2024. február 22. 01:05
KezdőlapMotoGPA MotoGP-versenyzők kifakadtak, egyre többen szeretnének változtatást

A MotoGP-versenyzők kifakadtak, egyre többen szeretnének változtatást

Több olyan eset került szóba mostanában a MotoGP-paddockban, ami indokolttá tenné a Forma1-hez hasonló versenyzői szövetség megalapítását. A pilóták úgy érzik, nem számít a véleményük.

Nagy vihart kavart és megosztotta a MotoGP-közösséget, amikor bejelentették a sprintfutamok bevezetését. Szombaton megtartották a történelmi sprintversenyt, ahol a gyári Ducati-versenyző, Enea Bastianini súlyos sérülést szenvedett. Pontosan az történt, amitől sokan tartottak, az extra futamok nagyobb kockázatot is jelentenek egyben a világbajnoki-címért folytatott küzdelemben.

Pénteken Pol Espargaró szenvedett súlyos sérülést, amikor bukott Portimãóban. Sérülései részben a portimãói aszfaltcsík hiányosságainak és szabályoknak való nem-megfelelőségének köszönhető.

Ijesztő balesete után kórházba szállították a MotoGP pilótáját (videó)

Többször beszámoltunk már arról, hogy a versenyzők évek óta panaszkodnak a kavicságy minőségére, ezen kívül egy nagyon fontos biztonsági tartozék is hiányzott az ominózus kanyarból, mégpedig a levegővel felfújt biztonsági fal. Utóbbi problémát a spanyol versenyző pénteki bukása után orvosolták, de vajon miért kellett megvárni, hogy történjen egy komoly eset ahhoz, hogy javítsanak alapvetően elvárt biztonsági kérdésekben? Valószínűleg Pol Espargaró komoly sérülése megelőzhető lett volna, ha nyitott fülekkel meghallgatják a motorversenyzők aggályait.

A két téma kapcsán ismét egymásnak feszültek a versenyzők és a Dorna illetékesei. Ezt a hangulatot talán Aleix Espargaró foglalta össze a legjobban, aki bevallotta, hogy szerinte a MotoGP versenyzőinek jelenlegi helyzete nem áll messze kedvenc filmjének, a Gladiátor című mozinak egyes jeleneteitől.

„A kedvenc filmem a Gladiátor, de szerinted ők [a római gladiátorok] szerettek ott lenni? Nem hiszem – de szeretem nézni. Talán tennünk kell valamit, talán változtatnunk kell valamin, de ha akarok, maradhatok otthon is.”

„Nincs meg a hatalmunk” – mondta Fabio Quartararo. „Ki dönt? Ők. Sokat teszünk, de mindig később változtatunk. A végén már nincs értelme beszélni.” 2021 világbajnoka a szombati sprintfutam után elmondta, hogy tart attól, hogy előbb-utóbb nagy bukás fog történni.

Aleix Espargaró néhány héttel korábban is kifakadt, amikor Fabio Di Giannantonio megsérült a portimãói teszt első napján a bukótérben található túl nagy kavicsok miatt. A spanyol versenyző elkeseredett, hogy mondanak valamit, de nem történik igazi változás panaszaik hatására.

Botrány érik a MotoGP-ben, a versenyzők panaszai ellenére sem történik semmi

„Mit akarsz, mit tegyek, öljem meg őket?” – mondta akkor a The-Race.com nevű oldalnak az Aprilia versenyzője. „Semmit sem tehetek. Elmondhatjuk, hogy mit gondolunk, ennyit tudunk tenni. Helytelen lenne, ha csendben maradnánk, és ezt már sokszor elmondtuk a sajtótájékoztatón, a biztonsági bizottságban, nektek [a médiának]. De bizonyos dolgokra nincs reakció”.

A sprintfutamok megosztják a versenyzőket, nincs mindenki nyíltan ellene, sőt többen kifejezetten élvezték is a futamot. Egy dologban azonban mindannyian egyetértenek, hogy több erőfeszítést és extra kockázatot jelent.

Carlos Ezpeleta, a Dorna sportigazgatója nem ért egyet azzal, hogy nem hallgatják meg a versenyzők véleményét.

„Úgy gondolom, és úgy érezzük, hogy a versenyzőknek van hangjuk van a bajnokságban. Hallgatunk rájuk – és már azelőtt is figyeltünk rájuk, mielőtt ez divatba jött volna. Már régóta csináljuk ezt. Nagyon büszkék vagyunk erre. És ott van a biztonsági bizottság – de a versenyzőknek is hihetetlen jó kapcsolatuk van velünk, Carmelóval és a Dorna többi munkatársával. És nagyon boldogok vagyunk emiatt.” – nyilatkozta Carlos Ezpeleta.

Amikor a Dorna bejelentette a sprintfutamok 2023-as bevezetését, több versenyző is panaszkodott, hogy senki nem konzultált velük az új formátumról. Bár a Biztonsági Bizottságon elhangzott néhány észrevétel, sokan egyetértettek abban, hogy a Forma-1-ben már létező a GPDA-hez (Grand Prix Drivers’ Association, azaz a versenyzők érdekvédelmi szervezete) hasonló szövetséget kellene létrehozni, amely a versenyzők érdekeit védi az ilyen helyzetekben. Korábban arról már beszámoltunk, hogy szóba került Andrea Dovizioso neve is ennek a szervezetnek az elnöki posztjára.

Dovizioso elárulta, hol akar versenyezni a jövőben

Álex Márquez is támogatna egy versenyzői szövetséget. „Úgy érzem, hogy jelenleg nincs meg a hatalmunk ahhoz, hogy változtassunk. A versenyzői bizottság megléte a jövő, és erre szükségünk is van, hogy elkerüljük az olyan problémákat, mint a tegnapi Pol-eset vagy valami hasonló. Beszélnünk kell a versenyzőkkel, és meglátjuk, hogy melyikük teszi meg az első lépést, de szükségünk van egy versenyzői bizottságra, ahogyan az összes sportágban van. Ha van egy bizottságunk, az egyszerű: készítünk egy petíciót, és ha több mint 50% [támogatja], akkor igen, ha nem, akkor nem. Szerintem ennek kell lennie a jövőnek.” – fejtette ki véleményét Álex Márquez.

Az ifjabbik Márquez úgy véli, hogy „egy ügyvéd” kinevezése lenne a helyes út a MotoGP versenyzői testületének vezetésére. „Nem kell, hogy versenyző legyen, most nem. Valaki másnak kell lennie. Egy ügyvédnek, mert olyas valaki kell, aki ért a szerződésekhez. Valaki, aki tudja, mit tehetünk és mit nem.”