back to top
2025. június 27. 07:29
Kezdőlap Blog Oldal 17

Dunlop harmincon túl, a Honda tíz év után először – elstartolt a Man-szigeti TT versenyhete

Hétfő óta zajlanak a Man-szigeti TT versenyei. A publikum már több történelmi pillanatot láthatott. Elég csak Michael Dunlop rá gondolni, aki már harminckét győzelemnél tart, de a Honda Racing UK csapatánál is örülhetnek, hiszen tíz év után szereztek újabb sikert a világ legveszélyesebb motorversenyén.

Ezen a héten folytatódnak a világ legveszélyesebb motorversenyének, a Man-szigeti TT-nek az eseményei. Ugyan a versenyzők már az elmúlt napokban sem unatkoztak, hiszen számos kategóriában megannyi időmérőt teljesítettek, azonban a lényeg még csak most következett, amikor az első versenyeket is megrendezték.

Mint arról korábban beszámoltunk, a kvalifikációk alatt a tizennégyszeres győztes Peter Hickman balesetet szenvedett, aminek következtében a mellkasa, a háta, a válla és az arca is megsérült. Szintén az edzésnapokon esett nagyot Tom Weeden, aki hát, láb- és bokasérüléseket szenvedett. Vasárnap Peter Foundsot és Jevan Walsley-t is horrorbaleset érte, ők azonban szerencsére néhány karcolással megúszták.

Bukása után kórházba szállították a Man-szigeti TT sztárját

Hétfőtől aztán már a versenyeké volt a főszerep. A sort a Superbike kategória első versenye kezdhette meg, ezt minimális előnnyel Davey Todd húzta be. Ugyan a 29 éves versenyző magabiztosan állt az élen, a bokszkiállás túl lassúra sikerült, és emiatt biztosított magán támadási felületet. Győzelmét követően elárulta, nemcsak az elbaltázott bokszkiállás hátráltatta, hanem motorja azonnal leállt, amint átszelte a célvonalat.

Őket a Sidecar kategória első versenye követte, ahol sok nyitott kérdés nem maradt a viadal alatt. Ryan Crowe és Callum Crowe tükörsima győzelmet aratott, több mint 1 perces előnyt kiépítve a második helyezett Ben Birchall – Patrick Rosney párosa előtt. További érdekesség, hogy a verseny alatt több mint 121 mérföld/órás (kb. 194 km/h) átlagsebességet produkáltak, amely új rekord is egyben. Sajnos ezúttal is történt egy nagy baleset, ugyanis Dan Knight és Justin Sharp buktak nagyot. Mentőhelikopterrel szállították őket kórházba több sérüléssel, azonban mindketten stabil állapotban vannak.

A hétfői napot a Supersport kategória nyitófutama zárta, melyen Michael Dunlop diadalmaskodott több mint 11 másodperces különbséggel. Ezzel a sikerrel karrierje harmincadik győzelmét zsebelte be, már ami a Man-szigeti TT-t illeti. A leintést követően úgy fogalmazott, hogy hamar összeszokott az új motorral, és tisztában volt vele, hogy nehéz versenye lesz, hiszen a konstrukcióval minimális felkészülés adódott a számára.

A keddi program a Superstock kategória első versenyével indult. Itt Dean Harrison nyert, viszont az ő győzelme sem egy átlagos siker volt. Időjárási okok miatt a versenyzők a délelőtti időpont helyett mindössze kora este ülhettek motorra. Ugyan a 36 éves versenyző negyedik alkalommal diadalmaskodott a TT-n, de 2019 óta először. Hovatovább a Honda Racing UK is tíz év után az első győzelmét szerezte a neves versenyen. A futamot követően Harrison kifejtette, már a rajttól kezdve nyélgázon ment, és figyelte a bokszból érkező táblákat. Amikor meglátta a „P2” feliratot, rögtön mélyebbre ásott magában.

A nap a Supertwins kategória nyitófutamával zárult, ahol a sor elején ismerős név végzett. Dunlop a hétfői sikere után egy nappal később is győzni tudott, ezáltal megszerezte a harmincegyedik sikerét. Ezúttal jóval dominánsabb módon, több mint 22 másodperces különbséggel nyert. Ebben a pillanatban összesen negyvennyolc dobogónál tartott, amely szintén új rekord. Ezen a versenyen is történt nagy baleset, az 1. körben Veronika Hankocyova bukott, akit szintén mentőhelikopterrel szállították kórházba. A cseh pilótanő fej-, mellkas- és karsérüléseket szenvedett, de szerencsére neki is stabil az állapota.

