back to top
2025. szeptember 24. 00:02
Kezdőlap Blog Oldal 17

Hiába a magyar csapattal való furcsa szakítás, Görbe Soma rajthoz áll a legendás hosszútávú versenyen

0

Görbe Soma nyilvánosságra hozta, hogy a magyar HERT-ből kiválása ellenére is ott lesz a Bol d’Or résztvevői között. A fiatal tehetség egy francia Yamaha-ügyféltől kapott lehetőséget az indulásra.

Közel egy éve szoríthatnak a magyar szurkolók a HERT by Moto-Jungle, vagyis az endurance-világbajnokságon szereplő, csak magyarokból álló istállónak. Az alakulat tavaly debütált a globális színpadon, és ugyan már a tavalyi Bol d’Oron, majd az idei Le Mans-i 24 órás viadalon is kiválóan szerepelt egy körön, ám végül egyik futamon sem tudott értékelhető helyezést elérni technikai problémák, illetve egyéb nehézségek miatt. A júniusi Spái 8 óráson aztán végre összejött a befejezés és egyben egy kiváló eredmény: egészen pontosan a Superstock kategória tizenegyedik helye.

A belgiumi verseny azonban a nagyszerű szereplés mellett a csapat alapfelállásának felbomlását is magával hozta. Görbe Soma, aki csak egy etapot teljesített, a közösségi médiában bejelentette, elhagyja az alakulatot, mivel nem találta elég biztonságosnak a 713-as rajtszámú BMW-vel történő versenyzést. Részleteket a fiatal tehetség – aki egyébként hétről hétről az IDM-ben vitézkedik – nem osztott meg az esetről, mivel azzal kapcsolatban titoktartási kötelezettséggel rendelkezik.

Váratlan távozás a biztatóan induló magyar csapatnál – vajon mi lehet a háttérben?

Az endurance-világbajnokság szezonzárója, a Bol d’Or dátuma eközben egyre inkább közeledik, hiszen idén szeptermber 20–21-én fog sor kerülni a legendás viadalra. Nemrég pedig kiderült, hogy Görbe a szakítás ellenére is ott lesz a verseny rajtrácsán. A 20 éves motoros saját Facebook-bejegyzésében közölte, hogy ezúttal egy Yamaha nyergébe fog felpattanni, egy francia csapat színeit képviselve, amely külön őt kereste meg az együttműködés lehetőségével.

Frissítés: egy hozzászólásból kiderült, hogy Görbe a 3ART nevű alakulat 36-os rajtszámú Yamaháját fogja vezetni, amelyet a Superstock kategóriában neveznek.

Mellékesen a tervek szerint a Bol d’Oron rajthoz áll majd a HERT by Moto-Jungle is, így Görbe korábbi csapattársaival is összemérheti a tudását. Az viszont egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy csatlakozik-e valaki a távozó pilóta helyére a 24 órás futamon.

Marc Márquez környezetéből nem kedvelték, viszont Lorenzo mellett „kimerítő és gyönyörű” volt

0

Francesco Bagnaia jelenlegi versenymérnöke, Cristian Gabarrini felidézte, a Hondánál akadtak olyan szakemberek, akik egyfajta ellenségként tekintettek rá, amiért korábban Casey Stonerrel dolgozott együtt. A Jorge Lorenzóval eltöltött két év viszont „szörnyen kimerítő és hihetetlenül gyönyörű” volt. Úgy véli, a spanyol egyszerre egy őrült, de csodálatos ember, akit őszintesége miatt nem kedvelt a közönség.

Cristian Gabarrinit senkinek sem kell bemutatni. Az olasz szakember jelenleg Francesco Bagnaia versenymérnökeként dolgozik, akivel az elmúlt években szép sikereket ért el, melynek csúcsán a 2022-es és a 2023-as világbajnoki cím áll. Összesen pedig már négynél tart, hiszen Casey Stoner oldalán is kétszer ért a csúcsra. A két versenyzőt leszámítva pedig többek között Jorge Lorenzo oldalán is feltűnt.

Stoner nagy meglepetésre 2012-ben bejelentette visszavonulását, helyére pedig Marc Márquez érkezett, aki viszont a saját csapatmenedzserét, Santi Hernándezt hozta magával. Gabarrinire pedig egy háttérmérnöki szerep hárult, ez pedig egyáltalán nem volt könnyű. „Elég nehéz év volt, mert Marc környezetének egyes tagjai nem kedveltek engem – mesélte a Mig Babol podcastműsorban. – Én voltam Stoner korábbi versenymérnöke, és ők egyfajta ellenségként tekintettek rám.”

