Százhetvenezer néző és nyári hőség tombolt az osztrák katlanban, ahol a motorversenyzés legendái ismét összecsaptak.
Ha valaki úgy vélte, az augusztusi olasz szabadságolások és gyárleállás változtat is bármit a MotoGP jelenlegi helyzetén és a Ducati dominanciáján, tévedett. Az olaszok ismét uralták a hétvégét, Pecco Bagnaia pedig egy rendkívül stabil, kiegyensúlyozott motorozással szintúgy megközelíthetetlen volt, és tovább növelte előnyét az összetettben. A futam után hangsúlyozta, továbbra sem gondol a címvédésre, versenyről versenyre koncentrál. Nos, a terv bevált, a gondolkodásmód pedig kifizetődött, amire szakma is felfigyelt. Persze akadnak olyanok is, akik úgy vélik, a Ducati minden bizonnyal adott némi technikai támogatást és finomítást a versenyzőnek motor terén is. Ezek közé tartozik a rajtelektronika fejlesztése, amit még maga a versenyző is elismert, és elmondta, a legtöbb gondot a kuplunggal való finomhangolás jelentette.
Bagnaia a szezon legsimább győzelmét aratta Ausztriában, tovább növelte előnyét a tabellán
Így viszont ezen a téren is elolvadt a KTM előnye, ami némileg érzékenyen érintette az osztrákokat, főleg a hazai versenyükön. Bagnaia a futam utáni sajtótájékoztatón beismerte, hogy az osztrák pálya a helyszínek közül az egyik, ahol a legmagasabb az üzemanyag-fogyasztás, így a felvezető körben nem győzött spórolni, a lejtmenetekben sokszor üresbe kapcsolt, és gurult a motorral. Végül nem okozott gondot ez sem, sőt semmi, és a szombati sprint után a vasárnapi főfutamot is gond nélkül nyerte.
Noha Brad Binder mindkét alkalommal dobogóra állhatott, a dél-afrikai elmondta, hogy szombat este azért akadtak gondjaik, és a szerelők késő estig dolgoztak a motoron, így sok esélyt nem látott a jó eredményre. De a gyár mégsem adhatta egykönnyen a hazai jó szereplést, így vasárnapra ismét kisimultak a dolgok. Binder elmondta azt is: ő viszont nem a túlzott üzemanyag-fogyasztás miatt váltott kettes mappingra már az ötödik körben, előre így tervezték a mérnökeivel.
Egyébként mind Binder, mind Bagnaia megerősítette azt is, hogy végig a határon túl motorozott, és sokszor közel volt a bukáshoz. Binder motorjának eleje többször elment a futam közben, Bagnaia ugyanakkor elmondta, hogy a Ducatinál ez a határ szerencsére kitolódott, és még akkor is nagyobb mozgástere marad a kontrollra, amikor már szinte túlment mindenen. És azt hiszem, pont ez lehet az, ami miatt mindenki csak szájtátva nézi a címvédőt, és azt a lágy motorkezelést, ahogy a Ducatit terelgeti. Hivatalos magyarázat természetesen nincs, de nem kérdés, hogy az egyetlen ember, aki nem ment szabadságra, az Gigi Dall’Igna.
Ezzel szemben Enea Bastianini csapnivaló sprintversenye és a vasárnapi tizedik helye továbbra is csalódást keltő. Az olasz egyébként elmondta a vasárnapi sajtótájékoztatón, hogy szinte minden egyenesben elforgott motorjának hátsó kereke kigyorsítás közben. A gond ugyanaz volt, mint amit Luca Marini tapasztalt a hétvége folyamán korábban, de ők valahogy orvosolták a problémát vasárnapra.
A KTM hazai versenye egyébként Bindernek köszönhetően jól sikerült, bár nyilván győzni szerettek volna. Jack Miller vasárnapi teljesítménye viszont hagyott némi kívánnivalót maga után, noha szombaton még elég meggyőzőnek tűnt. Az ausztrál elmondta, hogy a motor legújabb fejlesztései jelenleg inkább Bindernek kedveznek, így a következő futamtól egy korábbi változattal szeretne ismét versenyezni.
Az összetettbéli második és harmadik helyért csatázó Ducati-alakulatok viszont test test elleni harcot vívtak a harmadik helyért a hétvége folyamán. Jorge Martín szombaton masszív, impresszív teljesítménnyel, de némileg vitatható módon állhatott dobogóra, miután a VR46 alakulatának mindkét pilótáját kitessékelte. Bár néhányan úgy vélték, egy hátsó kameraállásból Fabio Quartararo bizonytalankodása is hozzásegített a történtekhez, ettől függetlenül Martín volt, aki a kontaktot okozta, Valentino Rossi csapata pedig óvott, így Martín vasárnap egy hosszú körös büntetéssel „csak” a hetedik helyen végzett, míg a sárga-fekete motorok szépítettek, és a harmadik, valamint negyedik helyen zártak, a helyszínen tartózkodó csapattulajdonos legnagyobb örömére.
