordulót, de erre jövőre már jóval több ideje lesz felkészülni a sorozatnak. Viszont a termasi versenyhétvége március közepére van kiírva, amikor az európai pályák beugrása problémás lehet. Egyébként a következő idényben hivatalosan a Buddh International Circuit a tartalékhelyszín, és az indiai időjárás tekintetében a márciusi időpont is megfelelő lenne. Viszont a hírek szerint a szervezők ebben az esetben is anyagi problémákkal küzdenek, ami minden mást elfedhet.

A MotoGP-nek így feltételezhetően alaposan körbe kell néznie, ha tényleg márciusban akarja megejteni a pótlást. A SPEEDWEEK felvetése szerint ekkor akár a Flatrock Motorsport Parkot is figyelembe vehetik. Amennyiben tényleg ez a létesítmény kerülne be a naptárba, akkor jövőre 2013 óta először két királykategóriás fordulót tartanának az Amerikai Egyesült Államokban (hiszen Austin alapból is helyet kapott a 2025-ös kalendáriumban).

Több mint tíz év után ismét két amerikai helyszíne lehet a MotoGP-nek?

A Flatrock Motorsport Park mellett több érv is szólhat, amelyek közül a legfontosabb, hogy amióta a Liberty Media felvásárolta a MotoGP mögött álló Dornát, amerikai tulajdonosa van a királykategóriának. A Liberty pedig természetesen szívesen bővítené a „hazai” fordulóinak számát, hogy azt a szintén a cég által irányított Forma–1 esetén lehetett tapasztalni. Az USA ugyanis mindkét széria tekintetében az egyik legfontosabb piac számukra. Ráadásul a pálya Tennessee-ben fekszik, nem annyira messze a Trackhouse Racing főhadiszállásától. A MotoGP újdonsült amerikai csapata és szponzorai így biztosan nagyon örülnének egy itteni versenyhétvégének.

Viszont ezekkel együtt problémák is felmerülnek, különösen az, hogy még nem fejeződött be a pálya építése. A Road&Track júniusi beszámolója szerint ugyan az aszfalt jó néhány ponton már a helyére került, de az akkor készített képek tanúsága szerint még bőven folyt a munka. Persze azóta több hónap eltelt, így akár nagyon sokat haladhattak az építéssel, de annak állásáról nem rendelkezünk pontos információkkal.

A pálya hivatalos Instagram-oldalára augusztusban került ki egy bejegyzés, amely több fotót tartalmazott (cikkünk borítóképét is). Az ezekhez mellékelt szöveg szerint akkor már „az utolsó simításokat” végezték, hiszen éppen telepítették a rázóköveket és a kerítéseket. A legfrissebb légifelvétel körülbelül két hete került publikálásra, azon a pálya nagyobb része már valóban késznek tűnik, de ezt ténylegesen nem lehet így megállapítani.

Flatrock Motorsports Park, 2024, szeptermber
Fotó: Flatrock Motorclub

Viszont még ha maga a pálya nagyjából el is készült, nagyon sok munkát el kell ahhoz végezni, hogy a híres tervező, Hermann Tilke által felrajzolt 4,3 kilométeres nyomvonal fogadhassa a MotoGP mezőnyét. Ami a legfontosabb: véghez kell vinni a homologizációs folyamatot, de például még a lelátókat is fel kell építeni. Arról nem is beszélve, hogy Tennessee-ben szintén nem különösebben kedvező márciusban az időjárás …