2024. április 19. 07:41
KezdőlapMotoGPToseland: A MotoGP-hez több kell, mint a WSBK-hoz

Toseland: A MotoGP-hez több kell, mint a WSBK-hoz

Járt mindkét bajnokságban, így tudja, milyen potenciális feladat áll Toprak Razgatlıoğlu előtt. Erről beszélt az exversenyző James Toseland.

Az emberek szeretik, ha egy versenyző többféle vállfajban is megállja a helyét. Éppen ezért óriási a várakozás Toprak Razgatlıoğlu kapcsán, aki nemrég a Yamaha MotoGP-gépét tesztelhette. Arról a Superbike-vb török címvédője és menedzsere, Kenan Sofuoğlu is beszélt, hogy 2023-ban ebből még biztosan nem lesz MotoGP-szereplés. 2024-re viszont nagyobb mozgolódás lesz várható, így akkor bármi megtörténhet.

Hasonló utat járt be annak idején James Toseland is, mint amit most Razgatlioğlunak vizionálnak. Toseland már negyedik szezonjában, 2004-ben Superbike-világbajnoki címet ünnepelhetett, ezt pedig 2007-ben megfejelte még eggyel. Az angol 2008-ra aztán a MotoGP-be szerződött, újoncévét a Tech3 Yamaha nyergében ejthette meg. Toseland rögtön a szezonnyitónak a második helyről vághatott neki, az ígéretes rajthelyet végül egy hatodik pozícióra tudta váltani. Végül ez maradt nála az általános 2008-ra, majd 2009-re is. Stabil pontszerzés, de dobogóra egyszer sem tudott felállni.

2010-ben aztán Toseland visszatért a Superbike-vb mezőnyébe, ahol ezt követően még néhány versenyen indult 2011-ben, mielőtt visszavonult.

Azt gondolom, mindkét bajnokság egy nagyon specifikus képességcsomagot igényel. A két bajnokság versenyzői a magukéra specializálódnak” – kezdett bele a MotoGP és a WSBK összehasonlításába Toseland. „Én pedig első kézből tapasztaltam, hogy a MotoGP-hez több kell. Egész egyszerűen a motorok nagyobb teljesítményt tesznek lehetővé. Itt pedig, hogy elvidd ezt a határig, jobb versenyzőnek kell lenned, mint a Superbike-vb szériamotorjain. Fordítva, ha mondjuk… nem is tudom, Darryn Binder vagy Remy Gardner érkezne a Superbike-vb-re, kifejezetten kényelmes helyzetbe is kerülhet egy versenyképes csomaggal maga alatt. Persze ehhez hozzáadódik még rengeteg faktor, főleg a gumik.

Sok múlik a motorokon

A gumikról is volt egy érdekes anekdota Toseland tarsolyában. „Emlékszem, amikor Max (Biaggi) esetében én kívül mentem, mert nekem két körbe telt felmelegíteni a Michelint. Csak épp neki a Pirellivel ez megvolt két kanyar alatt. Épp ezek a kis különbségek azok, amikre mindenkinek figyelnie kell. Jonathan Rea és Fabio Quartararo a maga részéről pontosan ugyanazokat a határokat éri el. Csak épp a MotoGP-ben annyira fejlett a technológia, hogy az már szinte önmagában messzebbre tolja ki ezeket a határokat.

Toseland szerint a MotoGP-ben nehezebb kitűnni. „A MotoGP gépein mindenki ugyanazt csinálja. Ott nem lehet annyit nyerni egy jobban kivitelezett fékezéssel vagy kigyorsítással. Jóval kisebbek a különbségek, így pedig nehezebb kitűnni is.

Toseland szerint maga a Dorna sem akarja azt, hogy ha Razgatlıoğlu átmegy a MotoGP-be, ott a mezőny végén kullogjon. Fordítva viszont más lenne a helyzet.

Biaggi eljött a MotoGP-ből, és mi Troyjal megmutattuk neki, hogy is mennek itt a dolgok. Aztán persze felvette a ritmust, mert minden idők egyik legjobbja. Ha Fabio Quartararónak adunk egy full gyári motort a WSBK-ban, valószínűleg a dobogóért fog harcolni. Nem verne agyon mindenkit, de jó lenne. Ezt pedig a Dorna nem is akarja, mert nagyon rossz fényt vetne a Superbike-vb mezőnyére. De vicaverza is, ha a Superbike-világbajnok utolsó lenne a MotoGPben. Nehéz dolga volt Stefan Bradlnek és Nicky Haydennek is, amikor átmentek. Egyszerűen tiszteljük mindkét sorozatot, hiszen mindkét helyen a legvégső határokig mennek el a versenyzők.

Forráscrash.net