A Dorna technikai engedményeket szeretne tenni a Honda és a Yamaha felé, hogy szorosabbá tegyék a bajnokságot, és elősegítsék ennek a két nagy múltú gyártónak az élmezőnybe való visszakapaszkodását. Ez az ötlet azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését, az Aprilia és a KTM is inkább a Ducati visszafogásában látja a megoldást a bajnokság egyoldalúságának megszüntetéséhez.
Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója jelentős technikai engedményekkel szeretné segíteni a Hondát és a Yamahát a 2024-es szezonban. Az erről szóló tárgyalások a Holland TT után kezdődtek el a gyártók és spanyol vállalat között, de a kompromisszumos megoldás megtalálását eléggé megnehezítette az Aprilia és a KTM hozzáállása. Ez a két márka nem kedvezményekkel, hanem sokkal inkább a Ducati visszafogásával szeretne egyenlőbb feltételeket teremteni.
Most azonban úgy tűnik, hogy véget értek a hosszas egyeztetések, mivel a hírek szerint Ezpeleta közbelépett, miután az MSMA-n, vagyis a gyártókat tömörítő szakszervezeten belül nem tudtak dűlőre jutni ebben a kérdésben. A spanyol sportvezető jelen állás szerint meg fogja adni az engedményeket a japánoknak, annak érdekében, hogy megmentse a bajnokságot a Ducati további dominanciájától.
Ezeket a következő kedvezményeket kaphatják meg az érintett gyártók:
- a motorfejlesztés számukra nem lenne befagyasztva a szezon kezdetétől.
- kettővel több motorblokkot – nyolc darab helyett tízet – használhatnának.
- három helyett négy pályán tesztelhetnének.
- kettő aerodinamikai fejlesztésre lenne lehetőségük versenyzőnként, az eddigi egy helyett.
- esetlegesen további tesztnapokon való részvételre is lehetőséget kaphatnak a csapatok állandó pilótái, és a SPEEDWEEK.com alapján erre például a sepangi shakedown során kerülhetne sor.
Mások véleménye szerint azonban a két patinás márka egyszerűen nem nyújt elég rossz teljesítményt ahhoz, hogy ilyen kedvezményeket kapjon. Ez a jelenleg érvényben lévő szabályok szerint is így van, hiszen például a Hondának az idei eredményei – például Álex Rins futamgyőzelme az Amerikai Nagydíjról, vagy Marc Márquez harmadik helye Japánból – alapján nem járna kivételezett pozíció.
Pit Beirer, a KTM motorsport-igazgatója Misanóban azt mondta a sajtónak, hogy szerinte nagyobb a különbség a Ducati és a többi gyártó között, mint a KTM, Aprilia, Yamaha és Honda által alkotott csoporton belül. Fabio Quartararo nagyszerű sepangi szereplése után pedig azt nyilatkozta, hogy „ha a Yamahának engedményekre van szüksége, akkor a KTM-nek és az Apriliának is meg kellene ezeket kapni, hiszen ők Fabióval háromszor is megvertek minket az előző hat versenyen. Lehet, hogy a Hondának is inkább a motor fejlesztésére kellett volna költeni a pénzt az elmúlt szezonokban, nem a versenyzők fizetésére”. A német szakember ezzel arra utalt, hogy bevallottan Marc Márquez viszi haza a mezőnyből a legtöbb pénzt, akár 20 millió eurót is minden évben.
A Yamaha után hamarosan a Honda is ügyfél nélkül maradhat a MotoGP-ben?
A Honda és a Yamaha helyzetét tovább nehezíti az az elég valószínű fogatókönyv, amely szerint hosszú távon mindkét márka ügyfél nélkül maradhat. Ennek a begyűjtött adatok mennyiségén túl az a jelentősége, hogy minden gyártó, amely szatellitcsapatot üzemeltet, évente legalább 3 millió eurós támogatást kap a Dornától ügyfelenként, de a hírek arról szólnak, hogy a Yamaha több mint 5 millió eurós bevételt vesztett el azzal, hogy 2023-ra az RNF Apriliára váltott.