back to top
2025. július 21. 10:46
Kezdőlap Blog Oldal 131

Petrucci felborult a kamionnal, véget ért számára a Dakar érdemi része (kép)

0

Danilo Petrucci felborult a kamionnal a Dakar-rali csütörtöki szakaszán, aminek következtében nem érhetnek el eredményt az összetettben. Ezzel együtt nem kizárt, hogy folytathatják a viadalt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Danilo Petrucci 2022 után ismét részt vesz a Dakar-ralin. Ezúttal azonban nem motorversenyzőként, mint három éve, amikor még szakaszt is sikerült nyernie, hanem egy kamionos egység tagjaként. Hivatalosan a szerelői pozíciót tölti be, de ez egyben a második számú pilóta szerepkörét is jelenti.

Petrucci ismét elindul a Dakaron, de van egy hatalmas csavar

Az Italtrans triójának azonban nem volt könnyű dolga. Már a második szakasz rémálomszerűen alakult: a napot egy defekttel kezdték, majd navigációs problémák miatt beragadtak egy homokdűnébe. Miután onnan sikerült kiszabadulniuk, eltört a felfüggesztés, ami tönkretette a levegőrendszert, és elveszítették a jobb első kereket. Bár végül megtalálták a módját, hogy utóbbit pótolják, de a károsodás miatt csak lassan tudták teljesíteni a táv maradék szakaszát.

Csütörtökön aztán jött az ötödik szakasz, amelynek az elején Petrucci vezette a kamiont. Csupán három kilométernél jártak, amikor a 34 esztendős versenyző egy sziklának ütközött, a kamion pedig felborult. 40 perc múlva sikerült visszaállítani, de az üzemanyag-szivattyú megsérült, így számukra véget ért az aznapi küzdelem.

A bejegyzés, amelyet soha nem akartam megírni – kezdte Petrucci az Instagramon. – Még 3 km-t sem tettünk meg, és nem tudom, hogyan, de egy gödör után a jobb hátsó kerekem elkapott egy fűcsomót, és a kamion felborult. Szerencsére mindannyian jól vagyunk. Most 300 km-t kell így megtennünk, 10 fokban, hogy visszatérjünk a táborba, remélve, hogy a bukóketrec nem sérült meg. Teljes a csalódottság, elnézést kérek az Italtranstól, Marco Arnoletti navigátortól és Claudio Bellinától, az Italtrans vezérétől, aki megadta nekem ezt a nagyszerű lehetőséget. Nagyon sajnálom.”

Mivel az ötödik napon nem értek célba, Petrucciék számára véget ért a Dakar-rali érdemi része, hiszen így az összetett küzdelemből is kiszálltak. Mindez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy nem folytathatják a versenyzést. Ahogyan arra az olasz motoros is utalt, mindez attól függ, hogy megsérült-e a bukóketrec. Amennyiben nem, úgy részt vehetnek a szombati hatodik szakaszon.

Összehozhatja Bagnaia és Marc Márquez a Ducatinak azt, ami még nem történt meg a MotoGP-ben?

0

Luca Marini nem tartja kizártnak, hogy idén minden futamon Francesco Bagnaia és Marc Márquez fog harcolni a győzelemért. Ebben az esetben pedig az is elképzelhető, hogy a MotoGP történelme során először egy gyártó tökéletes idényt produkál.

A Ducati tavaly minden eddiginél nyomasztóbb fölényben volt a MotoGP-ben. A bolognai gyártónak csupán az Amerikai Nagydíjat nem sikerült megnyernie a főfutamok közül, a lehetséges hatvan dobogós helyből ötvenhármat megszereztek, és megdöntötték a Honda győzelmi sorozatának rekordját. A sprinteken sem volt rossz a mérlegük, a szombati viadalokon húszból tizenhétszer diadalmaskodtak.

A Ducati sikerkovácsa szerint a dominancia miatt nem kedvelik az ellenfelek, ami rosszulesik neki

Hogy idén mi lehet? Abból a szempontból nehezebb helyzetben lesznek, hogy nyolc helyett csak hat motort fognak működtetni, és négy helyett csak három gyári specifikációjú géppel fognak rendelkezni. Luca Marini azonban nem tartja kizártnak, hogy ennek ellenére is még feljebb lépnek „A történelem legjobb motorja, az biztos – utalt a Desmosedicire a Crash.net-nek adott nyilatkozatában. – Fantasztikus munkát végeztek.”

Ami amellett szól, hogy a Ducati ismét óriási magasságokban lehet, az a gyári csapat pilótapárosa, hiszen a jelenlegi mezőny két legeredményesebb versenyzőjéről van szó. Francesco Bagnaiához ugyanis Marc Márquez csatlakozott, és várhatóan ők ketten a mezőny legjobb motorjait fogják hajtani. Ha pedig a többi márka ezúttal sem tudja megközelíteni őket, akkor Marini azt sem tartja kizártnak, hogy az összes versenyen egymás között rendezik le a győzelem kérdését.

