Francesco Bagnaia először beszélt részletesen a múlt heti balesetéről. Ennek során felidézte azokat a pillanatokat, amikor az aszfalton pörgött, elmondta, hogy szerinte ő és a csapat sem hibázott, illetve az állapotáról is beszámolt.
Francesco Bagnaia ijesztő balesetet szenvedett a Katalán Nagydíj elején. A címvédő óriási highside-ot produkált a 2-es kanyar kijáratánál, majd Brad Binder keresztülhajtott a lábán. Szerencsére megúszta az esetet súlyos sérülés nélkül, de egészen csütörtökig kérdéses volt, hogy ott lehet-e a misanói hétvégén. Végül az orvosok zöld utat adtak neki, így motorra ülhet hazai pályán.
Eldőlt, hogy Bagnaia részt vehet-e hazai versenyén ijesztő balesete után
A 26 éves versenyző a csütörtöki sajtótájékoztatón először beszélt részletesen az esetről. Ennek során felelevenítette az előzményeket, majd azokat a pillanatokat is, amikor tehetetlenül pörgött az aszfalton. Annak ellenére, hogy nem tudta őt kikerülni, Bagnaia méltatta a KTM pilótáját, rajta kívül a közvetlenül mögötte haladó Jorge Martínt emelte ki.
„A motorról úgy éreztem, hogy ez volt a leghosszabb csúszás – nyilatkozta. – Nem akart véget érni. Amikor az eleje elkezd pumpálni, annak az az oka, hogy közel van egy hatalmas highside-hoz. A farmon [Valentino Rossi privát pályáján – a szerk.] nagyjából mindig ez van, szóval fel voltam készülve egy nagy repülésre. Aztán a levegőben fejjel lefelé voltam, és éreztem, hogy felrobban a légzsák. A legnagyobb ütést akkor kaptam, amikor a földbe csapódtam, és hála az Alpinestarsnak [a védőfelszerelést szállító partner – a szerk.] van csípővédelem, ami sokat segít. Utána, amikor a pályán pörögtem, hallottam és láttam a motorokat. Láttam, ahogyan egy KTM átment a lábamon, és csak arra gondoltam, abban reménykedtem, hogy többet senki nem fog hozzám érni. Őszintén szólva nagyon drámai volt a helyzet. Azt hiszem, a legfontosabb munkát Jorge és Brad végezték abban, hogy jobban kontrollálják a szituációt. Nagyszerű munkát végeztek, az biztos. Ők voltak az elsők, akik odaértek hozzám. Szerencsés körülmények voltak, az biztos, és minden másodpercben tudatában voltam [a történéseknek].”
A gyári Ducati motorosa kijelentette, „örülök és szerencsésnek tartom magam, hogy itt lehetek”, igaz, ezt vélhetően úgy értette, hogy elindulhat hazai pályán, és nem úgy, hogy egyáltalán életben maradt. Azt is kiemelte, hogy mivel elrontotta az 1-es kanyart, Martínnak szélesre kellett mennie, így a bukás pillanatában viszonylag nagy volt a különbség köztük, ami szintén fontos tényező volt. Ami az esés okait illeti, saját magát és a Ducatit sem tartja hibásnak.
Marc Márquez Bagnaia balesetéről: A MotoGP-család nagyon szerencsés volt
„Mindent ellenőriztünk az elektronika, a mechanika és a vezetési stílus terén – szögezte le. – Nem csináltunk semmi rosszat. Mindig rendben ment, nem a mi hibánk volt. A motoron csak a bemelegítő körtől kezdve éreztem, hogy mintha nem lenne hátsó tapadásom. Kétszer, háromszor is majdnem buktam a felvezető körön, a hármas, a kilences és a tizenkettes kanyarban. Úgy, hogy nem nyomtam, mert ez egy bemelegítő kör volt. Aztán [a futamon] az első kanyarban már kicsit vesztettem a hátsó gumimból, és ha megnézik a képeket, Jorgénak nagyot kellett fékeznie, ezért volt ekkora a különbség a második kanyarban. Semmilyen hibát nem követtünk el. Szóval arra várunk, hogy a Michelin mindent kielemezzen, mert mindenkinek ki kell elemeznie a dolgokat. Ugyanakkor elég súlyos, elég furcsa bukás volt, szóval fontos, hogy mindent analizáljunk.”
Bagnaia nem tudja, hogy ez a folyamat mennyi időt vesz igénybe, ahogyan azt sem, hogy csapata beszélt-e már a francia gumigyártó szakembereivel. Mindenesetre válaszokat vár, mert meg akarja érteni, miért csúszkált már a felvezető körön, és miért melegedett fel az abroncsa. Az olasz pilóta úgy véli, ezen tudás nélkül nehezebb helyzetben vannak.
A baleset után számos ötlet felmerült azzal kapcsolatban, hogy hogyan tudnák javítani a biztonságot akár általánosságban, akár konkréten a Barcelonához közeli pályán. Sokan nincsenek megelégedve az aszfalt minőségével, hiszen a tapadás alacsony, miközben a gumik nagyon igénybe vannak véve. Többen is újraaszfaltozást követelnek, Bagnaia pedig igencsak messzire ment ebben a kérdésben.
„Szerintem nem folytathatjuk ott a motorozást, biztonsági okokból – fogalmazott. – Az aszfalt egy katasztrófa, a tapadás egy katasztrófa. Ez az a verseny, ahol a legtöbb bukás történik egész évben. Az ötös kanyar olyan, mintha jégen [mennénk]. Szóval úgy vélem, hogy ez most túlmegy a határon, ami a biztonságot illeti. Az biztos, hogy a bukásom újabb pont a listán.”
Annak ellenére, hogy ott lehet a San Marinó-i Nagydíjon, a címvédő nyilvánvalóan nem teljesen egészséges, és ez a közösségi médiában közzétett videókon is látszik. Bagnaia elárulta, hogy többek között a feneke fáj, ami „nem segít”, de egyéb gondokkal is küzd. Ezzel együtt méltatta saját csapatát, és mindent megtesz annak érdekében, hogy napról napra javuljon a helyzet.
„Van egy nagy vérömleny a térdemben, és ez lemegy a lábfejemig – árulta el. – A lábam mozgatása problémás lesz, de majd meglátjuk. A hazai nagydíjamról van szó, fontos volt, hogy itt legyek és sokat dolgoztunk. A hétfő nem volt könnyű nap. Nagyon keményen dolgoztunk a stábunkkal, és rendkívül büszke vagyok a munkánkra. Hihetetlen az a lépés, amit megtettünk, hétfőtől mostanáig. Egész hétvégén folytatom a terápiát, és úgy gondolom, minden nap javulni fog.”
Bagnaia versenyez, de így is ő a misanói forduló legnagyobb esélyese? – hétvégi menetrend
Bagnaia hozzátette, amikor szerdán motorra ült, akkor „majdnem rendben” volt minden. Jelenleg 50 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot Martín előtt, de könnyen lehet, hogy ebben az állapotában nem tud száz százalékot nyújtani, ami esélyt adhat márkatársának. Az a szerencséje, hogy a az átlagnál talán jobban ismeri ezt az aszfaltcsíkot. „Pénteken délelőtt meglátjuk, hogyan érzem magam a motoron – mondta. – Azonban ez az egyik kedvenc hétvégém, a hazai nagydíjam, hihetetlen az az erő, amelyet a szurkolók adhatnak nekünk ezen a futamon. Sokat edzek itt, úgyhogy tökéletesen ismerem ezt a pályát. Szóval meglátjuk.”