A Brit Nagydíjon már működni fognak a guminyomás-ellenőrző szenzorok a MotoGP-ben, jelentették be a sportág hivatalos honlapján. A folyamatnak azonban még nincs vége, ugyanis a szabály megszegése egyelőre nem a legsúlyosabb büntetést vonja maga után.
A Brit Nagydíjtól éles körülmények között is bevetik a guminyomás-ellenőrző rendszert a MotoGP-ben. A hír a sportág hivatalos honlapján olvasható, és kiderül, hogy mind a sprint-, mind a főfutamon alkalmazni fogják az eszközt. Ennek lényege, hogy a gyártókkal betartassák a gumiszállító, vagyis a Michelin által meghatározott minimális értékeket.
A guminyomás sokat ingadozik a futamok során, nemhogy körről körre, de még egyik kanyarról a másikra is. Mostantól viszont nem mehetnek a minimális értékek alá, ami egyébként eltérő az első és a hátsó gumi esetében, és a különböző pályákon sem ugyanannyi. Az előírás bevezetéséről már a szezon előtt döntöttek, ám az érdemi bevezetése eddig váratott magára.
A gyártók korábban megegyeztek a tavalyi évre vonatkozóan, hogy a versenyek után megosztják a guminyomásra vonatkozó adatokat. Ennek köszönhetően az idei év első futamain tesztelték a rendszert validálni tudták, és megbizonyosodtak a megbízhatóságáról. A gyártók szakszervezete azt a döntést hozta, hogy a Spanyol Nagydíj előtt nem vetik be éles körülmények között, de végül Jerezben és a következő négy versenyhétvégén sem került erre sor.
Újabb versenyző kelt ki a MotoGP „értelmetlen és veszélyes” változtatása ellen
Silverstone-ban viszont már be is fogják tartatni a gyártókkal az értékeket. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az abroncsok nyomása a körök bizonyos százalékában nem mehet a meghatározott érték alá. Mivel a rendszer még mindig gyerekcipőben jár, a szenzorokat a futamok előtt és után is ellenőrizni kell. Ezek egyébként most már egységesek, miután korábban minden gyártó a saját eszközét használta a mérésre.
Ami a szabály megszegéséért járó szankciót illeti, technikai előírásról lévén szó, normál esetben kizárás járna a vétkes versenyzőnek, és hosszú távon ez is a cél. Kezdetben azonban nem lesznek ennyire szigorúak, és az első szabályszegésért figyelmeztetés, a másodikért 3, a harmadikért 6, a negyedikért pedig 12 másodperces időbüntetés jár. Hogy ez mikor fog változni, azt egyelőre nem tudni.
A szabályalkotók a versenyzés biztonságosabbá tételének érdekében hozták meg ezt a döntést, hiszen így kisebb az esély arra, hogy hirtelen tönkremegy a gumi. Azonban számos pilóta érvelt amellett, hogy ez a megoldás is veszélyes, hiszen ha túl magas a guminyomás, akkor hirtelen tapadást veszíthetnek, aminek adott esetben bukás lehet a következménye.