back to top
2024. október 13. 05:24
KezdőlapMotoGPKezdődnek a gondok: aggódnak a csapatoknál, hogy nem tudnak eljutni Indiába

Kezdődnek a gondok: aggódnak a csapatoknál, hogy nem tudnak eljutni Indiába

A tervek szerint ezen a hétvégén rendezik meg az Indiai Nagydíjat a gyorsaságimotoros-vb-n, ám már a hét elején komoly problémák merültek fel a vízummal kapcsolatban. Akad olyan csapattulajdonos, aki órákkal az indulás előtt még nem kapta meg a beutazási engedélyt, és a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornánál is elismerték, hogy komoly gondok vannak ezen a téren.

Elérkezett az idei MotoGP-szezon egyik legjobban várt hete, hiszen ezen a hétvégén rendezik meg először az Indiai Nagydíjat. Legalábbis a tervek szerint, ugyanis tudni lehetett, hogy a sorozat kereskedelmi jogait birtokló Dornának, a csapatokat tömörítő IRTA-nak és maguknak az istállóknak komoly kihívásokkal kell szembesülniük: a bürokráciától, a vámkorlátozásoktól és az adóhatóságok által létesített akadályoktól kezdve a szállodák és a transzferszolgáltatók által megszabott pofátlanul magas árakon át egészen a pályán található veszélyes kanyarokig rengeteg a potenciális probléma.

A motorsportban már több sorozat is belebukott a Buddh International Circuit elnevezésű helyszínbe. A Forma–1 2011-ben debütált ezen a pályán, de csak három futamot rendeztek rajta, és Stefano Domenicali, a sportág elnök-vezérigazgatója figyelmeztette a Dornát, hogy lesznek adó- és vámproblémák. Az olasz Superbike-bajnokság korábbi promótere, a Flammini szintén kötött szerződést a helyszínnel, de végül soha nem látogatott el az országba.

Mivel Európától nagyon messze található helyszínről van szó, a csapatok már a hét elején el akartak utazni Indiába, de úgy tűnik, a bürokratikus akadályok minden félelmet felülmúlnak. Az istállók képviselői ugyanis napok óta panaszkodnak, hogy az alkalmazottaik nem kapták meg a vízumot, amely nélkül fel sem szállhatnak a repülőgépre.

„Még mindig várunk pár vízumra – idézi a SPEEDWEEK.com Aki Ajót, a Red Bull KTM Ajo Moto2-es és Moto3-as istállójának csapatfőnökét. – Néhány csapattag ezért nem tudott elutazni az eredetileg lefoglalt járatokkal.” Hogy nem csapatspecifikus esetről van szó, azt Peter Öttl, a Moto3-ban szereplő Husqvarna ulajdonosának szavai bizonyítják. „Ma 16:50-kor indul a repülőm Új-Delhibe, és még nem kaptam meg a vízumomat – árulta el hétfőn délelőtt. – Izgalmas lesz.”

Aleix Espargaró ijesztő dologra hívta fel a figyelmet az Indiai Nagydíj kapcsán

„Egyikünknek sincs még meg az elektronikus vízuma – ezt már Jens Heinbach, a KTM-et, a GasGast és a Husqvarnát is birtokló Pierer Mobility AG pályaversenyzési részlegének alelnöke mondta. – Összesen ötven ember van, akik a tervek szerint a holnapi nap folyamán repülnek Európa különböző pontjairól. Azt mondták nekünk, hogy huszonnégy órával az indulás előtt kell elküldeni a vízumokat. A Moto3-as pályán lévő technikai csapatunk már ma repül, de nincs vízumuk.”

A baj tehát a jelek szerint nem kicsi. A német szakportál a Dornát is megkereste az üggyel kapcsolatban, és nagyon úgy tűnik, hogy a jogtulajdonosnál is elismerik, hogy koránt sincs minden rendben az előkészületekkel. „Az indiai vízumügynökség egy katasztrófa – jelentette ki egy névtelenséget kérő tisztviselő. – Most minden vízumot egyesével, kézzel kell kiadnunk.”

Ez esetben óriási feladat vár az illetékesekre, hiszen körülbelül kétezer személynek kellene elutaznia az Új-Delhihez közeli pályára. Akiknek pedig ez sikerül, azok közül sokan aggódnak az egészségük miatt, leginkább az esetlegesen szennyezett étel miatt. Ráadásul Kerala tartományban nemrég lezárásokat rendeltek el, mert az agyra veszélyes Nipah vírus miatt ketten is meghaltak. Igaz, a nagydíj helyszíne körülbelül 2600 kilométerre van a szóban forgó területtől, így ennek valószínűleg nem lesz hatása a versenyhétvégére.

Mind a Dornának, mind a gyártóknak kulcsfontosságú lenne, hogy nagyobb probléma nélkül rendezzék meg a hétvégét. A jogtulajdonos öt évre kötött szerződést a helyi promóterrel, illetve az illetékes hatóságokkal, és további öt esztendőre van opciós joga. A gyártóknak pedig az óriási piac szempontjából meghatározó ez a forduló. Hubert Trunkenpolz, Pierer igazgatótanácsának tagja például novemberben odáig ment, hogy az Indiai Nagydíj fontosabb számukra, mint az akkori négy spanyolországi és két olaszországi verseny együttvéve.