Hosszú szünet után tripla hétvégével tér vissza a MotoGP, ennek első felvonása a mugellói Olasz Nagydíj lesz. A rendkívül gyors pálya sokak számára jelent hazai környezetet, többek között a szezonnyitón elszenvedett sérülése után visszatérő Enea Bastianininek is.
Három és fél hét telt el azóta, hogy a MotoGP mezőnyének tagjai legutóbb összemérték tudásukat, hiszen ennyi ideje rendezték a Le Mans-i fordulót. A rajongóknak tehát sokat kellett várniuk, most viszont mindent bepótol számukra a sportág, hiszen jön a szezon első tripla hétvégéje. Ennek az első felvonása pedig az Olasz Nagydíj lesz.
A helyszín természetesen az 5,245 kilométer hosszúságú, kilenc jobb- és hat balkanyart tartalmazó mugellói pálya lesz. A táv több mint egyötödé csak a célegyenes teszi ki, melynek során a versenyzők 1141 métert tesznek meg padlógázon. Ennek során óriási sebességet érnek el: Jorge Martín tavaly megdöntötte az erre vonatkozó rekordot, amikor 363,6 km/h-ig gyorsult, de nem hivatalos adatok szerint Dani Pedrosa 365 km/h-ra is képes volt.
A pilóták egy kör alatt tíz alkalommal fékeznek, ennek során összesen mintegy 25 másodpercig lassítanak. Ez a köridő kevesebb mint 25 százaléka, ami a Phillip Island-i pályával együtt a legkisebb arány a jelenlegi versenynaptárban. A legkeményebb féktávot nem meglepő módon a célegyenes vége jelenti: itt a végsebesség még szélárnyék nélkül is 337 km/h-ra rúghat, innen lassítanak le 89 km/h-ra, és ennyivel kezdik meg a San Donato-kanyart. A féktáv 5,6 másodpercen, illetve 320 méteren át tart, ennek során a versenyzőket 1,6 G-s erőhatás éri.
A korábbi mugellói versenyek közül talán a 2016-os volt a legemlékezetesebb, amikor Marc Márquez szó szerint az utolsó métereken bukta el a győzelmet Jorge Lorenzóval szemben, aki 19 ezreddel verte meg honfitársát. A legtöbb győzelmet viszont nem ők, hanem Valentino Rossi aratta a toszkánai pályán, szám szerint kilencet. Ebből egyet-egyet a 125 és a 250 köbcentiméteres kategóriában, a többit a MotoGP-ben. Ráadásul mindezt 2002 és 2008 között, vagyis egymást követő években érte el, ennél többre csak Giacomo Agostini volt képes egy adott helyszínen. (Márquez zsinórban nyolc győzelemig jutott a Sachsenringen, de ott 2020-ban nem rendeztek futamot, vagyis egy év kimaradt.)
🔙 2016 #ItalianGP Flashback
Throwing it back to one of the best last lap battles of the modern era! 🙌@marcmarquez93 and @lorenzo99 go head-to-head at Mugello in one of the closest #MotoGP finishes EVER! 🏁 pic.twitter.com/a5WCXzg047
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) December 8, 2018
A mostani hétvége legnagyobb visszatérője egyértelműen Enea Bastianini lesz, aki még a portimãói sprintfutamon szenvedett lapockatörést. Bár Jerezben megpróbálkozott a visszatéréssel, ez akkor még nem jött össze, hazai pályán viszont már ismét harcba szállhat, még ha nem is lesz tökéletes állapotban. A gyári Ducati versenyzője tisztában van azzal, hogy nehéz dolga lesz.
A gyári Ducati ráadásul nem csak őt köszöntheti újra a versenypályán, hanem Michele Pirrót is. A csapat tesztpilótája Austinban helyettesítette Bastianinit, és a futamon tizenegyedikként ért célba. Ezúttal senkit nem kell pótolnia, hiszen a Ducati felhasználja az első szabadkártyáját, hogy a tapasztalt motoros minél több adatot gyűjtsön számukra.
Ami a harmadik pilótát illeti, Francesco Bagnaia a tabella éléről várhatja a mugellói fordulót, ám mindössze egyetlen ponttal vezet Marco Bezzecchi előtt. A címvédő legutóbb kiesett, miután a Francia Nagydíj elején ütközött Maverick Viñalesszel, majd később kiderült, hogy bokatörést szenvedett a balesetben. Mindez azonban nem fogja őt zavarni a versenyzésben.
Ahogyan a pilóták, úgy természetesen a Ducati számára is hazai verseny következik, ráadásul a szatellitcsapatoknál további három olasz motoros indul Bezzecchi, Luca Marini és Fabio Di Giannantonio személyében. A másik olasz gyártó, az Aprilia nem foglalkoztat olasz versenyzőt, ráadásul az RNF-nél sokáig egyik versenyző indulása sem volt biztos. Miguel Oliveira még Jerezben volt részese egy bukásnak, aminek következtében ki kellett hagynia a Le Mans-i fordulót, és bár Raúl Fernándezzel ez utóbbi nem történt meg, még mindig nem épült fel teljesen a kézműtétjéből. A héten azonban kiderült, hogy mindketten ott lehetnek Mugellóban.
Rajtuk kívül Márquezt kell még mindenképpen megemlíteni, aki a szezon során először vehet részt két egymást követő nagydíjhétvégén. A nyolcszoros világbajnok eddig a sprintfutamokon mutatta meg, hogy márkatársainál sokkal többet képes kihozni a Hondából, hiszen Portugáliában a harmadik, Franciaországban az ötödik helyen látta meg a kockás zászlót. A futamokon viszont bukott, Le Mans-ban ráadásul egy dobogós helyezést dobott el másfél körrel a vége előtt. Kérdés, hogy Mugellóban ismét tud-e az élmezőnyben harcolni a pozíciókért.
„Ideje újra munkához látni – jelentette ki. – Mugellóban kezdünk, amely mindig nagyon megterhelő hétvége, a pálya nagyon gyors. Korábban volt már néhány nagyszerű csatám ott, és az egyenesekben mindig élvezetes nyomni a MotoGP-motorokat. Természetesen meg kell néznünk, mire van lehetőség ezen a hétvégén, és meglátjuk, mit tudunk tenni a csapattal együtt, hogy a maximumot hozzuk ki a motorból, és továbbra is próbáljunk lépéseket tenni előre.”
A MotoGP mugellói hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | 1. edzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | 1. edzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | 1. edzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | 2. edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | 2. edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | 2. edzés |
SZOMBAT | ||
08:40 – 09:10 | Moto3 | 3. edzés |
09:25 – 09:55 | Moto2 | 3. edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | 1. időmérő |
11:15 – 11:30 | MotoGP | 2. időmérő |
12:50 – 13:05 | Moto3 | 1. időmérő |
13:15 – 13:30 | Moto3 | 2. időmérő |
13:45 – 14:00 | Moto2 | 1. időmérő |
14:10 – 14:25 | Moto2 | 2. időmérő |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:45 – 9:55 | MotoGP | Warm up |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |