Új női gyorsaságimotoros-világbajnokság indul 2024-ben. A FIM hivatalos sorozatát a Superbike-vb keretein belül rendezik majd meg. A hatfordulósra tervezett széria mezőnye a tervek szerint hazánkba is ellátogat majd, augusztusban a Balaton Park Circuiten fognak versenyezni a világ legjobb női pilótái.
A Superbike-világbajnokság idei utolsó, jerezi fordulójának szombati napján sajtótájékoztatót tartottak, ahol hivatalosan bejelentették, hogy jövőre új női gyorsaságimotoros-világbajnokság indul a FIM égisze alatt, a versenyeket a Superbike-világbajnokság betétfutamaiként rendezik majd meg.
Hivatalos: Magyarország is része a Superbike-vb 2024-es előzetes versenynaptárának
A versenynaptár hat fordulót tartalmaz, a széria pedig már a debütáló évében hazánkba érkezhet, hiszen a kijelölt pályák között szerepel a Balaton Park Circuit, ahol az augusztus 23-25-i hétvégén körözhet majd a mezőny. A Superbike-vb naptárában helyet kapó másik új helyszínen, Cremonában is rendeznek majd versenyt a hölgyek számára, akik klasszikus pályákra is ellátogatnak majd, ott lesznek Misanóban, a Donington Parkban, Portimãóban és Jerezben is. A versenyek pontos dátumai megtalálhatóak a cikk végén látható táblázatban.
A sajtótájékoztatón más fontos részletek is kiderültek a jövőre induló bajnokságról. A versenyhétvégék pénteken kezdődnek, ekkor rendezik a Superpole-t, ezt szombaton és vasárnap egy-egy „igazi” futam követi majd. A pilóták – akiknek 18 éven felülieknek kell lenniük – mind ugyanolyan motoron fognak ülni, a Yamaha YZF-R7 modellje lett a kiválasztott konstrukció. A japán márka ezzel egyedüli gyártóként – illetve „technikai és logisztikai partnerként” – felügyelni fogja az összes műszaki kérdést, ezzel az a cél, hogy egyenlő feltételeket teremtsen az egyes istállók között.
Presentation Lap by Beatriz Neila to mark the launch of the inaugural FIM Women's Motorcycling World Championship, set to kick off in 2024 🏆
#ESPWorldSBK 🇪🇸 pic.twitter.com/ICiGqdzfR9
— WorldSBK (@WorldSBK) October 29, 2023
A csapatok november 13. és január 31. között tudnak jelentkezni. A szerencsésen bekerülők számára a nevezési díj 25 ezer euró lesz, ebből az összegből biztosítják nekik a részvételhez elengedhetetlenül szükséges eszközöket, a motort, a gumikat, az üzemanyagot és minden mást. A versenyeken jól szereplők között a Pirelli által biztosított pénznyeremény kerül majd szétosztásra. A futamokat világszerte közvetíteni fogják, ez a lehetséges szponzorok keresését is megkönnyítheti az alakulatok számára.
„A FIM keretein belül keményen dolgoztunk az elmúlt húsz évben – ekkor alkottuk meg a Női Bizottságot – azért, hogy egyre több nőt vonjunk be a versenyzésbe. Már több szakágban van női világbajnokság, ilyen például a motokrossz, az enduro és a triál is, nemsokára pedig az épített versenypályákon is lesz. Amikor elkezdtünk gondolkodni egy gyorsasági bajnokságról, akkor a Dorna felkarolta az ötletet, és április óta velük együtt dolgozunk ezen, és azt gondolom, hogy Gregorio [Latvilla, a Superbike-világbajnokság ügyvezető igazgatója] nagyon jó munkát végzett. Sok női versenyző érdeklődik a sorozat iránt, érkeznek majd hölgyek Japánból, az Egyesült Államokból, Latin-Amerikából, és természetesen Európából is. Azt hiszem, hogy ez egy nagy sikertörténet lesz” – mondta a sajtótájékoztatón Jorge Viegas, a FIM elnöke.
Janika Judeika, a FIM Nők a Motorsportban bizottságának igazgatója arról beszélt, hogy ez a világbajnokság a természetes fejlődési pálya része, amelyet a szervezet is segített korábbi munkájával. „Különleges nap a mai, hiszen bemutattuk a történelem első FIM által szervezett női gyorsasági világbajnokságát. A szövetség tíz éve indította el a dedikáltan a női pályaversenyzésről szóló projektjét, amikor létrehozta a versenypályán szervezett edzőtábort Spanyolországban, Albacetében.”
Inaugural FIM Women's Motorcycling World Championship set to kick off in 2024 🏆
📰 | #ESPWorldSBK 🇪🇸 https://t.co/g42gA40E3S
— WorldSBK (@WorldSBK) October 28, 2023
„Ezt négy másik tábor követte, amelyekre 2013 és 2015 között került sor Csehországban és Katarban, átlagosan 25 részvevővel 4 kontinensről és 12 országból. 2014-ben ennek a folyamatnak – és Midori Moriwakinak – köszönhetően egy teljesen női pilótákból álló csapat indult el a szuzukai 4 órás versenyen. Biztos vagyok benne, hogy a FIM világbajnokság részvevői között lesznek olyanok, akik korábban ott voltak valamelyik táborban, amelyben az volt a cél, hogy összehozzuk a gyors női pilótákat és felmérjük, hogy mikor jön el az idő, hogy ők saját világbajnokságot kapjanak. Ebből most lett valóság” – nyilatkozta a lett szakember.
„Véleményem szerint mindig voltak nők, akik versenyeztek a férfiak ellen, viszont az is igaz, hogy abban az időszakban egyikük sem tudta elérni a legmagasabb kategóriákat, a MotoGP-t és a Superbike-ot, de miért is történt ez így? Azért, mert a nők és a férfiak fizikailag különbözőek. Ennek a bajnokságnak a létrejötte lehetőséget teremt a nők számára, hogy világbajnoki címért harcoljanak, hogy rangsorolják őket – és így szezonról szezonra kiderüljön, hogy ki a leggyorsabb hölgy a világon –, elismerjék őket, a női mivoltukból előnyt kovácsoljanak a motorversenyzés világában, és megmutassák a világnak, hogy mire képes egy nő a motoron. Mindez elérhető lesz ennek a világbajnokságnak a létrehozásával, ahol a nők egymás ellen versenyezhetnek majd. Ez referenciaként is fog szolgálni az új generációk számára, és úgy hiszem, hogy ez a bajnokság nagyon érdekes lesz, és egy új lehetőségként fog megjelenni a nők számára. Ma valami igazán csodálatos dolog veszi kezdetét” – összegezte véleményét Beatriz Neila, a 2023-as női Európa-bajnokság győztese.
A FIM női gyorsaságimotoros-világbajnokság 2024-es előzetes versenynaptára
Időpont | Ország | Helyszín |
Június 14-16. | Olaszország | Misano World Circuit “Marco Simoncelli” |
Július 12-14 | Egyesült Királyság | Donington Park |
Augusztus 9-11. | Portugália | Autodromo Internacional do Algarve |
Augusztus 23-25.* | Magyarország | Balaton Park Circuit |
Szeptember 20-22.* | Olaszország | Cremona Circuit |
Október 11-13. | Spanyolország | Circuito de Jerez – Ángel Nieto |
*Homologizáció szükséges.