Nem hiszem – válaszolta a gyári Honda versenyzője arra a kérdésre, hogy a Ducati számára a 2024-es idény jelentette-e a csúcsot. – Ha Pecco és Marc egy csapatnál vannak, akkor hajtani fogják egymást, hogy fejlődjenek. Mi a Hondával idén nem fogunk tudni harcolni velük. Nekünk várnunk kell. Az a célunk, hogy a többi gyártót legyőzzük. Ha viszont az Aprilia és a KTM sem lesz képes elérni a Ducati szintjét, akkor lehetséges, hogy azt fogjuk látni, hogy miden versenyen ők ketten fognak harcolni a győzelemért. Szóval a csúcs talán még el sem jött.”

Ugyanaz hátráltathatja Bagnaiát és Marc Márquezt, mint a Real Madridot?

Ahogyan arra korábban utaltunk, a Ducati minden idők legerősebb idényét produkálta a MotoGP-korszakban, és a Honda 2003-as szezonját is felülmúlták. Akkor a japán gyártó a kilenc győzelemig jutó Valentino Rossi vezérletével tizenhatból tizenöt viadalt húztak be. A sikersorozatba egyedül Loris Capirossi tudott „belerondítani” a Katalán Nagydíjon, pont egy Ducatival.

A bolognaiaknak tehát már lényegében csak egyvalami jelentheti az előrelépést: a tökéletes szezon, legalábbis a vasárnapi győzelmeket tekintve. Ilyesmire a négyütemű korszakban nem volt példa, de az 500 köbcentimétereseknél többször is. A hőskorban az is előfordult, hogy egyetlen pilóta nyert minden futamot, míg legutóbb 1997-ben söpörte be egy gyártó az összes futamot. Abban az évben szintén a Honda volt a legjobb, és mind a tizenöt futamon sikerült diadalmaskodni.

Van még hová fejlődni, de Lorenzo a viharos évek után most már jó kapcsolatot ápol édesapjával

0

Chicho Lorenzo elárulta, most már normalizálódott a viszonya fiával, Jorgéval, bár kapcsolatuk azért még mindig nem nevezhető tökéletesnek. Az édesapa felidézte az ötszörös világbajnok gyerekkorát, és elmondta, melyik volt a kedvenc futamgyőzelme, illetve vb-címe.

Jorge Lorenzo közismerten viharos kapcsolatot ápolt édesapjával, Chichóval. Miután szülei elváltak, csak motoros pályafutása életben tartásának érdekében maradt vele, de a közös munka finoman szólva sem ment ideálisan, olyannyira, hogy később el is költözött tőle. Világbajnoki karrierje elején pedig apja nagyon csúnya dolgokat üzent neki a médián keresztül.

Kegyetlen döntésekre kényszerítette gyerekként Lorenzót az apjával ápolt viharos kapcsolata

Persze azóta már közel két évtized eltelt, így a két félnek bőven volt ideje rendezni a történteket. Hogy ezt pontosan hogyan tették meg, arról az idősebbik Lorenzo nem beszélt, arról viszont igen, hogy hol tartanak most. „Nem nagyon jó, de jó – utalt a kapcsolatukra a Moto.it-nek adott interjújában. – Amikor Milánóban volt az EICMA-n, én is vele voltam, Luganóban szintén. A karácsonyi időszakban pedig itt volt Mallorcán.”

A helyszín nem véletlen, hiszen Jorge Lorenzo a spanyolországi szigeten született, és itt sajátította el az alapokat édesapja motoros iskolájában. Bár, ahogyan arra utaltunk, megvoltak a konfliktusok, szakmai szempontból nyilvánvalóan sokat köszönhet neki. Chicho Lorenzo felidézte, hogy fia már gyerekként is kiemelkedőnek bizonyult.

Akkor készítettem az első motoromat, amikor Jorge hároméves volt, és már nagyon ügyesen ment – idézte fel. – Nagyon jó volt, folyamatosan nyerni akart. Mindig is nagyon profinak bizonyult, mindig, mindig. Már gyerekként is felkészült volt, mindent nagyon magas szakmai színvonalon csinált, sokkal magasabban, mint a többiek.”

Lorenzo szerint apjának köszönheti, hogy nem kellett kockáztatnia a bénulást karrierje végén

A fiatalabbik Lorenzo összesen hatvannégy futamot nyert meg a világbajnokság különböző kategóriáiban. Ebből negyvenhetet a MotoGP-ben, de apja nem azok közül választott, amikor kedvenc fia kedvenc győzelméről kérdezték, hanem a 125 köbcentis géposztályban aratott első sikerét, a 2003-as Riói Nagydíjat. „Számomra az első, 2003-as brazíliai volt az – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Fontos pillanat volt ez nekem. Ezután a Ducatival elért első [diadal] következik.”

Chicho Lorenzótól azt is megkérdezték, hogy mit érez gyermeke karrierjével kapcsolatban. A riporter által felvetett büszkeség helyett ő inkább azt válaszolta, hogy elégedettséget. Erre persze bőven van oka, hiszen öt világbajnoki címig jutott, és ebből hármat a királykategóriában szerzett. Az édesapa szemében az utolsó, 2015-ös kiemelkedik a többi közül. „Abban az évben végig vele voltam, és tudom, milyen erőfeszítéseket tett, hogy megnyerje azt a rendkívül túlfűtött hangulatú világbajnokságot – jelentette ki. – Fantasztikus idénye volt.”

Lorenzo: A spanyol közönség 80 százaléka kifütyült, mert ők Rossinak szurkoltak

A VR46-nál okkal biztosak abban, hogy Di Giannantonio időben felépül

0

A VR46-nál nagyon bizakodóak a műtéten átesett Fabio Di Giannantonio felépülését illetően, mivel az olasz pilóta a közelmúltban fokozni tudta edzései intenzitását. A csapat kommunikációs vezetője azt is kijelentette, hogy a sepangi teszten biztosan ott lesz Di Giannantonio, aki várhatóan a következő napokban ülhet majd újra motorra.

Nem volt problémamentes az előző szezon Fabio Giannantonio számára. Az olasz pilóta az Osztrák Nagydíj edzésén szenvedett el egy kellemetlen balesetet, aminek következtében kificamodott a bal válla. Ám bár annak a fordulónak a maradék részét ki kellett hagynia, de utána a Thai Nagydíjig minden versenyhétvégén ott volt. Viszont egészen addig sem jött teljesen rendbe a válla, és hátráltatta is a motorozásban. Végül aztán emiatt kés alá kellett feküdnie október végén, és egyben arra is rákényszerült, hogy kihagyja az utolsó két fordulót, a Maláj és a Valenciai Nagydíjat.

A műtét és a rehabilitáció alatt pedig láthatóan csökkent az izomtömege, ami nem jön jól egy motorversenyzőnek. Azonban a március eleji szezonnyitón való részvétele így sem forgott veszélyben, ellentétben a sepangi teszttel. A MotoGP első idei kollektív tesztje ugyanis alig egy hónap múlva, február 5-én veszi kezdetét. Azt nemrég maga Giannantonio árulta el, hogy ezen a gyakorláson még szinte biztosan nem lesz százszázalékos állapotban, de a csapata szerint így is motorra tud majd ülni.

Di Giannantonio dörzsölheti a tenyerét, ám egy rossz hírrel is szembesülnie kellett

„Nagyon bizakodóak vagyunk, hiszen Fabio mostanában tovább tudta fokozni az edzései intenzitását. Folyamatosan fejlődik, és növeli a fizikai terhelést” – közölte a héten a VR46 a SPEEDWEEK-kel. Pol Bertran, a csapat kommunikációs vezetője még tovább ment: „igen, biztosak vagyunk abban, hogy Diggia ott lesz a teszt kezdetén Sepangban”.

Giannantonio felépülését a VR46 mellett a Ducati is közelről figyeli. Idén ugyanis a római pilóta fogja vezetni a harmadik legújabb specifikációjú Desmosedicit a gyári duó mellett. Egyébként a Ducati költségcsökkentés miatt áll át négyről három gyári motorra. Mindenesetre így különösen nagy szükség lenne a Giannantonio által a GP25-tel Sepangban gyűjtött adatokra. Az megnyugtathatja a bolognaiak vezetőit, Giannantonio várhatóan a napokban megkapja az orvosi jóváhagyást ahhoz, hogy az izomépítés után megkezdje a következő edzési fázist, vagyis a szériagéppel történő motorozást.

A Ducati kulcsembere megvédte a támadható döntésüket, amellyel Bagnaia sem ért egyet

Martín képes lesz arra, hogy megismételje Lawson és Rossi bravúrját?

0

Davide Brivio szerint egyértelmű párhuzam fedezhető fel Jorge Martín mostani és Valentino Rossi 2004-es átigazolása között. Brivio nem látja akadályát annak, hogy Martín sikeres legyen idén az Apriliával. Viszont azt is megemlítette, hogy a Ducati gyári csapata nagyon kemény ellenfél lesz a madridi pilóta számára.

