back to top
2025. június 17. 07:34
Kezdőlap Blog Oldal 161

Martín nagyot mentett, de győzelmével Bagnaia tovább csökkentette összetettbeli hátrányát

0

Francesco Bagnaia jó rajtja után végig vezetve nyerte a Japán Nagydíjat a nagyot mentő Jorge Martín és Marc Márquez előtt, így hátránya 10 pontra csökkent. Pedro Acosta ismét elesett, így hiába a pole pozíció, nullázással zárta a hétvégét.

A Moto3-as bajnokavatás és a részben esős Moto2-es futam után a MotoGP főversenye zárta a Japán Nagydíj vasárnapját. A pole pozícióból ezúttal is Pedro Acosta indulhatott, aki megpróbálhatta feledtetni a sprinten történt bukását, míg mellőle Francesco Bagnaia és Maverick Viñales várhatták a piros lámpák kialvását. A kezdés előtt listavezető Jorge Martín csupán a tizenegyedik pozícióból indult, míg a bajnokság harmadik helyéért harcolók közül Enea Bastianini a negyedik, míg Marc Márquez az elvett köre miatt a kilencedik helyet szerezte meg a kvalifikáción. Ami a gumiválasztást illeti, előre mindenki a keményet választotta, míg hátra Nakagami Takaakit leszámítva a teljes mezőny a közepes mellett tette le a voksát. A levegő hőmérséklete 21, az aszfalté pedig 26 fokos volt közvetlenül a rajt előtt.

Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat

Bagnaia ezúttal is remekül rajtolt, és bár Acosta előrébb fordult el, utána sikerült átvennie a vezetést. Brad Binder feljött a harmadik helyre, Viñales viszont sok pozíciót veszített. Marc Márquez s Martín szintén jól rajtoltak, majd az 1. körben a Pramac pilótája már a negyedik helyre jött fel. Hátrébb közben Álex Márquez és Joan Mir is bukott, a sportelügyelők pedig a leintés után vizsgálták az esetet.

A 3. körben Marc Márqueznek sikerült visszaelőznie Jack Millert, akit Bastianini is majdnem maga mögé utasított, de nem járt sikerrel. Martín a harmadik, míg Acosta az első helyért üldözte az előtte lévőt, a GasGas újonca viszont a szombati naphoz hasonlóan ismét bukott, de visszatért a pályára. Martín viszont a 4. körben elment Binder mellett, és közel másfél másodperces hátrányban üldözőbe vehette Bagnaiát.

Az 5. körben aztán Márquez is követte márkatársait, és Binder mellé bevetődve feljött a harmadik pozícióba. A dél-afrikai motorosnak ezután Bastianinit kellett maga mögött tartania, Az olasz pilóta a 9. körben próbálkozott először az előzéssel, de csak néhány pillanatig előzött. Eközben Augusto Fernández is elesett.

A 10. körben elkezdték lengetni a fehér zászlót, vagyis a versenyzőknek engedélyezték a motorcserét az eső miatt, de ennek még nem volt aktualitása. Annak viszont igen, hogy Bastianini megelőzze Bindert, amivel sikerült feljönnie a negyedik pozícióba. Az élen eközben Martín 1 másodpercen belülre került Bagnaiához képest.

A 12. körben Viñales esett el, így számára is véget ért a futam. Két körrel később Márquez hibázott az 1-es kanyarban, így Bastianini jelentősen tudta csökkenteni a hátrányát vele szemben. Eközben Acosta, miután már kört kapott az élmezőnytől, végleg feladta a futamot.

A hajrára nem maradtak nagy izgalmak. Martín némileg közeledett Bagnaiára, de egy ponton megakadt, így a címvédő megnyerte a futamot, így 10 pontra csökkentette hátrányát a tabellán. Bastianini viszonylag közel került Márquezhez, de támadni nem tudott, így a Gresini versenyzője lett a harmadik. Franco Morbidelli viszont megelőzte Bindert, így az első öt helyen öt Ducati zárt, ahogyan a másik két állva maradt bolognai motor pedig a gyári KTM versenyzője mögött ért célba.

A MotoGP motegi főfutamának végeredménye

Esés a minimotorral, gratuláció a legnagyobbaktól – így ünnepelték Alonso vb-címét (videók)

0

Nagy ünneplést csaptak az Aspar istállónál, miután David Alonso a Japán Nagydíjon aratott győzelmével bebiztosította a Moto3-as világbajnoki címet. A kolumbiai versenyző régi motorjával nosztalgiázhatott, majd Marc Márquez és Francesco Bagnaia is gratulált neki, miközben többször is látszott rajta, hogy nem tudja visszatartani a könnyeit.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, újabb világbajnoki cím dőlt el a gyorsaságimotoros-vb Japán Nagydíján. David Alonso megnyerte a Moto3-as futamot, így nem kellett nézni, hogy mit csinál Daniel Holgado, Iván Ortolá és Collin Veijer, hiszen mindenképpen 100 pont fölé nőtt az előnye. Ennek következtében matematikailag is biztossá vált, hogy egyikük sem előzheti őt meg az összetettben.