Szerdára két verseny volt betervezve, ez azonban az eső miatt borult, és csak a Supersport kategória második versenyét rendezték meg. Az első futamhoz hasonlóan ezúttal is Dunlop nyert, aki az idei kiírásban már három győzelemnél tart. Ennek ellenére versenye nem volt problémamentes, ugyanis a bokszmunka lassúra sikeredett, de a motor hibátlanul működött, mesélte.

A Man-szigeti TT eseményei szombatig tartanak.

A MotoGP közvetítése, és minden, ami mögötte van

0

Betekintést nyerhettünk a közvetítések kulisszái mögé. Enrique Sierra, a Dorna Live igazgatója hosszasan mesélt a különböző kameraszögekről, és egyéb, látványos megoldásokról, valamint a fellelhető grafikai elemek kapcsán is szót ejtett.

Ma már el sem tudjuk képzelni, hogy egy gyorsaságimotoros-világbajnoki eseményről ne legyen élő közvetítés. Pedig ahhoz, hogy minden szabadedzés, edzés, időmérő és verseny tálcán kínálja magát, elképesztő háttérstábot kell megmozgatni. Majdnem 200 ember dolgozik a közvetítéseken, akik közel 30 kamerát és több mint 150 bemeneti csatornát menedzselnek. Utóbbi alatt a különböző drónokkal vagy helikopterekkel készült felvételeket, egyéb grafikákat, GPS-adatokat kell érteni. Azt pedig már mondanunk sem kell, hogy ők is minden helyszínen ott vannak azért, hogy a szurkolók felhőtlenül töltsék az idejüket.

„Azt hiszem, 2017-ben kezdtük el a szuperlassításokat – emlékezett vissza Enrique Sierra, a Dorna Live igazgatója a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában. – Ez egy új perspektívát nyújtott nekünk a motorokról és a pilótákról. Olyanokat, melyeket ezelőtt sosem láthattunk.” Azt is fontos tudni, hogy ma már 4K felbontású, magas képfrissítési rátájú kamerákat használnak, amivel hűen visszatükrözik a sportág dinamikáját.

A közvetítés másik sarkalatos fejlesztési pontja a dróntechnológia bevezetése volt, melyre maga Sierra is büszkén tekint vissza: „Számomra ez a legnagyobb változás az elmúlt három évben. Ezt a hatást korábban függesztett kamerával abszolváltuk, de most sokkal könnyebben és gyorsabban tudunk mozogni.”

„A dróntechnológia fejlődik, és sokkal gyorsabbá válik – folytatta. – A Red Bullnak van olyan prototípusa, amely akár a 300 kilométer per órát is elérheti, úgyhogy bízom benne, hogy a jövőben le tudunk követni egy MotoGP-motort. Ez egy teljesen új perspektívát adna. A jelenlegi szabályzásokkal ez azonban nem lehetséges, sem a versenyzők, sem a nézők számára, mivel nyilvános helyen vagy. Úgy vélem, ez a televíziózás és a közvetítések jövője, és ez egy nagy erősségünk.”

A drónfelvételekhez hasonlóan a helikopterről szolgáltatott képeknek is elképesztő jelentőségük van. Ez abban az esetben is így marad, ha a drónok teljesen leuralják a piac ezen szegmensét. „Ez egy első osztályú megközelítés, és mindig azt mondom, hogy »szükségünk van rá«. Fontos szerepe van a helikopternek. Amíg a drón 20-30 méter magasan lebeg, addig a helikopter akár 500 méterig is felmehet, és jóval szélesebb látómezőt biztosít nagyobb lencsével. Ez lehetőséget ad nekünk, hogy egyszerre megmutassuk a vezető pilótát és az őt követőket. Ez egy biztonsági szisztéma is egyben, mert ha a harmadik helyért zajló csatát mutatod, miközben az első pozíció kiléte világos, akkor gyorsan új történetet és versenyszituációt tudsz teremteni” – emelte ki a helikopterkép előnyeit Sierra.

2021-ben a Portugál Nagydíj alatt bevezették a vállkamerákat, aminek köszönhetően pazar belső kamerás felvételeket tudtak mutatni a versenyzőkről. Ezek azonban manapság nem láthatóak a közvetítések alatt, viszont a koncepció egyáltalán nem veszett fejsze nyele. Ennek prózai okai vannak, ugyanis egy másik hangi berendezésen dolgoznak, melynek további helyet kell felszabadítani a bőrruha alatt. Ez még jelenleg a tesztfázisban tart.

A közvetítések másik elengedhetetlen pontja a grafikák elhelyezése, ugyanis a nézők nemcsak az aktuális állásról és a hátralévő körök számáról kapnak információt, hanem egyéb adatokat is feltüntetnek a képernyőn. Ezalatt arra lehet gondolni, hogy a néző könnyen beazonosíthassa a versenyzőt, és hogy két pilóta között jelenleg mekkora a különbség.

