2024. február 29. 07:27
KezdőlapMotoGPA MotoGP-ben is bevezetik majd a Superbike új, teljesítménykiegyenlítést célzó szabályát?

A MotoGP-ben is bevezetik majd a Superbike új, teljesítménykiegyenlítést célzó szabályát?

A Superbike-világbajnokságon idén debütál az a szabály, miszerint egy bizonyos súlyhatár alatt lévő versenyzők gépére ballasztot kell feltenni. Luca Marini érdeklődve várja, hogy a MotoGP-ben is bevezetnek-e majd valami hasonlót.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, fontos, vagy legalábbis annak gondolt szabályt vezetnek be a Superbike-világbajnokság idei kiírásában. A motorok minimális súlya 168 kilogramm, míg a pilóták esetében 80 kilogrammnál húzták meg a határt. Mindez persze nem azt jelenti, hogy legalább annyit kell nyomniuk, de aki alatta van, annak a gépére a különbség 50 százalékának megfelelő ballasztot kell feltennie.

Mindez kimondva-kimondatlanul Álvaro Bautista és a Ducati fölényének csökkentése érdekében jött létre. A címvédő az egyik legkönnyebb versenyző a mezőnyben, ami nagy előnyt jelent a kigyorsításoknál és a végsebességet tekintve, amiben az olasz gyártó motorja egyébként is jó, emellett a gumikezelést sem szabad elfelejteni. A várakozások szerint a spanyol motorosnak körülbelül 7 kilogrammnyi ballasztot kell cipelnie.

A MotoGP-ben jelenleg nincsen ilyen szabály, vagyis a könnyebb pilóták továbbra is előnyt élvezhetnek ezen a téren. Luca Marini kíváncsian várja, hogy mit hoz a jövő, és a királykategória vezetése is elgondolkozik-e valami hasonlón. „A Superbike-ban kipróbálják – nyilatkozta. – Nagyon kíváncsi vagyok, és talán a jövőben a MotoGP-ben is megjelenik.”

Ezzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját

A VR46 versenyzője a mezőny legmagasabb (de nem legnehezebb) pilótájaként már hosszú ideje szeretne egy ehhez hasonló szabályt. Egészen konkrétan a kombinált súlyról van szó, vagyis arról, hogy a motor és a motoros együttes tömege számítson. A Moto2-ben é a Moto3-ban egyébként ezt már bevezették, de a MotoGP esetében ez még várat magára, ki tudja, meddig.

Ami a jelenlegi mezőnyt illeti, az alábbi felsorolásból is látszik, hogy mindössze 11 kilogramm a különbség a legnehezebb és a legkönnyebb versenyző között. Néhány éve azonban ez még nagyon más volt, hiszen ott volt a rajtrácson az 51 kilós és 160 centis Dani Pedrosa, valamint a 78 kilogrammot nyomó és 181 centire nőtt Danilo Petrucci is. Sokan pedig attól tartanak, hogy ha nem lesz ilyen szabály, akkor a nagyobb pilótákkal nem is számolnak a MotoGP-ben.

Persze hozzá kell tenni, hogy ennek van egy másik oldala is, hiszen a kemény féktávok, a gumik felmelegítése hideg, illetve nedves körülmények között, valamint a motor gyors átfordítása pont a könnyebb versenyzőknek jelent hátrányt. Ennélfogva a ló túloldalára sem szabad átesni, legyen szó bármilyen kategóriáról, de az is tény, hogy izmot és ezzel súlyt növelni egyszerűbb, mint csökkenteni.

A 2024-es MotoGP-mezőny tagjainak tömege és magassága

  • Augusto Fernández: 72 kg/180 cm
  • Álex Rins: 72 kg/176 cm
  • Nakagami Takaaki: 70 kg/175 cm
  • Luca Marini: 69 kg/184 cm
  • Joan Mir: 69 kg/181 cm
  • Raúl Fernández: 68 kg/179 cm
  • Fabio Di Giannantonio: 68 kg/175 cm
  • Johann Zarco: 68 kg/171 cm
  • Francesco Bagnaia: 67 kg/176 cm
  • Franco Morbidelli: 67 kg/176 cm
  • Aleix Espargaró: 66 kg/180 cm
  • Jorge Martin: 65 kg/167 cm
  • Álex Márquez: 65 kg/180 cm
  • Fabio Quartararo: 64 kg/177 cm
  • Jack Miller: 64 kg/173 cm
  • Maverick Viñales: 64 kg/171 cm
  • Marc Márquez: 64 kg/169 cm
  • Enea Bastianini: 64 kg/168 cm
  • Brad Binder: 63 kg/170 cm
  • Miguel Oliveira: 63 kg/170 cm
  • Pedro Acosta: 62 kg/171 cm
  • Marco Bezzecchi: 61 kg/174 cm