Jorge Martín egy eléggé járatlan útra lépett rá a tavalyi szezon végeztével, azzal, hogy a Ducatit elhagyva az Apriliához igazolt. Martín ugyanis mindössze a hatodik világbajnok a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájának történelmében, aki a trónra lépése után új gyártónál kezdi meg a következő idényt. Mike Hailwood 1966-ban ment az MV Agustától a Hondához, Giacomi Agostini 1976-ban a Yamahától az MV Agustához, Marco Lucchinelli 1982-ben a Suzukitól a Hondához, Eddie Lawson 1989-ban a Hondától a Yamahához, majd egy évvel később szintén bajnokként visszatért az asakai márkához. Az utolsó és egyben a MotoGP-érában az egyetlen, aki erre adta a fejét, Valentino Rossi volt, aki a 2004-es szezont a Honda helyett a Yamahánál kezdte meg.

Gyerekként hajszálon múlt a karrierje, most Rossi bravúrját másolta – portré a MotoGP új királyáról

Persze Martín szeme előtt leginkább Lawson és Rossi példája lebeghet, hiszen kizárólag ők voltak képesek arra a bravúrra, hogy új gyártójukkal azonnal felérjenek a csúcsra. És bár az Aprilia tavaly jelentősen le volt maradva a Ducati mögött, 2003-ban a Yamaha sem volt sokkal közelebb az akkor uralkodó Hondához. Viszont az iwataiaknál minden megváltozott Rossi 2004-es érkezésével, amiben nagy szerepet játszott Davide Brivio, a csapatfőnök. Brivio, aki pillanatnyilag a Trackhouse MotoGP istállóját vezeti, a múltra támaszkodva bizakodó Martín bajnoki esélyeit illetően.

„Ha belegondolunk, van a kettő között némi hasonlóság – mondta Brivio Rossi és Martín átigazolásáról. – Ugyanis annak idején Valentino akkor hagyta el a Hondát, amikor ők uralták a MotoGP-t. Most pedig Jorge hagyja el úgy a Ducatit, hogy közben ők uralják a MotoGP-t. Szóval, ki tudja, mi jöhet ki ebből?”

A Yamaha ódzkodott Rossi leigazolásától, néhányan úgy vélték, a márka semmiképpen nem jár jól vele

Rossi bravúrját egy szempontból még Lawsoné fölé is helyezhetjük: a Doktor azonnal az első futamát, a naptárból azóta kikerült Afrikai Nagydíjat megnyerte a Yamahával, míg az amerikai pilóta „csak” a negyedik versenyét, a Spanyol Nagydíjat húzta be a Hondával. Amennyiben tehát Rossi nyomdokaiba akar lépni, bíztató lenne Martín számára, ha nyerni tudna a szezonnyitó Thai Nagydíjon. Ez természetesen nem ígérkezik könnyű feladatnak, de Brivio szerint egyáltalán nem lehetetlen. „Persze, hogy nehéz lesz, de miért ne?” – tette fel a kérdést a rutinos csapatvezető.

„Bár a gyári Ducatinak nagyon jó »tartalékmegoldásai« lesznek Francesco Bagnaia és Marc Márquez révén. Szóval természetesen az egy olyan csapat, amelyet nagyon nehéz lesz legyőzni – magyarázta. – Viszont úgy tűnik, hogy a 2025-ös szezon kiegyensúlyozottabb lehet a gyártók szempontjából. A legjobb versenyzők jobban eloszlanak köztük, ami jót fog tenni a sorozatnak. És remélhetőleg a Ducati jó munkát végzett [a most távozó] pilóták fejlesztésével, ami a MotoGP egészét tekintve jobbá teheti a műsort.”

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

Vészesen szűkös határidőt kaphatott a KTM vezetősége, de a befektetők bíznak a cég megmenekülésében

0

Egy sajtóértesülés szerint február végéig van ideje a KTM vezetőségének arra, hogy összeszedjen 540 millió eurót a cég hitelezőinek kérése szerint. A piaci szereplők viszont bíznak abban, hogy sikerül a komoly anyagi problémákkal küzdő vállalat megmentése, hiszen annak részvényei jelentősen emelkedtek a közelmúltban.

Talán már senkinek sem jelent újdonságot, hogy a KTM komoly anyagi problémákkal küzd. Az osztrák gyártót a motoreladásai számának bezuhanása, vagy másképp megfogalmazva a túltermelés hozta nehéz helyzetbe. A probléma súlyát érzékletesen mutatja meg, amit a derStandard derített ki: a korábbi sejtésekkel ellentétben nem 190 ezer, hanem nagyjából 265 ezer eladatlan motor áll a cég raktáraiban. A krízis persze az alkalmazottakat sem érintette jól, hiszen mostanáig nagyjából 750 embertől kellett megválnia a vállalatnak.

Viszont jelenleg a legnagyobb problémát az elmúlt években felhalmozott hatalmas adósság, vagyis annak visszafizetése okozza. Éppen ezért, miután a KTM csődöt jelentett, fizetésképtelenségi eljárás keretében hatósági felügyelet alá került a cég. Az ennek keretében tartott meghallgatásokon pedig a hitelezők is ott voltak, és úgy tűnik, hogy az MV Agusta eladásán túl más konkrét kérésekkel is fordultak a KTM-et tulajdonló Pierer Mobility AG vezetősége, tehát a vezérigazgató, Stefan Pierer és új társvezérigazgató, Gottfried Neumeister felé.