„Sűrű a képernyőnk – mosolygott Sierra. – Az elmúlt két évben hozzáadtuk a »kép a képben« funkciót. Azt gondolom, minden információ hasznos a nézőnek, de talán elértük a korlátainkat. A Dorna és a MotoGP egy sarokponttá vált ebben a tekintetben. Rengeteg olyan módosítást eszközöltünk annak érdekében, hogy letisztultabb és esztétikusabb legyen. A Forma–1 pedig már sokszor követte a példánkat.”

„Keményen kellett dolgoznunk a télen, hogy az új logót beleintegráljuk a MotoGP arculatába. Továbbra is az új grafikák felvételén munkálkodunk, még messze nem teljes a katalógus. Ez a Dorna védjegyének része, és emellett új, fejlettebb mozgásmintákat is kutatunk az adatok alapján. A Forma–1 ugyanezt csinálja. Lenyűgöző, és ezt most mi is vizsgáljuk” – mutatott a jövőbe Sierra.

Rossi érdekes szokásai még a közvetítés rendezőjét és a korábbi versenyzőt is „hatalmukba kerítették”

Hogyan fognak hatni a szabályváltozások és az új gumik a MotoGP-re?

0

Joan Mir úgy véli, a nézők nem fogják értékelni, viszont ők érezni fogják a lassabb motorokat, elsősorban a bukások alkalmával. Ezenfelül a show-n is lehet javítani, mivel szerinte manapság minden a rajtnál történik. A 2027-ben érkező Pirelli abroncsokról is szót ejtett.   

Még 2024 májusában jelentették be, hogy 2027-től új időszámítás kezdődik a MotoGP-ben. Mint ismeretes, a motorblokkok méretét a jelenlegi 1000-ről 850 köbcentiméterre csökkentik. Jóval környezetbarátabbá válik a teljes koncepció, mivel 100 százalékban fenntartható üzemanyagot fognak használni, sőt a tank mérete is csökken. Az aerodinamikára is kisebb hangsúlyt fektetnek, valamint a magasságállító és összeültető rendszert is betiltják. Emlékezetes, hogy Silverstone-ban éppen ez az eszköz hagyta cserben Fabio Quartararót.

Persze azt még homály fedi, hogy ezek a változások hogyan fognak muzsikálni a gyakorlatban. A kérdésekre Joan Mir próbálta keresni a válaszokat. „Azt gondolom, hogy a tévénézők nem fogják értékelni, ha két-három másodperccel lassabbak leszünk – mutatott rá a Crash.net podcastjában. – Viszont a biztonsági szempontokat figyelembe véve mi igenis érezni fogjuk, ha egy bukás két-három másodperccel lassabb [tempónál] történik.”

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

A spanyol szerint más téren is jól jöhetnek ki a szabályváltozásokból: „Ami a show-t illeti, ha képesek leszünk nagyobb jelentőséget tulajdonítani a versenyzőknek és a saját stílusuknak, képességeiknek, akkor javíthatunk rajta. Olyan versenyeket láthatnak majd a nézők, amelyek teljesen eltérnek majd [a mostaniaktól].”

„Ha valaki megnyomja a [verseny] elejét, akkor a végén rá fog fizetni, mivel elhasználja a gumijait. De most nem ez a helyzet. Manapság minden a rajtnál történik, az abroncsok pedig nem kopnak, mivel az elektronika meglehetősen pontos, mert az aerodinamika tökéletessé teszi a motort. A különbség, amit a versenyző tud jelenteni, elenyésző” – fejtette ki 2020 MotoGP-világbajnoka.

Mirnek nehéz volt a kórházból végignézni Zarco győzelmét, szerinte a dobogóért harcolhatott volna

A szabályváltozások egy másik sarkalatos pontja a Pirelli érkezése lesz. Azzal, hogy 2027-től a királykategóriának is az olasz gumigyártó fogja szállítani az abroncsokat, nemcsak egységesítik a palettát a négy kategóriában, de a Superbike-világbajnokság élmenői számára is megnyitják a kapukat a MotoGP felé. Erre jelenleg a legnagyobb esélye Toprak Razgatlıoğlunak van, de 2027-re akár Nicolò Bulega is könnyen kiköthet a királykategóriában. Mir azonban nem gondolja, hogy ezen a fronton nagy hátrányt szenvednének.

„Ez csak arról fog szólni, hogy megpróbálunk alkalmazkodni a gumihoz. Biztos vagyok benne, hogy a szerkezete teljesen más lesz a Moto2-es vagy éppen a superbike-os koncepcióhoz képest. Ezek a motorok teljesen más dolgot követelnek, mivel sokkal merevebbnek kell lennie. Ha felteszünk egy Superbike-ban használatos abroncsot erre a konstrukcióra, nem hinném, hogy három kört tudnánk menni vele, mert teljesen tönkretennénk a gumit” – ecsetelte Mir.

