back to top
2024. július 27. 01:39
KezdőlapMotoGPA királykategória amerikai világbajnoka szerint túl nagyra nőtt az elektronika szerepe a...

A királykategória amerikai világbajnoka szerint túl nagyra nőtt az elektronika szerepe a MotoGP-ben

Túlságosan messzire ment a technikai fejlődés a MotoGP-ben, ezért a mai gépek vezetése meglehetősen egyszerűvé vált, pedig a jelenlegi pilóták legalább ugyanolyan jók, mint a régiek – legalábbis Kevin Schwantz, a királykategória 1993-as bajnoka szerint.

Kevin Schwantz 1986-ban debütált a királykategóriában, amelyben 1993-ban bajnok tudott lenni. A pályafutása az 1995-ös Japán Nagydíjig tartott, ezután maga döntött a visszavonulás mellett. Ennek az egyik oka honfitársa, Wayne Rainey lebénulása lehetett, aki az 1993-as idényben szenvedett el súlyos balesetet, amelyet követőn félbe kellett szakítania a karrierjét. Schwantz ennek ellenére úgy gondolja, hogy a vezetést segítő elektronikai berendezéseknek ma túl nagy szerepük van a MotoGP-ben.

„Azt hiszem, hogy jelenleg nagyon sok versenyképes pilóta van a MotoGP-ben, mindenki láthatja, hogy az első és az utolsó közti különbség mindig kevesebb, mint két másodperc. Mindenki nagyon közel van a többiekhez. Szóval egyértelmű, hogy a versenyzők még mindig ugyanolyan jók, mint amilyenek a korábbiak voltak, viszont mostanra sokkal könnyebbé vált ezeknek a motoroknak a vezetése, a gépek ma sokkal megbocsájtóbbak. Azt hiszem, a fejlődés túl messzire ment, mivel már eljutottunk oda, hogy az elektronikának hatása lehet a versenyzésre” – mondta Schwantz a La Gazzetta dello Sportnak.

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

„Persze ez [az elektronika] teszi lehetővé egy hétköznapi felhasználó számára, hogy kimenjen és felszabadultan tudja élvezni a motorozást, sőt még nekem is. Kipörgésgátló, kerékvezérlés, ABS, illetve minden más elektronikai eszköz, amelyet felszerelnek a motorra, ma nagyon sokat segít az átlag fogyasztónak és biztonságosabbá teszi a vezetést.”

Álex Márquez korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte az összeérések a részét képezik a versenyzésnek, mivel a „MotoGP mindig is egy kontaktsport volt”. Schwantz azonban egyáltalán nem ért egyet a cerverai pilótával. „Szerintem ez nagyon egyszerű: közbe kell avatkoznunk, amikor két motor összeér, meg kell büntetnünk a [vétkes] pilótákat. A gyorsasági motorversenyzés nem kontaktsport!”

Az idei szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy milyen teljesítményre lesz képes a Gresinihez átigazoló Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok egy tavalyi specifikációjú Ducatival próbálhatja majd felvenni a versenyt az élmezőnnyel, Schwantz szerint azonban ennek ellenére is esélyes lehet a futamgyőzelmekre.

Több győzelme is volt ott, mégis rettegett az egyik pályától a rekorder világbajnok

„Egy ilyen időszak után hátra kell egyet lépned, újra fel kell építened magadban a sebesség érzetét, a magabiztosságot, majd meg kell valósítanod ezt a pályán. A 2023-as szezon elején [Márquez] megint megpróbálta erővel megoldani a helyzetet, hogy megvalósuljanak azok a dolgok, amelyeket akart. Ehelyett jobb lett volna, ha megnyugszik és úgy motorozik, ahogy régebben láttuk tőle. Most újra egy egyértelműen jó motoron fog ülni, amellyel vissza tudja majd szerezni az önbizalmának egy részét. Szóval azt gondolom, hogy Márquez továbbra is esélyes a győzelemre.”