back to top
2025. július 09. 04:34
Kezdőlap Blog Oldal 40

Zarco jó érzékkel most először hívta el édesanyját futamra, majd megkapta, ami másfél éve járt neki

0

Johann Zarco elárulta, 20 másodperces előnyének birtokában megengedte magának, hogy integessen a Francia Nagydíj legvégén. A Le Mans-i győztes felidézte az első királykategóriás diadalát, amikor a himnusz a helyszínen nem csendült fel, és azt is elmondta, hogy édesanyját először hívta el futamhétvégére.

Johann Zarco vasárnap tökéletes délutánt varázsolt saját magának és a francia közönségnek. Persze ehhez kellettek a körülmények, de attól még tény, hogy a 34 éves versenyző történelmet írt, hiszen 1954 óta ő az első francia pilóta, aki a királykategóriában meg tudta nyerni hazai versenyét. Akkor Pierre Monneret diadalmaskodott.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

Az LCR motorosa ráadásul nem is akármilyen fölénnyel nyerte meg a futamot. Miután a Márquez testvérek visszatértek a pályára a motorcserét követően, a legtöbben alighanem arra számítottak, hogy csökkentik a különbséget. Ehelyett folyamatosan nőtt a differencia, és végül csak azért ment vissza 20 másodperc alá, mert Zarco az utolsó kör végén megengedte magának, hogy a közönséggel is foglalkozzon.

Örülök, hogy húsz másodperces előnyben voltam – nyilatkozta. – Ha tíz másodpercem lett volna, nem hiszem, hogy megcsinálom. Az utolsó szektorban elkezdtem integetni a közönségnek. [Addig] nem nézegettem, hanem nagyon koncentráltam, de aztán, a Chemin aux Bœufs [7-8-as sikán – a szerk.] kijáratánál kicsit oldalra pillantottam, a sok zászló lobogott, és azt mondtam magamban, hogy megéri. Abban a pillanatban több könnycseppre számítottam. Ott voltak, de nem jöttek ki. Az ember ki akarja élvezni, be akarja fejezni a kört. A legszebb pillanat, amikor az ember beér a parc fermébe, és látja a csapatot. Mindent megoszt velük, és amikor ilyesmi történik… Hűha!”

Az ünneplésnek aztán több emlékezetes pillanata is volt. Zarco arcán már akkor látszottak a könnycseppek, amikor kiment a közönséghez, aztán jött a nála kihagyhatatlan szaltó. A leglibabőrösebb jelenetsor viszont talán akkor jött, amikor felcsendült a Marseillaise, vagyis a francia himnusz, ő pedig a közönséggel együtt énekelte. Erre másfél éve, a 2023-as Phillip Island-i diadala után nemcsak azért nem volt lehetősége, mert nem volt ott annyi honfitársa, hanem azért sem, mert a helyszínen nem játszották le a nemzeti indulót, csupán a közvetítésben. Ez akkor kicsit el is rontotta az ünneplést, éppen ezért a kétszeres világbajnoknak járt ez az elégtétel.

Visszatért a szaltó, majd jött a libabőrös Marseillaise – így ünnepelték Zarco elképesztő győzelmét

Az furcsa volt – idézte fel az ausztráliai díjátadót. – Az, hogy Ausztráliában nem volt himnusz… Azt gondoltuk, hogy »komolyan, mi folyik itt?«. Aztán most megkaptuk. A héten többször is elénekeltük, de azt mondtuk magunknak, hogy [vasárnap] legalább jó okkal tettük. Hihetetlen ez a tömeg. Igazán vibrál, egy különleges hangzást idéz elő. A héten többször is elénekeltük a Marseillaise-t, a közönség boldoggá tett, és többször is eldalolta nekem, de az volt az az alkalom, amelyet igazán szerettünk volna, és megkaptuk.”

Ekkor mindenki láthatta, hogy egy hazai hétvége mekkora élményt képes adni egy versenyzőnek, ha minden jól sül el. Ugyanakkor mindez némi teherrel is járhat, hiszen az érintett pilótát a szokásosnál többen rohamozzák meg. Zarco ugyanakkor nagyon tudatosan osztotta be az idejét, és úgy véli, megfelelően bánt a rajongókkal.

Igyekszem ezt egy nagyszerű energiaként felfogni – fogalmazott. – Látom, hogyan raktam össze a beosztásomat erre a nagydíjra. Minden egyes találkozóról igyekeztem tíz perccel korábban elindulni, mert tudtam, hogy több stratégiai ponton is meg fognak állítani, és [szerettem volna] legalább egy percre megállni. Jó dolgokat vittem magammal az emberektől. Nem lehet mindenkinek megfelelni, de azért megmutattam, hogy jelen vagyok, és teljesítettem az elvárásaikat. Vannak, akik néha nagyon sokáig várakoznak. Szóval megpróbáltam élvezni. Most, ezekben a pillanatokban igyekszem örülni, de előfordult, hogy úgy éreztem, elegem van. Ez változó volt, többször is éreztem ilyesmit a hétvége során. Amikor elegem van, elszigetelem magam, és csak pihenek.”

A közvetítés egyik legmeghatóbb képsora a leintés pillanatában jött el, amikor Zarco szüleit mutatták, hiszen látszott, mennyire megérinti őket fiuk sikere. „Nagyon érzelmes volt – jelentette ki. – Szerintem a közönség is sokkolta őket. Látniuk kellett, és a lehető legjobbkor látták. Most már nyugodtan hazamehetnek, jól érezhetik magukat a tévé előtt, és tudni fogják, hogy mit élünk át a Francia Nagydíjon. Ez volt a megfelelő alkalom, hogy idehozzam őket.”