Hamarosan pályára mehet az első MotoGP-s Pirelli – máris feszültség van a gyártó és a csapatok közt?

Viñales szerint ő egy „rabszolga”, ezért nincsenek barátai

0

Maverick Viñales szerint a Tech3-ba kerülése jóval több egy tanulási folyamatnál. Elárulta, nagyon hamar összeszokott új csapatával, barátai viszont nincsenek, mivel a nap 24 órájában dolgozik. 

Ugyan Maverick Viñales elég álmoskásan kezdte a 2025-ös szezont, a Katari Nagydíj óta egyértelműen magára talált. Loszaílban a második helyen látta meg a kockás zászlót a főfutamon, de később a tizennegyedik pozícióig süllyedt, miután az alacsony guminyomás miatt megbüntették. Azóta már egy negyedik, valamint egy ötödik helyet is bezsebelt, előbbit Jerezben, utóbbit Le Mans-ban érte el.

Ennek ellenére a spanyol versenyző továbbra is a lényegre koncentrál: „Ez még mindig arról szól, hogy nyugodtnak kell maradni. Van egy tervünk, és a versenymérnökömmel [Manuel Cazeaux – a szerk.] ezen dolgozunk. A kezdetek után volt egy meredek tanulási görbém, de végül sikerült a legtöbbet kihozni a motorból, elsősorban Katarban” – magyarázta Viñales a SPEEDWEEK.com-nak.

Marc Márquez szinte verhetetlen, de Viñales megmutatta, hogy ki lehet hívni

„Ez több, mint egy tanulási folyamat. Ez szimplán az újrakezdés része, és én kitartok mellette. Pontosan tudom, hogy milyen alapanyagokra van szükségünk. Rengeteg olyan dolog van, melynek együtt kell állnia, és ezeknek egy része az én felelősségem. Minden eredményt magunkkal viszünk, de ezek másodlagosak. Csak szimpla adatokról beszélünk, viszont én az ösztöneim szerint élek. A többi KTM-es srác is arra fókuszál, hogy nekem mi a jó. Ez mindannyiunknak magabiztosságot ad a jövőbeni fejlesztésekhez. A KTM bízhat bennem” – folytatta.

Amennyiben Viñales a mattighofeniekkel is futamot tudna nyerni, történelmet írna. Ő lenne az első olyan versenyző a királykategória történelmében, aki négy különböző gyártóval is révbe ér. A sort a 2016-os Brit Nagydíjon a Suzukival kezdte, majd a 2017-es katari versenyen a Yamaha következett, végül a 2024-es austini viadalon az Apriliával is győzni tudott. De vajon felmerül-e ez a téma a 30 éves pilóta baráti körében?

Meglehet Viñalesnek, ami még senkinek sem sikerült? – szerinte ez még messze van

„Az az igazság, hogy nincsenek barátaim. Lehetetlen, hogy legyenek. Két dolgom van. Egyrészt a munkám, amiért minden egyes nap, mindent beleadok. A másik a családom. Ezenkívül semmi. Nincs szabadidőm” – vallotta be Viñales.

„Egy rabszolga vagyok – jelentette ki nevetve. – 24 órában dolgozom. De ez egy jó helyzetet is teremthet. És persze itt van a csapat. Rengeteget adnak nekem, és ez olyan, mint egy második család. Ez korábban sosem volt meg nekem. Mindig hosszú időt vett igénybe, hogy összeszokjak a csapattal, és előlépjek a háttérből. Ez a Tech3-nál teljesen másképp ment. Azonnal összeszoktam velük, és remek látni, hogy mennyire törődnek velem.”

Viñalesnek saját esete jutott eszébe Martín helyzetéről: „Bárcsak a Yamaha ugyanazt tette volna”

Remek hírek Martín állapotáról, de még kérdéses a visszatérése

0

Biztató információk jelentek meg Jorge Martínról, miután hétfőn újabb orvosi vizsgálatokon esett át. Visszatérése azonban továbbra is képlékeny, de egy hónap múlva újabb kontrollon vesz részt. 

Annak ellenére, hogy Jorge Martín az idei szezonban eddig egy versenyhétvégén tudott részt venni, az elmúlt napokban mégis minden róla szólt. A múlt hét folyamán hivatalosan is robbantotta a bombát, miszerint aktiválná az eredményességi záradékot, és a 2026-os idényt már nem az Apriliával kezdené meg. Ezenfelül a hétvégén tiszteletét tette a noaleiek All Stars gáláján, ahol ő is körözhetett a misanói aszfaltcsíkon.