Így tette helyre mérnökét Stoner, aki még a szenzoroknál is előbb érezte motorja meghibásodását

Gabarrini ezt a szerepkört két évig húzta, 2015-ben és 2016-ban viszont már ismét versenymérnökként tevékenykedett, utóbbi évben Jack Millerrel dolgozott együtt. 2017-ben azonban visszatért korábbi sikereinek helyszínére, a Ducatihoz. A bolognai gyártónál pedig Lorenzo képében egy újabb rágós falat várt rá, amelyet így jellemzett: „A Jorgéval eltöltött két év szörnyen kimerítő és hihetetlenül gyönyörű volt.”

„Ellentétben azzal, ahogyan a legtöbben gondolják, Lorenzo őrült, ugyanakkor egy csodálatos ember is – magyarázta. – Úgy gondolom, a közönség soha nem szerette őt, mert nem volt egy szűrő a gondolatai és a szavai között. Rendkívül őszinte volt, szinte mindig azt mondta, ami helyes, és ha az kellemetlen, akkor nem kedvelik az embert.”

Lorenzo: Én vagyok az egyetlen, aki legyőzte Rossit, Stonert és Marc Márquezt is

Lorenzóval azonban a fenti sikerek eleinte elmaradtak. A 2017-es év győzelem nélkül és mindössze három dobogóval zárult. Erre persze magyarázat is van, és Gabarrini szavai alapján ezt egyáltalán nem lehet az ötszörös világbajnok nyakába varrni. „Jorgénak sok fizikai nehézsége adódott a motorunk vezetését illetően. Sokat edzett, úgyhogy ez a mi hibánk volt” – jelentette ki.

2018-ra azonban elkezdett némi fény pislákolni az alagút végén, melynek alapját egy olyan alkatrész adta meg, amely jobban megtámasztotta Lorenzo külső lábát. Érdekesség, hogy ezt a fejlesztést saját maga kérte. Ez be is vált neki, hiszen egymás után behúzta az Olasz, valamint a Katalán Nagydíjat, ezenfelül pedig egy brnói ezüst és egy spielbergi siker is benézett. Ekkor még a világbajnoki második hely sem volt egy elképzelhetetlen végkifejlet, azonban a szezon hajrájára megsérült, ez pedig ezt a remek sorozatot is zárójelbe tette.

Stonernek az ellentéte, Lorenzóra viszont nagyban hasonlít Bagnaia, véli legközelebbi munkatársa

Aldeguer kipróbálná magát a gyári Ducatinál, de „pokoli” lenne Marc Márquez csapattársának lenni

0

Fermín Aldeguer jövőre szeretne gyári specifikációjú motoron ülni, mivel úgy véli, azon nemcsak gyorsabban, hanem kiegyensúlyozottabban is lehet menni. Hosszabb távon attól sem riadna meg, hogy a gyári istállóhoz igazoljon, még úgy sem, hogy tudja, adott esetben Marc Márquezzel kellene megküzdenie csapaton belül.

Fermín Aldeguer ugyan hullámzó teljesítményt nyújt első MotoGP-szezonjában, a fejlődés összességében így is jól látható. Az első néhány forduló során nyilvánvalóan bele kellett rázódnia a géposztályba, utána viszont kifejezetten jó tempót mutatott, és Le Mans-ban megszerezte első dobogóját. Ezt követően ismét néhány szürkébb hétvége következett.

A nyári szünetről viszont remek formában tért vissza, és Spielbergben királykategóriás pályafutásának eddigi legjobb teljesítményét nyújtotta, hiszen második lett, és a hajrában még Marc Márquezre is közeledett. Mindezt a tavalyi motoron, amely ugyan sokak szerint jobb az ideinél, de Aldeguer szerint vannak zavaró tulajdonságai, ennélfogva bízik benne, hogy jövőre már gyári specifikációjú gépet kap.

„Remélem, megkapom a gyári motort, mert vannak apróságok, amelyek nemcsak gyorsabbá teszik az embert, hanem egy kicsit kiegyensúlyozottabbá is – nyilatkozta az AS-nak. – Az egyik futamon kicsit nagyobb a pattogás, a másikon kisebb. Ez picit bosszantó, és talán más dolgok is vannak, amelyek a gyári motoroknál nem jelentkeznek, de a miénknél igen, mind Álex[Márqueznél], mind [Franco] Morbidellinél, mind nálam.”

„Mi a f*sz? Kicsit nyugodj le!” – ellenfelét is meglepte Marc Márquez óriási előnye (videó)

Persze felmerül a kérdés, hogy a motorblokk-fejlesztés befagyasztásának tudatában lesz-e érdemi különbség az idei és a 2026-os Desmosedicik között. Aldeguer szerint igen. „Más lehet az [összeültető[ rendszer, más lesz az aerodinamikai csomag, amelyet a szezon során teszteltek, és Marc használja, Pecco [Bagnaia] pedig nem, úgyhogy ez nagyon változó, de bármit is csinálnak, az jobban működik, és felszerelik – magyarázta. – A gyári [motorokon] van, a miénken nincs.”

