A MotoGP jogtulajdonosa egy nyári időpontot határozott meg, amire a kazahsztáni pályának versenyre alkalmasnak kell lennie, ez esetben helye lesz a jövő évi versenynaptárban. Amennyiben ez nem jön össze, egy olyan helyszín pótolhatja, ahova idén nem látogat el a mezőny.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP idei versenynaptára a tervezett 21 helyett csupán 20 futamból fog állni. Ennek oka, hogy a sorozat jogtulajdonosa, a Dorna törölte a július 10-re kiírt Kazah Nagydíjat. Az Almatitól körülbelül 76 kilométerre található Sokol Circuit először fogadta volna a mezőnyt, ám ez legjobb esetben is csak jövőre fog megtörténni.
A 4495 méter hosszú aszfaltcsík története már több mint tíz évre nyúlik vissza, hiszen az építése 2012-ben kezdődött. Az eredeti tervek szerint az üzemeltetők olyan sorozatokat szerettek volna vendégül látni, mint a MotoGP vagy a német túraautó-bajnokság, azaz a DTM. Azonban már a kezdetekkor volt csúszás, hiszen a valódi munkálatok csupán 2014-ben kezdődtek meg.
2016-ra még mindig csak egy gokartpálya, valamint egy gyorsulási versenyekre alkalmas egyenes készült el. Ennek ellenére megtartották a megnyitót, ahova az ötszörös világbajnok Jorge Lorenzót is meghívták. Az esemény azonban meglehetősen kínosra sikeredett, ugyanis a helyszín egy modern komplexum helyett sokkal inkább egy lepusztult környéknek tűnt.
Az elektronikus rendszert, amely többek között az időméréshez is szükséges, csupán 2019-ben építették ki, ám ekkor megálltak a munkálatok. Ennek leginkább politikai okai voltak, ugyanis az addig hatalmon lévő vezetők baráti viszonyt ápoltak a pálya üzemeltetőjével, így támogatták a projektet. Ezt követően viszont a pénzforrás elapadt, és Hermann Tilke, a pálya tervezője nemrég elmondta, hogy három éve nem hallott az üzemeltetők felől, a pálya pedig nincs versenyrendezésre alkalmas állapotban.
A kazah képviselők ráadásul állítólag rendkívül arrogánsak voltak a Dornával, illetve az IRA-val, azaz a csapatok szakszervezetével szemben, mondván, úgysem mondanak le a jogdíjból származó hatalmas bevételről. Egy ponton azonban megelégelték a folyamatos halasztást, és a jerezi hétvégéig szabták meg a határidőt, a pályának akkor kellett elkészülnie. Ez végül nem történt meg, így törölték a versenyt, hiába a helyi miniszterek és nagykövetek közbenjárása.
A törlés oka elsősorban a rossz minőségű aszfaltra vezethető vissza. Úgy tűnik, hogy a Dorna tanult a Superbike-világbajnokság 2021-es esetéből, amikor a sorozat mezőnye Mandalikára látogatott. Az indonéziai pályán az utolsó pillanatban rakták le az aszfaltréteget, amely így messze elmaradt az elvárt minőségtől. A jelek szerint nem akarták megkockáztatni, hogy Kazahsztánban hasonló forduljon elő.
A felek korábban 2028-ig kötöttek szerződést, így felmerül a kérdés, hogy a verseny jövőre visszakerül-e a versenynaptárba. A SPEEDWEEK beszámolója szerint a Dorna ismét kijelölte az időpontot: a kazahsztáni pályának augusztus 1-ig kell elkészülnie, ellenkező esetben a 2024-es programba sem kerül be, ehelyett a mezőny visszatér Aragóniába.