back to top
2024. május 03. 23:28
KezdőlapMotoGPAzonnali szabályváltozás a MotoGP-ben, akár már a sepangi futamon is lehet jelentősége

Azonnali szabályváltozás a MotoGP-ben, akár már a sepangi futamon is lehet jelentősége

Változott az esőre vonatkozó szabály a MotoGP-ben. Mostantól ugyanis már a felvezető körben is érvénybe léphet a fehér zászló, vagyis már akkor büntetlenül be lehet menni a bokszba motort cserélni.

Változik az előzetesen száraznak nyilvánított, de időközben esőssé váló versenyekre vonatkozó szabály a MotoGP-ben. A pilóták ilyenkor kiállnak a bokszba, és minél gyorsabban motort cserélnek, amelyek már ilyen körülményekre vannak beállítva, és esőgumikat tettek fel rájuk, hogy aztán ezen teljesítsék a versenytáv hátralévő részét.

A mezőny tagjai azonban csak azután tehetik ezt meg, ha a versenyirányítás érvénybe lépteti a fehér zászlót. Mindez azt jelenti, hogy a futamot előzetesen száraznak nyilvánították, de időközben eleredt az eső, és ezzel jelzik a versenyzőknek, hogy innentől kezdve motort cserélhetnek. Ezt azonban csak eddig csak a futamon tehették meg, a felvezető kör végén nem.

Egészen mostanáig, ugyanis a csapatok egyhangú kérésére azonnali hatállyal változott az erre vonatkozó szabály. Mindez azt jelenti, hogy a fehér zászló akár már a felvezető körön is érvénybe léphet, amennyiben az illetékesek úgy ítélik meg, hogy ez szükséges. Aki pedig a rajt előtt megy ki motort cserélni, az innentől kezdve nem kap áthajtásos büntetést.

Ennek elsősorban biztonsági okai vannak, hiszen ha nagyon leszakad az ég, akkor már egy versenykör is nagy veszélyt jelenthet a pilótákra nézve. A módosításnak akár már a vasárnapi Maláj Nagydíjon is lehet hatása, amennyiben előzetesen száraznak nyilvánítják a futamot, de közvetlenül a felvezető kör előtt vagy esetleg alatta leszakad az ég. Igaz, cikkünk írásának pillanatában csak 28 százalék a valószínűsége, hogy helyi idő szerint délután 3 és 4 óra között lesz csapadék.

Esőkáosz, piros zászló és sikertelen újraindítás után Martín nyert Japánban, Marc Márquez dobogós

Legutóbb Motegiben, a Japán Nagydíjon rendeztek flag-to-flag versenyt. A mezőny nagy része akkor az 1. kör végén jött be új motorért, és addigra már teljesen egyértelművé vált, hogy ez a helyes döntés. Könnyen lehet, hogy ha már addigra módosították volna az előírást, akkor a felvezető körben is lett volna, aki kijön, már persze ha érvényben lett volna a fehér zászló.

Fontos leszögezni, hogy ez csak azokra a futamokra vonatkozik, amelyeket előzetesen száraznak nyilvánítottak. Az esősnek nyilvánított viadalokon nincsen fehér zászló, és azért továbbra is büntetés jár, ha valaki a felvezető kör végén esősről száraz abroncsokra vált. Az ugyanis nem jelent biztonsági kockázatot, ha valaki előbbieken versenyez száraz pályán.