Az olasz multibajnok egyébként komoly offenzívát és minden bizonnyal fejtörést is okozott a hétvégén sokak számára, hiszen látogatása bőven túlment a baráti csevejen. Komoly szándékkal érkezett, amelybe minden bizonnyal a jövőről szóló tárgyalások is beletartoztak. Míg néhány hete még sokan tényként kezelték, hogy Marco Bezzecchi, aki jelenleg még Rossi versenyzője, jövőre az eggyel komolyabb Pramac Ducatihoz tart, miután a bolognai gyár jelezte, kizárólag a Pramac kaphat gyári motorokat a következő évben, ezzel szemben a tavulliai macska-egér játékot játszik, és versenyzője megerősítette: komoly nyomást gyakorol rá főnöke, és szeretné maradásra bírni. Ez pedig azzal járna, hogy az idei motorral kellene versenyeznie, kiegészítve némi 2024-es fejlesztéssel. Ettől függetlenül úgy tűnik, az ifjú olaszt ez sem zavarja különösebben, és bár nem jelentették ki hivatalosan, egyre többen a maradására voksolnak.
Az viszont mindenkit végérvényesen megdöbbentett, hogy Rossi yamahás sapkában mutatkozott egész hétvégén, ez pedig sokak fejében komoly zavarokat okozott. Nem kizárt az sem, hogy míg a Ducati esetlegesen pénzt kér a motorokért cserébe, a Yamaha akár fizetne is, csak hogy az ő motorjukat használja leleményes nagykövetük. Ha pedig azt is elárulom, hogy nem hivatalosan Davide Brivio vendégeskedett az olasznál egész hétvégén, önök is biztosan hátradőlnek. Amikor Briviótól megkérdeztem, minek köszönhetjük a látogatását, nevetve annyit mondott, minden évben itt nyaral a családjával, ami egybeesett az osztrák hétvégével.
Ettől függetlenül Johann Zarco nem bízta a véletlenre dolgait, és mielőtt a Pramac megvált volna tőle, jelezte, hogy elhagyja az alakulatot, és az LCR Hondához igazol. Amely jövőre is minden bizonnyal marad Honda, miután a pletykákra reagálva Lucio Cecchinello megerősítette, továbbra is marad a japán gyártóval, miután élő szerződésük van a jövő évre. Zarcót minden bizonnyal megviselték a történtek, mert teljesítménye nem volt acélos a hétvége folyamán. A francia távozásával ezzel viszont megnyílik a kapu, hogy Valentino Rossi a VR46 Akadémia magára maradt versenyzőjét, az akadémia sikereit egykor megindító Franco Morbidellit ismét felkarolja, és esetlegesen egy Pramac motorra ültesse, persze ha maradni szeretne. A római egyébként igyekszik profitálni, és mindkét nap a tizedik hely környékén végzett, amely eredményekkel minden bizonnyal a gyártó is elégedett lehet. Fabio Quartararo, miután a szombati tömegbukásban érintett volt, vasárnap szépített, és a nyolcadik helyen ért célba.
Zarco elárulta, miért ül át a szárnyaló Ducatiról a szenvedő Hondára
A hétvége nagy vesztesei kétségtelenül az Aprilia versenyzői voltak, ami a brit diadal után különösen erős kontrasztot eredményezett. Noha Aleix Espargaró nem domborított különösebben, Maverick Viñales többször úgy fogalmazott, élete hétvégéjét teljesítheti a noaeli alakulattal, ami végül mindkét futamra elhalványult, bár tény, hogy a szombati sprint első kanyarjában bekövetkezett tömegbaleset a spanyol versenyét is tönkretette. Sajnálatos módon az Apriliát egy személyes veszteség is érintette, mely szerint Roberto Colaninno, a Piaggio gyár elnöke nyolcvanesztendős korában elhunyt, így a csapat hétvégéje inkább a gyász jegyében telt.
Az utolsó érdekes pletyka, miszerint Fabio Di Giannantonio helyére Jake Dixon érkezhet a Gresini alakulathoz, ismét erősödni látszott, noha a brit versenyző továbbra sem erősítette meg a híreket. A KTM – Gas Gas versus Pedro Acosta lehetséges érkezése körüli hírek továbbra is foglalkoztatják a sajtót. Erről egyre erősebb és meredekebb feltételezéseket hallhatunk, amelyekről egy későbbi anyagban számolunk be.
Az viszont egészen biztos, hogy a Honda számára még az új aerocsomag sem nyújtott segítséget, miután Marc Márquez a szombati sprinten a tizedik, vasárnap pedig a tizenkettedik helyen végzett. Úgy tűnik, a spanyol versenyző megfogadta a kritikákat, és inkább a biztos célba érkezés mellett döntött, bár az is jól látható, eredményei még így is messze túlmutatnak a többi hondás versenyző teljesítményén. Egyértelmű, a gyártó továbbra is óriási slamasztikában van.