Aldeguer egyébként közvetlenül a Ducatival áll szerződésben, amely tartalmazza, hogy jövőre már gyári specifikációjú gépet kell kapnia. Persze ez nem azt jelenti, hogy a gyári alakulatnál fog versenyezni, de hosszabb távon ez is benne van a pakliban. A 20 éves pilóta természetesen örülne a lehetőségnek, de tudja, ha az idősebbik Márquez ellen kell megküzdenie, akkor nehéz dolga lesz.

„Igen – válaszolta arra a kérdésre, hogy látja-e magát vörös bőrruhában. – Azon túl, hogy megvan a szerződésem és az opció erre, a szezon első felét nagyon jónak éreztem, és úgy gondolom, még jobb is lehetett volna. Meglátjuk, hogy a második feléből mindent ki tudunk-e hozni, és rendszeresen élmezőnybeli pozíciókban leszünk-e. Nagyon jó és nagyon klassz lenne, de emellett úgy vélem, pokoli lenne egy bokszon osztozni [Márquezzel].”

Marc Márquez szerint hamarosan Acosta lábai előtt heverhet a MotoGP pilótapiaca

Marc Márquez szerint hamarosan Acosta lábai előtt heverhet a MotoGP pilótapiaca

0

Marc Márquez úgy véli, ha Pedro Acosta továbbra is ilyen formában fog versenyezni, 2027-re ahhoz a márkához szerződik, amelyikhez csak akar. A nyolcszoros világbajnok kijelentette, a spanyol utánpótlás-nevelés kulcsa az akadémia.

Pedro Acosta tavaly hosszú ideje a legjobb újoncteljesítményt produkálta a MotoGP-ben, és ez még akkor is igaz, ha az év vége felé sokat hibázott. Az idei szezonja viszont nem indult túlságosan fényesen, hiszen a KTM nem muzsikált jól, ráadásul a márkán belül sem mindig ő volt a legjobb. Ettől aligha függetlenül pedig az is felmerült, hogy nem tölti ki a 2026-ban lejáró szerződést.

Ennek kapcsán több lehetséges célpont is felmerült a Hondától kezdve a Yamahán át egészen a Ducatiig. A sajtóban utóbbi vetődött fel a legtöbbször, hiszen a VR46-tal többször is hírbe hozták, és még olyan elmélet is megjelent, hogy Valentino Rossi azért látná szívesen soraiban a kétszeres világbajnokot, mert ő képes lehet megakadályozni, hogy Marc Márquez megelőzze őt a végső győzelmek számában.

Mostanra azonban egyértelműnek tűnik, hogy ebből nem lesz semmi, és Acosta jövőre is marad a KTM-nél. A jelek szerint ezt el is fogadta, és ezzel párhuzamosan az új burkolatnak köszönhetően az RC16-os teljesítménye is javult. Ennek pedig meg is lett az eredménye, hiszen Acosta az előző három főfutamból kétszer is dobogóra állt, és pont a VR46 párosát megelőzve feljött a tabella ötödik helyére. Erre pedig a zsinórban hét duplázásnál járó Márquez is felfigyelt.

Marc Márquez és Acosta is „szakágat váltott”, a listavezetőt a jövő csillagai is elkísérték (képek)

Nem tudni [hogy Acosta hogyan teljesítene egy Ducatin] – nyilatkozta. – Én úgy vélem, ha továbbra is így folytatja, másfél év múlva ahhoz a márkához megy, amelyikhez akar. Nagyszerű jövő áll előtte, ezt már bebizonyította, rendkívül tehetséges. A MotoGP-ben most már [Jorge] Martín, [Marco] Bezzecchi, Acosta és [Fermín] Aldeguer is ott van, és ők fogják meghatározni a kategória jövőjét.”

Hogy Márqueznek igaza lesz-e, az majd kiderül, az mindenesetre valószínűsíthető, hogy jövőre felborult az átigazolási piac, hiszen 2027-ben új technikai szabályok jönnek, és az erősorrend jelentősen megváltozhat. Nem véletlen, hogy egészen hétfőig egyetlen versenyzőt sem jelentettek be erre az időszakra, ami pedig Acostát illeti, a spanyol versenyző még mindig rendkívül fiatal lesz, így vélhetően minden gyártó tárt karokkal fogadná, ha továbbra is így szerepel.

A nyolcszoros világbajnok az utóbbi időszakban szemmel tartja az utánpótlást, bár üzleti szempontból az Acostánál is jóval fiatalabb versenyzőkre kell figyelnie. Öccsével, Álex Márquezzel együtt ugyanis 2022-ben létrehozták a Vertical nevű tehetséggondozó ügynökséget, és ügyfelük, Máximo Quiles 17 évesen remek újoncszezont teljesít a Moto3-ban: az utóbbi hét futamból hatszor dobogóra állt, kétszer pedig nyert is, így azzal együtt is a táblázat harmadik helyén áll, hogy négy hétvégét ki kellett hagynia. Persze nem ő az egyetlen nagy spanyol reménység. „Spanyolországban van akadémia, ami nagyon fontos” – fogalmazott ennek kapcsán az idősebbik Márquez.

Márquezék versenyzője megnevezte, minek köszönheti a Balaton Parkon aratott győzelmét

Bulega változásokat szeretne motorján, Bautista sok mindent kipróbált az új Ducatin

0

Nicolò Bulega elárulta, a múlt heti aragóniai teszten fontos felismerésekre jutott a beállítások terén. Álvaro Bautista könnyen visszaszokott a motorozáshoz, és a jövő évi Panigale V4R kapcsán is megszólalt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, múlt hét elején rendezték a Superbike-világbajnokság tesztjét a MotorLand Aragónon. A leggyorsabbnak Toprak Razgatlıoğlu bizonyult, míg a gyári Ducati párosa a harmadik, illetve a negyedik helyen zárt Nicolò Bulegával és Álvaro Bautistával. A két versenyző később természetesen értékelte a két napot.

Pályán az új Panigale, Bulega döntetlenre játszott Razgatlıoğluval az aragóniai teszten

Az olasz pilótának az elmúlt futamhétvégék nem sikerültek jól, és viszonylag nagy előnyéből a nyári szünetre 26 pontos hátrány lett. Persze ez matematikailag még mindig bőven egy futamhétvégén belül ledolgozható hátrány, ugyanakkor fontos volt számára, hogy jobban megismerje a motort, illetve annak beállításait.

Nagyon fontos volt ez a teszt, mivel a beállításainkkal kapcsolatban megértettük, hogy mit kedvelek, és mit nem – nyilatkozta. – Mindkettőről fontos volt többet megtudnunk. Az érzésem nem százszázalékos, úgyhogy rá kell jönnünk, hogyan javíthatunk azokon a területeken, amelyek nem fekszenek a motoromon. Fontos volt jobban megértenünk a beállításokat Magny-Cours előtt.”

Bulega ezzel arra célzott, hogy a következő fordulót a franciaországi pályán rendezik ezen a hétvégén. Ami csapattársát illeti, Bautista sokkal kisebb célokért küzd, hiszen a tabella ötödik helyéről legjobb esetben is csak a harmadikig tud előrelépni. A 40 esztendős versenyző szintén jól érezte magát a két nap során.

Pozitívan alakult a teszt – kezdte. – A hosszú nyári szünet után jó volt visszaülni a motorra, azonnal jól éreztem magam rajta. Az aragóniai egy olyan pálya, ahol korábban sikeres voltam, így könnyen szoktam meg újra a motort. Hétfőn az egész napot a 2025-ös motorral töltöttem, nem sokat változtattunk, mivel az volt a célunk, hogy újra hozzászokjunk a motorhoz, és visszanyerjük a ritmust. Délelőtt az eső miatt nem voltak jók a pályakörülmények, de a nap folyamán, ahogyan felszáradt a pálya, javult az érzés.”

Hivatalos: eldőlt, hogy ki lesz a távozó Bautista utódja a Ducatinál

Annak ellenére, hogy jövőre már nem a gyári Ducatinál, hanem a Barninál fog versenyezni, Bautista Bulegához hasonlóan kipróbálhatta a jövő évi gépet. „Kedden az új, 2026-os Panigale V4R-t vezettem – jelentette ki. – Sok mindent kipróbáltunk, hogy visszajelzést adjunk a mérnököknek, és javítsunk a motoron. Összességében pozitívnak tartom a tesztet.”

Hivatalos: eldőlt, melyik csapatnál folytatja Bautista

Hivatalos: két versenyző is hosszabbított a Hondával, megvan a 2027-es mezőny első pilótája

0

A Honda és az LCR bejelentette, hogy meghosszabbították Luca Marini, illetve Johann Zarco szerződését. Utóbbiét ráadásul két évvel, így a francia versenyző az első, aki immáron hivatalosan is ott lesz a 2027-es rajtrácson.

Fontos hírekkel indult a hét a MotoGP világában, hiszen újabb két ülés kelt el: a Honda hivatalossá tette, hogy szerződést hosszabbított Luca Marinivel, míg az LCR Johann Zarco esetében tette meg ugyanezt. Ezzel már csak három ülés kiadó 2026-ra a MotoGP-ben, ám Franco Morbidelli és a VR46 hosszabbítása szintén formalitásnak tűnik.

