2024. február 29. 06:40
KezdőlapMotoGPMarc Márquez üzenete a Hondának: Jó végsebesség nélkül nem lehet a bajnoki...

Marc Márquez üzenete a Hondának: Jó végsebesség nélkül nem lehet a bajnoki címért harcolni

A Hondától távozó Marc Márquez szerint a japánok motorjának az egyik legnagyobb problémája az alacsony végsebesség. Ez volt az egyik oka annak is, hogy a nyolcszoros világbajnok több alkalommal más versenyzők követésére adta a fejét az időmérők során.

Marc Márquez tizenegy év után eligazol a Hondától. A spanyol versenyző az elmúlt években sokat küzdött a motorral, de így sem volt mindig egyértelmű, hogy távozik szeretett csapatától, amellyel legnagyobb sikereit aratta. Azt, hogy végül mégis a Gresini mellett döntött, sok tényező befolyásolhatta, köztük az RC213V nem túl kiemelkedő végsebessége is.

„Köszönet mindenért!” – könnyek között búcsúzott el Marc Márquez a Hondától (videó)

„Nagyon nehéz volt más versenyzők ellen küzdeni [magas] végsebesség nélkül. Az [előszezoni tesztek során] kisebb aerodinamikai elemeket használtunk. Mostanra már nagyobbakra váltottunk, és a végsebességünk kisebb lett. Természetesen több lóerőre lenne szükségünk a motortól, ha intenzívebben használjuk az aerodinamika által nyújtott lehetőségeket” – mondta Márquez.

„Versenyzőként én a legjobbamat próbálom nyújtani a pályán, és a lehető leghasznosabb észrevételekkel segíteni a Hondát, megpróbálok segíteni nekik abban, hogy megtalálják a jövőbe vezető utat. Nemrég egyértelművé tettem számukra, hogy »végsebesség nélkül egyetlen szériában sem lehet a bajnoki címért harcolni«. Minden alkalommal, amikor végigmentünk az egyenesen, akkor veszítettem egy pozíciót, szóval ez így nem egyszerű. Nagyon sokat kell még dolgozniuk, de ennek tudatában is vannak, és azt hiszem, hogy a jövőben képesek lesznek megoldani ezt a problémát.”

A táblázatban a versenyzők által a katari időmérőn és a sprinten elért legmagasabb sebességeket találhatóak. Ezen a hétvégén a sérült Álex Rins helyett Iker Lecuona ült a motorra, Aleix Espargaró és Miguel Oliveira neve mellett pedig azért csak az időmérőn elért sebességük látható, mert a sprint első körét egyikük sem fejezte be emlékezetes bukásuk miatt. Az értékeket az időmérős sebességek alapján rendeztük sorba, de ebben az esetben figyelembe kell venni, hogy ezeket nem ugyanazon az etapon belül érték el, így a körülmények eltérőek lehettek.

Versenyző Motorgyártó Az időmérőn elért legnagyobb sebesség A sprinten elért legnagyobb sebesség
Luca Marini Ducati 347 km/h 349,5 km/h
Miguel Oliveira Aprilla 346 km/h
Jorge Martín Ducati 345 km/h 351,7 km/h
Marco Bezzecchi Ducati 345 km/h 351,7 km/h
Joan Mir Honda 345 km/h 349,5 km/h
Jack Miller KTM 345 km/h 347,2 km/h
Enea Bastianini Ducati 345 km/h 347,2 km/h
Pol Espargaró GasGas 344 km/h 354,0 km/h
Fabio Quartararo Yamaha 343 km/h 352,9 km/h
Brad Binder KTM 343 km/h 351,7 km/h
Iker Lecuona Honda 343 km/h 350,6 km/h
Fabio Di Giannantonio Ducati 343 km/h 350,6 km/h
Augusto Fernández GasGas 343 km/h 349,5 km/h
Francesco Bagnaia Ducati 343 km/h 347,2 km/h
Álex Márquez Ducati 342 km/h 347,2 km/h
Aleix Espargaró Aprilla 341 km/h
Maverick Viñales Aprilla 341 km/h 354,0 km/h
Johann Zarco Ducati 341 km/h 351,7 km/h
Marc Márquez Honda 341 km/h 349,5 km/h
Nakagami Takaaki Honda 341 km/h 343,9 km/h
Franco Morbidelli Yamaha 338 km/h 348,3 km/h
Raúl Fernández Aprilla 338 km/h 342,8 km/h

Forrás: MotoGP.com

Az elmúlt időszakban Márquez sok kritikát kapott azért, mert egy-egy versenyzőt követve próbált meg minél jobb eredményt elérni az időmérőkön. Ez a Holland TT-n olyan következménnyel járt, hogy a spanyol pilóta egy vétlen helyzetben nekiment Enea Bastianininek, aki éppen a szélárnyékot nyújtotta neki. A 30 éves versenyző leszögezte, egyáltalán nem játékból megy a többiek után, a motorjának van erre szüksége.

„Egyenesen és őszintén megmondom: amikor egyedül mentem, akkor egy másodperccel lassabb voltam. Ez a motor a szélárnyékban egy másik motorrá válik. Megértem, hogy az emberek folyton az kérdezgetik, »miért mindig [valakit] követ?« Bár korábban engem is számtalan versenyző követett már, és ha csak magadra koncentrálsz, akkor ez nem igazán tud megzavarni.”

Marc Márquez szerint nemcsak ő, hanem a Honda is jól jár a távozásával

„Azonban [a 2023-as Hondával] még Joan Mir is minden edzésen valakinek a szélárnyékát kereste, pedig ő tavaly a Suzukival sohasem követett másokat. Ebből a szempontból a Hondának muszáj lesz fejlődnie, hiszen egy-egy hétvégét meg lehet azzal menteni, hogy követsz valakit, de például Malajziában nem találtam [jó szélárnyékot], és ezért a huszadik helyről indultam” – összegezte a problémát a hatszoros MotoGP-bajnok.

Többek között az aerodinamikai elemek és a sebesség kapcsolatát is boncolgatja az az érdekes videó, amelyet a MotoGP tett közzé. A széria Francesco Bagnaia és a Ducati sikerkovács mérnöke, a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatója, Gigi Dall’Igna segítségével szeretné megmutatni a nézőknek az aero jelentőségét. A videó csak angol nyelven érhető el.