Ortolá próbálkozása bukással zárult, Alonso győzelemmel lett a Moto3 idei világbajnoka

A leintés után ahogyan ilyenkor lenni szokott, megkezdődött az ünneplés. A 18 éves versenyző megállt a pálya szélén, a többiek pedig gratuláltak neki. Ezt követően kapott egy kolumbiai, illetve spanyol zászlót, hiszen az Ibériai-félszigeten kezdett el versenyezni, már ami az európai karrierjét illeti. Miközben visszatért a célegyenesbe, látszott, hogy nem tudja visszatartani a könnyeit.

A buli pedig ott indult be igazán. Alonsónak előbb levetítettek egy kisfilmet az eddigi pályafutásáról, a nosztalgiázás azonban itt nem állt meg, hiszen megkapta azt a minimotort, amelyen kisgyerekként elindult az idáig vezető úton. Fel is ült rá, ami meglehetősen bizarr látvány volt, de a körözgetés közben elesett, de szerencsére nem lett belőle baj. Mindezt egyébként már az arany festésű sisakjában tette.

Végül aztán ő is visszament a parc fermébe, eközben pedig begyűjtötte a jelenlegi MotoGP-mezőny két legeredményesebb tagjának, Marc Márqueznek és Francesco Bagnaiának a gratulációját. Előbbi személye azért is érdekes, mert Alonso egy olyan rekordot állított be, amelyet a nyolcszoros világbajnok eddig harmadmagával tartott. Fausto Gresini 1987-ben, illetve a spanyol versenyző 2010-ben még a 125 köbcentiméteres kategóriában, míg Joan Mir 2017-ben már a Moto3-ban szerzett tíz futamgyőzelmet egy szezonban. A kolumbiai pilótának viszont még négy versenye van, így jó eséllyel meg fogja dönteni ezt a csúcsot.

Nem tudom, mi történt ma – kezdte az értékelést. – Nem tudom, miért, de volt egy furcsa érzésem: tegnap a hotelben elmentem a fürdőszobába lefekvés előtt, láttam magamat a tükörben, és azt mondtam, hogy »holnap világbajnok leszel«. Aztán elkezdtem sírni, már tegnap. Nem voltam benne biztos, hogy a mai napon meg tudom csinálni, csak azt tudtam, hogy a maximumot fogom nyújtani. Nehéz verseny volt, egy ponton azt mondtam [magamban], hogy »rendben, vigyük el Ausztráliába, mert ma nagyon nehéz [lenne megcsinálni]«. A csapatom, a családom, az iskola, ahol megtanultam motorozni… Nem tudom, hogyan köszönjem meg mindenkinek, de csodálatos. Világbajnok vagyok, nem találom a szavakat.”

A dobogóra aztán a csapat alapítója, Jorge „Aspar” Martínez kísérte fel Alonsót. Az istálló a hetedik világbajnokát ünnepelhette a legkisebb kategóriában, akik közül Talmácsi Gábor volt a második a sorban. Előtte Álvaro Bautista, utána pedig Juliűn Simón, Nicolás Terol, Albert Arenas, majd Izan Guevara ért fel a csúcsra.

González nyerte a legnagyobbat a remek döntésen az eső után, Ogura közel a vb-címhez a Moto2-ben

0

Manuel González nyerte a Japán Nagydíjat a Moto2-ben, megszerezve első győzelmét a kategóriában, miután remek döntést hozott, és óriási tempót produkált a változó körülmények között. Összesen hatan választottak jól, köztük Ogura Aj, aki második helyével meccslabdához jutott.

A Moto3 után a Moto2-esek futama következett a Japán Nagydíj zárónapján. A pole pozíciót Jake Dixon szerezte meg Zonta van den Goorbergh és Arón Canet előtt. A bajnokságot vezető Ogura Aj mindössze kilencedikként indulhatott, ám legközelebbi ellenfele, Sergio García csupán tizenhetedikként várhatta a piros lámpák kialvását. Ami a többi 2025-ös MotoGP-versenyzőt illeti, Fermín Aldeguer a tizenötödik lett a kvalifikáción, míg Somkiat Chantra a múlt heti lábsérülése miatt kihagyta a hétvégét. A legkisebb kategória versenyéhez képest mind a levegő, mind az aszfalt hőmérséklete csökkent: előbbi 22, utóbbi 27 fokos volt közvetlenül a kezdés előtt.

Dixon az esőnek köszönheti a Moto2-es pole pozíciót, Ortolá fölényesen nyert a Moto3-as időmérőn

Dixon jól jött el, ahogyan Van den Goorbergh is, ám utóbbit nagyon levezette az ideális ívről Izan Guevara. Ogura remekül rajtolt, és egy pillanatig második volt, ám aztán visszaesett. Ezeknek azonban nem volt jelentősége, ugyanis eleredt az eső, és piros zászlóval megszakították a futamot. Nem sokkal később az is kiderült, hogy tizenkilencről tizenkét körre csökkentik a versenytávot.