Hiába akarja felbontani a szerződését, Martín megjelent az Aprilia „sztárbuliján” (képek, videók)

Martín azonban nem csak ezzel szerepelt a hírekben, már ami az elmúlt néhány hetet illeti. Mint ismeretes, a címvédő éppen visszatérő hétvégéjét teljesítette Katarban, amikor a főfutamon ismét bekövetkezett a baj. A vasárnapi viadalon nagyot bukott, majd a mögötte motorozó Fabio Di Giannantonio már nem tudta kikerülni riválisát, és eltalálta őt. A 27 éves versenyző több bordája is eltört, valamint tüdejében légmell alakult ki. Utóbbi diagnózis miatt még körülbelül két hetet kellett Dohában töltenie, hogy szállíthatóvá váljon.

Martínt eltalálta ellenfele motorja, súlyos tüdősérülése miatt napokig kórházban tartják

Misano után pedig Barcelonába vezetett az útja, ahol dr. Xavier Mir professzor és dr. Ángel Charte, a MotoGP főorvosa újabb vizsgálatokat hajtottak végre Martínon, melyek kifejezetten biztatóan alakultak. Erről jelenlegi kenyéradója, az Aprilia számolt be, még hétfő este.

„A mellkasában a bordatörések követik az élettani fejlődést. Martín alávetette magát egy orvosi vizsgálatnak, valamint egy mellkasi és csukló-CT-nek. A kimenetel kifejezetten jó lett, mivel a csuklójához közeli törés már összeforrt. A sajkacsont törésvonala azonban még mindig jól látható, ezért további intenzív elektromágneses kezeléseket kell fontolóra venni. Új orvosi kontroll egy hónap múlva várható” – olvasható a közleményben.

Hiába Martín egyértelmű üzenete, az Aprilia főnöke továbbra is „optimista”

Az még továbbra is kérdéses, hogy a címvédő mikor ülhet vissza versenykörülmények között a motorra. Annyi azonban biztos, hogy Martín csak akkor fog visszatérni, ha tökéletes állapotban lesz, és célja, hogy a nyári szünet a róla elnevezett szabállyal élve előtt tesztelhessen. Addig az Aprilia állandó tesztpilótája, Lorenzo Savadori fog ülni a másik gyári RS-GP25-ön.

Martín mellett Luca Marini is hosszabb pihenőre kényszerül, miután a múlt hét folyamán súlyosan megsérült. Az olasz versenyző Szuzukában tesztelt, amikor az 1-es kanyarban elesett, aminek következtében eltört a bal kulcs- és szegycsontja, megsérültek a bal térdében a szalagok, valamint csípőficamot szenvedett és légmellet is kapott. Állapota ugyan gyorsan javul, de a légmell miatt továbbra is Japánban tartózkodik. Mostanra az is biztossá vált, hogy a gyári Honda egy motorral indul az Aragóniai Nagydíjon.

Meglepő megoldást választhatott a Honda Marini pótlására, a Yamaha beveti első szabadkártyáját

Stonernek az ellentéte, Lorenzóra viszont nagyban hasonlít Bagnaia, véli legközelebbi munkatársa

0

Cristian Gabarrini úgy véli, Francesco Bagnaia teljesen az ellentéte Casey Stonernek, Jorge Lorenzóra viszont több szempontból is hasonlít. A mindhárom világbajnokkal együtt dolgozó versenymérnök saját filozófiájára is kitért.

Mi a közös Casey Stonerben, Jorge Lorenzóban és Francesco Bagnaiában? Nos, erre nyilvánvalóan több helyes válasz is létezik, például hogy mindhárman többszörös királykategóriás világbajnokok. Emellett mindhárman versenyeztek a Ducatinál, illetve annak gyári csapatánál – nos, ez már közelebb van ahhoz, amire most gondoltunk, miszerint mindhárman dolgoztak egy bizonyos versenymérnökkel.

Cristian Gabarriniről van szó, aki 2007-ben még az ausztrál pilóta oldalán ünnepelhetett világbajnoki címet, majd követte őt a Hondához, ahol az akkor mindössze 27 éves versenyző visszavonulása után más szerepet töltött be. 2017-ben visszatért a bolognaiakhoz, ahol két éven át a spanyol motorossal dolgozott, majd 2019 óta az olasz versenyzőt segíti. Ennélfogva bőven van összehasonlítási alapja.

Lorenzo ágyazott meg a Ducati mostani egyeduralmának a MotoGP-ben?

Pecco Stoner ellentéte, viszont a vezetési stílus, a sebességhez való hozzáállás, valamint a munkamorál tekintetében Lorenzóra hasonlít – nyilatkozta. – A vezetési stílusuk közel egyforma, Peccóé Jorgéénak a továbbfejlesztett változata. Egyenletes és nyugodt, minimális mozgással. Pecco volt az első, aki igazán nagy kanyarsebességet hozott a Ducatihoz, akkor, amikor a motor nem éppen arról volt híres, hogy jól kanyarodik. A problémamegoldási és a munkamódszere hasonlít Jorgééhoz. Azonban teljesen más, mint Casey, aki sokkal ösztönösebb volt. Ez a nagy különbség.”