A KTM tulajdonosa két éve megjósolta a válságot, mégsem tett semmit a károk enyhítéséért

A tervek szerint február 25-én kerül majd sor arra a szavazásra, amelyen véglegesen eldől, az érintettek jóváhagyják-e a KTM átszervezéséről szóló tervet. A GPOne.com arról értesült, a KTM vezetősége a szavazásig kapott időt arra, hogy 540 millió eurónyi új tőkét hozzon a céghez. Ez az összeg a vállalat 1,8 milliárd euróra tehető kötelezettségeinek 30 százalékát tenné ki. Mellékesen az olasz lap szerint ugyanezen folyamat részeként valószínűleg a KTM X-Bow sportautó projektjét és kerékpáripari érdekeltségeit fel kell majd adni.

A cég vezetőségét valamelyest megnyugtathatja, hogy a jelek szerint többen is hajlandóak lennének befektetni. A GPOne.com szerint a KTM-mel már most is szoros kapcsolatban lévő Bajaj, vagyis a legnagyobb indiai motorgyártó, a kínai CFMOTO és egy hongkongi befektetési vállalat, a FountainVest is ebbe a csoportba tartozik. Ráadásul felkérésre egy amerikai befektetési bank, a Citigroup külön keresi az esetleges további befektetőket.

Viñales annyira bízik a KTM-ben, hogy még részvényeket is vásárolt – árulta el a cég vezetője

A Pierer Mobilityt felépítő Pierer pedig jelezte, hogy saját vagyonát is a cég megmentésére fogja fordítani. Viszont ennek ellenére elkerülhetetlenül visszább fog szorulni a „saját” vállalatán belül, hiszen az új befektetők minden bizonnyal be fogják ültetni a saját embereiket az igazgatótanácsba, illetve várhatóan a részesedése is csökkeni fog. A 68 éves osztrák üzletember jelenleg (a Pierer Industrie AG-n keresztül) az 50,1 százalékát birtokolja a Pierer Bajaj AG-nek, amely a Pierer Mobility 74 százalékának tulajdonosa (a többi részvény forog a piacon). A Pierer Bajaj AG maradék 49,9 százaléka, tehát a második legnagyobb részesedés a Bajaj kezében van.

Mindenesetre a beszámolók alapján Pierer és munkatársai éjjel-nappal dolgoznak a szükséges források megszerzésén. Ezt pedig láthatóan értékelik a piaci szereplők, hiszen a Pierer Mobility részvényeinek értéke az elmúlt hónapban 69,71 százalékkal nőtt. Persze továbbra is messze elmarad a krízis előtti szinttől, de legalább láthatóan vannak, akik bíznak a KTM megmenekülésében.

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

A Superbike-vb-től ellesett megoldással javítana a MotoGP-hétvégéken a korábbi csapatvezető

0

Francesco Guidotti úgy véli, hogy az időmérő helyett a sprint eredményének kellene meghatároznia a főfutam rajtsorrendjét. A gyári KTM előző csapatmenedzsere részletes indoklása szerint ez a változtatás jobbá, kiegyensúlyozottabbá és így szórakoztatóbbá tenné a MotoGP versenyhétvégéit.

Nagy változás állt be a MotoGP tavalyi szezonjával, a sorozat ugyanis ekkor vezette be a sprinteket. A szombati viadalok létjogosultságát azóta kevesebben vitatják, a szurkolók között pedig kimondottan sikeresnek bizonyult az újítás. Persze a sprintek bevezetése nemcsak a helyszíni nézőszámokra, hanem a versenyhétvégék menetére is hatással volt. Például megnövelte az időmérő jelentőségét azáltal, hogy jelenleg a szintén szombati kvalifikáción dől el a forduló mindkét futamának rajtsorrendje. Azonban Francesco Guidotti, aki az idény végén köszönt le a KTM gyári csapatának éléről, úgy látja, módosítani kellene ezen a rendszeren.

Stonernek nem tetszik a mai MotoGP, megszüntetné a sprinteket, és nehezebbé tenné a vezetést

„Már megszoktam a sprinteket – mondta Guidotti az olasz Motorsportnak. – De ha valamin változtathatnék, az a rajtsorrend felállításának módja lenne. A jelenlegi formátum miatt már péntek délután keményen kell nyomni, és az még csak a péntek. Aztán a szombat túlzottan stresszes. A Q1 és a Q2 nagyon fárasztó, két órával az időmérő után pedig már a sprintre is sor kerül. Szóval én a kvalifikáció menetén változtatnék.”