Valóban, Zarco arról is tanúbizonyságot tett, hogy rendkívül jó az ütemérzéke, hiszen édesanyja, Françoise konkrétan először járt a futamán. „Tizenhét évnyi versenyzés során soha korábban nem kértem meg, hogy jöjjön el, ő elvan otthon – magyarázta. – Ezúttal azt mondtam neki, hogy »szerintem nagyszerű lenne, ha eljönnél, és megnéznéd a Francia Nagydíj közönségét, mert hihetetlen«. A szüleim nagyon nyugodtak, de érzik ezt a fajta stresszt, ezért mondtam neki, hogy »menj a szponzorok VIP-részlegébe, és élvezd a Francia Nagydíjat«. Sok mindent láttak, és szerintem sok mindent tudnak mesélni a családnak és a barátaiknak.”

Az immáron kétszeres MotoGP-futamgyőztes ugyanakkor leszögezte, nem csinál szüleiből kabalát, hiszen pontosan tudja, hogy általában otthon jobban érzik magukat, ráadásul már viszonylag idős emberekről van szó. A mostani alkalomért viszont hálás a sorsnak, és nem csak a vasárnapi események miatt. „Boldog voltam, hogy itt vannak – mondta. – Örültünk a hétvége alakulásának, függetlenül a futamtól, nagyon örültem, hogy látták, milyen a francia közönség. És végül meglett a hab a tortán, ennél többet nem is mondhatnék.”

A Rinstől „lopó” Zarco közölte, marad a Hondánál, de egy fontos kérdés még megválaszolásra vár

Acosta: Bosszantó, hogy volt egy jó lehetőségünk, amelyet egy rossz döntés miatt eldobtunk

0

Pedro Acosta szerint jól taktikázott a motorcserékkel a Francia Nagydíjon, ám a gumiválasztás rosszul sült el, így nem volt esélye a dobogós helyezés megtartására. A gyári KTM pilótája ugyanakkor Fermín Aldeguer pódiumában és saját hétvégéjében is megtalálta a pozitívumot.

Keserédes negyedik helyet szerzett Pedro Acosta a kaotikus, változó időjárási körülmények között zajló Francia Nagydíjon. A kétszeres világbajnoknak ez volt az idei legjobb futameredménye, az viszont bosszantja, hogy Álex Márquez első bukása után egészen a hajráig dobogós helyen állt, ám aztán kicsavarták a kezéből ezt a helyezést.

A mezőny tagjainak már az elején nehézséget okozott az időjárás. Végül az eső felvezető kör végén mindannyian behajtottak a bokszba, és bár Acosta jól helyezkedett, de a piros zászló miatt ez mit sem ért. Aztán a futamon jó ütemben állt ki motort cserélni, ám egyvalamiben nem döntöttek jól, és ez negatívan befolyásolta a versenyét.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

Az első rajt előtti felvezető körön nagyon elkezdett esni az eső, Franco Morbidelli kétszer is majdnem bukott előttem, ezért úgy döntöttem, hogy esés nélkül bemegyek a bokszba, és elöl leszek arra az esetre, ha egy németországihoz hasonló [bokszutcai] rajt lenne – nyilatkozta. – Maverick [Viñalesszel] együtt én végeztem először [a motorcserével]. Azonban jött a piros zászló, és a slick gumikon mentem vissza, de amikor újra elkezdett esni, arra gondoltam, hogy teszek egy hosszú kört, és visszamegyek cserélni. Láttam, hogy Álex és Marc is motort cserélnek, és azt gondoltam, hogy ez jó, mert Marc azok közé tartozik, akik általában jó ütemben váltanak. Jól alakult a futam, ahogyan a stratégia is, ám a gumi kevésbé volt jó.”

A közepes hátsó egyetlen ponton sem működött – folytatta. – Bosszantó, hogy volt egy jó lehetőségünk, amelyet egy rossz döntés miatt eldobtunk. Ez része a versenyzésnek. Nehéz volt motoron maradni, mert egyszer sem tudtam nyélgázon menni. A hatodik fokozatban kissé ferde szögben csúszkáltam. Rossz volt a gumiválasztás, de a tempó szombaton és most is megvolt. Ennek az aspektusnak örülnünk kell.”

Az abroncsválasztás közös döntés volt, és Acosta elmondta, miért erre voksoltak. „Nem számítottunk ennyi esőre a futam alatt – fogalmazott. – Délelőtt jól ment a közepes az esőben, és azt hittük, nem fog ennyire felázni a pálya, de nem száradt fel, és a közepes nem működött. Nedves körülmények között előnyt jelentett, ám ennyi vízzel már nem.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pedro Acosta (@37pedroacosta) által megosztott bejegyzés

Az ötszörös MotoGP-dobogóst végül Fermín Aldeguer levadászta a futam végén, így nem lett meg a hatodik királykategóriás pódiuma. „Ez egy szomorú negyedik hely – jelentette ki. – Az esős futamoknak van egy felépítésük. Szomorú, hogy ennyi mindent megtettünk, hogy ennyire közel kerüljünk a dobogóhoz, és végül nem sikerült elérni.”

Acosta ugyanakkor honfitársa első főfutamos dobogójának is tud örülni, hiszen nemcsak azonos országból, hanem azonos tartományból származnak. „Ez büszkeséget jelent Murciának, jó a régiónak, illetve minden olyan fiatal pilótának, akik egy nap olyanok akarnak lenni, mint én vagy ő – magyarázta. – Ez mindannyiunknak jó.”

A hónap végén 21. születésnapját ünneplő motoros saját teljesítményét illetően is igyekszik a pozitívumra koncentrálni. Abból pedig bőven van, hiszen szombaton ugyan bukott, de addig az élmezőnyben csatázott, és összességében vasárnap is jó tempót produkált. Azt is elárulta, kiről próbál példát venni.

Apránként egyre nyugodtabb vagyok ezekben a helyzetekben – utalt az esős futamokra. – Tavaly elrontottam a motorcserét. Nyugodtnak kell maradni. A minap a menedzserem, Albert [Valera] megmutatta nekem a videót, amelyben Luis Enrique [a PSG futballcsapatának edzője – a szerk.] a kislányáról, [az évekkel ezelőtt elhunyt] Xanáról beszél. Az életben mindig a pozitívumokat kell magunkkal vinni, mert bármi miatt érezhetjük rosszul magunkat, de inkább örüljünk a hétvége során elvégzett munkának. Nem harcoltunk a dobogóért, de ott voltunk az első ötben, és jól kezeltük a dolgokat, illdtvd a karműtétem után is jól vagyok.”