Stoner 2007-ben mindössze második királykategóriás idényében ért fel a csúcsra, mindezt egy közel sem kifinomult géppel. Ezt egyfelől az a tény is bizonyítja, hogy abban az évben a márka második legjobbja, Loris Capirossi mindössze hetedikként zárt a tabellán, továbbá ő maga is beszélt arról, hogy a sikerek ellenére ezt a motorját szerette a legkevésbé. Ő azonban meg tudta ülni, és az sem véletlen, hogy távozása után a Ducati mély gödörbe került.

Stoner kemény szavakkal illette 2007-es bajnoki Ducatiját: Igazán semmire sem volt jó

Ennek következményeként Valentino Rossi lényegében megbukott a bolognaiaknál, és Lorenzo sem váltotta meg a világot. Bagnaia viszont a legelső évét leszámítva rendre olyan technikán versenyzett, amellyel a bolognaiak megnyerték a konstruktőri világbajnoki címet. A jelenleg 28 éves motoros 2022-ben és 2023-ban tudott győzni az egyéni összevetésben, amiben a hozzá legközelebbi munkatársként Gabarrininek is elévülhetetlen szerepe volt. Utóbbi elárulta, milyen filozófiában hisz.

Nem mondanám, hogy van titok – jelentette ki. – Mindig is maximális transzparenciára és őszinteségre törekedtem a versenyzőkkel szemben. Soha nem titkolok el dolgokat, soha nem hazudok, soha nem szépítek. Ez mindig mindenkivel működött. Ez a bizalom kiépítéséről szól, és arról, hogy megmutassuk, hogy a pilóta a csapat minden tagjában megbízhat. Ez nem azt jelenti, hogy nem követünk el hibákat. Ez előfordul, de a bizalom megmarad. Könnyebb olyan felállást kialakítani, amely mindenkinél működik. Soha nem voltak titkaim, egyszerűen következetesen ezzel a megközelítéssel dolgoztam. Peccóval könnyű együtt dolgozni. Okos, és ritkán veszíti el a türelmét. Még akkor is kezelhető, ha dühös.”

Közel ezer lóerős szörnyeteget vezethetett Bagnaia (videó)

Édesanyja csak az ágyban akart feküdni a tehetséges pilóta halála után, de tudta, hogy nem teheti meg

0

Napra pontosan kilenc évvel ezelőtt szenvedett halálos balesetet Luis Salom a 2016-os Katalán Nagydíj második Moto2-es szabadedzésén. Alábbi cikkeink közül az egyikben felidéztük pályafutását, a másikban pedig a néhai spanyol versenyző édesanyjának visszaemlékezéséről számoltunk be.

Drámai módon bukta el a világbajnoki címet, melynek megszerzésére többé esélyt sem adott a sors

„Szörnyű volt az a csend” – édesanyja visszaemlékezett a közel tíz éve elhunyt versenyzőre

Bastianininek vagy az egyik legnagyobb motorsportnemzetnek jöhet jól Martín távozása az Apriliától?

0

Sajtóértesülések szerint két név merült fel Jorge Martín pótlására, amennyiben a spanyol versenyző elhagyja az Apriliát. Enea Bastianini pályafutása új lendületet kaphat, míg Jake Dixon esetleges érkezése elsősorban a brit motorsportnak tenne jót.

Jelen állás szerint nagyon úgy tűnik, hogy az Apriliának nézelődnie kell a pilótapiacon. Jorge Martín ugyanis múlt héten bejelentette, hogy egy záradékot kihasználva felbontaná 2026-ig érvényes szerződését, és már az idei év végén távozna a márkától. Bár még ugyanabban a közleményben hozzátette, hogy kész meghosszabbítani azt az időszakot, amely alapján a felek kiértékelik a helyzetet, de momentán aligha érdemes arra fogadni, hogy a címvédő marad.

Hiába Martín egyértelmű üzenete, az Aprilia főnöke továbbra is „optimista”

Ebben az esetben pedig felmerül a kérdés, hogy az Aprilia kivel pótolná sztárpilótáját. A Motosprint értesülései szerint két név merült fel. Az egyik Enea Bastianinié, akit már tavaly is szóba hoztak a noaleiekkel, ráadásul Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója többször is méltatta honfitársát, és annak is hangot adott, hogy adott esetben szívesen látná őt a gyártónál.