„Ha rajtam múlna, a péntek délutáni és a szombat reggeli edzésekből egy összevont kvalifikációt csinálnék – magyarázta. – És ez határozná meg a sprintfutam rajtrácsát. Aztán a sprintnek az eredményét használnám fel a főfutam rajtrácsának kialakításához.”

A Superbike-világbajnokságot követők számára ismerős lehet ez a rendszer, még ha csupán részben is. A Superbike-vb mezőnye ugyanis 2019 óta nemcsak a két teljes pontértékű versenyt futja le, hanem vasárnap délelőtt teljesíti a Superpole futamot is. Ez a viadal határozza meg a délutáni második verseny rajtrácsának első kilenc pozícióját. A maradékot a szombati Superpole (amely az időmérő szerepét tölti be) alapján osztják ki. Guidotti javaslata így nem ennek a tökéletes másolata – nem is lehetne az, hiszen a Superbike-vb fordulói során nem kettő, hanem három versenyt rendeznek –, ám könnyen elképzelhető, hogy inspirációul szolgált a megalkotásához.

A Superbike-vb sokkal szórakoztatóbb, mint a MotoGP – jelentette ki a mindkettőben megforduló pilóta

És ez nem minden, az olasz szakember szerint legalább két további indoka is lehetne az általa kért módosításnak. „Ha a sprinten nem vagy az első kilencben [akik pontot kapnak], akkor nincs miért hajtanod – mutatott rá Guidotti. – Nem számít, hogy a tizenkettedik vagy a tizenötödik helyen végzel. Egyszerűen nem számít. Viszont akkor nagyon más lenne a helyzet, ha a vasárnapi rajtpozíció szempontjából fontos lenne, hogy a sprinten is hajts.”

„Ráadásul ez a megoldás azért szintén előnyös lenne, mert a versenyzők így a sprinteken nem hajtanának végre túl kockázatos manővereket, mert tudnák, hogy egy esetleges bukás esetén rossz rajtpozíció lesz a »büntetésük« – tette hozzá. – Szóval szerintem ezzel a formátummal az egész versenyhétvége valamivel kiegyensúlyozottabb lenne.”

A Michelin főnöke szerint egyes csapatok „egyáltalán nem értelmezik” a sprinten gyűjtött adatokat

Melandrinak egyértelmű, ki az idei bajnoki cím fő esélyese: Marc Márquez az, akit meg kell verni

0

Marco Melandri úgy gondolja, hogy Marc Márquez az idei bajnoki cím legnagyobb esélyese. Melandri meglátása szerint Jorge Martín nem lesz igazán versenyképes az Apriliával. Az olasz exmotoros el tudja képzelni, hogy Pedro Acosta beleszóljon a bajnoki küzdelembe, de csak egy feltétellel.

Március elején indul a 2025-ös MotoGP-szezon, amely során számos érdekes kérdésre választ fogunk kapni. Ezek egyike, hogy a Ducati gyári alakulatához igazoló Marc Márquez meg tudja-e szerezni a hetedik királykategóriás bajnoki címét. Bár Márquez tavaly harmadik lett a tabellán, pontok tekintetében nem igazán tudta felvenni a versenyt Jorge Martínnal és Francesco Bagnaiával. Azonban Marco Melandri, a 2002-es 250 köbcentis világbajnok szerint idén így is a spanyol pilóta a legesélyesebb arra, hogy felemelje a trófeát.

Marc Márqueztől a KTM-ig – mik lesznek a 2025-ös MotoGP-szezon legfontosabb kérdései?

„Idén Márquez lesz az, akit majd meg kell verni – mondta Melandri a GPOne.com-nak. – Amikor ugyanis neki ott kell lennie, akkor mindig ott van. Nem hibázik, és még ha rosszul is alakul neki a verseny, akkor is rendbe tudja hozni a dolgokat. Talán tényleg többet bukik, mint a többiek, de ezt akkor teszi, amikor megengedheti magának, vagyis az edzéseken.”

„Bár Márquez motorja, a 2023-as Ducati, a GP23 messze volt a tavalyitól, a GP24-től [Martín és Bagnaia gépétől], de ugyanolyan motorral senki sem tudta megelőzni. Ez pedig egy nagyon fontos mérce – magyarázta. – Persze a bajnoki párharc elvesztése nagyon motiválóan hat majd Peccóra, miközben Martín számára kiderült, hogy Pecco verhető. Azonban úgy gondolom, hogy végül így is Marc fogja learatni a babérokat.”

Márquez szereplése mellett a következő szezon másik nagy kérdése, hogy Martín mire lesz képes az Apriliával. A madridi pilóta újdonsült világbajnokként érkezik meg a noalei gyártóhoz, ám a kilátásai nem feltétlenül rózsásak. Az Aprilia tavaly ismét csak harmadik lett a gyártók között, és ezúttal messzebb volt a Ducatitól és a KTM-től, mint 2023-ban. Ugyanakkor az is igaz, hogy az előző szezonban a bolognai márka mellett csak az Aprilia tudott futamgyőztest adni a MotoGP-nek.