Mind az olasz, mind a francia versenyző tavaly igazolt a Hondához, ráadásul mindketten a Ducati kötelékéből érkeztek. Az ifjabbik pilóta számára katasztrofálisan indult az együttműködés, hiszen az első tizenhárom fordulóban mindössze egyetlen pontot szerzett, és azt is csak egy büntetésnek köszönhetően. Végül 14 egységgel zárt, és az állandó versenyzők közül az utolsó lett az összetettben.

Az idei éve viszont sokkal jobban alakul, igaz, a szezon egy pontján felmerült, hogy Jorge Martín érkezik a helyére. Ez nagyjából egybeesett azzal, amikor a szuzukai teszten súlyos sérülést szenvedett, ezért három fordulót kénytelen volt kihagyni. A többi hétvégén viszont kivétel nélkül pontot szerzett, a Magyar Nagydíjon pedig a japánoknál töltött karrierjének legjobb eredményét érte el, amikor szombaton negyedikként, vasárnap ötödikként ért célba. Mivel Martín mégis marad az Apriliánál, Marini pedig jelenleg a Honda legjobb formában lévő pilótája, mostanra nem volt kérdés, hogy ez a bejelentés meg fog történni.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Honda HRC Castrol – MotoGP (@hrc_motogp) által megosztott bejegyzés

Nagyon örülök, hogy megtehetjük ezt a bejelentést, és a Honda HRC-nél maradok – nyilatkozta. – Csak néhány utolsó részleten dolgoztunk, de a HRC vezetése és én már jó ideje egyetértettünk a jövőt illetően. Teljes mértékben elköteleztem magam a projekt mellett, és elszánt vagyok, hogy segítsek a Hondának visszatérni a MotoGP-világbajnokság élmezőnyébe. Amióta 2024-ben csatlakoztam a csapathoz, folyamatosan fejlődünk, és egyre jobb az együttműködés. Egy gyárral való együttműködés, különösen egy olyan gyárral, mint a Honda HRC, hatalmas motivációt ad egy versenyzőnek. Eddig jó szezont futottunk, és továbbra is arra összpontosítok, hogy a valenciai utolsó körig folyamatosan fejlődjünk.”

Örömmel folytatjuk Lucával még egy évig, hiszen végig magas szintű professzionalizmust és elkötelezettséget tanúsított – jelentette ki Taichi Honda, a Honda Racing Corporation általános igazgatója. – Luca elemző típusú és hihetetlenül nagy munkabírású pilótaként lett ismert, ami minden MotoGP-projektnek értékes tulajdonság. Luca visszajelzései egyértelműek és pontosak, és nagyon hasznosnak bizonyultak a Honda HRC mérnökei számára a Honda RC213V fejlesztése során az elmúlt másfél idényben.”

Ami Zarcót illeti, tavaly messze felfelé lógott ki a Honda motorosai közül, és egy ideig úgy tűnt, hogy idén is ez a helyzet, olyannyira, hogy Le Mans-ban nyert, majd Silverstone-ban második lett. Azóta viszont kicsit beleszürkült a mezőnybe, és bár a táblázaton még mindig ő áll a legelőrébb, a gyári páros a közelmúltban átlépte őt tempóban.

Ettől azonban még borítékolható volt, hogy – azok után, hogy egy ideig a gyári alakulat is felmerült – 2026-ra is marad az LCR-nél. Az viszont már jóval meglepőbb, hogy az állandó mezőny legidősebb versenyzőjeként nemcsak a következő évre, hanem 2027-re is meghosszabbították a szerződését, így ő az első, akinek az új korszakra is biztos a helye.

Nagy örömmel erősítem meg, hogy a következő két évben is az LCR-nél maradok. Ez azért fontos, mert 2027-re nagy céljaink vannak, és nagyszerű lehetőségek várnak ránk. Amikor 2023 végén aláírtam a Hondával, nem számítottam rá, hogy ilyen mértékben új lendületet veszek, ami energiát adott ahhoz, hogy újabb kétéves szerződést kössek velük. Lucióval és a csapattal már elértünk egy győzelmet, és fantasztikus lenne ezt újra átélni, ezért elszántak vagyunk, hogy továbbra is jó eredményeink legyenek. Az elmúlt két évben a Honda nagy támogatást nyújtott az LCR-nek, és hisszük, hogy a kemény munkánkkal tovább tudjuk fejleszteni a motort. Szeretném megköszönni az HRC-nek, az LCR-nek és mindenkinek, aki támogat minket.”

