back to top
2024. július 16. 05:22
KezdőlapMotoGPBastianini elismerte, a sérülések nélkül is nehezen érte volna el tavalyi célját

Bastianini elismerte, a sérülések nélkül is nehezen érte volna el tavalyi célját

Enea Bastianini elárulta, a második tavalyi sérülése igazán megviselte mentálisan. A gyári Ducati versenyzője beszélt a 2023-as szezonban elért egyetlen győzelméről, és arról is szót ejtett, hogy a súlyos következményekkel járó balesetek nélkül megnyerhette volna-e a világbajnokságot.

Enea Bastianini nagy reményekkel igazolt át a gyári Ducatihoz a MotoGP előző idényére. Az olasz pilóta 2022-ben négy futamot is megnyert egy egyéves motoron a Gresini színeiben, így sokan azt gondolták, hogy felveheti a versenyt a címvédő Francesco Bagnaiával. Ebből azonban nem lett semmi, ehelyett rémálomszerűen alakult számára az év.

A jelenleg 26 éves motoros már a szezon első futamán, a Portugál Nagydíj sprintjén súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében eltörte a lapockáját. Emiatt négy fordulót kellett kihagynia, de utána sem volt rögtön tökéletes állapotban. Aztán jött a montmelói hétvége, amikor a rajtbalesetben kéz- és lábsérülést szenvedett, így ismét kényszerpihenőre kellett mennie.

Megdöbbentően sok súlyos sérülést hozott az idei MotoGP-szezon

„Miután visszatértem, az első három-négy futamon nem működött jól a vállam – nyilatkozta a SPEEDWEEK.com-nak Bastianini. – Amikor pedig újra rendben voltam, megint elestem, és ismét megsérültem. Mentális szempontból ez nagyon nehéz volt. Mindig koncentrált és pozitív vagyok, de ezt nehéz volt végigcsinálni. Azonban visszatértem, nyertem, és ez mindannyiunknak nagyon jólesett.”

Ami a portimãói bukást illeti, arról Bastianini semmiképp sem tehetett, és vagy Luca Marini volt a felelős, vagy versenybalesetnek lehet minősíteni, a sportfelügyelők utóbbit tették. A Katalán Nagydíj főversenyén viszont egyértelműen a gyári Ducati pilótája hibázott, aminek következtében jó néhány másik motort magával vitt, de csak ő sérült meg súlyosabban abban az incidensben.

„Más volt, de végső soron a következmény ugyanaz lett – magyarázta. – Bosszantott a barcelonai hibám. Egy jó rajt után kicsit ideges voltam, mert a szívem mélyén tudtam, hogy az első kanyarban az élmezőnyben akarok lenni. Kicsit később fékeztem, és katasztrófa lett belőle. Másképp történt, mint Portimãóban, de a végeredmény ugyanaz, az ember otthon ül.”

Ezután ismét három kihagyott hétvége következett, majd Indonéziában, Ausztráliában és Thaiföldön Bastianini formán kívül vezetett, főleg az időmérőkön. Utána viszont, mintegy varázsütésre feljavult a teljesítménye, és azok után, hogy a harmadik helyre kvalifikált, másnap megnyerte a főversenyt. Ez pedig nyilvánvalóan rengeteget jelentett neki.

„Fontos volt – hangsúlyozta. – Azon a hétvégén nagyon koncentráltam a célomra. Szombaton feltűnt, hogy jó a tempóm, ezért azt mondtam magamban, hogy »rendben, holnap nyerhetek«. Ezzel a céllal mentem a versenyre, semmi mással. Nem az volt a célom, hogy újra dobogón legyek, ismét győzni akartam. Láttam, hogy Álex Márquez minden körben közel van: egyszer hét tizedmásodperc, aztán öt, majd megint hét. Nagyon közel volt. A végén keményen húztam, még a határt is átléptem, és sikerült.”

„Katasztrofálisan” teljesített, ez adta meg Bastianininek a végső lökést a kulcsfontosságú döntéshez

A szezon második felében egyértelműen Jorge Martín bizonyult a leggyorsabbnak, és sikerült is annyira felzárkóznia, hogy csak az utolsó, valenciai futamon veszítse el a világbajnoki címet Bagnaiával szemben. Ekkor felmerült, hogy a következő idényre helyet cserélnek Bastianinivel, és ha a spanyol pilóta végez az élen, akkor ez minden bizonnyal meg is történt volna. Így viszont az ötszörös MotoGP-futamgyőztes kapott még egy esélyt a Ducati gyári alakulatánál.

„Számomra ez nagyon fontos, mert a Ducati visszaigazolása azt jelenti, hogy »rendben, ott vagyunk mögötted« – fogalmazott. – A Ducatinál mindenki tisztában van a bennem rejlő potenciállal, amelyet tavaly nem mutattam meg. Végül aztán igen, de a sérülések miatt mindig lemaradtam. Egyszerűen nagyon nehéz volt. A Ducati viszont mindig támogatott, és most már nagyon jó a kapcsolatom a versenymérnökömmel és a többi mérnökömmel. Boldog vagyok, hogy ennél a csapatnál lehetek.”

Bastianini tehát összességében nem nyújtott jó teljesítményt, de ott van a hatalmas kérdőjel, hogy mi lett volna a sérülések nélkül, vajon valós kihívó lehetett volna-e a világbajnoki címért. Az olasz pilóta nemrég elárulta, hogy sokáig nem feküdt neki a motor, így korántsem biztos, hogy elérte volna Bagnaiáék szintjét, ha elkerülik a balszerencsés incidensek.

Eldőlt, hogy Bastianini vagy Martín lesz a gyári Ducati versenyzője

„Nagyon nehéz lett volna, mert a 2022-es motor remek volt, és az én vezetési stílusommal szórakoztató volt [hajtani] – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – A 2023-as motort kicsit nehezebb volt elvinni a határig. Furcsa volt, mert az egyik erősségem a kanyar bejárata, és ezt a motort nehéz volt megérteni ezen a téren. Végül azonban jól működött. Malajziában és Katarban versenyképes voltam, mert megértettünk valamit. A csapat is jobban ismer engem. De igen, még a sérülések nélkül is nehéz lett volna megnyernem a bajnoki címet.”