Az olasz motoros azonban végül a KTM-nél, pontosabban annak szatellitcsapatánál, a Tech3-nál kötött ki, ám a váltás egyelőre nagyon nem jött be. A 27 éves motoros a hét forduló alatt összegyűjtött 31 egységével a tabella tizenötödik helyén áll. Raúl Fernández és az eddig pont nélküli Somkiat Chantra mellett az állandó versenyzők közül csak ő nem szerzett pontot sprinten, és többek között ez is hozzájárult ahhoz, hogy egyelőre ő áll a legrosszabbul a mattighofeniek kontingenséből.

A Pramac főnöke nem kér a pilótapiacból – eközben újabb versenyzőért jelentkeztek be?

Bastianiniért azonban állítólag a Yamaha, illetve a Pramac is bejelentkezett, így nem meglepő, hogy nem ő az egyetlen állítólagos jelölt. A másik szóba kerülő pilóta viszont talán nála is érdekesebb választás lenne, hiszen az olasz portál szerint Jake Dixon neve is benne van a kalapban. Bár erre a hivatkozott cikk nem tér ki, de amennyiben rá esik a választás, könnyen lehet, hogy a Trackhouse-ba kerül, a gyári csapathoz pedig onnan visznek fel valakit – jó eséllyel Ai Ogurát.

Dixon szerződtetése a brit motorsportnak is kifejezetten jót tenne, hiszen az Egyesült Királyságnak Cal Crutchlow 2020-as szereplése óta nem volt állandó versenyzője (Bradley Smith hivatalosan az eltiltott Andrea Iannone helyettese volt). Mindez pedig picit kínos egy olyan ország esetében, amely a harmadik legtöbb királykategóriás világbajnokot adta, a legmagasabb géposztályban szerzett vb-címek tekintetében pedig a ranglista második helyén áll.

Dixon egyébként már bemutatkozhatott a MotoGP-ben, igaz, csak két futam erejéig, amikor a Brit és az Aragóniai Nagydíjakon ő volt a sérült Franco Morbidelli helyettese az SRT-nél, mielőtt Andrea Dovizio személyében nem lett meg az arra az évre végleges megoldás. A jelenleg 29 éves motoros azóta a Moto2-ben versenyez, a mostani idényben 82 pontnál tart, így a harmadik pozícióban áll a tabellán.

Megható gesztust tett a hazaiak kedvence a világbajnok súlyos beteg kisfia felé (videó, képek)

Márkatársuk egyértelmű tervvel állt elő, szétrobbantaná Marc Márquez és Bagnaia párosát

0

Fermín Aldeguer nem titkolt célja, hogy 2027-ben már a gyári Ducatinál versenyezzen. A Gresini pilótája kijelentette, nem gondolta volna, hogy már a hatodik főfutamán dobogóra áll.

Fermín Aldeguert még a tavalyi év elején szerződtette a Ducati az idei szezonra. Sokáig csak az volt a biztos, hogy a bolognaiak valamelyik motorját fogja vezetni, majd végül kiderült, hogy a Gresini pilótája lesz. Jelenleg a tavalyi gépet hajtja, de menedzsere, Héctor Faubel anno elárulta, a megállapodás értelmében a második évében már gyári motort kell kapnia.

A tavalyi év végén, illetve a mostani idény elején sokan aggódtak, hogy nem volt-e túl elhamarkodott a Ducati döntése, hiszen Aldeguer a Moto2-ben, majd az első pár hétvégéjén a MotoGP-ben sem nyújtott meggyőző teljesítményt. Mostanra viszont már sokkal jobban felvette a ritmust, és egyértelmű célja, hogy két esztendő múlva már a piros bőrruhát viselje.

Minden, szatellitcsapatnál versenyző újoncnak az a terve, hogy a gyári istállóban kössön ki – nyilatkozta a ’Por Orejas’ podcastban. – Szerencsés vagyok, hogy közvetlenül a Ducatival van szerződésem. Idén gyakorlatilag ugyanolyan motorunk van, mint a gyári versenyzőknek. A koromnak és a szerződésemnek köszönhetően rendelkezem egy kis előnnyel a többiekkel szemben, A kontraktusom négy évre szól, kettő plusz kettőre. Ha jó eredményeket érek el, akkor 2027-re fel kellene mennem a gyári csapathoz. Aztán meglátjuk, mi lesz, de ez a terv.”

Aldeguer elárulta, mivel győzte meg a Ducati vezetőségét

Aldeguer nem kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy kiszorítsa a jelenlegi mezőny két legeredményesebb tagjának egyikét. Igaz, Marc Márquez és Francesco Bagnaia esetében is lehet érvelni amellett, hogy szerződésének 2026-os lejártával miért távozhat. Előbbinek az életkora a legfontosabb tényező, hiszen jövő év végére már közel lesz a 34. életévének betöltéséhez, ráadásul amennyiben idén és 2026-ban is világbajnok lesz, megelőzi Valentino Rossit az örökranglistán. Csapattársát pedig nemrég az olasz sajtó szóba hozta a Yamahával, ami egyelőre nem tűnik komolynak, ám jelzésértékű: ha nem talál magára, akkor bizony az sem kizárt, hogy egy másik márkánál keres kiutat.