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

Bautista figyelmeztette Razgatlıoğlut – akinek esetleges utódlása újabb szenzációt kelthet?

0

Álvaro Bautista figyelmeztette Razgatlıoğlut, hogy amíg a török versenyző a Superbike-világbajnokságban szupersztárnak számít, addig a MotoGP-ben könnyen egy „senki” lehet belőle. Sajtóértesülések szerint a BMW Nicolò Bulega és Andrea Locatelli menedzserével is felvette a kapcsolatot az esetleges utódlást illetően.

Toprak Razgatlıoğlu esetleges MotoGP-be igazolása most már évek óta terítéken van, de az elmúlt hónapokban új lendületet kapott a téma, és úgy tűnik, hogy ezúttal reálisan lehet számolni ezzel a lehetőséggel. A török motorost elsősorban a Hondával és a Yamahával hozták szóba, emellett az sem biztos, hogy ha vált, akkor már jövőre bemutatkozik a királykategóriában, vagy csak 2027-ben, az új szabályrendszerben debütál.

Heteken belül eldőlhet Razgatlıoğlu jövője?

Álvaro Bautista a fordított utat járta be, hiszen végigment a gyorsaságimotoros-vb ranglétráján, a legalacsonyabb géposztályban világbajnok is lett, de a MotoGP-ben néhány dobogón kívül nem sok babér termett neki. Ezért aztán 2019-ben a Superbike-vb mezőnyébe igazolt, és bár akkor még nem jött össze neki a végső győzelem, 2022-ben és 2023-ban már igen. A 40 éves pilóta ellenfele helyében nem váltana, de megérti, ha ő másképp dönt.

Én itt maradnék, de ezt azért mondom, mert már versenyeztem a legmagasabb géposztályban, és van tapasztalatom – nyilatkozta a GPOne-nak. – Ő viszont, mivel soha nem versenyzett ott, nyilvánvalóan ki akarja próbálni. Figyelembe kell venni, hogy amíg a széria alapú sorozatokban ő egy szupersztár, addig a királykategóriában, ha az ember ötödik, akkor egy senki. Ez rajta fog múlni. Én nem mennék, de jó kipróbálni, és szerintem, ha megkérdeznéd, igent mondana.”

Tényleg megromlott Razgatlıoğlu és a Yamaha viszonya a MotoGP-hez? – utóbbi főnöke válaszolt

A BMW természetesen foggal-körömmel próbálná megtartani a címvédőt, aki egyedüliként szállítja az eredményeket a márkának, ám, ha menni akar, sokat nem tehetnek, hiszen az idei év végén lejár a szerződése. Emiatt pedig felmerül a kérdés, hogy kivel pótolnák a 28 éves motorost. Nos, erre állítólag legalább két forgatókönyv létezik.

Szintén a GPOne értesülése, hogy Sven Blusch, a bajor márka kétkerekű részlegének igazgatója két menedzserrel, Alberto Martinellivel és Yuri Danesivel beszélt egy esetleges átigazolásról. Előbbi a Superbike-vb tabelláját jelenleg magabiztosan vezető Nicolò Bulega pályafutását egyengeti. Az olasz versenyző megszerzése kétségtelenül nagy szenzáció lenne, ám azóta olyan hírek is napvilágot láttak, hogy közel van a Ducatival történő szerződéshosszabbításhoz. Ez pedig logikusnak is tűnik, hiszen nemcsak a mostani eredmények, hanem egy potenciális MotoGP-lehetőség is motiválhatja.

Bulega ténylegesen a MotoGP-be tart?

A másik jelölt a gyári Yamahánál versenyző Andrea Locatelli. A szintén olasz versenyző idén kifejezetten jó teljesítménnyel rukkol elő, és Assenben életében először meg tudott nyerni egy Superbike-világbajnoki futamot. Ő vélhetően sokkal nyitottabb lenne egy váltásra, hiszen nemrég úgy fogalmazott, hogy minden lehetőséget megvizsgál. Azt már csak mi tesszük hozzá, persze leginkább viccből, hogy ez esetben legalább a születési dátumhoz nem kell hozzányúlni, hiszen Razgatlıoğlu és ő is 1996. október 16-án látta meg a napvilágot.

Marc Márquez egy másik sportágban is villogott Le Mans-ban, lenyűgözte annak volt képviselőjét

0

Marc Márquez nemcsak a Francia Nagydíj sprintjét nyerte meg a hétvégén, hanem előtte egy kerékpárversenyen is győzött, lehajrázva a sportág korábbi sztárját. Mark Cavendish-t lenyűgözte a nyolcszoros világbajnok teljesítménye.

Annak ellenére, hogy nem nyerte meg a főfutamot, Marc Márquez összességében sikeresen zárta a Francia Nagydíj hétvégéjét. A sprintgyőzelmével és a vasárnapi második helyével ugyanis 22 pontra növelte előnyét öccsével, Álexszel szemben, csapattársa, Francesco Bagnaia előtt pedig már 51 egységgel vezet az összetettben.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

A 32 éves pilóta már a hétvége hivatalos része előtt is örülhetett egy győzelemnek. A közelgő Tour de France apropójából ugyanis csütörtökön kerékpárversenyt rendeztek a Le Mans-i pályán, és a viadalon jó néhány motoros részt vett. Márquez pedig nem kisebb személyt hajrázott le, mint a sportág korábbi sztárját, a sokszoros szakaszgyőztes és többszörös zöld trikós Mark Cavendish-t.

Marc volt rám a legnagyobb hatással – nyilatkozta a brit exsportoló, aki az egyik szponzor képviseletében volt jelen. – Tényleg rengeteget fejlődött a versenykerékpáron. Kilenc évvel ezelőtt egyszer már csináltunk ilyet. Azt gondoltam magamban, hogy »rendben, ő nem egy biciklista«. Amit Marc végül véghez vitt, az igazán lenyűgöző volt. Le Mans nem könnyű, van néhány olyan emelkedő, amelyet a tévében nem lehet látni. Könnyű túlzásba vinni.”