Martín: Egyáltalán nem az a célom, hogy jövőre megnyerjem a világbajnokságot

„Martín idén nem lesz harcban a bajnoki címért – jelentette ki Melandri. – Őszintén szólva nem hiszem, hogy a Ducatival szemben egy ennyire jelentős lemaradást be tudnak hozni. Vagy legalábbis nem hiszem, hogy erre egy szezon alatt képesek. Utoljára Barcelonában nyert bármit az Aprilia, és a Ducati akkor is közel volt hozzá. Persze Jorge nem Maverick Viñales vagy Aleix Espargaró, de így sem számítok arra, hogy a végső sikerért fog küzdeni.”

Végül arról kérdezték Melandrit, hogy szerinte Pedro Acosta idén már versenyben lehet-e a bajnoki címért. „Ha a KTM motorja jobb lesz, akkor igen. De jelenleg a KTM úgy általában nem az aranykorát éli, szóval nem lesz könnyű dolguk – utalt az osztrák gyártó komoly anyagi problémáira. – De véleményem szerint ő a jövő. És ha a Ducatinál lenne, akkor már tavaly állandóan a közvetlen élbolyban harcolt volna.”

A KTM-nél száz pontból álló tervet dolgoztak ki a versenyprogramok megmentésére

Csak idő kérdése, hogy Acosta megszerezze első futamgyőzelmét a MotoGP-ben?

0

Joan Mir szerint Pedro Acosta remek munkát végez, mivel minden pályán gyors tud lenni. A gyári Honda versenyzőjét nem lepte meg, hogy honfitársa tavaly nem tudott futamot nyerni, ezzel együtt úgy véli, csak idő kérdése, és ez is meglesz neki.

Bár a tavalyi év újonca elismerésnek nem volt nagy sportértéke a MotoGP-ben, hiszen Pedro Acosta volt az egyetlen debütáló pilóta, valójában az elmúlt minimum öt év legjobb teljesítményét tette le az asztalra az elsőéves versenyzőket tekintve. A spanyol motoros már az első főfutamán az élmezőnyben harcolt, a másodikon dobogóra állhatott, a harmadikon pedig ehhez már szerencse sem kellett.

A kétszeres világbajnok összesen ötször állhatott fel a pódiumra, és a Ducati versenyzőit leszámítva ő az egyetlen, aki ezt egynél többször tehette meg. Bár az idény második részében sokszor hibázott, aminek következtében lemaradt a kizárólag a bolognaiak pilótáiból álló kvartett mögötti ötödik helyről, ellenfelei így is elismerik a produkcióját. Többek között Joan Mir is.

Pedro nagyszerű munkát végez – nyilatkozta a Crash.net-nek. – Nagyon nehéz minden pályán versenyképesnek lenni, és Pedro az összes helyszínen nagyon jó tempót produkált, szóval ez fantasztikus. A Ducatik valószínűleg sokkal előrébb vannak a teljesítményt illetően, és ez biztosan nem segített neki abban, hogy megszerezze az első győzelmét.”

Versenymérnöke szerint Acosta tudása részben abból ered, hogy nem sportolóként tekint magára

Valóban, Acosta még pole pozíciót is szerzett, de a hab a tortán, vagyis a győzelem mind szombaton, mind vasárnap elmaradt, jelentős részben a Ducati fölényének következtében. Kérdés, hogy a KTM jelenlegi helyzete és a fejlesztések esetleges elmaradása idén lehetővé teszi-e számára, hogy a dobogó legfelső fokáért küzdhessen, ám honfitársának nincsenek kétségei afelől, hogy előbb-utóbb eljön a nagy pillanat.

Meg fog érkezni. Sokat tanul és rendkívül gyors – vélekedett Mir, aki aztán némileg furcsa kijelentéssel folytatta az Acostával kapcsolatos mondandóját. – Nem lepett meg, hogy nem nyert [futamot], de ha győzött volna, akkor sem csodálkoznék, mert megvan hozzá a kvalitása és a tehetsége. Szóval ez csak idő kérdése.”

Mivel 2024-ben elmaradt a diadal, Acosta már csak minden idők hatodik legfiatalabb királykategóriás győztese lehet. Ehhez az első öt forduló valamelyikén, a Spanyol Nagydíjjal bezárólag kell nyernie, különben már Jorge Lorenzót sem előzheti meg. Ami az első tíz további tagjait illeti, Mike Hailwood felülmúlására a tizenkettedik, Cseh Nagydíjig, Fabio Quartararo befogására a tizenharmadik, spielbergi hétvégéig, míg Valentino Rossi és Casey Stoner megelőzésére a tizennyolcadik, indonéziai fordulóig van lehetősége.