Az újraindítás előtt érdekes fordulat következett be, ugyanis Ogurának száraz pályás gumikat tettek fel, amivel lényegében a teljes mezőnnyel szembement. Az MT Helmets pilótája már a kivezető körben szenvedett, ráadásul a rajtrácson már nem lehetett kicserélni az abroncsokat. Mindez eléggé arra hajazott, mint amit Jorge Martín a San Marinó-i Nagydíjon elkövetett: a tabella éllovasaként teljesen ellentétes utat járt, mint a mezőny nagy része. A japán motoros végül felállt a rajtrácsra, ellentétben Albert Arenasszal, aki meggondolta magát.

Dixon ismét megtartotta a vezetést, míg csapattársa, Guevara feljött a második helyre, és aztán meg is tartotta azt Canettel szemben. Ami Ogurát illeti, a japán motoros a tizennegyedik helyre esett vissza. A Fantic pilótáját aztán Alonso López, Celestino Vietti és Tony Arbolino is maga mögé utasította, így visszaesett a hatodik pozícióba.

A 2. körben López előbb sikeresen védekezett Vietti ellen, majd Guevara megelőzésével feljött a második helyre. Mindeközben Ogura magára talált, és többek között csapattársát is megelőzve hetedikként zárta a kört. Ezután Arbolino következett, majd Guevara jött, Vietti viszont agresszívan próbált védekezni, de nem volt esélye.

Ahogyan Lópeznek és Dixonnak sem, így Ogura a 4. kör elején átvette a vezetést, és elhúzott a mezőnytől. Mindeközben Manuel González jött át a mezőnyön, miután a japán versenyzőhöz hasonlóan ő is a slickeket választotta. A Gresini pilótája az 5. körben vette át a második helyet Dixontól, aki aztán vissza is esett.

Velük azonban még nem volt vége, ugyanis kiderült, hogy Filip Salač, Jeremy Alcoba és Van den Goorbergh is száraz pályás abroncsokat tett fel, így ők is átmentek a mezőny többi tagján. Ami az elejét illeti, González rohamosan csökkenteni kezdte a közel 5 másodperces hátrányát Ogurával szemben.

A 6. kör végén Joe Roberts odáig jutott, hogy kiment a bokszba kereket cserélni, de ezzel körhátrányba került. Ami az elejét illeti, mind az első, mind a harmadik helyért csata volt kialakulóban. Előbb Gonzáleznek sikerült az előzés, aki a 9. körben átvette a vezetést, majd nem sokkal később ellépett ellenfelétől.

González győzelmét innentől kezdve senki nem veszélyeztette, így megszerezte első sikerét a középső kategóriában. Ogura szintén örülhetett, hiszen így 60 pontra nőtt az előnye a tizennegyedikként záró Garcíával szemben, és Phillip Islanden akár már világbajnok is lehet. Salačnak végül sikerült megőriznie a harmadik helyet Alcoba és Van den Goorbergh előtt, míg Xavi Artigas megszerezte saját maga és csapata első idei pontjait. A legjobb esőgumis versenyző Vietti lett a hetedik pozícióban.

A Moto2 motegi futamának végeredménye

Ortolá próbálkozása bukással zárult, Alonso győzelemmel lett a Moto3 idei világbajnoka

0

David Alonso nyerte a Japán Nagydíjat a Moto3-ban, így matematikailag is bebiztosította a végső győzelmet. A hajrában Iván Ortolá bukott a második helyről, így Collin Veijer, valamint Adrián Fernández lett még dobogós.

Szokás szerint a Moto3-asok futama volt a Japán Nagydíj hétvégéjének első versenye a zárónapon. David Alonso annak tudatában kezdte meg a viadalt, hogy valós esélye volt bebiztosítani a világbajnoki címet. A kolumbiai motoros a harmadik helyet szerezte meg az időmérőn, Iván Ortolá és Collin Veijer személyében két olyan pilóta mögött, akiknek a rajt előtt még volt matematikai sanszuk megelőzni őt az összetettben. Az éllovashoz ekkor legközelebb álló Daniel Holgado viszont csupán a kilencedik pozícióból várta a piros lámpák kialvását. Közvetlenül a rajt előtt a levegő hőmérséklete 23, az aszfalté pedig 30 fokos volt.

Dixon az esőnek köszönheti a Moto2-es pole pozíciót, Ortolá fölényesen nyert a Moto3-as időmérőn

Ortolá jól jött el, ellentétben Veijerrel, aki egészen a hetedik helyig esett vissza. Alonso feljött a második helyre, míg Ángel Piqueras harmadikként fordult, de a remekül rajtoló Holgado hamarosan mindkettőjüket megelőzte. Az Aspar versenyzőjét aztán mindkét Leopard maga mögé utasította, de Piqueras elé vissza tudott jönni. Hátrébb Noah Dettwiler esett el a verseny elején.

A 2. körben Adrián Fernández elment Holgado mellett, de csak pár másodperc erejéig volt második. A következő körben viszont nemcsak őt, hanem Ortolát is sikerült megelőznie, így átvette a vezetést. Ebben a körben előbb Tatchakorn Buasri, majd Luca Lunetta esett el, így számukra is véget ért a futam.

Az 5. körben Holgadónak sikerült maga mögé utasítania Ortolát, miközben az időközben a hetedik helyre visszacsúszó Alonso visszavette a pozícióját David Muñozzal szemben. Egy körrel később viszont az MT Helmets motorosa visszajött a második helyre, míg hátrébb Joel Kelso volt a következő eleső versenyző, azt követően pedig Nicola Carraro bukott.

