A MotoGP idei szezonjában a tabella első helyéért már csak Ducatival versenyző pilóták vannak harcban. A jelenlegi éllovas Francesco Bagnaia szerint a címért folyó küzdelemben nem jelent előnyt neki, hogy ő már korábban is részt vett ilyen összecsapásban, az viszont, hogy legfőbb ellenfelei ugyanannak a gyártónak a kötelékébe tartoznak, mint ő, kifejezetten hátrányos számára. Ennek ellenére idén felszabadultabban versenyezhet, mint az előző idényben, hisz elmondása alapján nincs rajta akkora nyomás.
Francesco Bagnaia jelenleg 13 pontos előnyben van a tabellán Jorge Martínhoz képest, ez a különbség azonban sokkal nagyobb is volt az idény korábbi részében. Martín a szezon második felére lendült be igazán – a legutóbbi hat főfutamból hármat megnyert –, és felzárkózott az olasz versenyzőre a bajnoki egységek tekintetében is. Ez talán annak is köszönhető, hogy a Pramac mostanra már ledolgozott valamennyit a gyári csapattal szemben meglévő tapasztalat hiányából, amelyről az alakulat csapafőnöke is beszélt nemrég. Bagnaiának más véleménye van, szerinte ennek a kérdésnek nincs akkora jelentősége, sőt az, hogy korábban sokszor ő bizonyult a leggyorsabbnak, számára kifejezetten hátrányt jelent a versenyfutás során, mivel riválisa egyben márkatársai is.
Martín főnöke szerint legfeljebb egy területen vannak hátrányban a gyári Ducatihoz képest
„Nem hiszem, hogy a bajnoki tapasztalatok terén előnyben lennénk. Ha az ember gyors, mindenki az ő adatait nézi, ő harcol a többiek ellen. Számomra ez nagyszerű, de egyben nehéz is. Néha talán találunk valami mást hozzájuk képest, de a következő edzésen már mindenki kipróbálja. Nem akarok a bajnokságra gondolni. Támadni fogok, mint mindig, a legjobbamat nyújtom, és igyekszem kialakítani egy különbséget” – nyilatkozta a 24 éves pilóta.
„Az, hogy sorozatban a harmadik évben küzdünk a bajnoki címért, azt jelenti, hogy nagyon jó munkát végzünk. Nem hiszem, hogy kudarc lenne, ha elveszítenénk. Remek lenne megnyerni, mert nem sok olyan névre emlékszem, aki két egymást követő évben is megnyerte volna. Mesés lenne. Ami a nyomást illeti, tavaly nagyobb volt, miután a Ducatinak tizenöt évig nem volt bajnoki címe. Sokkal intenzívebb volt, és éreztem a súlyt a vállamon. Ez az év más. Ugyanúgy nagy nyomást érzek, de jobban motivál. Büszkének kell lennünk, hogy mi vagyunk a referencia.”
Bagnaia az előző szezonban Fabio Quartararo előtt nyerte meg a bajnokságot, akivel szemben 91 pontos hátrányban is volt az év egy pontján. Akkor ő volt az üldöző, aki a címvédőt próbálta levadászni, idén viszont ez pont fordítva van, és neki kell menekülnie a riválisok elől, ez pedig más megközelítést kíván meg a Ducati gyári istállójától.
„A tavalyi év arról szólt, hogy vesztenivaló nélkül húztam. Nagyon le voltunk maradva, és fontos volt, hogy elöl fejezzük be a futamokat. Az idei év más, mert egy ugyanolyan motorral küzdünk, mint az enyém. Jorge kiváló munkát végez. Ő úgy versenyez, hogy sok szempontból a határon van, [például] a hátsó gumit illetően. Jól látható, hogy amikor Jorge húzta Mandalikán, kontroll alatt volt. Tényleg keményen húzta, több hiba miatt bukott. A dolgok változhatnak, szóval precízebbnek kell lenni, és a teljesítmény mellett másra is figyelni kell.”
Martín elképesztő sorozata a San Marinó-i Nagydíjon kezdődött, amikor megszerezte a második győzelmét is az évben. Bagnaia eközben új problémákkal szembesült – így is megszerezte a harmadik helyet a futamon –, és ezek az idény későbbi részében is elkísértek.
„Misanóban kezdődtek a gondjaim a fékezéssel. Nehéz volt. Indiában és Japánban sokat küszködtem, hogy megtaláljam az érzetet ahhoz, hogy harcoljak. Az, hogy Mandalikán ismét nyertem ilyen teljesítménnyel, segített abban, hogy a legerősebbnek érezzük magunkat.”
Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?
„Egész hétvégén sokat dolgozunk, hogy felkészüljünk a hosszú versenyre. Minden alkalommal jobban készülünk a többieknél, ami a használt gumikat illeti. Ez nagyszerű, de a gyorsköröknél ez néha nem segít. Ez motivál abban, hogy visszatérjünk, megpróbáljunk nyerni, megpróbáljunk az élen lenni. Háromszor [kezdtem] a Q1-ben, és mindháromszor a dobogón végeztem” – mondta az torinói pilóta.