Sikerül-e a MotoGP legfiatalabb újoncának az, ami Acostának tavaly nem jött össze?

Káosz, fenyegetőzés, segítség hiánya: kitálalt a gyorsaságimotoros-vb-t elhagyó világbajnok

0

Jaume Masià elárulta, már megbánta a döntést, hogy a tavalyi idényre a Gas Up Teamhez igazolt, amelynek későbbi kaotikus működéséről részletesen beszámolt. A Supersport-világbajnokságba menekülő versenyző a sorozattól is hiányolta a segítségnyújtást.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a 2023-as Moto3-es világbajnokságot megnyerő Jaume Masià nemcsak a Preicanostól, illetve a Moto2-ből, hanem a teljes gyorsaságimotoros-vb mezőnyéből távozik. Ennek oka az egy éve még Gas Up Team néven működő SAG-istálló körül kialakult helyzet, amelyről nemrég részletesen beszámolt.

Még a visszalépést is bevállalta a világbajnok, hogy elmeneküljön a szétesőben lévő csapattól

A Moto3-ból jobb ajánlataim voltak, amelyek ötször annyit értek a Moto2-es szerződésemben [foglalt összeghez] képest, amelyet nem kaptam meg – idézte fel a ’Fast & Curious’ podcastban. – Soha nem a gazdasági szempontokra összpontosítottam, túléltem, tudtam, hogy merre tartok. A hozzám közel álló emberek figyelmeztettek, hogy nem ez a legjobb csapat, ahová feljebb lehet lépni, mert a versenyzőket illetően instabil, minden évben váltogatják a pilótáikat, és ez nem normális.”

Masià elárulta, most már másképp cselekedne, de szűk két éve az volt a célja, hogy minél hamarabb biztosítsa a jövőjét. „A döntés, miszerint a SAG-hez szerződöm, a 2023-as év első futamain született meg, ezt szerettem volna elérni – jelentette ki. – Ma már bánom, biztos vagyok benne, hogy találtam volna valami jobbat.”

Az igazi káosz a Holland TT-n kezdődött, amikor Raúl Castañeda személyében új tulajdonos érkezett a csapathoz. „A szezon felénél annak a határán voltam, hogy feladjam – idézte fel a spanyol pilóta. – Rendkívül frusztrált voltam, és nem csak az eredmények miatt. Nagy nyomás nehezedett rám a csapat részéről, és nem tartottam helyesnek, hogy támogatás nélkül kockáztassam az életemet.”

Az új vezetés nemcsak a versenyzőkkel, hanem az istálló minden tagjával közölte, hogy a technikai feltételek adottak, így aki nem teljesít, azt habozás nélkül elküldik. Ennek Masià csapattársa, Bo Bendsneyder esett áldozatául, aki az idény végén már a Supersport-vb mezőnyében versenyzett, és negyedik futamán már dobogóra állt.

Misanóban már nem tartottak igényt Bo Bendsneyder szolgálataira, pedig nem volt olyan rossz, ahogyan azt a Supersportban is láthattuk – magyarázta a 24 esztendős motoros, aki arra is kitért, hogy sokáig kérdéses volt, hogy mi lesz az idény utolsó részével. – Azon a hétvégén nem tudtam, hogy teljesítem-e az ázsiai túrát, pénteken még nem voltak meg a repülőjegyek Indonéziába. Beszéltem a bajnokság menedzsmentjével, és elmondtam nekik, hogy nem látom magam felkészültnek arra a hét hétre ennek a belső helyzetnek a következtében, mire közölték, hogy szeretnék, ha ott lennék a bajnokságban, és maradjak nyugodt. Öt hónap alatt minden a feje tetejére állt.”

A helyzet odáig eszkalálódott, hogy Masià Phillip Islanden 230 km/h-s sebességgel bukott, miután világossá tették számára, hogy vagy elöl végez, vagy kirúgják. Az idény vége után, már a holtszezonban pedig ő döntött úgy, hogy elmenekül az istállótól, még azon az áron is, hogy így nem lesz helye a gyorsaságimotoros-vb mezőnyében. „Ha tovább várok, csapat nélkül maradtam volna – hangsúlyozta. – Kockázatos döntés otthagyni álmaim bajnokságát, Semmiféle segítséget nem kaptam a sorozattól, és ez nem igazságos.”

Az egyszeres világbajnok ennek következtében váratlanul a Supersport-vb mezőnyében kötött ki, ahol az Orelac Racing Verdnatura színeiben fog versenyezni egy Ducatival. Persze bízik benne, hogy lesz visszaút. „Soha életemben nem vettem fontolóra ezt a szériát – szögezte le. – Ez egy magas színvonalú vb, és arra is szolgálhat, hogy belelendüljek, és visszatérjek a gyorsaságimotoros-világbajnokságba.”