Cavendish egyébként azt is elárulta, hogy nagy MotoGP-rajongó, és otthon szokta nézni a futamokat. Ami ezt a különleges kerékpárversenyt illeti, Márquezt Bagnaia is segítette, aki ugyan nem vett részt a viadalon, de mutatta neki az eredményjelző táblát a bokszfalon. A spanyol pilóta természetesen szintén élvezte az eseményt.

Nagyon jó volt menni egy kört Cavendish-sel – fogalmazott nem sokkal a leintés után. – Végighúzott minket az utolsó kanyarokban, és az utolsó szektorban elég nagy sebességre tettünk szert. Az utolsó két kanyart ötven kilométer per órás sebességgel közelítettük meg, és mindkét gumimmal megcsúsztam, de sikerült megfognom.”

Az eseményen Márquezen kívül testvére, valamint Johann Zarco, Fabio Di Giannantonio, Ai Ogura, Lorenzo Savadori, Joan Mir Maverick Viñales és Álex Rins vettek részt a jelenlegi mezőny tagjai közül. Az egyéni mellett csapatversenyt is rendeztek, amelyen a gyári Ducati pilótája szerelőjével, Marco Polastrival második lett Viñalesék mögött.

Martín megint visszaél egy extrém helyzettel, amelyet jelentős részben a sérülései idéztek elő?

0

Nagyon úgy tűnik, hogy Jorge Martín, illetve a menedzsmentje olyan módon igyekszik idő előtt elválni az Apriliától, ami a történtek fényében minimum megkérdőjelezhető. Az is érdekes kérdés, hogy amennyiben az idei év végén tényleg távozik, hol köthet ki, és ha esetleg a Honda lesz a célpont, akkor mi lesz Pedro Acostával, akivel közös a menedzserük, és szintén szóba hozták a japánokkal.

A MotoGP rajongói még fel sem ocsúdtak a kaotikus Francia Nagydíjból, illetve Johann Zarco meglepetésszerű futamgyőzelméből, másnap jött az átigazolási bomba. Sajtóértesülések szerint ugyanis Jorge Martín közölte az Apriliával, hogy nem kívánja kitölteni a 2026-ig szóló szerződését, és az idei év végén elhagyja a gyártót. Persze ezt hivatalosan senki nem erősítette meg, de az információ meglehetősen hiteles forrásból származik.

Hoppá, Martín már az idény végén elhagyhatja az Apriliát?

A címvédő állítólag érvényesítené azt a kilépési záradékot, amely szerint ha a Francia Nagydíj után nincs a világbajnokság élmezőnyében, akkor a 2026-os év nem válik kötelezővé rá nézve. Ezt az Aprilia vitatja, és a napvilágot látott információk szerint jogi útra terelné az ügyet. Hogy pontosan mi áll a szerződésben, abba természetesen nem látunk bele, de az kijelenthető, hogy még ha jogilag teljesen tiszta is lenne a húzás, erkölcsileg akkor is megkérdőjelezhető Martínnak és a menedzsmentjének a húzása.

Ahogyan a The-Race.com cikke is felhívja erre a figyelmet, a spanyol versenyző nem először folyamodik hasonló lépéshez. 2020-ban a KTM alkalmazta őt a Moto2-ben, és a következő évre megvolt a királykategóriás szerződése. Csakhogy ebben volt egy kilépési záradék: amennyiben a mattighofeniek júniusig nem adnak pilótát az első tízbe, nem muszáj érvényesíteni a megállapodást. Ez pedig technikailag megvalósult, más kérdés, hogy a koronavírus-járvány miatt júliusban rendezték az első futamot. Martínék azonban kihasználták ezt a kiskaput, és így állapodtak meg a Ducatival, hogy a Pramacnál kapjon ülést.

Ha lehet, akkor a mostani helyzet még rosszabb ilyen szempontból, hiszen öt éve egy vis maior helyzet alakult ki, ezt a szituációt viszont jelentős részben Martín idézte elő a sérüléseivel. Persze lehet mondani, hogy a thaiföldi bukását a rossz gumi okozta, ahogyan azt is, hogy Katarban siettették a visszatérését, de az edzésbaleset esetében már tényleg nehéz más felelőst találni. Ennek ismeretében pedig kissé visszatetsző, hogy ezt a záradékot akarják érvényesíteni, még ha jogilag adott esetben meg is van rá a lehetőségük.

Martín hazatérhetett, remek hírek érkeztek az állapotáról

A hétfőn megjelent sajtóértesülés arról is beszámolt, hogy Martín közelről figyelte márkatársai teljesítményét, és azt a következtetést vonta le, hogy az RS-GP nem felel meg az elvárásainak. Ezt szintén érdemes kontextusba helyezni: egyfelől személyében talán pont a legjobb képességekkel rendelkező pilóta nem ülhetett rajta, de talán nem is ez a legfontosabb, hanem az, hogy nem tudott részt venni a munkában. Erre csapattársa, Marco Bezzecchi világított rá, aki más tényezőt is kiemelt.

Természetesen nehéz egyedül lenni a csapatnál – fogalmazott a Le Mans-i hétvégén. – Persze nem vagyok egyedül, mert ott van Sava [Lorenzo Savadori, az Aprilia tesztpilótája, egyben Martín helyettese – a szerk.], de az ő munkája más, mint amit Jorgénak kellene csinálnia. Számomra ez inkább annak a hiánya… Jorge jelenléte nagyon jól jöhetett volna nekem, ő lenne a célpontom, őt próbálnám referenciának tekinteni, őt próbálnám legyőzni, ő hajtana engem. És remélem, ő is így gondolkodik velem kapcsolatban. Emellett fejlesztjük a motort, és sok mindent egyedül kell kipróbálnom, de végül is ez van. Szóval az egyetlen, amit tehetek, hogy nyomom.”