A 7. körben Holgado újabb pozíciót vesztett, ezúttal Piquerasszal szemben, a következő körben pedig Jamanaka Riuszej is elment mellette. A GasGas motorosa azonban hamarosan visszaelőzte riválisát, de csak ideiglenesen. Piqueras eközben elkövetett egy kisebb hibát, de így is maradt a harmadik.

A 9. körben előbb Holgado, majd Alonso utasította maga mögé Jamanakát, a kolumbiai versenyző ráadásul a futam addigi leggyorsabb körét is megfutotta. A következő körben aztán mindketten elmentek Piqueras mellett, és ők ketten is helyet cserétek, de csak rövid időre. Eközben Veijer is megelőzte Jamanakát, és Piquerast, így az ötödik helyen haladt.

A 11. körben Alonso egy agresszív előzéssel feljött a harmadik pozícióba, és az akkori állás alapján készülhetett a világbajnoki ünneplésre. Sőt, egy körrel később már Ortolá is mögötte volt, így minden riválisát megelőzte. Az MT Helmets versenyzője viszont nem hagyta magát, és a 13. kör elején visszajött ellenfele elé, de csak néhány másodpercig volt második. Veijer ugyancsak kemény manőverrel elment Holgado mellett. A 10-es kanyarban megtörtént az első kisebb dráma, ugyanis Piqueras a 10-es kanyarban eldobta, ráadásul másodszor is elesett, amikor vissza akart térni a pályára.

A 14. körben Fernández kicsit lecsúszott az ideális ívről, így Alonso a futam során először átvette a vezetést, de a spanyol pilóta nem hagyta magát, és szinte rögtön visszaállt az élre, míg mögöttük Ortolá védekezett Veijer ellen. A bajnokság éllovasa azonban a kör végén ismét maga mögé utasította a Leopard versenyzőjét, míg Holgado bevetődött a holland pilóta mellé, így visszavette a negyedik pozíciót.

A 16., vagyis az utolsó előtti körben Ortolá hosszú idő után visszaelőzte Fernándezt, így feljött a második helyre, és üldözőbe vette Alonsót, ám hamarosan ő is elesett a 10-es kanyarban. Alonsónak innentől kezdve nem volt nehéz dolga, és győzelmének köszönhetően bebiztosította bajnoki címét. A második helyre végül Veijer jött be, míg Fernández lett a harmadik, Holgado pedig a negyedik pozíciójának köszönhetően megőrizte az összetettbeli második pozícióját.

A Moto3 motegi futamának végeredménye

Martín szerint nem lehet hibának nevezni az időmérős bukását, és felfedte, mitől ijedt meg a sprinten

0

Jorge Martín úgy véli, a kedvezőtlen körülmények nagy szerepet játszottak abban, hogy bukott a Japán Nagydíj időmérőjén. A spanyol pilóta elégedett az esős sprinten elért negyedik helyével. Martín kiemelte, hogy az őt megelőző Marc Márquez milyen jó teljesítményt nyújtott a viadalon. A Pramac versenyzője elárulta, hogy szerinte Pedro Acosta a főfutam legnagyobb esélyese.  

A Japán Nagydíj fordulatos időmérőjén Marc Márquez mellett Jorge Martín volt az egyik főszereplő. Ám a Pramac motorosa ezúttal nem pozitív szempontból került a figyelem középpontjába. Martín ugyanis nagyjából másfél perccel a leintés előtt bukott a 9-es kanyarban, így már nem tudott javítani az akkori idején, és végül a tizenegyedik helyig csúszott le a táblázaton. Viszont a spanyol pilóta úgy érzi, hogy az esős körülmények legalább annyira hibáztathatóak az eséséért, mint ő maga.

Marc Márquez elárulta, mivel magyarázták a felügyelők, hogy túl későn vették el a körét az időmérőn

„Szerintem ezt nem igazán lehet hibának nevezni, mert esett az eső, és nehéz volt nem bukni – magyarázta Martín. – Próbáltam egy nagyszerű kört összerakni, és akkor elveszítettem a motor elejét. Az ember ilyenkor a maximumot próbálja nyújtani, de ez ilyen körülmények közt elég nehéz. Az persze világos, hogy az idei bajnoki versenyfutás során mindig történik valami, néha valami jó, néha valami kevésbé jó. Ma buktam az időmérőn, és hát az egyértelmű, hogy nem a legjobb a tizenegyedik helyről indulni, amikor a riválisod a másodikról rajtol.”

A félresikerült időmérő után aztán Martín a sprinten képes volt némileg menteni. Nagyszerű rajtot vett, és így az első kör közepén már az ötödik helyen haladt. Onnan viszont később már csak egy pozíciónyit tudott előrelépni, saját elmondása szerint leginkább a meginduló eső miatt. Ráadásul Pedro Acosta bukása sem repítette fel a dobogóra, mivel a kilencedikként rajtoló Márquez, akinek láthatóan jobban feküdtek a kedvezőtlen körülmények, megelőzte. Így végül 23 pontról „csak” 15-re csökkent a Bagnaiával szembeni előnye.

