Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetést alacsony guminyomás miatt a Thai Nagydíjon, így a következő kihágás esetén már időbüntetés fogja súlytani a spanyol pilótát. Egy újságíró hívta fel a figyelmet arra, hogy Martín ebben a helyzetben csak akkor lehet biztos esetleges győzelmében, ha legalább a büntetés mértékével megegyező különbséggel előzi meg a második helyezettet.
A Thai Nagydíjon Jorge Martín megkapta az első figyelmeztetését nem szabályos guminyomás miatt. A címben szereplő kérdést ennek kapcsán tette fel a Crash.net újságírója Peter McLaren, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy a spanyol versenyző a még hátralévő versenyek végén csak akkor érezheti magát biztonságban, ha legalább 3 másodperccel ér be az üldözői előtt. Azért ennyivel, mert a figyelmeztetés kiosztását követően, ha újra túl alacsony guminyomást mérnének a motorján, akkor egy 3 másodperces büntetést osztanának ki neki.
Maradhat-e külső tényezőktől mentes Bagnaia és Martín tiszta párharca?
Ez annyit jelent, hogy lehetségessé vált az a forgatókönyv, hogy Martín legfőbb riválisa, Francesco Bagnaia előtt végez a szezonzáró Valenciai Nagydíjon, és ezzel megszerzi az egyéni bajnoki címet, majd a verseny leintését követően, feltehetően csak a díjátadó ceremónia után megbüntetik a Pramac pilótáját, és ezáltal változik a bajnok személye is. Talán mondani sem kell, hogy ez a versenyzőn kívül a MotoGP és a Dorna számára is egy rémálommal érne fel, egy igazi kommunikációs katasztrófát okozna.
Tehát ha Martín biztosra akar menni, akkor legalább 3 másodperces előnyben kell Bagnaiához, illetve a többi üldözőhöz képest befejeznie minden hátralévő futamot. Ez azonban nem lesz egyszerű, hiszen a 25 éves versenyző idei győzelmeinél a táblázatban látható különbségeket tudta „csak” kialakítani a második helyezetthez képest.
Helyszín | Különbség |
Le Mans (sprint) | 1,840 másodperc |
Sachsenring (sprint) | 2,468 másodperc |
Sachsenring (főverseny) | 0,064 másodperc |
Misano (sprint) | 1,445 másodperc |
Misano (főverseny) | 1,350 másodperc |
Buddh (sprint) | 1,389 másodperc |
Motegi (sprint) | 1,390 másodperc |
Motegi (főverseny) | 1,413 másodperc |
Mandalika (sprint) | 1,131 másodperc |
Buriram (sprint) | 0,933 másodperc |
Buriram (főverseny) | 0,253 másodperc |
A Pramac innentől kezdve valószínűleg elég konzervatív nyomásértékeket fog beállítani, hogy biztosan elkerüljék a büntetést. A magas érték azonban könnyen azt eredményezheti, hogy az első gumi túlmelegszik Martín motorján, ha arra kényszerül, hogy valaki más mögött haladjon.
Bagnaia és a gyári Ducati viszont szabadon kísérletezhet az első figyelmeztetésig. A címvédő, ha egészen az utolsó futamig nem kapja meg a „cetlit”, akkor akár büntetlenül mehet alacsonyabb nyomással a Valenciai Nagydíjon, hiszen szankciót már nem tudnak majd kiszabni rá. Hasonló helyzetben van egyébként a malajziai versenyre beugró Álvaro Bautista is, hiszen neki sem kell attól tartania, hogy a következő MotoGP-futamon büntetik meg.
Az idei Brit Nagydíjtól érvényben lévő szabály szerint az előre meghatározott minimális guminyomást az egyes sprintek távjának legalább a 70 százaléka, a főversenyeknek pedig az 50 százaléka során tartani kell. Ez a minimum – amelyet a Michelin határozott meg – durván 1,9 bar az első, és 1,7 bar a hátsó keréken, de „a pontos értékek pályáról pályára változhatnak”. A mérést, amely a futamok során folyamatos, az abroncsokba szerelt szenzorokkal végzik.
Debütál a sokat vitatott szabály a MotoGP következő futamhétvégéjén
Kihágás esetén a retorzió mértéke pedig a következő: első szabályszegésért figyelmeztetés, a másodikért 3, a harmadikért 6, a negyedikért pedig 12 másodperces időbüntetés jár. Ráadásul már abban is biztosak lehetünk, hogy a felügyelőtestület valóban kiosztja ezeket, hiszen a Thai Nagydíjat követően Aleix Espargaró már kapott 3 másodpercet alacsony guminyomás miatt, és ezért az ötödikről a nyolcadikra sorolódott vissza. Az Aprilia pilótája így a következő futamokon már egy 6 másodperces büntetéssel nézhet szembe, ha az alakulata megint hibázna. Rajta kívül a következő versenyzőknek és csapataiknak kell nagyon odafigyelniük a gumik rendes felfújására: Maverick Viñales, Franco Morbidelli, Raúl Fernández, Marco Bezzecchi, Pol Espargaró és Marc Márquez is kapott már figyelmeztetést.