A „majd holnap” mantrázásába belefáradt Bezzecchi elmagyarázta, milyen technikai hiba hátráltatta

Félretéve, hogy Martínék húzása etikailag mennyire korrekt, a tavaly történtek fényében felmerül a kérdés, hogy ez mennyire volt átgondolt lépés. A The-Race.com-nak egy másik cikke idézi fel, hogy amikor a 2024-es Olasz Nagydíj hétvégéjén eldőlt, hogy a Ducati mégsem őt, hanem Marc Márquezt viszi fel a gyári csapatba, akkor azonnal aláírt az Apriliához. Ezzel a lépéssel viszont könnyen lehet, hogy minden hidat feléget saját maga és a noaleiek között, és innentől kezdve vagy így, vagy úgy, de legfeljebb ezt az évet csinálja végig velük. Azt ugyanis nehéz elképzelni, hogy a két fél kapcsolata annyira rendeződjön, hogy még egy esztendőt lehúzzanak egymás mellett úgy, hogy a légkör ne váljon teljesen mérgezővé.

Persze Martínék számára nyilvánvalóan nem a közös folytatás a cél, és ezen a ponton adódik a kérdés, hogy akkor hova tovább. Az olasz Sky értesülései szerint az első számú célpont a Honda, amely jelentős ugrást tudott elérni, és józan ésszel belegondolva is ez tűnik a leglogikusabbnak. Egyfelől a japánoké az egyetlen gyári istálló, ahol papíron lehet üresedés, hiszen Luca Marini szerződése az év végén lejár. Emellett a címvédő jó barátja, Aleix Espargaró is az aranyszárnyasokat erősíti tesztpilótaként, valamint immáron Romano Albesiano is ott dolgozik technikai igazgatóként. Személyében arról a mérnökről van szó, aki a tavalyi szerződés aláírásának pillanatában még az Apriliát képviselte hasonló pozícióban, azóta viszont Fabiano Sterlacchini váltotta.

Mindez azonban újabb kérdéseket vet fel. Azon túl, hogy a Honda állítólag addig nem akar tárgyalni Martínnal, amíg a távozása hivatalossá nem válik, ezen a ponton mindenképpen meg kell említeni a spanyol motoros menedzserét, Albert Valerát. Utóbbi ugyanis Pedro Acosta pályafutását is egyengeti, és a gyári KTM versenyzőjével kapcsolatban nemrég szintén elég erősen felröppent a pletyka, hogy a Hondához tart. Ebben az esetben pedig akár érdekütközés is előfordulhat, ami persze nem feloldhatatlan, pláne a mai szerződések szilárdságát ismerve.

Rossi reagált az Acosta-pletykára – akit egy másik gyártó már konkrét tervvel csábít?

Amennyiben Martín nem ragaszkodik a gyári üléshez, akkor a szintén sokat fejlődő Yamaha is járható út lehet a számára, hiszen a Pramacnál szintén lehet üresedés Jack Miller miatt. Ezt a csapatot ráadásul jól ismeri, és egy szezon után jó eséllyel itt is megnyílhat előtte a gyári alakulat kapuja, hiszen Fabio Quartararo és Álex Rins szerződése is 2026-ig szól.

És ha már 2026 vége: mint ismert, ekkor zárul le a jelenlegi technikai korszak, 2027-ben pedig jelentősen más szabályrendszerben kell versenyezni. Hogy akkor hogyan változik meg az erősorrend, azt jelenleg lehetetlen megjósolni, mindenesetre a gyártók anyagi lehetőségeit figyelembe véve nem biztos, hogy az Apriliára érdemes fogadni a japán márkák ellenében.

Amennyiben Martín az idei év végén valóban elköszön, akkor természetesen a noaleiek szempontjából is érdemes megvizsgálni a helyzetet. Az egyelőre nem látszik, hogy egy hasonló polcon lévő pilótával tudnák pótolni a háromszoros világbajnokot, így más megoldás után kell nézniük. Az egyértelmű, hogy innentől kezdve Bezzecchit nem veszíthetik el, és ha házon belülről akarják rendezni az utódlás kérdését, akkor Ai Ogura leigazolása logikus lépés lehet. Persze ehhez ügyfelüket, a Trackhouse-t is meg kell győzniük, ahová a japán újoncot kétéves szerződés köti, de ebből a szempontból jó hír, hogy az amerikai alakulat állítólag érdeklődik a Moto2-es Diogo Moreira iránt, így ezt az ülést is könnyen be lehetne tölteni.

Ha pedig az Aprilia kívülről keres versenyzőt, akkor az olyan, lejáró szerződésű versenyzők jelenthetnek megoldást, mint a már említett Marini vagy Miller. Emellett szintén érdekes opcióul szolgálhatnak a KTM pilótái, hiszen az osztrák márka háza tájáról ismét rossz hírek érkeznek, így nem kizárt, hogy az általuk foglalkoztatott versenyzőket könnyebben meg lehet győzni a váltásról.

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át 

A Rinstől „lopó” Zarco közölte, marad a Hondánál, de egy fontos kérdés még megválaszolásra vár

0

Johann Zarco elárulta, mivel fogadta őt Álex Rins a Le Mans-i győzelme után. A francia pilóta kijelentette, marad a Hondánál, az LCR-t irányító Lucio Cecchinello pedig bízik benne, hogy csapatváltás sem történik.

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb meglepetését hozta a Francia Nagydíj a MotoGP-ben, hiszen Johann Zarco nyerte meg a Le Mans-i főfutamot. Ezzel 1954 után ő lett az első francia pilóta, aki a királykategóriában hazai pályán diadalmaskodott, ráadásul megszakította a Ducati 22 nagydíjon át tartó győzelmi sorozatát, lényegében megmentve ezzel a Honda rekordját, amelyet a bolognaiak így csak beállítani tudtak.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

Persze vannak még statisztikai érdekességek a 34 éves motoros sikere kapcsán. Például az is tény, hogy Álex Rins két évvel ezelőtti austini sikere óta mind a Honda, mind az LCR először nyert futamot. Ez a kétszeres világbajnoknak eszébe sem jutott, elődjének viszont igen, és ezt nem is felejtette el közölni ellenfelével.