Ami Aldeguert illeti, bár a pontok tekintetében még messze a Ducati leggyengébb versenyzője, ez leginkább az első két hétvégén mutatott tempójának, valamint az austini és a jerezi bukásának tudható be. Az utóbbi fordulók során ugyanis az esetek többségében már egyértelműen a VR46 párosa fölé nőtt, és olykor többi márkatársát is szorongatta.

Le Mans-ban ráadásul megszerezte pályafutása első királykategóriás dobogóját, amire előzetesen egyáltalán nem számított. „Ha valaki az év elején azt mondja nekem, hogy a hatodik MotoGP-futamomon dobogóra állok, kinevettem volna – fogalmazott. – A Ducatinál nagyon elégedettek, nem tudom, hogy számítottak-e rá, hogy ennyire hamar pódiumon leszek.”

Martín kihasználná a miatta bevezetett szabályt, mielőtt újra versenyezne

0

Jorge Martín elárulta, nem fogja elhamarkodni a versenypályára történő visszatérést, és előtte szeretne MotoGP-motorral tesztelni. A 27 éves pilóta a jövőjével kapcsolatos helyzetről nem sokat mondott.

Jorge Martín a Katari Nagydíj óta először vett részt hivatalos eseményen az Aprilia képviseletében, hiszen az előző hétvégén rendezték a misanói All Stars eseményt, ahol a szurkolók találkozhattak a márka versenyzőivel, illetve egyéb tagjaival. A spanyol motoros állítása szerint nyugodtabb fogadtatásban részesült, mint amilyenre előzetesen számított.

Hiába akarja felbontani a szerződését, Martín megjelent az Aprilia „sztárbuliján” (képek, videók)

Merthogy Martín és a noaleiek viszonya jelenleg minden, csak nem felhőtlen. A kétszeres világbajnok ugyanis mólt héten bejelentette, hogy egy záradékra hivatkozva fel szeretné bontani 2026-ig szóló szerződését, és már az idei szezon végén távozni kíván. Mindezt úgy, hogy eddig egyetlen futamhétvégét teljesített az Apriliával, és azon is messze volt a pontszerzéstől.

Martín bejelentette, tényleg ott akarja hagyni az Apriliát

Martín még ugyanebben a közleményben próbált finomítani a helyzeten, és leszögezte, kész meghosszabbítani azt az időszakot, melynek leteltével a felek kiértékelik a helyzetet, de ettől még nyilvánvalóan elvetette a sulykot. A mostani rendezvényen viszont nem sok szót ejtett a kialakult szituációról. Mindannyian elmondtuk, amit el kellett mondanunk – nyilatkozta az olasz Sky-nak. – A helyzet valahogyan megoldódik.”

Martín valóban lelépne az Apriliától – és akkor most hogyan tovább?

Persze Martínnak nemcsak a középtávú, hanem a közeljövője is kérdéses, hiszen egyelőre nem tudni, mikor fog újra versenyezni. Az biztos, hogy előtte tét nélküli körülmények között szeretné kipróbálni magát. „Ez egy bonyolult időszak, de apránként egyre jobban látom a fényt – jelentette ki. – Még a nyári [szünet] előtt teljesítek egy tesztet. A versenyzéshez viszont csak akkor térek vissza, amikor százszázalékos leszek.”

A 27 éves versenyző a GPOne-nak már úgy fogalmazott, hogy bízik benne, hogy az Aprilia megszervezi neki ezt a tesztet. Mint ismert, előző sérülése alkalmával ilyesmire még nem volt lehetősége, hiszen akkor még nem fogadták el a „Martín-szabályként” elhíresült előírást, miszerint egy visszatérő pilóta bizonyos körülmények között részt vehet egy egynapos teszten, amelyen kipróbálhatja, hogy érzi magát a királykategóriás gépen. Nem sokkal később viszont már minden gyártó belement az azonnali változtatásba.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

A nyolcszoros MotoGP-futamgyőztes elárulta, „valószínűleg” az elmúlt hónapok jelentik élete legnehezebb időszakát, hiszen háromszor is megsérült, legutóbb ráadásul kifejezetten súlyosan. Ugyanakkor fokozatosan halad a gyógyulás útján. „Jól vagyok, fizikailag kicsit jobban érzem magam, és ez a legfontosabb – szögezte le. – Mentális szempontból is kezdem látni a fényt. Szóval örülök.”

Hiába Martín egyértelmű üzenete, az Aprilia főnöke továbbra is „optimista”