„Az az érzésem, hogy ha jobban teljesítek az időmérőn, akkor biztosan más helyzetben lettem volna – mondta Martín a DAZN-nak. – Az szerintem egyértelmű, hogy a tizenegyedik helyről indulva a legjobbamat nyújtottam. De az is igaz, hogy kicsit megijedtem, amikor elkezdett cseperegni az eső, és nem kockáztattam annyit, mint amennyit talán Marc, akinek végül sikerült odaérnie az elejére.”

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

„Már soha nem lehet megtudni, hogy mi lett volna, lehet, hogy ha több kockázatot vállalok, akkor megint bukok – folytatta. –  Szóval elégedett vagyok [a negyedik hellyel], hasznos információkat gyűjtöttem a holnapi napra. Már tudom, hol kell javulnom ahhoz, hogy vasárnap közelebb kerüljek a győzelemért folyó csatához. Úgy gondolom, hogy akár a tizenegyedik helyről is odaérhetek majd. Így a sprint után már nagyobb az önbizalmam. Ráadásul a száraz körülmények kedvezhetnek nekem.”

Martín tehát Márquez mögött töltötte a sprint egy részét. A viadal után pedig elismerően beszélt a nyolcszoros világbajnok teljesítményéről. „Marc mögött haladva láttam, hogy még van min javítanunk holnapra – jegyezte meg. – Tanult néhány dolgot, és úgy gondolom, hogy most ő a referencia a Ducati kötelékében. A 4-es szektorban lenyűgözően teljesít, én viszont nem megyek abban annyira jól. Én nem éreztem magam kényelmesen a motoron, küszködtem, és még meg kell találnom a természetes pozíciómat. Mögötte úgy éreztem magam, mint egy Moto3-as versenyző, mint egy újonc.”

Az Acostával kimondottan jó viszonyt ápoló Martín úgy gondolja, hogy az újonc a főfutam legnagyobb esélyese. „Pedro mindenáron nyerni akart – utalt honfitársa esésére. – De szerintem így is ő a vasárnapi verseny fő favoritja. Az én helyzetem egy kicsit bonyolultabb, viszont úgy látom, hogy akár a második vagy a harmadik helyért is küzdhetek majd.”

Acosta szerint a bukása „egy ostoba hiba” volt, arra koncentrált, hogy mindenhol gyors legyen

Acosta szerint a bukása „egy ostoba hiba” volt, arra koncentrált, hogy mindenhol gyors legyen

0

Pedro Acosta úgy gondolja, hogy meg lehet találni a pozitívumokat is a Japán Nagydíj sprintjében, amelyen az élről esett el. Az újonc elmondása szerint neki és a KTM-nek is sikerült előrelépnie.

A Japán Nagydíjon a nagyszerű péntek után a szombat is kiválóan indult Pedro Acosta számára. Az időmérőn Marc Márquez idejének elvétele miatt ugyanis megszerezte első királykategóriás pole pozícióját, és egyben új körrekordot állított fel Motegiben. Acosta a sprinten is bíztató tempót diktált, és bár a rajt után Francesco Bagnaia és Enea Bastianini is elment mellette, rövid időn belül mindkettőjüket visszaelőzte, majd magabiztosan haladni kezdett az első MotoGP-győzelme felé.

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

Az első diadalára viszont tovább kell még várnia, mivel a kilencedik körben senkitől sem zavartatva bukott a 7-es kanyarban. Az esés azonban nem törte meg, és a viadal után is inkább a dolgok világos oldalára figyelt. Az optimizmusának az mindenképp táptalaja lehet, hogy holnap újra a pole pozícióból próbálhatja majd megverni a mezőnyt.

„Ez tényleg egy nehéz helyzet, de az is igaz, hogy egyre közelebb kerülünk a legjobbakhoz – nyilatkozta Acosta. – A sprinten arra koncentráltam, hogy ahol csak tudok, ott gyorsan menjek. Persze [a bukás] hülyeség, egy ostoba hiba volt a részemről. Kicsit nyitottabban és nagyobb szögben mentem be a kanyarba. De nem kifogásokat keresek, hanem megoldásokat. Szóval értékelni kell a pozitívumokat, és egyben a negatívumokat is.”

„Folyamatosan fejlődünk, és most egy jó pillanatban vagyunk, de persze ez nem teszi semmissé a hibát, amelyet ma elkövettem – folytatta éretten a 20 éves pilóta. – Ez most igenis fáj, de ebben a negatív színezetű helyzetben vannak pozitívumok is. A Pecco elleni [vissza]előzés olyan volt, mint amilyeneket [idén] korábban csináltam. És az nagyon pozitív, hogy újra erősnek éreztem magam az ilyen pillanatokban. Jelenleg olyan helyzetben vagyok, hogy alig kell gondolnom a motorra, a KTM ma már sokkal jobban csinálja a dolgokat. Ezt pedig jól mutatja, hogy ma a bukás előtt tudtunk küzdeni az élmezőnnyel.”