Johann-nal dolgozni egyszerűen rendkívüli, professzionalizmusa mind a pályán, mind azon kívül kifogástalan – ezek már Lucio Cecchinellónak, az LCR tulajdonosának és csapatfőnökének szavai. – Örülünk, hogy a HRC a következő két évre megújította iránta tanúsított bizalmát, és bízunk benne, hogy 2026-ban és 2027-ben hozzájárulása az RCV fejlesztéséhez döntő fontosságú lesz a küldetésünk szempontjából, miszerint a Hondát visszajuttatjuk a ranglisták élére. Arra is büszkék vagyunk, hogy a HRC Johann menedzselésében való megbízható partnereként továbbra is a Honda család tagjai maradhatunk.”

Így tette helyre mérnökét Stoner, aki még a szenzoroknál is előbb érezte motorja meghibásodását

0

Cristian Gabarrini felidézte, hogy a Ducati anno nem első számú versenyzőnek szerződtette Casey Stonert, aki már a második közös hétvégéjükön megmondta neki a magáét. Az olasz versenymérnök arról is beszélt, hogy a kétszeres világbajnok korai visszavonulásának már évekkel annak megtörténte előtt voltak jelei.

Cristian Gabarrini kifejezetten sikeres versenymérnöknek számít a MotoGP-ben, hiszen két versenyzővel is felért a csúcsra, ráadásul mindkettővel kétszer. A közelmúltban jelenlegi pilótájával, Francesco Bagnaiával duplázott, korábban pedig Casey Stonerrel dolgozott együtt, ráadásul az ausztrál motorost két különböző márkánál is segítette.

Stoner 2006-ban mutatkozott be a királykategóriában az LCR színeiben, majd a következő szezonra a gyári Ducatihoz szerződött. Azonban a bolognaiak nemhogy bajnokesélyesként nem számoltak vele, de még első számú pilótaként sem. „Loris Capirossi volt a sztárversenyző – nyilatkozta a ’Mig Babol’ podcastban. – Casey szerződtetésénél az volt a cél, hogy ne okozzon túl nagy károkat. »Ha dobogós helyezést ér el, az remek.«”

Ahogyan mondani szokás, a többi már történelem, hiszen 2007-ben rögtön világbajnok lett. Gyorsasága mellett azzal tűnt ki a mezőnyből, hogy kivételes módon érezte a motort. Erre remek példa a második futamhétvége, amikor Stoner kiment a bokszba, mondván, meghibásodott a motorblokk. Az adatok azonban ezt nem támasztották alá, így a Ducati visszaküldte őt a pályára, ám néhány perccel később tényleg megállt alatta a motor. Ezután helyre is tette Gabarrinit. „Ha azt mondom, hogy a motor meghibásodott, az azt jelenti, hogy a motor meghibásodott” – szögezte le akkor.

Stonernek az ellentéte, Lorenzóra viszont nagyban hasonlít Bagnaia, véli legközelebbi munkatársa

A következő három évben aztán nem jött össze a világbajnoki cím, majd 2010-ben Stoner úgy döntött, hogy a következő idényre a gyári Hondához igazol. Azonban nem teljesen egyedül kezdte meg az ottani kalandot, hiszen Gabarrinit is magával vitte, aki rácsodálkozott a két márka közötti jelentős eltérésre. „A Honda és a Ducati két teljesen különböző világ voltak” – idézte fel.

Hogy ez konkrétan mit jelent? Nos, a Honda nyilvánvalóan nagyobb márka a Ducatinál, de nem a méret jelentette az egyetlen különbséget. A japán mérnökök hozzáállása ugyanis már akkoriban is teljesen más volt, és az olasz szakember úgy véli, sokat lehet tanulni a módszeres és strukturált megközelítésükről. Abban az időben ezt a végtermék is igazolta. „A motor egy műalkotás volt, minden tökéletes volt, hibátlanul működött” – árulta el.

Hozzátette, akkoriban „álomvilágban” éltek, és Stoner 2011-ben ismét azonnal világbajnok lett új istállójával. Az azt követő szezonban viszont jött a sokk, ugyanis bejelentette, hogy mindössze 27 évesen befejezi pályafutását, legalábbis ami az aktív versenyzést illeti. Pontosabban a közvéleményt sokként érte, mérnökét viszont talán kevésbé, hiszen ő már évekkel korábban érzékelte a jeleket.

„2007 körül azt mondta nekem, hogy »az az álmom, hogy megnyerjem a MotoGP-világbajnokságot, és ha ezt elérem, akkor elégedett leszek« – emlékezett vissza. – Az év végén még meg is ismételte: »Nagyon boldog vagyok miattatok, de én már megtettem, amit meg kellett tennem. Mostantól számomra minden év csak egy újabb év.«”

A legendás gyártó a KTM nélkül is a MotoGP-be készül, de komoly akadályok állnak előtte

0

Az MV Agusta vezetői a KTM-től való függetlenedés után is szeretnék bevinni a legendás márkát a MotoGP-be. Saját motorblokkot azonban nem gyártanának hozzá, így az erőforrást mástól kellene beszerezniük. Ráadásul csak akkor csatlakozhatnának a sorozathoz, ha meg tudnak állapodni egy jelenlegi szatellitcsapattal.

