back to top
2024. május 06. 23:30
KezdőlapMotoGPA Honda idei motorja maradásra bírhatta volna Marc Márquezt? – a csapatból...

A Honda idei motorja maradásra bírhatta volna Marc Márquezt? – a csapatból többen is így gondolják

Amennyiben a Honda előbb elkészül azokkal a fejlesztésekkel, amelyeket a valenciai teszten láthatott a nagyközönség, akkor maradásra bírhatták volna Marc Márquezt – állítja több forrás a csapat közeléből.

Marc Márquez tizenegy év után távozott a Hondától, idén pedig a Gresini színeit fogja képviselni. Azonban Márquez minden bizonnyal nem igazolt volna el, ha a japán gyártó már a szeptember 11-én megrendezett misanói tesztre el tudja vinni az RC213V azon változatát, amelyet Joan Mir és Luca Marini Valenciában próbálhatott ki – ezt a Repsol egyik alkalmazottja állította az El Periódicónak. „Valószínűleg meg tudtuk volna tartani Márquezt, illetve kétségtelenül bepótolhattuk volna az elvesztegetett időt” – nyilatkozta egy másik csapattag, aki szintén a neve elhallgatását kérte.

Marc Márquez üzenete a Hondának: Jó végsebesség nélkül nem lehet a bajnoki címért harcolni

A tavalyi San Marinó-i Nagydíj után a MotoGP-mezőny jelentős része Misanóban tesztelt. A Honda ekkor akart egy nagyot dobni, hogy minél jobb esélyük legyen Márquez megtartására, de a fejlesztéseik még nem voltak eléggé kiforrottak. Ennek következtében a nyolcszoros világbajnok csak a tizennegyedik, csapattársa, Mir pedig az utolsó, tizenhatodik helyen végzett a szeptemberi gyakorláson, majd mindketten hangot adtak az elégedetlenségüknek. A cerverai pilóta végül nem sokkal ezután, októberben hozta meg hivatalosan a döntését a Gresinihez való eligazolásról.

A szezonzáró után sorra kerülő valenciai teszten viszont már egy másik Hondát láthattak a nézők, amelyről Mir is pozitívan nyilatkozott. Egy csapattag szerint a 2024-es motorjuk „teljesen új: alacsonyabb, új motorblokk van benne, más a felfüggesztés, az aerodinamika, szóval teljesen új”. A legfontosabb változás viszont az RC213V súlyát érintette, amelyet radikálisan sikerült csökkenteni. „Két hónap alatt nyolc kilogrammal könnyíteni egy MotoGP-gépen az hatalmas feladat, higgyétek el nekem” – tette hozzá egy másik ott dolgozó szakember. Ráadásul arra is fény derült, hogy ezek a módosítások kedveztek volna Márqueznek, korábban ő maga is ilyeneket kért a vezetőségtől.

„Marc az elmúlt két évben azt kérte tőlük, hogy rövidítsék le a motort, de mindenekelőtt karcsúsítsák, legyen kisebb a súlya, viszont ők sohasem hallgattak rá. Aztán két hónap alatt terveztek és építettek egy új motort, ha azt tesztelhette volna Misanóban, az talán kétségeket ébresztett volna benne. Ha így történik, akkor lehet, hogy még mindig nálunk menne a történelem legjobb pilótája.”

Látszik a fény az alagút végén? – hosszú idő után először működnek a Honda fejlesztései

Egy másik, a Hondát azóta elhagyó szakember külön kiemelte, hogy szerinte ezek az eredmények hozzáállásbeli problémákra is rávilágítanak. „Ha képes vagy arra, hogy csupán két hónap alatt nyolc kilóval könnyítsd a motorod, akkor képes vagy egy győztes gép építésére, csak rá kell szánnod magad. Ha nem is csinálsz semmi mást a motorral, ellentétben velük, csak nyolc kilóval könnyítesz egy MotoGP-gépen, az így is jobban fog menni, jobban és gyorsabban fog kigyorsítani, több ereje lesz, kevésbé hirtelen lesz vele a fékezés, jobban oldalra lehet vele dőlni, illetve még sok más dolog. Összeségében sokkal egyszerűbben vezethetővé válik így a motor, bármilyen is a pilóta stílusa.”