Történelmet írt az idei szezonban Francesco Bagnaia, hiszen ő lett az első pilóta a 2002 óta íródó MotoGP-korszakban, aki az 1-es rajtszámot viselve tudott bajnoki címet szerezni.
Francesco Bagnaia lett a 2023-as MotoGP-bajnok, a Ducati gyári versenyzője nagyszerű küzdelemben utasította maga mögé márkatársát, Jorge Martínt. Ezzel Bagnaiának olyasmit sikerült elérnie, ami még soha senkinek a MotoGP-érában, hiszen 2002 óta egy versenyző sem tudott a tabella élén végezni az előző évi bajnoknak járó 1-es rajtszámmal. Ráadásul jövőre tovább emeli majd a tétet, hiszen nem fog visszatérni a korábbi 63-ashoz (amelynek történetét a lentebb található cikkben olvashatják el).
Húgától kapta becenevét a MotoGP-t újra meghódító Bagnaia, aki a legnagyobbaktól próbál tanulni
Értelemszerűen csak az tud címet védeni az 1-es rajtszámmal, aki egymás utáni két szezonban fel tudja emelni a trófeát. Erre 2002 óta Bagnaián kívül csak két pilóta volt képes: Valentino Rossi és Marc Márquez. Előbbi a 2002 és 2005 közti, illetve a 2009-es, utóbbi pedig a 2014-es, és a 2017 és 2019 közti szezonokban választhatta volna a bajnoknak járó „megkülönböztető jelzést”. Azonban ennek a két versenyzőnek a rajtszáma – a 46-os és a 93-as – túlmutatott önmagán, érzelmi és promóciós szempontból is. Jól érzékelteti ezeknek a számoknak a jelentőségét, hogy Rossi saját csapatának nevében is ott díszeleg a 4-es és a 6-os.
Az 1-es rajtszámmal elért bajnoki címről maga Bagnaia is megemlékezett. „Sokat gondolkoztam ezen a szezon során. Csak két pilótának sikerült eddig sorozatban két bajnoki címet szereznie a MotoGP-ben, Marcnak és Valentinónak. A többieknek ez túl nehéz volt. Az 1-es rajtszámmal rossz eredmény lett volna, ha másodikként végzek a bajnokságban. Nem tudtam volna elégedett lenni a második hellyel, mivel, ha nálad van az 1-es, akkor bizonyítanod kell, hogy minden szempontból te vagy az egyes számú.”
„Úgy gondolom, hogy mindent tökéletesen csináltunk azért, hogy valóban egyes számúnak tartsanak, sőt a szezon második felében talán még többet is. Sokszor nem mi voltunk a leggyorsabbak, de mindig jó teljesítményt nyújtottunk, és vasárnaponként, a főversenyeken, amikor a legtöbb pontot osztják, mi voltunk az erősebbek. Azt hiszem, nagyon büszke lehetek az előző idényemre, de az ideire még büszkébb vagyok, mivel az 1-essel, sok hiba és balszerencse után is meg tudtuk szerezni a címet” – mondta a 26 éves pilóta az olasz Motorsport szerint.
A MotoGP-korszakban Nicky Hayden a 2007-es, Casey Stoner a 2008-as és a 2012-es, illetve Jorge Lorenzo a 2011-es idényt kezdte meg a 1-essel, de egyikük sem tudott bajnok lenni ezekben a szezonokban. A legközelebb Lorenzo járt ehhez, aki 90 ponttal kapott ki Stonertől.
A MotoGP előtt, az 500 köbcentis világbajnokságon Mick Doohan volt az utolsó 1998-ban, aki címet tudott védeni az 1-essel. Az ausztrál az első kivételével az összes bajnoki címét ezzel a rajtszámmal szerezte, azonban ez 1999-ben már nem hozott neki szerencsét. Doohan a harmadik, jerezi futamot megelőző esős időmérőn bukott, és az ekkor elszenvedett lábsérülések miatt be kellett fejeznie királykategóriás pályafutását.
„Láttam a csontot és az inat” – Doohan felidézte a balesetet, amelyben majdnem elvesztette a lábát