Miller előre fél a KTM új főnökétől, de szerinte „teljes baromság” az elküldött vezetőt hibáztatni

0

Jack Miller nagyra tartja a KTM gyári alakulatának jövő évi csapatfőnökét, Aki Ajót, és előre fél attól, hogy a finn szakember „ellene” is fog dolgozni, akit Pedro Acosta is csak dicsért. Miller viszont emellett teljesen jogtalannak tartja, hogy az osztrákok Francesco Guidottit hibáztatják a relatív sikertelenségükért.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, nemrég hivatalossá vált, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság két kisebb kategóriájában sikert sikerre halmozó Aki Ajo váltja jövőre Francesco Guidottit a KTM gyári istállójának csapatfőnöki székében. Az osztrákok hivatalos kommunikációja szerint az idő előtti cserére – az olasz szakembernek 2025 végéig volt szerződése – azért kerül sor, mert egy „új szemléletet” akarnak követni. Viszont a különböző értesülések szerint alapvetően az áll a döntés hátterében, hogy a mattighofeniek mostanra közelebb szerettek volna kerülni a Ducatihoz, a sikertelenségért pedig – részben biztosan – Guidottit hibáztatták.

Hivatalos: sokszoros világbajnok csapatvezető lesz a gyári KTM új főnöke

Persze ennek a lépésnek nemcsak a negatív, hanem a pozitív oldalát is ki lehet emelni. Például azt, hogy Ajo mindkét jövő évi pilótáját, Pedro Acostát és Brad Bindert is jól ismeri, hiszen mindkettőjükkel begyűjtött legalább egy világbajnoki címet. A finn szakember Jack Millerrel is dolgozott már együtt, viszont az ausztrál versenyző szintén vált, így ez a kapcsolat nem fog új lángra lobbanni.

Miller mindenesetre nagyon jó véleménnyel van korábbi főnökéről, ám Guidottit sem szeretné a busz alá dobni. Utóbbival sem a KTM gyári csapatánál találkozott először, hiszen a Pramacnál (ahová egyéként Miller jövőre visszatér) 2018 és 2020 között egymás kezét fogva hajszolták a sikereket.

„Nyilvánvaló, hogy Francisco és én nagyszerű kapcsolatban vagyunk, szóval szomorú vagyok amiatt, hogy távoznia kell – mondta érzelmesen Miller a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ugyanakkor úgy gondolom, hogy Aki elszántságától és munkamódszerétől ellenfélként a jövőben félnünk kell majd. Hiszen tudom, hogyan vezeti a csapatát, tudom, hogyan dolgozik, és szerintem erre szüksége van [a KTM-nek]. Szóval az ő szempontjukból érthető ez a lépés. Ez így nyilvánvalóan nem jó hír számomra, mert nem szeretnék Aki ellen dolgozni, de ez már csak így megy. Sok szerencsét neki.”

Megkérdezték Millert, jogosnak tartja-e, hogy Guidottit hibáztatják, amiért egy KTM-pilóta sem küzd a bajnoki címért. „Szerintem ez teljes baromság – válaszolta erőteljesen. – Francesco fantasztikus csapatvezető, ott van például, amit a Pramackal csinált, alapvetően ő hozta a csapatot abba a [jó] helyzetbe, amilyenben most van. És úgy gondolom, hogy a megfelelő eszközökkel ugyanezt a munkát a KTM-nél is el tudta volna végezni. De ez végül nem így lett, a forgóajtó pedig csak folyamatosan forog tovább…”

Hamarosan olvadásnak indulhat a Ducati óriási fölénye a MotoGP-ben?

A gyári csapathoz jövőre felkerülő Acosta ugye egyáltalán nem versenyzett Guidotti alatt. Az újonc így csak arról az Ajóról tudott véleményt formálni, akinek az alakulatával szerezte meg 2021-ben a Moto3-as, tavaly pedig a Moto2-es világbajnoki címét. „Ő az egyik legjobb csapatvezető és csapattulajdonos ebben a paddockban” – jegyezte meg kezdésként a mazarróni cápa.

„Azt hiszem, hogy biztosan ő az a fickó, akire szükségünk lesz, ha valóban a MotoGP-bajnoki címért akarunk harcolni – tette hozzá. – Mindenki tudja, hogy Aki hűvös [megfontolt], mint a jég, de amikor oda kell csapni az asztalra, akkor azt is megcsinálja. Nagyon boldog vagyok, hogy újra vele dolgozhatok, és egyben hihetetlenül izgatott amiatt, hogy miként fogja kezelni az embereket.”

Marc Márquez elárulta, mivel magyarázták a felügyelők, hogy túl későn vették el a körét az időmérőn

0

Marc Márquez a sprintfutam után elmondta, hogy a felügyelők szerint azért nem értesítették időben a körelvételről, mert „probléma volt a kapcsolattal”. A Dorna által később kiadott hivatalos indoklásában már a „szoftverhiba” szó szerepel.

Kifejezetten fordulatosan alakult a MotoGP időmérője Motegiben. A történések egyik főszereplője Marc Márquez volt, aki hiába futotta meg nagyjából két és fél perccel a leintés előtt az új körrekordot, az idejét pályaelhagyás miatt elvették tőle. A pole pozíció így Pedro Acosta ölébe hullott.

Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat

Márquez végül csak a kilencedik rajthelyet szerezte meg, hiszen a megvillanása után azt hitte, hogy már nem kell több gyorskört teljesítenie. A sportfelügyelők döntése az ideje elvételéről ugyanis szinte az utolsó másodpercekben érkezett meg hozzá, amikor már nem volt esélye javítani. A nyolcszoros világbajnok a kvalifikáció után nem vitatta a lépés jogosságát, de arra felhívta a figyelmet, hogy általában sokkal korábban szokták értesíteni erről a hibázó pilótát.

Végül Márquez a rossz rajtpozíciója ellenére elégedetten zárhatta a sprintet, hiszen bejött a harmadik helyre. A futam után megkérdezték tőle, hogyan érintette ez a szerencsétlen ügy. „Ez a reggel tényleg egy kicsit zavaros volt, különösen a késői értesítés miatt – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – A motoron ülve ugyanis lehetetlen megmondani, hogy megérintetted-e a zöld [részt a pályán kívül] vagy sem.”

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

„Amikor aztán láttam, hogy nem törölték [azonnal] a kört, azt mondtam magamnak: »rendben, nincs értelme tovább nyomni«, mivel akkor esett néhány csepp eső – idézte fel. – Szóval arra gondoltam, hogy azzal a köridővel az első sorban leszek, ami pedig a célunk volt. Sajnos aztán nagyon későn jött meg hozzánk az értesítés. A felügyelők később azt mondták, hogy problémáik voltak a csatlakozással. Szerencsétlen eset, de hát ez van. Onnantól az volt a feladatunk, hogy megpróbáljuk ezt elfelejteni, a sprintre koncentrálni, és még egyszer a tőlünk telhető legjobban teljesíteni.”

Később a MotoGP mögött álló Dorna egy hivatalos közleményben magyarázta meg a történteket. „A pályahatárokat figyelő szenzor, azonnal működésbe lépett az esetnél, ez pedig mindig az adott kör automatikus törléséhez vezet” – írták.

„A FIM sportfelügyelői [a törlést] azonnal bevitték a rendszerbe, de sajnos egy szoftverhiba megszakította ezt a folyamatot. Ez pedig azt jelentette, hogy a kört kézzel kellett törölni, ami késleltette az értesítést – magyarázták. – Ez volt az első alkalom, hogy ez történt a szezononként kivizsgált több ezer pályahatárokat illető szabálysértés során. A hiba okát megtaláltuk, és a rendszert átállítottuk annak érdekében, hogy ez többé ne fordulhasson elő.”

Dixon az esőnek köszönheti a Moto2-es pole pozíciót, Ortolá fölényesen nyert a Moto3-as időmérőn

Jake Dixon szerezte meg a Moto2-es pole pozíciót Motegiben Zonta van den Goorbergh és Arón Canet előtt. A Q2-ben megérkező intenzív esőzés miatt a brit pilóta az első gyorskörével került a rajtrács élére. A Moto3 időmérőjén Iván Ortolá fölényes győzelmet aratott, az első sorba rajta kívül még Collin Veijer és David Alonso állhat majd fel.

A MotoGP mellett a Moto2 és Moto3 mezőnye is pályára gurult szombaton Motegiben. A Japán Nagydíjon a két kisebb kategória időmérőjét erősen befolyásolta az eső, a csapadék főleg a középső géposztály kvalifikációján okozott problémát a pilótáknak.

Az eső is eldöntheti, hogy Martín vagy Bagnaia köre jön a hullámvasút tetején – hétvégi menetrend

Moto2

A Moto2 időmérőjén a tabella legjobb tíz helyezettje közül Sergio Garcíának és Manuel Gonzáleznek kellett motorra ülnie a Q1-ben. A mezőnyben nem volt ott Daniel Muñoz, aki a második szabadedzésen egy nagy bukásban eltörte a jobb bokáját. A bokszutca kinyitásakor aránylag ideálisak voltak a körülmények, amit Zonta van den Goorbergh használt ki a legjobban. A holland motoros 1:49.742 másodperces idejével sokáig az élen állt, csapattársát, Barry Baltust megelőzve.

A hajrára fordulva azonban González 1:49.711-es idejével felállította az új körrekordot, amivel persze a vezetést is átvette. A csöpörgést elkezdő esőben ennél aztán már senki sem tudott jobbat futni, a Gresini pilótája mellett van den Goorbergh, Baltus és a végén javító García jutott tovább.

A Q2 aztán hihetetlenül gyorsan befejeződött, ugyanis erősebben rákezdett az eső – az etap második felében lényegében már senki sem merészkedett ki a pályára. Így pedig az első próbálkozás döntött, amely során Jake Dixon 1:52.693-as köre volt a leggyorsabb. A brit pilóta idén másodszor szerezte meg a pole pozíciót. Kisebb meglepetésre a második helyre van den Goorbergh jött be, akinek 6 ezred volt a hátránya Dixon mögött. A harmadik pozíciót Arón Canet fogta meg 1:53:000-val.

