2024. március 29. 00:27
KezdőlapMotoGPMár a tavalyi év előtt is sokkal eredményesebb lehetett volna a Ducati?

Már a tavalyi év előtt is sokkal eredményesebb lehetett volna a Ducati?

Ki tudhatna többet a Ducati sikertörténetéről, mint tesztversenyzőjük, Michele Pirro? Erről mesélt most az olasz versenyző.

Michele Pirro a pályán szerzett olasz Superbike-bajnoki címe mellett a Ducati tesztpilótájaként részese volt Francesco Bagnaia és Álvaro Bautista MotoGP- és Superbike-világbajnoki címének. Sikereinek listája hosszú, bár nem a reflektorfényben végzi munkáját. Azt se felejtsük el, hogy mekkora szerepe van Pirrónak az elektromos Ducati tesztelésében: a gyártó idén szállítja először az egységmotorokat a MotoE-világbajnokságra, és Pirro tesztelőként a V21L-en is be volt vonva.

„Elmondhatjuk, hogy hosszú évek után sikerült győznünk a MotoGP- és a Superbike-világbajnokságban. Nagyon boldog vagyok, mert amikor 2012 végén csatlakoztam a Ducatihoz, elméletileg csak egy évig lettem volna tesztpilóta. Azért írtam alá a Ducatihoz, hogy versenyezzek, de aztán jött Gigi Dall’Igna, és minden megváltozott. Versenyzőként bosszant, hogy soha nem kaptam lehetőséget arra, hogy egy teljes világbajnoki szezonban versenyezzek, de boldog vagyok, mert úgy gondolom, hogy sokat tettem hozzá ahhoz, hogy a Ducati ilyen magas szintre kerüljön, és hogy sok különböző versenyzővel győzzünk a Superbike-világbajnokságban és a MotoGP-ben.”

Pirro hosszú ideig nem kedvelte Dall’Ignát azért, amiért nem engedte el őt mint tesztpilótát.

Sokáig utálta Dall’Ignát a Ducati egyik meghatározó alakja

„Ez fontos volt számomra, mert Valentino Rossi kudarca után jöttem. Akkoriban azt mondták: ‘Ezzel a motorral csak Stoner lehet gyors’. Én mindig úgy gondoltam, hogy egy jó pilóta vagyok, akinek szüksége van az érzésre, hogy elöl legyen, mint Valentinónak és sok más versenyzőnek. Keményen dolgoztam azon, hogy a mérnököknek megadjam azt, amit a versenyző érez. És ez oda vezetett, hogy a motor egyre jobb és jobb lett. A mérnökök mindig a számítógép képernyőjén olvasott adatokban keresik a választ, de a motoron ott vannak a versenyzők” – folytatta Pirro. „Kezdetben nehéz volt, mert csak a számokkal foglalkoztak, de fontos volt, hogy rávegyük őket, hogy arra is gondoljanak, amit a versenyzők mondanak. Ez egyre jobb és jobb munkához vezetett. Ami engem illet, mindig igyekeztem a legjobbat kihozni magamból. És közben lehetőségem volt nagyszerű versenyzőkkel dolgozni – mint Dovizioso, Lorenzo, Casey, akivel hat hónapig dolgoztam együtt, Iannone…”

A mérnökök nem mindig gondolják, úgy, hogy a versenyzők érzése a valós, egy szenzornak tekintik őket. „Az elején nehéz volt átadni az érzéseimet. Mert én például 100 km/h-val közelítek egy kanyarhoz, aztán valaki más felszáll ugyanarra a motorra, és nem sikerül neki. Ezt egy mérnöknek elmagyarázni nem könnyű. Ők látják a matematikát, de egy székben ülnek egy számítógép előtt. Nehéz volt versenyezni a számítógépen lévő számokkal. De idővel elnyertem a bizalmukat, és hittek nekem. Azt hiszem, a nagy különbség az volt, hogy megváltoztattuk a megközelítést. A korábbi tesztpilóta egy korábbi versenyző volt, aki két-három másodperccel lassabb volt, mint a GP versenyzői. Amikor a Ducatihoz kerültem, versenyezni akartam, így minden egyes teszteléskor tűzbe jöttem, gyors voltam, mint egy versenyző. Így amikor valamit, amit teszteltem, elvittek a nagydíjra, az bevált nekik. És amikor én magam is elmentem egy nagydíjra, együtt voltam a többiekkel. Ez vezetett oda, hogy bíztak bennem. Három-négy évvel ezelőtt más gyártók is elkezdtek gyors tesztpilótákat alkalmazni. A rendszer egy kicsit megváltozott. Azt hiszem, ez egy kicsit fordulatot jelentett a Ducati számára, mert nem rendelkeztünk olyan erőforrásokkal, mint a Honda és a Yamaha.”

„Megpróbálták leszerződtetni Jorge Lorenzót, egy olyan versenyzőt, aki a különbséget jelentette volna, de problémái voltak. Aztán a fiúkba fektettek  és ez bejött”  zárta Pirro.

Francesco Bagnaia Stoner 15 évvel ezelőtti címe után elnyerte a koronát a Ducati számára. Pirro szerint ez korábban is eljöhetett volna. „Szerintem Dovival 2017-ben is nyerhettünk volna. Ha egy kicsit jobban teljesít Phillip Islanden, akkor abban az évben győzhetett volna. De a világbajnokság, ami a legjobban ‘fáj’ nekem, az a 2020-as, amikor Mir nyert. Valamint 2021… Ha Pecco nem bukik Misanóban, akkor megváltozott volna a helyzet. Úgy gondolom, hogy a tavalyi szezont leszámítva még két bajnoki címet nyerhettünk volna” véli a Ducati tesztpilótája. „Abban az évben, amikor Dovi volt, talán azért, mert ő maga volt az.”