Nagyon boldog vagyok, hogy megszereztem a második győzelmemet a MotoGP-ben – nyilatkozta Zarco. – Az pedig nyilván még különlegesebb, hogy ez itt jött össze. Annak szintén örülök, hogy ez történelmi sor a motorversenyzés könyvében, ami a Francia Nagydíjon francia versenyzőként való győzelmet illeti. Emellett ott van a Honda: Rins odajött hozzám, és azt mondta, hogy »elloptad tőlem a legutóbbi Honda-győzelem címét«. Amikor ezt közölte velem, kicsit büszke voltam, mert nem esett le azonnal.”

Zarco eddig is kifejezetten jó teljesítménnyel rukkolt elő az idei évben, győzelmével pedig csak rátett erre egy lapáttal. Adódik tehát a kérdés, hogy mindez meggyőzi-e a Hondát, hogy marasztalják a szerződéssel egyelőre csak az idei év végéig rendelkező pilótát. Nos, az érintettnek semmi kétsége nincs afelől, hogy a válasz igen.

Visszatért a szaltó, majd jött a libabőrös Marseillaise – így ünnepelték Zarco elképesztő győzelmét

Talán – válaszolta arra a kérdésre, hogy a sikernek van-e szerepe ebben a kérdésben. – Már a győzelem előtt is jól mentek a megbeszélések a Hondával, mivel nagyon elégedettek vagyunk abból a szempontból, hogy milyen munkát végzek, hogy érzem magam velük, a csapattal, illetve milyen a munkamódszerünk. És tudom, hogy maradok a Hondánál, csak el kell döntenünk, hogy… Várom, hogy a Honda mit akar valójában. Lucio [Cecchinello csapatmenedzserrel] is nagyon nyíltan beszélünk. A Honda teljes támogatást nyújt nekünk, még az LCR-nél is. A győzelem viszont egyértelműen kicsit többet tud adni, úgyhogy meglátjuk. A megbeszélések ugyanakkor rendkívül pozitívak. Most már csak idő kérdése, hogy tudjuk, merre tovább.”

Zarco nyilvánvalóan arra utalt, hogy adott esetben a gyári Honda is szóba jöhet, igaz, Luca Marini ülésére messze nem ő az egyetlen jelölt. A francia pilóta korábban úgy fogalmazott, hogy a gyári ülés nyilvánvalóan nagy presztízzsel járna, de, ahogyan most is utalt rá, technikai szempontból nem jelentene nagy különbséget. Főnöke pedig egyértelműen marasztalná őt.

Ez egy valódi kapcsolat jele közte, valamint a csapattagok, a szerelők között – jelentette ki Cecchinello a TNT Sportsnak. – Ami a jövőjét illeti, hiszen mindenki Johann Zarco jövőjéről beszél, hiszem, hogy kár lenne lerombolni ezt a mágikus kapcsolatot, azt a jó viszonyt, amely közte és a mérnökök között fennáll. Jól megértik egymást a versenymérnökével, a technikai igazgatóval. Bízom benne, hogy folytatjuk a közös munkát.”

Főnöke győzte meg Zarcót, hogy menjen szembe a többséggel, majd rimánkodott neki, hogy lassítson

Mindhárom magyar versenyző „pontot szerzett” a Oscherslebenben

0

Számadó Máté mindkétszer pontszerző helyen végzett az IDM oscherslebeni nyitányán a Superbike kategóriában, míg Görbe Somának egy bukás miatt ez csak egyszer sikerült. Lukács Tamás a Northern Talent Cupban ugyancsak dupla pontszerzéssel zárt a németországi helyszínen.

Bár a magyar motorsport-társadalom az előző hétvégén elsősorban Varga Tiborra figyelt, aki bemutatkozott a MotoE-ben, így közel másfél évtized után ismét szerepelt honfitársunk a gyorsaságimotoros-vb valamelyik kategóriájában, ugyanakkor a többiekről sem feledkezhetünk meg. Az elmúlt napokban az IDM, vagyis a német bajnokság, valamint a Northern Talent Cup is Oscherslebenben vendégeskedett, ahol összesen három honfitársunknak szurkolhattunk.

Görbe Soma és Számadó Máté előbbinek a Superbike géposztályában indult, utóbbi azok után kapott lehetőséget szabadkártyásként, hogy Kovács Bálint a Le Mans-i 24 órás versenyen megsérült. A Superpole első szakaszában előbbi az első, míg utóbbi a harmadik helyen végzett, a második fázist pedig a kilencedik, illetve a tizenegyedik helyen zárták. Görbe 1:25.302-es ideje 1,397 másodperccel maradt el a pole pozíciótól, míg Számadó 15 századdal volt lassabb nála.

Az első futamon Görbe az ötödik helyért harcolt, ám az utolsó körben elvesztette motorjának elejét, így elesett, és bár célba ért, de csak a huszonegyedik helyen. Számadó ennek és saját jó teljesítményének következtében hatodik lett, sőt, az ötödik pozíciótól is csak 44 századra volt. A második viadalon kilencedikként látta meg a kockás zászlót, négy hellyel megelőzve honfitársát, akink gondja akadt az első keréktengellyel. Számadó szabadkártyásként nem jogosult a pontszerzésre (erre utal az idézőjel a címben), ezért Görbe 3 helyett 4 egységgel gazdagodott, és a tabella tizenhatodik pozícióját foglalja el.

A Northern Talent Cupban már a második fordulót rendezték meg, ám Lukács Tamás betegség miatt kihagyta az asseni hétvégét, így most debütált a sorozatban. A Q1-ben a tizenharmadik, a Q2-ben pedig a kilencedik helyet szerezte meg, összességében pedig a tizenharmadik pozícióba kvalifikálta magát, miután 1:35,698-as köre 1,745 másodperccel maradt el a pole pozíciótól. Az első viadalon úgy lett tizedik, hogy mindössze 13 ezreddel csúszott le a kilencedik helyről, és még a hetedikhez képest is 1 másodpercen belül volt, míg a második versenyen nyolcadikként intették le. 14 pontjával a bajnokság tizenharmadik helyén áll.

