back to top
2024. május 04. 01:16
KezdőlapMotoGPA MotoGP versenyigazgatója elárulta, hogyan jutottak el a fájó, de szükséges döntéshez

A MotoGP versenyigazgatója elárulta, hogyan jutottak el a fájó, de szükséges döntéshez

Mike Webb részletesen beszámolt arról, hogy milyen folyamat vezetett az Ausztrál Nagydíj sprintfutamának törléséhez. A MotoGP versenyigazgatója hangsúlyozta, a Moto2-es futam megszakítása után csak romlottak a körülmények, így lényegében nem volt más választásuk.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, hiába minden átszervezés, nem lehetett minden eseményt megtartani az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén, és a MotoGP sprintfutamát törölni kellett. A döntéshozók előbb lényegében megcserélték a sprint- és a főverseny időpontját, majd minden vasárnapi viadalt egy órával korábbra hoztak, de mindhiába.

Törölték a MotoGP sprintfutamát, véget ért az Ausztrál Nagydíj hétvégéje

Ennek elsődleges oka, hogy vasárnap óriási szél volt, az előrejelzések szerint akár a 80 km/h feletti széllökések sem voltak kizárhatóak. A Moto3-as versenyt, bár sok bukással, de meg lehetett tartani, a Moto2-es futamot viszont tíz kör után meg kellett szakítani, a királykategória sprintfutamának megrendezésére pedig gyakorlatilag nem volt esély. Mike Webb részletesen beszámolt a szurkolók számára nyilvánvalóan fájó döntés hátteréről.

„Csak hogy tisztázzuk, nem az eső volt a gond, a szélről van szó – nyilatkozta a MotoGP versenyigazgatója. – Tapasztalatból tudjuk, különösen itt és különösen ilyen szélirány mellett, hogy az egyes, a hetes és a nyolcas kanyarban nagyon nehéz lett volna. Ez volt a helyzet 2019-ben is, amikor ugyanezen okból kifolyólag piros zászlóval [megszakítottuk] a MotoGP időmérőjét.”

Négy évvel ezelőtt szintén a szél lehetetlenítette el a program egy részét, és Webb elárulta, a vasárnapi nap elején elfogadható, a 2019-es szint alatti volt a helyzet. A döntéshozók nyilvánvalóan folyamatosan figyelték a helyzetet, azt, hogy mikor vannak széllökések, és ezek száma egyre nőtt, vagyis a helyzet folyamatosan romlott. A Pedro Acosta kivezető körön történt balesetével együtt tizenegy bukást tartalmazó Moto2-es futam leállítása után pedig a folyamat nem állt meg, így „nem volt más választásunk”.

Már a rajt előtt dráma volt a Moto2-ben, Arbolino nyerte a félbeszakított futamot

„Rengeteg bukás történt, amelyek véleményünk szerint olyan helyzetekből adódtak, mint például tapadáshiány, ami normális egy esős futamon – magyarázta Webb. – Az első bukás, amelynél egyértelműen meg tudtuk állapítani, hogy a szél volt a kiváltó ok, [Celestino] Vietti esése volt. Ez nyilvánvaló volt. Előfordult még néhány másik baleset, ahol a versenyzők azt mondhatták, hogy kicsit ki lettek lökve az ideális ívről, de Vietti bukása volt az, amit a szélnek tudtunk tulajdonítani.”

Az új-zélandi szakember hangsúlyozta, hogy az eső önmagában nem jelenthetett kifogást, de a széllel együtt már annyira nehéz volt felmérni a lényegében másodpercenként változó körülményeket, hogy lehetetlen volt kiértékelni a helyzetet. Ahogyan az pár másodpercig a közvetítésben is látható volt, a csapatfőnökökkel egyeztettek, de természetesen a pilótákat sem hagyták ki a megbeszélésből.

„Nem sokkal a döntés előtt megbeszélést tartottunk az összes csapatfőnökkel – mondta Webb. – Loris Capirossi [a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna biztonsági tanácsadója], Carlos Ezpeleta [a Dorna sportigazgatója] és Tome Alfonso [a FIM biztonsági felelőse] a MotoGP versenyzőivel beszélgettek a bokszban, hogy első kézből tudjuk meg a véleményüket. Ahogyan azt el tudják képzelni, a pilóták véleménye változó, attól függően, hogy kikről van szó, és milyen helyzetben vannak. Beszéltünk a csapatokkal, és azt mondtuk, hogy »ezek a lehetőségeink, ez a jelenlegi helyzet«. Ha azonban az időjárási körülmények érezhetően rosszabbak, mint amikor piros zászlóval megszakítottuk [a futamot], akkor a verseny megkezdésének megkísérlése nem opció. Nem tehetjük meg.”