Az idei téli időszak egyik legfontosabb témája egyértelműen a KTM krízise volt, amelyen mostanra látszólag túljutott a gyártó. A gyártósorok időszakos leállása és a tömeges elbocsátások mellett az anyagi problémáknak volt egy olyan következménye is, hogy a KTM-nek, pontosabban az azt birtokló Pierer Mobility AG-nek, meg kellett válnia az MV Agustától. Ez a lépés látszólag messzire sodorta a legendás márkát attól, hogy újra megjelenjen a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában. Pedig lett volna létjogosultsága a visszatérésnek: az MV Agusta történelme szorosan összefonódik a motorversenyzéssel, hiszen 18 trófeával a mai napig holtversenyben a második legeredményesebb gyártó a királykategóriás egyéni bajnoki címek számát tekintve.

Ahelyett, hogy visszahozta volna a világbajnokságba, a KTM megvált a legendás márkától

Az MV Agustánál azonban a KTM-től való függetlenedés után sem tettek le a MotoGP-be történő visszatérésről – ezt a luxuscég vezérigazgatója, Luca Martin, valamint a felügyelőbizottság elnöke, Hubert Trunkenpolz (aki korábban a KTM-nél töltött be magas pozíciót) mondta el a GPOne.com-nak. Ugyanekkor azt is leszögezték, más nem érdekli őket. „Vagy a MotoGP-ben versenyzünk, vagy sehol” – magyarázta Martin. Ezt a kereskedelmi oldalon elért sikerekkel támogatnák meg, ugyanis az a céljuk, hogy 2026-ban már több mint 4000 motort értékesítsenek.

De vissza a MotoGP-hez: az MV Agusta beszállása több szempontból is csábító lenne, ám komoly akadályok állnak a gyártó előtt. Először is nem gyártanának saját erőforrást, mivel az túlságosan költséges lenne, hanem helyette vásárolnának, ahogy azt a Forma–1-ben sokszor láthatjuk, elég csak a McLaren és a Mercedes együttműködésére gondolni.

Viszont a MotoGP-ben ez kevésbé megszokott, bár volt már rá példa. Kenny Roberts KR márkájú gépében 2005-ben egy KTM, majd később egy Honda motorblokk dolgozott. A japán gyártó biztosított erőforrást a Moriwakinak is, amely 2003 és 2005 között épített királykategóriás motorokat. Ezek azonban nem számítottak olyan komoly projektnek, amilyet az MV Agusta tervez. Egyébként Trunkenpolz elmondása szerint a vázat a Kalex vagy a Suter segítségével építenék meg – mindkét cég a kisebb géposztályokban szerzett nevet magának, de némi királykategóriás tapasztalatuk is van.

Ráadásul nem csak a technikai fronton bukhat el a próbálkozás. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dorna nemrég világossá tette számukra, hogy nem szeretne új rajthelyeket kiadni a most meglévő huszonkettő mellé, így egy beszállónak mindenképpen meg kellene állapodnia egy szatellitcsapattal. Viszont, ahogy ezt Trunkenpolz is világosan látja, a mostani ügyfelek mind erősen kötődnek jelenlegi gyártójukhoz – beleértve azt a Pramacot is, amely pont most váltott Ducatiról Yamahára.

A Dorna igazgatója felfedte, mitől függ, hogy lesz-e költségplafon a MotoGP-ben 

Marc Márquez és Acosta is „szakágat váltott”, a listavezetőt a jövő csillagai is elkísérték (képek)

Marc Márquez testvére, Álex Márquez, valamint Diogo Moreira és David Alonso társaságában gyakorolt egy flat track pályán, míg Pedro Acosta egy motokrossz létesítményben edzett.

Ugyan az előző hétvégén rendezték meg a Magyar Nagydíjat, a következő hétvégén pedig már a Katalán Nagydíj keretében mérik majd össze a tudásukat, jó pár MotoGP-pilóta így sem (csak) a pihenést választotta augusztus legvégére. Ahogy arról beszámoltunk, több királykategóriás motoros egy mugellói teszten vett részt, de voltak olyanok is, akik kevésbé megszokott terepen próbálták ki magukat.