Álex Márquez Zarco döntéséről: Ha az embernek nincs vesztenivalója, több kockázatot vállalhat

0

Álex Márquez elárulta, az első bosszantja igazán a Francia Nagydíj főfutamán történt balesetei közül, de mindkettőért magára vállalta a felelősséget. A Gresini versenyzője kiemelte, jelenleg nem áll érdekében az eső, emellett Johann Zarco kulcsdöntésére is kitért.

A Francia Nagydíjon megtört a jég, és immáron Álex Márquez is nullázott főfutamon, így már csak Luca Marini mondhatja el magáról, hogy minden vasárnap az első tizenötben végzett (Ai Ogura mentségére szóljon, hogy Argentínában önhibáján kívül kizárták). Ami a spanyol versenyzőt illeti, sokáig úgy tűnt, hogy ezúttal is felállhat a dobogóra, aztán jött a rémálom.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

Márquez ugyanis a hajrában kétszer is elesett. Először a 3-as kanyarban bukott, ám ezután még visszatért a pályára, sőt, a hatalmas különbségek miatt mindössze három pozíciót veszített. Nem sokkal később viszont a 11-es kanyarban gyors tempónál újra eldobta a motort, és ezután már nem volt visszaút, el kellett könyvelnie a kiesést.

Amikor esik, az mindig egy lutri – nyilatkozta. – Az első bukás bosszant igazán, ugyanis azért történt, mert túlságosan nyugodt voltam. Kicsit lassabban mentem be [a kanyarba]. A második baleset az én hibám volt. Célba kellett volna érnem, de nem tettem meg. Szóval az én hibám. Azonban gyorsak voltunk egy számomra nehéz pályán, szóval a nulláról fogjuk kezdeni.”

A 29 éves motoros számára jó hír, hogy Francesco Bagnaia is nullázott, így 29 pontos előnnyel őrzi az összetettbeli második helyet vele szemben. Emellett pedig a teljesítményére sem lehet panasz, legalábbis ami az első húsz kört illeti. „Nagyon is tisztában voltam vele, hogy mit kell tennem – fogalmazott. – Egészen a bukásokig mindent tökéletesen csináltam. Csak egy apró hibát követtem el a motorcsere előtt.”

Márquez a mezőny nagyobbik részéhez hasonlóan már a rajt előtt motort cserélt, ám, mint kiderült, nem ez volt a nyerő taktika. Ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy egészen más célokért küzd, mint a versenyt megnyerő Johann Zarco, és számára veszélyesnek tűnt a pályán maradás. „Johann jól teljesített, de ha az embernek nincs vesztenivalója, több kockázatot vállalhat – jelentette ki. – A stratégiája szintén rizikós volt, mert ha az eső nem kezd rá jobban, akkor pontot sem szerzett volna.”

Az egyszeres MotoGP-futamgyőztesnek nyilvánvalóan nem jött jól a káoszfutam, hiszen idén rendszerint az élmezőnyt erősíti, de tudja, hogy ettől még esőben is javulnia kell. Igaz, a tempót illetően most sem ment rosszul. „Bosszantó, mert a mostani időszakban nem érdekünk az eső – szögezte le. – Azonban több futamon is esni fog, nekünk pedig fejlődnünk kell. Nem éreztük magunkat a legjobban, de így is közvetlenül Marc mögött motoroztunk.”

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

Hoppá, Martín már az idény végén elhagyhatja az Apriliát?

0

Sajtóértesülések szerint Jorge Martín közölte az Apriliával, hogy nem kívánja kitölteni 2026-ig szóló szerződését, és már az idei év végén elhagyja a márkát. Egy, a Francia Nagydíj után érvénybe lépett záradék erre lehetőséget is adhat neki, csakhogy a noaleieknél ezt állítólag másképp gondolják.

Jorge Martín és az Aprilia házassága egyelőre nagyon nem úgy alakul, ahogyan azt a felek eltervezték. A spanyol versenyző ugyanis idén már háromszor is megsérült, aminek következtében egyrészt alig tudott tesztelni, másrészt mindössze a Katari Nagydíjon vett részt, amely az eddigi legsúlyosabb balesetét hozta.

Martín hazatérhetett, remek hírek érkeztek az állapotáról

Hogy a 27 éves pilóta mikor térhet vissza, azt egyelőre nem tudni, de könnyen előfordulhat, hogy erre a nyári szünet előtt nem kerül sor. Az Autosport értesülései szerint ugyanakkor az Apriliának most ennél komolyabb problémával kell szembenéznie versenyzője kapcsán, ugyanis a szaklapnál úgy tudják, hogy a kétszeres világbajnok közölte, már az idei év végén elhagyja a márkát.

Mint ismert, a felek a tavalyi Olasz Nagydíj hétvégéjén szerződtek le egymással, egészen 2026-ig. Csakhogy a megállapodás tartalmazott egy olyan záradékot, hogy ha a Le Mans-i forduló után Martín nincs a bajnokság élmezőnyében, akkor már 2025 végén szabadon távozhat. Nos, aligha ér meglepetésként bárkit is, hogy ez a helyzet olyannyira előállt, hogy konkrétan az összetett utolsó helyét foglalja el.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

A brit portálnál azt is tudni vélik, hogy Martín múlt héten andorrai otthonából Le Mans-ba utazott, és pénteken ott volt a futamhétvége helyszínének közelében, noha a pályát nem látogatta meg, mert nem akarta felhívni a figyelmet magára. Ugyanakkor több találkozón is részt vett, és ezeken tájékoztatta az Aprilia vezetését, hogy aktiválni kívánja a kilépési záradékot.