A Japán Nagydíj Moto2-es időmérőjének végeredménye

Moto3

A legkisebbeknél David Muñoz volt az a tabella első tíz helyezettje közül, akinek részt kellett vennie a Q1-ben. A spanyol pilóta ennek megfelelően bekezdett, és 1:57.479-cel állt az élre, amit aztán rövidesen 1:57.045-re javított.

Az etap második felében aztán jelentős előrelépést bemutatva Stefano Nepa 1:56.414-gyel átvette a vezetést. Ezt viszont Muñoz nem hagyta szó nélkül, és 1:56.016-tal elvitte az olasz pilóta elől az első továbbjutó helyet. Rajtuk kívül még Furuszató Taijó és Riccardo Rossi került be a Q2-be.

Az időmérő második szakaszában szinte mindenki azonnal kiment a pályára. Az első próbálkozások után Collin Veijer neve jelent meg a táblázat élén, a holland pilóta 1:56.674-et futott. Azonban Iván Ortolá nem sokáig teketóriázott, és óriási ugrással 1:55.364-re javította a körrekordot, egyben pedig a vezetést is átvette.

Viszont Veijer tudott erre válaszolni, és egy perccel a leintés előtt egy 1:55.117-es kört rakott ki az asztalra. Azonban Ortolá sem maradt adós: 1:54.761-gyet futva fölényesen szerezte meg idén az ötödik alkalommal a pole pozíciót. Az első sor David Alonsóval vált teljessé, aki 409 ezreddel maradt el a győztes időtől.

A Japán Nagydíj Moto3-as időmérőjének végeredménye

Bagnaia az áldozata ellenére tudott nyerni, Bastianini becsukott szemmel teljesítette az utolsó kört

0

A Japán Nagydíj sprintfutamának dobogósai, Francesco Bagnaia, Enea Bastianini és Marc Márquez értékeltek a leintést követően.

Az időmérőhöz hasonlóan a Japán Nagydíj sprintfutama is bővelkedett az izgalmakban. A viadal során sokáig úgy tűnt, hogy Pedro Acosta az első királykategóriás pole pozíciója után az első MotoGP-győzelmét is megszerzi. Azonban az újonc végül bukott, így „átadta” a vezetést a másodikként rajtoló Francesco Bagnaiának. A címvédő ezt aztán meg is tartotta, ezzel pedig 15 pontra csökkentette a hátrányát Jorge Martín – aki egyébként negyedik lett – mögött a tabellán.

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

„Nagyon boldog vagyok – nyitott érzelmesen Bagnaia. – De azért nem volt egyszerű ez a verseny. A futam előtt fel kellett áldoznunk némi teljesítményt [üzemanyagot], hogy jobban ki tudjuk ismerni a körülményeket. Így pedig a futamot olyan beállításokkal kellett végigcsinálnom, amelyekkel kevesebb erő volt a motorban. De ettől eltekintve szinte minden tökéletes volt, az egész hétvége során nagyon jó munkát végzünk. Most kimondottan elégedett vagyok, mert ilyen körülmények között nem könnyű nyerni vagy pontokat szerezni. Mi pedig kihoztuk ebből a lehető legtöbbet, köszönöm ezt a csapatomnak, folytassuk továbbra is így.”

Enea Bastianini a negyedik helyről vágott neki a viadalnak, de az 1-es kanyarban már másodikként fordult el. Később Acosta őt (majd Bagnaiát is) visszaelőzte, és Bastianini a harmadik pozícióból nem igazán tudott veszélyes lenni az élen haladó kettősre. A futam végén Marc Márquez felért rá, akivel parázs csatát vívtak akkor már a második helyért, amiből végül ő jött ki győztesen.

„Ez egy nagyon jó sprint volt – kezdte Bastianini. – És az egész futam során nagyon jó volt a tempóm. A végére pedig elég közel kerültem Peccóhoz, de az előtte lévő két-három körben túl sok időt veszítettem [így nem tudtam megelőzni]. Marc meg is előzött, de aztán a 11-es kanyarnál elhatároztam magam, elengedtem a féket és bementem mellé. Az utolsó körre meg becsuktam a szemem… Szóval örülök ennek a második helynek.”

Márquez az időmérőn egy kisebb pályaelhagyás miatt bukta el a pole pozíciót, sőt az elvett köre okán csak a kilencedik rajthely lett az övé. Viszont a sprint alatt végig nagyon jó volt a tempója, így annak végére már a gyári Ducati duóját is utolérte. Megelőzni viszont már nem tudta őket, de így is feljegyezhetett magának egy újabb dobogót.

„Ez egy nagyon jó szombat volt, különösen azért, amilyen jó volt a tempóm az időmérőn – mondta Márquez. – Aztán meg, úgyis mindenki tudja, hogy mi történt… Onnan csak a sprintre koncentráltam, amelyen aztán szintén elég jó volt a tempóm. Még az utolsó körökben is nyomtam, és majdnem elkaptam őket. Egy tényleg jó csatát vívtunk Eneával, de mivel előtte sokat mentem mások mögött, a hátsó gumimban megemelkedett a nyomás, és ez mindent nehezebbé tett. De nagyon élveztem ezt a harcot, és örülök az újabb dobogónak, holnap is ez lesz a célom.”