Így tett a MotoGP-listavezető Marc Márquez is, aki az új Ducati Desmo450 MX-et, a bolognai gyártó idén debütált első motokrosszgépét járatta meg. Ennek helyszíne a Circuit Alcarràs nevű privát flat track pálya volt, amely körülbelül 80 kilométerre fekszik szülővárosától, Cerverától. Ráadásul a nyolcszoros világbajnok nem volt egyedül, hiszen a testvére, Álex Márquez és két fiatal csillag, Diogo Moreira és David Alonso is elkísérte.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés

A Moto2-es tabellán jelenleg harmadik Moreira nevével várhatóan a királykategória rajongói is hamarosan megismerkedhetnek, hiszen a legfrissebb hírek szerint a brazil pilóta jövőre már az LCR-t fogja erősíteni. Alonsónak szintén jó esélye van arra, hogy egyszer eljusson a MotoGP-be, bár ő még csak az első évét tölti a középső kategóriában. A kolumbiai versenyző tavaly fölényesen lett Moto3-as világbajnok, az előző hétvégén pedig a Balaton Park Circuiten megszerezte első Moto2-es futamgyőzelmét.

Mindeközben Pedro Acosta szintén „szakágat váltott”. A spanyol pilóta egy 250 köbcentis, kéthengeres KTM-re ült fel, a Las Palmeras MX nevű új motokrossz létesítményben, amely szülővárosa, Mazarrón mellett található. Acosta pedig nem sajnálta a gépet: az edzésről készült képek tanúsága szerint valósággal elrepült vele az ugratók segítségével.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Paco Diaz (@paco.diaz) által megosztott bejegyzés

Ekkora volt a különbség a MotoGP és a Superbike-vb között a Balaton Parkon

A legjobb körök alapján összevetettük, mekkora volt a különbség a Balaton Park Circuiten a MotoGP és a Superbike-világbajnokság között. A teljes pálya mellett az egyes szektorokra lebontva is megvizsgáltuk a távolságot.

Az idei nyár biztosan emlékezetes marad a magyar motorsportrajongók számára, hiszen a Superbike-világbajnokság 35, a MotoGP pedig 33 év után tért vissza hazánkba. Mindkét sorozatot a Balaton Park Circuit fogadta, ami így lehetőséget ad a tempójuk összehasonlítására. Egyébként idén eddig a balatonfőkajári mellett egyedül az asseni pálya látta vendégül mindkét szériát.

Marc Márquez kiértékelte, elég biztonságos-e a Balaton Park

Kezdjük az összevetést az elején: a MotoGP-forduló legjobb, 1:36.518-as körét Marc Márquez futotta meg az időmérőn, míg a Superbike-vb esetében ezt a Superpole-t 1:38.357-tel megnyerő Toprak Razgatlıoğlu érte el. A kettő különbsége 1.839 másodperc volt, ami annyit tesz, hogy Razgatlıoğlu nagyjából 1,91 százalékkal volt lassabb Márqueznél. Mellékesen ugyanez a különbség Assenben idén 1.945 másodperc volt, ami azt jelenti, hogy a két sorozat közti távolság valószínűleg a Balaton Parkon is nagyjából megegyezik az átlaggal.

Persze nemcsak a teljes pályán, hanem annak egyes részein belül is össze lehet vetni a két szériát. Az 1-es szektorban, amely a célvonaltól a 4-es kanyar kijáratáig tart, szintén Márquezé, illetve Razgatlıoğlué volt a legjobb idő: előbbi 28.584, utóbbi 29.232 alatt teljesítette. A 2-es szektorban, amelynek a 9-es kanyar előtt van vége, Fabio Di Giannantonio 22.437-tel, Razgatlıoğlu pedig 22.924-gyel jelentkezett. A 3-as szektoron, amely a 13-as kanyar után fejeződik be, Franco Morbidelli 26.883, Razgatlıoğlu pedig 26.971 alatt haladt végig. A 4-es szektornál Márquez 18.289-es, illetve Razgatlıoğlu 18.873-as köre szerepel a táblázat tetején.

Amennyiben az egyes szektorok legjobb idejeit hasonlítjuk össze egymással, észrevehetjük, hogy eléggé változik, melyikben mennyivel volt gyorsabb a MotoGP a Superbike-vb-nél. Az 1-es szektorban 0.648 másodperc, vagyis 2.267 százalék; a 2-es szektorban 0.487 másodperc, 2.171 százalék; a 3-as szektorban 0.088 másodperc, 0.327 százalék; a 4-es szektorban pedig 0.584 másodperc, 3.193 százalék volt a különbség. A MotoGP-pilóták tehát a pálya első felében egyenletesen „távolodnak” a Superbike-vb-versenyzőktől, akik aztán a 3-asban „megközelítik” őket, viszont a 4-esben teljesen „leszakadnak”.

Kielégítő összkép egy problémával – nézői visszajelzések a Magyar Nagydíj helyszínéről