A noaleieket állítólag sokként érte ez az információ, ugyanakkor nem akarnak belenyugodni pilótájuk döntésébe, és jogi útra terelnék az ügyet, mondván, ez az opció sérülés esetén nem alkalmazható. A hivatkozott cikkben azt is leírják, hogy Martín az Aprilia iránti tiszteletből hajlandó lenne meghosszabbítani a „próbaidőszakot” a szeptember 14-i San Marinó-i Nagydíjig, ám az Apriliánál úgy vélik, ezt nem kötelező megtenniük.

A nyolcszoros királykategóriás futamgyőztes azért juthatott erre a döntésre, mert hiába nem versenyzett, közelről figyelte márkatársai teljesítményét, és arra a következtetésre jutott, hogy az RS-GP nem felel meg azoknak az elvárásainak, amelyeket a szerződés aláírásának pillanatában támasztott felé. Az mindenesetre tény, hogy az Aprilia az utolsó a konstruktőri tabellán, és az egyéni, valamint a csapatversenyben is ők állnak a legrosszabbul, ha a legjobb teljesítményt vesszük alapul.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

Amennyiben Martín valóban távozik, az nyilvánvalóan felborítja a pilótapiacot. A spanyol motoros vélhetően továbbra is gyári istállóban gondolkozik, ez esetben a szerződések alapján a Honda jöhet szóba, ahol Luca Marini kontraktusa csak az idei év végéig szól. Azonban az aranyszárnyasok gyári alakulatának kapcsán Pedro Acostáétól kezdve Johann Zarcóén át Toprak Razgatlıoğluéig sok név felmerült, ráadásul a japánok állítólag csak abban az esetben tennének lépéseket a címvédő leigazolása felé, ha az Apriliától történő távozása hivatalossá válik.

„Kell az egyes rajtszám a pályára” – ellenfelei jókívánságokkal árasztották el a sérült Martínt

Bagnaia egyéni mélyponton, pedig szerinte az eséssel együtt is jó helyen zárhatott volna

0

Francesco Bagnaia kiemelte, jó volt a stratégiája a Francia Nagydíjon, és még az eséssel együtt is viszonylag előkelő pozícióban érhetett volna célba, ha nem kell motort cserélnie. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy továbbra sem érzi a motort.

Francesco Bagnaia nem szerzett pontot a Francia Nagydíjon, így olyasmi történt vele, ami a sprintfutam 2023-as bevezetése óta soha: szombaton és vasárnap is nullázott. Ráadásul nem az eredmény az egyetlen, amin bánkódhat, hiszen az esős körülmények nem segítettek a korábbi problémáinak megoldásán, sőt, talán csak rontottak a helyzetén.

Őskáosz után bombameglepetés, Zarco óriási fölénnyel nyert Marc Márquez előtt, Aldeguer dobogós

Ezt a hétvégét el kell felejteni – nyilatkozta. – Szerintem ez az első alkalom, hogy szombaton és vasárnap is nulláztam, szóval semmit nem tudtunk hazavinni. Gyors voltam, de még mindig nem érzem az elejét, és vizes pályán még rosszabb ez az érzés, mert az embernek szüksége van a motorra, hogy visszajelzést adjon, ez a motor pedig semmit nem ad nekem.”

Mindezek ellenére Bagnaiának akár nagyszerű futama is lehetett volna, hiszen azok közé tartozott, akik a későbbi győztes Johann Zarcóhoz hasonlóan nem cseréltek motort a rajt előtt, és ezt később sem tervezték megtenni. Csakhogy Enea Bastianini az első sikánban nekiment honfitársának, aki így elesett, és ha ez nem lenne elég, kénytelen volt átülni a másik motorjára.

Kár érte, mert a stratégiám tökéletes volt, hiszen ugyanaz volt, mint Zarcóé – fogalmazott. – Egy órával a futam előtt elkezdtem tanulmányozni az előrejelzést, és ezt addig tettem, amíg fel nem álltam a rajtrácsra. Ez azt mutatta, hogy ha elkezd esni, akkor tovább fog esni, ezért meggyőződésem volt, hogy az esőgumikon kell kezdeni, és azokon folytatni. A bukás ellenére, ha nem kellett volna megállnom motorcserére, akkor még mindig lett volna esélyem az első ötben befejezni a versenyt. Sajnos a váltókar félig be volt ragadva, így a fokozatok elmentek. Emellett egyébként is hiányzott néhány más alkatrész, így visszamentem, és a másik motorral indultam el újra.”

A balszerencsés Mir nem úszta meg törés nélkül a balesetet, melynek okozásáért büntetés járt

Ennek következtében Bagnaia annyira lemaradt, hogy nagyon hamar körhátrányba került, és bár meglehetősen sokan kiestek, így is csak tizenhatodikként ért célba. Persze ezért joggal okolhatja a balszerencsét, az viszont már hosszabb távon is rendkívül aggasztó lehet, hogy még mindig nem tud felülkerekedni az év eleje óta tapasztalt problémáin.

Semmi nem működött, de ha rosszul mennek a dolgok, nehezen tudnak maguktól rendbe jönni – jelentette ki. – Ez nem egy kényelmes és derűs helyzet, számomra is nehezen elfogadható. Az a legnagyobb korlát, hogy máshoz vagyok szokva, hogy olyan helyzetbe kerülök, amelyben nincs meg az érzés, pedig a Ducati mindig is sok visszajelzést adó motor volt. Eleve hajlamos vagyok mindenbe belekötni, de ha semmit nem érzek, akkor még a gondjaimat sem tudom megoldani, szóval elég bonyolult.”

A gyári Ducati pilótája immáron 51 pontos hátrányban van csapattársához, a listavezető Marc Márquezhez képest, de hangsúlyozta, továbbra is mindent belead. Hozzátette, amíg tavalyig fékezés közben érezte a gumikat és a motor minden rezdülését, ez most nincs meg, így a határokat sem tudja felmérni. Persze a csapat folyamatosan dolgozik a problémán, hiszen, ahogyan ő fogalmazott, egy hajóban eveznek.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után